Jump to content
IGNORERAD

Bathbussar i Pattaya, kostnad ?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Om Zlatan skulle betalat dubla marknads värdet på sin villa i Malmö och sedan gett arbetarna som renoverade tre gånger marknadslön, bara för att han har råd. Då skulle jag även anse honom som korkad.

 

Det är väl ingen som ifrågasätter att Zlatan är korkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    6

  • dandic

    6

  • Fritz

    5

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tycker väll inte det är dumt att ge dricks men det får ju vara i proportion till vad tjänsten kostar. om man betalar mer än 100% överpris mot vad som begärs är man bara dum. Spelar ingen roll i vilket land man är, hur mycket pengar man har på banken eller var man har tjänat dom.

Om Zlatan skulle betalat dubla marknads värdet på sin villa i Malmö och sedan gett arbetarna som renoverade tre gånger marknadslön, bara för att han har råd. Då skulle jag även anse honom som korkad.

 

Då kan du ju stå där o plocka med dina satang-mynt.

 

Jag förstår inte hur du ens kan jämföra svenska förhållanden med hur det är i ett U-land.

 

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Får visa min okunnighet med att fråga, om man kan gå på dessa bussar var som helst.

Eller är det utmärkta hållplatser de stannar på :bs_help:

 

Har de inte börjat med "busshållplats" på Beach road? Annars kör de på vissa rutter men man kan "hyra" bilen för sig själv

helt, då ska man komma överens om priset först, har för mig att det är max 250 THB inom Pattaya. (sen kanske regeln inte uppföljs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Just det om man som tvåveckors turist kanske åker några turer mellan Naklua och Jomtien per dag är ju inte 20-30 baht något att bråka om.

 

Men som boende och kanske arbetande så blir det faktiskt en summa i månaden om man ska betala överpriser varenda gång man som farang åker songtaews.

 

Expats ska betala samma priser som thaiarna gör och det har jag förklarat många gånger för olika chaufförer och faktiskt fått en viss förståelse för detta även om det ibland krävts en viss dispyt.

 

BTT

 

Överpriser som arbetande, menar du då att betala 20 istället för 10 baht per resa om den går mellan Jomtien och Pattaya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Överpriser som arbetande, menar du då att betala 20 istället för 10 baht per resa om den går mellan Jomtien och Pattaya?

 

Ja,ger du 20 baht mellan Jomtien - Pattaya då är du bara dum,

då har du gett 100% i dricks  :rotfl: 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Just det om man som tvåveckors turist kanske åker några turer mellan Naklua och Jomtien per dag är ju inte 20-30 baht något att bråka om.

 

Men som boende och kanske arbetande så blir det faktiskt en summa i månaden om man ska betala överpriser varenda gång man som farang åker songtaews.

 

Expats ska betala samma priser som thaiarna gör och det har jag förklarat många gånger för olika chaufförer och faktiskt fått en viss förståelse för detta även om det ibland krävts en viss dispyt.

 

BTT

Såvitt jag vet så finns det inga bathbussar som går mellan Naklua och Jomtien, man måste byta vid korsningen South Road och 2:nd Road.

Då kostar det med automatik 20 bath oavsett om man är turist eller thai!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ja,ger du 20 baht mellan Jomtien - Pattaya då är du bara dum,

då har du gett 100% i dricks  :rotfl: 

 

Om man betalar 20 baht X 2, 5 dagar i veckan X 52 blir det 10400 baht per år. Det är väl ungefär där, fast i svenska kronor, en svensk arbetare hamnar som måste nyttja kollektivtrafik i en stad för att ta sig till arbetet. Så överpris vet jag inte om jag kan hålla med om att det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång på fyllan åkte jag songthaew från soi 6 på beachroad, skulle ner till södra beachroad nånstans.

När jag skulle betala hade jag bara 1000-lappar på mig, inga andra sedlar eller mynt.

Chaffisen började knöla upp några tjugor, och sa att han inte hade mer växel, vilket han naturligtvis hade.

Det slutade med att jag fick tillbaka ca 200 baht i 20-lappar.

Alltså ca 8000% i dricks.

 

Hade jag varit nykter hade jag kollat efter småsedlar innan jag satte mig på, men nu var jag stupfull och orkade inte med tjatet.

 

Men det är sånt jag kan skratta åt i efterhand.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Om man betalar 20 baht X 2, 5 dagar i veckan X 52 blir det 10400 baht per år. Det är väl ungefär där, fast i svenska kronor, en svensk arbetare hamnar som måste nyttja kollektivtrafik i en stad för att ta sig till arbetet. Så överpris vet jag inte om jag kan hålla med om att det är.

Vi använder dom för en betydligt större summa.Ibland använder man dom kanske 500m om man ska runt på olika ställen och jag är här kanske 6-7 månader om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång på fyllan åkte jag songthaew från soi 6 på beachroad, skulle ner till södra beachroad nånstans.

När jag skulle betala hade jag bara 1000-lappar på mig, inga andra sedlar eller mynt.

Chaffisen började knöla upp några tjugor, och sa att han inte hade mer växel, vilket han naturligtvis hade.

Det slutade med att jag fick tillbaka ca 200 baht i 20-lappar.

Alltså ca 8000% i dricks.

 

Hade jag varit nykter hade jag kollat efter småsedlar innan jag satte mig på, men nu var jag stupfull och orkade inte med tjatet.

 

Men det är sånt jag kan skratta åt i efterhand.

 

Med vänlig hälsning

 

Samma här men vi var 4 st å ingen växel hade han, jag fick en dagsedel av kärringen som jag hade då,,men hur mycket är en dagsedel värd i svenska pengar?????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag alldrig tappa ekonomiska förnuftet även om jag vore rik (bara jag är nykter).

Möjligtvis åka lyxigare med taxi och så men inte betala mer än priset vad det kostar.

I somras betalade jag 20b mellan Bangsare och jomtien och 10b på strandsträckor.

Däremot kunde jag spendera lite på att åka mycket.

-84 var det standard att Falangen betalade 10 ganger mer än lokalbefolkningen och det kändes sådär roligt.

Med några skrytnissar så kanske vi är där igen vilket skulle påverka min ekonomi när jag väl bor där som fattig pensionär.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Får visa min okunnighet med att fråga, om man kan gå på dessa bussar var som helst.

Eller är det utmärkta hållplatser de stannar på :bs_help:

 

Nej det finns inte några hållplatser. Man ställer sig vid trottoarkanten och vinkar in bilen som stannar och ni hoppar upp på flaket 

med bänkar när man sedan vill kliva av ringer man i en klocka. Man hoppar av när han stannat och 

betalar till 10 baht/person till chaffisen

 

Om man som turist börjar fråga chauffören om vägen så blir det en taxi och han vill att du skall betala allt från 100 baht och uppåt.

Detta kräver lite lokalkännedom om Pattaya  för att använda dom, men det går bra att fråga folk på falket dom brukar veta och gärna

hjälpa till. 

 

Har en video hur man gör.

 

https://www.youtube.com/watch?v=fa6aIffHh_8

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gott råd är att man ska stoppa en bahtbuss som är i rörelse. Dom bussarna som

står still och föraren springer omkring och försöker ragga kunder är ofta väldigt dyra.

 

Jag har själv blivit erbjuden att åka med dom till fantasipriser ( för mej ). Värst var det nog

när vi skulle åka från parkeringen bakom Mikes Shopping Mall till Big C på Sekond Road.

 

Vi var tre personer men det var en chaufför som erbjöd sej att köra oss direkt dit för 500 Baht.

Vi avböjde och åkte för 30 Baht istället.

 

MVH

 

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vi använder dom för en betydligt större summa.Ibland använder man dom kanske 500m om man ska runt på olika ställen och jag är här kanske 6-7 månader om året.

 

Nu var ju mina inlägg i den här tråden i första hand frågande till btt som tydligen tycker det är överpriser att betala 20 baht enkel resa för att ta sig till eller från arbetet. Om du åker 500 meter så kostar det bara 10 b men åker du mellan tex Jomtien och klangen så kostar det 20 b. Kan du betala 10 b för att åka 500 meter så borde du kunna betala 20 b för att åka 3-4 km utan att knorra också, annars kanske du skulle spara in 10 b varje gång du ska åka 500 meter och promenera istället så att du har råd att åka längre sträckor som kostar hela 20 b :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Jag gör som ryssarna gör och kliver av när någon annan gör de och skiter i att betala :ironi:

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte allt för många år sedan, när det kostade 5B för oss faranger, kostade det 3B för lokalbefolkningen...

Men när vi snåla faranger började tjattra på thai, fick alla betala 5B...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu var ju mina inlägg i den här tråden i första hand frågande till btt som tydligen tycker det är överpriser att betala 20 baht enkel resa för att ta sig till eller från arbetet. Om du åker 500 meter så kostar det bara 10 b men åker du mellan tex Jomtien och klangen så kostar det 20 b. Kan du betala 10 b för att åka 500 meter så borde du kunna betala 20 b för att åka 3-4 km utan att knorra också, annars kanske du skulle spara in 10 b varje gång du ska åka 500 meter och promenera istället så att du har råd att åka längre sträckor som kostar hela 20 b :)

Kostar det 20 b så betalar jag det och jag vet inte var du har fått det ifrån att jag knorrar och tro det eller ej jag har råd att betala.Har konkat hit sammanlagt en xx.000.000b.

Med det menar jag att jag nog gett jobb o välstånd åt några och jag tror att folk kommer hit även långt från Isaan etc för att köra bathbussarna och det är inte för att är dåligt betalt.

Glöm inte som jag sa att man åker långt för en 50-60b med taximeter i Khon Kaen bla. men här kostar det typ 250b är det någon som kan förklara dom ökande kostnaderna för taximeter här i Pattis jämfört med KK?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag gör som ryssarna gör och kliver av när någon annan gör de och skiter i att betala :ironi:

 

Det brukar inte funka eftersom det oftast sitter en gammal kärring med i förarhytten och kollar vem som betalar.

 

Ska man smita iväg ska man göra det vid rödljus i stora korsningar med mycket trafik. Där sitter föraren fast i trafiken och kan bara tuta argt eller skrika några ord efter en.

 

Men man bör inte upprepa det om man åker samma sträcka ofta.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Glöm inte som jag sa att man åker långt för en 50-60b med taximeter i Khon Kaen bla. men här kostar det typ 250b är det någon som kan förklara dom ökande kostnaderna för taximeter här i Pattis jämfört med KK?

som jag har märkt det så är det för att kunna reparera taxametrarna i Pattaya som priserna har gått upp så jävligt. Dom fungerar ju aldrig så fasta priser gäller ju hela tiden ;-)

 

Bara vägra åka med dom så länge dom inte har taxametern påslagen.

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur vet man vart de går.

Eller är det bara att kliva av och ta en ny, om man märker att det börjar gå åt fel håll, eller svänger av mot vad man tänkt sig. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

 

Här är en karta som visa hur dom går.

 

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/Pattaya%20blue%20baht%20bus%20routes.pdf

 

Fager.

Som vanligt är det lite si och så med dom thailändska kartorna. Bathbussarna som går rutten Soi Buakhau - Pattaya Klang - Beach Road och sen Pattaya Tai upp till Soi Buakhau igen finns inte med på kartan. Åker man medsols så blir det Second Road i st.f Beach Road p.g.a enkelriktning.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...