Jump to content
IGNORERAD

Bathbussar i Pattaya, kostnad ?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Guest bangkokkille

Någon som vet vad det kostar att åka bathbussarna som åker runt i Pattaya? Min syster med dotter som är på besök från Sverige ska åka dit några dagar och undrar vad det kostar och funderar även på om dom åker till färjan som går till Koh Larn. Själv har jag ingen aning då jag alltid har egen bil när jag besöker Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    6

  • dandic

    6

  • Fritz

    5

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest bangkokkille

10 baht

Tackar för snabbt svar, trodde själv på 20 bath, har aldrig åkt dom själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att det kostar 10 bath att åke med bussarna som går sina rundor. Nu finns det ingen runda som kör förbi piren med färjan till Kho Lan. Man kan hyra i stortsett vilken buss som helst och då kör de dit man vill. Kan kosta mellan 100-300 batt inom Pattaya, Jomtien. Som exempel ska man inte betala mer än 300 från bussstationen i Norra Pattaya till Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det stämmer att det kostar 10 bath att åke med bussarna som går sina rundor. Nu finns det ingen runda som kör förbi piren med färjan till Kho Lan. Man kan hyra i stortsett vilken buss som helst och då kör de dit man vill. Kan kosta mellan 100-300 batt inom Pattaya, Jomtien. Som exempel ska man inte betala mer än 300 från bussstationen i Norra Pattaya till Jomtien.

 

Men bahtbussar går även därifrån till en totalkostnad vid ett byte 20-30 baht till bla. Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Det stämmer att det kostar 10 bath att åke med bussarna som går sina rundor. Nu finns det ingen runda som kör förbi piren med färjan till Kho Lan. Man kan hyra i stortsett vilken buss som helst och då kör de dit man vill. Kan kosta mellan 100-300 batt inom Pattaya, Jomtien. Som exempel ska man inte betala mer än 300 från bussstationen i Norra Pattaya till Jomtien.

OK, hon kan kanske åka med bathbuss till Walking Street, antar att dom tar av till vänster där, hon kan ju gå igenom Walking Street, inte så långt att gå till Färjan, hon bor i början av Pattaya beach road så hon kan ta bussen längs med strandpromenaden till Walking Street.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, hon kan kanske åka med bathbuss till Walking Street, antar att dom tar av till vänster där, hon kan ju gå igenom Walking Street, inte så långt att gå till Färjan, hon bor i början av Pattaya beach road så hon kan ta bussen längs med strandpromenaden till Walking Street.

Det stämmer så kan man göra. På dagarna är det mycket trafik på Walking med leveranser och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bahtbussar går även därifrån till en totalkostnad vid ett byte 20-30 baht till bla. Jomtien.

Det visste jag inte. Kan ba bra att veta till en annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man vara exakt så kostar det 10 bath per zon.

 

Zongränerna utgörs av de stora tvärgatorna Pattaya Tai, Pattaya Klang och Pattaya Nua.

 

Oftast räcker det dock att slänga fram ett 10 baths mynt även om man tex har klivit på i Jomtien och lämnar på Grand Festival (dvs 2 zoner). Men om man tex behöver växla är chaufförerna snabba med att påminna om zonregeln.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skall man vara exakt så kostar det 10 bath per zon.

 

Zongränerna utgörs av de stora tvärgatorna Pattaya Tai, Pattaya Klang och Pattaya Nua.

 

Oftast räcker det dock att slänga fram ett 10 baths mynt även om man tex har klivit på i Jomtien och lämnar på Grand Festival (dvs 2 zoner). Men om man tex behöver växla är chaufförerna snabba med att påminna om zonregeln.

 

//Singha711

Nej det stämmer inte.

Om man kommer från Jomtien så går Zongränsen vid Klang dvs. Tops, men jag har hört från vissa chaufförer att det egentligen inte finns en Zongräns på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte.

Om man kommer från Jomtien så går Zongränsen vid Klang dvs. Tops, men jag har hört från vissa chaufförer att det egentligen inte finns en Zongräns på riktigt.

 

Ja vet att zongränserna ifrågasätts av många eftersom det oftast fungerar att bara slänga fram 10 bath.

 

Chaufförerna kan rimligtvis inte kolla och komma ihåg var varenda resande har klivit på. Och de är ofta stressade och vill inte förlora tid i utdragna dispyter.

 

Men ibland händer det att de vill ha betalt i enlighet med zonreglerna och då skulle jag rekommendera att inte vara för påstridig.

 

Mitt råd är att alltid ha 10 bath till hands, slänga fram dem och bara gå därifrån. I 90% av fallen fungerar det och skulle det trots allt uppstå meningsskiljaktigheter så finns det ingen anledning att gå i strid för 10 extra bath.

 

Det kan mycket väl vara så att zongränserna bara är ett påhitt för att tjäna en extra slant då och då. Meningen med mitt inlägg var att påminna om chaufförerna tillämpar den ibland och eftersom det ändå handlar om rätt små pengar för en bra tjänst så finns det ingen anledning att bråka för mycket med chaufförerna.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

10 Battingar inte ett öre mer men var lite försiktig med värdesaker och eftermörkrets infall på dessa bathbussar annars kan det lätt kosta mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har det varit gratis att åka till piren för de som kör dit får en slant av båtbolagen. Men jag har i alla fall fått betala 50 för att ta mig därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja vet att zongränserna ifrågasätts av många eftersom det oftast fungerar att bara slänga fram 10 bath.

 

Chaufförerna kan rimligtvis inte kolla och komma ihåg var varenda resande har klivit på. Och de är ofta stressade och vill inte förlora tid i utdragna dispyter.

 

Men ibland händer det att de vill ha betalt i enlighet med zonreglerna och då skulle jag rekommendera att inte vara för påstridig.

 

Mitt råd är att alltid ha 10 bath till hands, slänga fram dem och bara gå därifrån. I 90% av fallen fungerar det och skulle det trots allt uppstå meningsskiljaktigheter så finns det ingen anledning att gå i strid för 10 extra bath.

 

Det kan mycket väl vara så att zongränserna bara är ett påhitt för att tjäna en extra slant då och då. Meningen med mitt inlägg var att påminna om chaufförerna tillämpar den ibland och eftersom det ändå handlar om rätt små pengar för en bra tjänst så finns det ingen anledning att bråka för mycket med chaufförerna.

 

//Singha711

förr i tiden satt det en lapp bak i grisbilarna om vad zonerna gick

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja vet att zongränserna ifrågasätts av många eftersom det oftast fungerar att bara slänga fram 10 bath.

Chaufförerna kan rimligtvis inte kolla och komma ihåg var varenda resande har klivit på. Och de är ofta stressade och vill inte förlora tid i utdragna dispyter.

Men ibland händer det att de vill ha betalt i enlighet med zonreglerna och då skulle jag rekommendera att inte vara för påstridig.

Mitt råd är att alltid ha 10 bath till hands, slänga fram dem och bara gå därifrån. I 90% av fallen fungerar det och skulle det trots allt uppstå meningsskiljaktigheter så finns det ingen anledning att gå i strid för 10 extra bath.

Det kan mycket väl vara så att zongränserna bara är ett påhitt för att tjäna en extra slant då och då. Meningen med mitt inlägg var att påminna om chaufförerna tillämpar den ibland och eftersom det ändå handlar om rätt små pengar för en bra tjänst så finns det ingen anledning att bråka för mycket med chaufförerna.

//Singha711

Det är 10 baht även om det är stressigt eller man åker en morgon ensam.Jag skulle tippa att över 80% som kommer från Jomtien/Pratumnak ,så dom skulle kunna komma ihåg vem som steg av efter Tai.Ytterst, ytterst sällan har någon velat haft mer men aldrig fått efter förklaringar eller att jag bara gått.Men efter klangen har jag gett 20 b eller om jag åkt långt upp i Naklua från Jomtien.

Däremot om man kommer ifrån Pattaya innan Tai så brukar jag betala 20b till Jomtien.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses, själv lämnar jag alltid 20 battingar för en bathtaxi  mellan Pattaya Tai och Maitans i Jomtien, en resa på ca 5 km, det är det f-n i mig värt ! :thumbsup:

Hålla på och jiddra om 2 SEK hit eller dit ? :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ja, jag och frugan lämnar då alltid 20 baht var när vi åker in till Pattis från Jomtien och vice versa. Men tydligen har man gjort fel och kanske bidragit till att trissa upp priserna. 10 baht inom Pattaya och inom Jomtien.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jisses, själv lämnar jag alltid 20 battingar för en bathtaxi  mellan Pattaya Tai och Maitans i Jomtien, en resa på ca 5 km, det är det f-n i mig värt ! :thumbsup:

Hålla på och jiddra om 2 SEK hit eller dit ? :ahh:

 

Fritz..

Så kan man tänka om allt möjligt men jag och min tant använder dom nästan dagligen och flera sträckor.Man kan tänka så om dricks i restaurang,massage,taxi,frisörn etc. etc.

Så det handlar inte om 10b egentligen.

När många gör så, så märker thai att dom betalar gärna det dubbla eller mycket dricks.Jaa varför inte höja priset också då.

 

Exempel om jag åker med taximeter i Khon Kaen en bra lång bit för 50b men i Pattaya skulle kanske samma sträcka kosta 250b undrar varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är betydligt billigare att använda apostlahästarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man tänka om allt möjligt men jag och min tant använder dom nästan dagligen och flera sträckor.Man kan tänka så om dricks i restaurang,massage,taxi,frisörn etc. etc.

Så det handlar inte om 10b egentligen.

När många gör så, så märker thai att dom betalar gärna det dubbla eller mycket dricks.Jaa varför inte höja priset också då.

 

Exempel om jag åker med taximeter i Khon Kaen en bra lång bit för 50b men i Pattaya skulle kanske samma sträcka kosta 250b undrar varför?

Varför betalar du 10bath när det bara kostar 8bath i Korat och i Khon Kaen, du själv är bidragande orsak ? :ahh:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Varför betalar du 10bath när det bara kostar 8bath i Korat och i Khon Kaen, du själv är bidragande orsak ? :ahh:

taximeter i khon kaen startar på 30 baht ,ses snart

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker forat omedelbart skall ta ett beslut på att medlemmarna inte får betala mer än 5 bath för bussresorna i Pattaya/Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi är i Feskebyn lyxar vi alltid till det när vi åker gres-bilen mellan Jomtien o Pattis. Vi tar en egen...slipper allt tutande och stoppande hela vägen.

När man frågar om priset...svaret brukar bli 200 Baht. Men snål som jag är prutar jag alltid ner det till 150 Baht.

Varför sitta och trängas!! :crazy:

 

Från rike-Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

taximeter i khon kaen startar på 30 baht ,ses snart

Leifen har bara budgeterat 8 battingar för bathtaxi så det vette tusan om han har råd att möta upp. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Varför betalar du 10bath när det bara kostar 8bath i Korat och i Khon Kaen, du själv är bidragande orsak ? :ahh:

8 baht för taximeter i Khon Kaen ja då har jag betalat för mycket.

Ursäkta mig om jag trissar upp priserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...