Jump to content
IGNORERAD

Bathbussar i Pattaya, kostnad ?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Vad trött man blir på att höra att man ger för mycket dricks ibland, av en del personer.

Tycker ni att det blivit så jävla dyrt? Jag tycker inte det är så jävla farligt efter 12 års resande till Thailand.

 

Jag betalar ofta  40-50-60 baht, för en resa mellan Jomtien -Pattaya, beroende på hur trångt det är på flaket.

Har nog till o med gett en 100-lapp nån gång, när det gått i ett sträck och flaket är tomt.

Helt enkelt för att jag tycker det är värt det.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    6

  • dandic

    6

  • Fritz

    5

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Så kan man tänka om allt möjligt men jag och min tant använder dom nästan dagligen och flera sträckor.Man kan tänka så om dricks i restaurang,massage,taxi,frisörn etc. etc.

Så det handlar inte om 10b egentligen.

När många gör så, så märker thai att dom betalar gärna det dubbla eller mycket dricks.Jaa varför inte höja priset också då.

 

Exempel om jag åker med taximeter i Khon Kaen en bra lång bit för 50b men i Pattaya skulle kanske samma sträcka kosta 250b undrar varför?

Jag flyttade hit för mer än sex år sen och priserna för bathtaxi har legat konstant hela tiden. Eftersom mitt ( enlig dig) överdrivet generösa betalande så kan jag lugna dig med att man kan fortfarande åka mellan Jomtien Och Pattaya för en tia.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 baht för taximeter i Khon Kaen ja då har jag betalat för mycket.

Ursäkta mig om jag trissar upp priserna.

Inte för meter taxi, utan för bath-bussarna (song teaw).

 

Taxi startar på 30bath.

 

Ursäkten är tagen  :thumbsup:

 

Syndar själv också då 1-battarna är jobbiga att hantera

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag flyttade hit för mer än sex år sen och priserna för bathtaxi har legat konstant hela tiden. Eftersom mitt ( enlig dig) överdrivet generösa betalande så kan jag lugna dig med att man kan fortfarande åka mellan Jomtien Och Pattaya för en tia.

 

Fritz..

Var skrev jag överdrivet generösa handlande?

Var och en får betala hur mycket som dom vill 10,20,50,100 eller 1000b helt ok för mig.

Jag vet vad det kostar mellan Jomtien och pattis jag har haft en lya i Jomtien i 9 år och åkte senast idag.

Taximeter verkar inte köra efter mätare alls i Partaja verkar det som och om man hyr en songthaew så begär dom klart mer än tex. 2-3 år sedan.

Jag tycker att det är billigt med bahtbuss och använder dom alltså ofta och även kortare sträckor speciellt om det är varmt.

Den riktiga bussen (röda) som åker omkring den har jag nästan aldrig sett någon kund i men den åker runt runt utan kunder dag ut och dag in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärföräldrarna har en grisbil i Pattaya. Enligt dom så kostar det 10 baht inom Pattaya eller Jomtien och 20 baht mellan orterna. 2 eller 4kr känns inte så mycket att bråka om. Det är många som frågar chauffören vad det kostar och det är nog smidigast så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forat borde inhandla en cyckel som ställs till rådighet för di forumister som finner bussen för dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som betalar det dubbla eller tre gånger vad det normalt kostar att åka i Pattaya. Gör ni likadant sen när ni kommer hem och ska ta taxi från Arlanda. Kostar det 600 så kastar ni då upp 1200 bara för att det var en så trevlig åktur och chauffören gjorde ett bra jobb så det var han värd

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Enligt mig finns det bara två zoner i Pattaya området. Gränsen ligger på Second rd / Pattaya Tai.

Åker jag från Jomptien till korsningen Klang är det alltså två zoner som gör 20 THB enl gällande taxa.

Länken nedan visar stället, fast alla borde veta det eftersom det alltid står bathbussar där och det

är byte när man ska till Jomtien från tex soi 8 (Mindre soi siffror besöker jag inte :crazy: )

 

https://maps.google.fi/maps?q=Pattaya+Chon+Buri+Thaimaa&hl=fi&ll=12.926791,100.875939&spn=0.006274,0.010568&sll=12.926789,100.875937&sspn=0.001579,0.002642&oq=patta&hnear=Pattaya,+Chon+Buri,+Thaimaa&t=m&z=17&layer=c&cbll=12.926064,100.875063&panoid=8wMnCjNdT1LZNnxZ0_7ltQ&cbp=12,144.92,,0,0

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vi åkte från klangen / soi Buakao till Maitans för 30 tbh, jag, frugan och grabben.. Men för att trissa upp priset så fick han en hundring. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som betalar det dubbla eller tre gånger vad det normalt kostar att åka i Pattaya. Gör ni likadant sen när ni kommer hem och ska ta taxi från Arlanda. Kostar det 600 så kastar ni då upp 1200 bara för att det var en så trevlig åktur och chauffören gjorde ett bra jobb så det var han värd

 

Nej, varför skulle man göra det för?

 

Kan du inse anledningen varför det är billigt i Thailand?

För att levnadsstandarden är lägre, att vanligt folk får knega för 300 baht om dagen.

Helt enkelt för att några i västvärlden bestämt att vår arbetstid är värd 20 gånger mer än vad den är för t.ex. en thailändare.

 

Det är jag i och för sig väldigt tacksam för, som knegare i Sverige.

Men jag kommer nog fortsätta att ge rikligt med dricks till hårfrisörskor, servitriser, barbrudar, (en del) taxichaufförer.

helt enkelt för jag tycker det är värt det.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, varför skulle man göra det för?

 

Kan du inse anledningen varför det är billigt i Thailand?

För att levnadsstandarden är lägre, att vanligt folk får knega för 300 baht om dagen.

Helt enkelt för att några i västvärlden bestämt att vår arbetstid är värd 20 gånger mer än vad den är för t.ex. en thailändare.

 

Det är jag i och för sig väldigt tacksam för, som knegare i Sverige.

Men jag kommer nog fortsätta att ge rikligt med dricks till hårfrisörskor, servitriser, barbrudar, (en del) taxichaufförer.

helt enkelt för jag tycker det är värt det.

 

mvh

Jag tycker alla världens arbetare är lika värda. Därför anser jag att även en Svensk taxichaufför ska ha mints 100% i dricks

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alla världens arbetare är lika värda. Därför anser jag att även en Svensk taxichaufför ska ha mints 100% i dricks

Ingen som hindrar dig från det. Bara att pynta..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många skall stanna hemma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick  pynta upp 20 battingar för bathtaxi i kväll för att få hem både mig och Leifen från ett ställe som jag inte vågar nämna vid namn. Jag har en känsla av att det var en bra ekonomisk satsning, jag menar om man jämför med vad som kunnat hända om vi stannat kvar. :14:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alla världens arbetare är lika värda. Därför anser jag att även en Svensk taxichaufför ska ha mints 100% i dricks

 

Jasså, jag tyckte precis det lät som du störde dig på att jag väljer att ge dricks, men då missförstod jag väl ditt inlägg.

 

Själv skulle jag aldrig ge 100% i dricks till en taxichaffis i Sverige.

Jag tror nämligen dom har en ganska skälig lön från början,

däremot händer det att jag ger dom nån 100-lapp extra om de är hyggliga och gör nåt utöver det vanliga, som jag ber dom om.

 

Men som tur är så är det valfritt hur man gör, och jag kommer fortsätta som jag har gjort.

Jag är så van vid att få spydiga kommentarer av snåljåpar över att jag gett 30 baht för mycket.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Jag tycker alla världens arbetare är lika värda. Därför anser jag att även en Svensk taxichaufför ska ha mints 100% i dricks

Den dagen jag träffar på en svensk taxichaufför ska han få rejält med dricks! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Den dagen jag träffar på en svensk taxichaufför ska han få rejält med dricks! :crazy:

 

Du har en på detta forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi är i Feskebyn lyxar vi alltid till det när vi åker gres-bilen mellan Jomtien o Pattis. Vi tar en egen...slipper allt tutande och stoppande hela vägen.

När man frågar om priset...svaret brukar bli 200 Baht. Men snål som jag är prutar jag alltid ner det till 150 Baht.

Varför sitta och trängas!! :crazy:

 

Från rike-Thomas

samma här fast tvärtom..när jag åker till maitans från Pattaya till  jomtien chartrar jag alltid en egen, då är man nyduschad o fräsch när man kommer fram o slipper ta av sig skjortan o sitta halvnaken :crazy:  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi åkte från klangen / soi Buakao till Maitans för 30 tbh, jag, frugan och grabben.. Men för att trissa upp priset så fick han en hundring. :-)

Stekare ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Svärföräldrarna har en grisbil i Pattaya. Enligt dom så kostar det 10 baht inom Pattaya eller Jomtien och 20 baht mellan orterna. 2 eller 4kr känns inte så mycket att bråka om. Det är många som frågar chauffören vad det kostar och det är nog smidigast så.

Det är då man oftast får betala överpris..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så kan man tänka om allt möjligt men jag och min tant använder dom nästan dagligen och flera sträckor.Man kan tänka så om dricks i restaurang,massage,taxi,frisörn etc. etc.

Så det handlar inte om 10b egentligen.

När många gör så, så märker thai att dom betalar gärna det dubbla eller mycket dricks.Jaa varför inte höja priset också då.

 

Exempel om jag åker med taximeter i Khon Kaen en bra lång bit för 50b men i Pattaya skulle kanske samma sträcka kosta 250b undrar varför?

 

Just det om man som tvåveckors turist kanske åker några turer mellan Naklua och Jomtien per dag är ju inte 20-30 baht något att bråka om.

 

Men som boende och kanske arbetande så blir det faktiskt en summa i månaden om man ska betala överpriser varenda gång man som farang åker songtaews.

 

Expats ska betala samma priser som thaiarna gör och det har jag förklarat många gånger för olika chaufförer och faktiskt fått en viss förståelse för detta även om det ibland krävts en viss dispyt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen jag träffar på en svensk taxichaufför ska han få rejält med dricks! :crazy:

Du kan få brosans telefonnummer om du vill ha svensk chauffö ;), han kör för Taxi Stockholm.

Då vet du att han hittar ialla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får visa min okunnighet med att fråga, om man kan gå på dessa bussar var som helst.

Eller är det utmärkta hållplatser de stannar på :bs_help:

Ändrades av Herr Chang
Tog bort överstrykning i texten
Link to comment
Dela på andra sajter

Får visa min okunnighet med att fråga, om man kan gå på dessa bussar var som helst.

Eller är det utmärkta hållplatser de stannar på :bs_help:

Tyvärr stannar de precis var som helst. :angry:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, jag tyckte precis det lät som du störde dig på att jag väljer att ge dricks, men då missförstod jag väl ditt inlägg.

 

Själv skulle jag aldrig ge 100% i dricks till en taxichaffis i Sverige.

Jag tror nämligen dom har en ganska skälig lön från början,

däremot händer det att jag ger dom nån 100-lapp extra om de är hyggliga och gör nåt utöver det vanliga, som jag ber dom om.

 

Men som tur är så är det valfritt hur man gör, och jag kommer fortsätta som jag har gjort.

Jag är så van vid att få spydiga kommentarer av snåljåpar över att jag gett 30 baht för mycket.

 

mvh

Tycker väll inte det är dumt att ge dricks men det får ju vara i proportion till vad tjänsten kostar. om man betalar mer än 100% överpris mot vad som begärs är man bara dum. Spelar ingen roll i vilket land man är, hur mycket pengar man har på banken eller var man har tjänat dom.

Om Zlatan skulle betalat dubla marknads värdet på sin villa i Malmö och sedan gett arbetarna som renoverade tre gånger marknadslön, bara för att han har råd. Då skulle jag även anse honom som korkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...