Jump to content
IGNORERAD

"Barnens bästa kompis pappa har tagit hem en thaitjej"


swedenfarang

Recommended Posts

Oregistrerad

Quote

Hon gör mer än mig eftersom hon är hemma mer. En annan orsak är att hon tycker att det är mera hennes ansvar än mitt eftersom hon är kvinna och jag man. Jag försöker att ta mer plats i hushållsarbetet men det blir mindre och mindre tyvärr.

Bortskämd var ordet  :bag:

Jens

Jag känner till "problemet", och i min bok så är inte du den som skall läggas till last för det.

Det handlar lite om att din fru har en fördomsfull syn på vad som är henne ålagt, samtidigt som hon har en rätt att göra vad hon vill med sitt liv.

Såhär är det när kulturer möts, det kanske vore trevligare för henne att slita lite mindre, men jag räknar med att du gör vad du kan för att göra henne lycklig.

Jag själv flirtar friskt med en tjej (händelsevis just från Thailand den här gången) som glatt förklarat för mig att hon är alderles ointeresserad utav att städa och diska, vilket hon väger upp med att vara oförmögen att laga mat också.

Nåja, hon tjänar bättre än vad jag gör iaf...

Jag kanske borde posta i den omnämnda tråden och se vad de fördomsfulla har att säga om det..?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    17

  • Farang

    10

  • swedenfarang

    10

  • Odin

    10

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Det ar intressant att i olika sammanhang sa aterkommer manga skribenter ofta till "medelalders svensk kvinna/karring/osv" och hur illa de tycker om hur de moraliserar over thai-svenska forhallanden.

Varfor ar detta sa provocerande? Manniskor som mest (inklusive vi sjalva) spenderar sakerligen en massa tid pa att generalisera baserat pa bristande information och det blir galet fel ibland. Att folk har fordomar gentemot det genomsnittliga thai-svenska forhallandet till att vara en regelratt affarsuppgorelse ma vara trakigt men att folk blir sa i gasen varje gang det hander.  Hur som helst sa allt tugg om bittra kvinnor hit och dit, fanatiska feminister osv cementerar ju bara bilden av svenska man som lockas av thailandska kvinnor som sjalvupptagna "mansgrisar" som vokala kvinnliga opionsbildare kanske skulle uttryckt det. Att ena stunden gnalla over hur svenska kvinnor ignorant generaliserar for att sedan gora precis samma sak sjalv blir ju garna lite kontraproduktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju andra aspekter på disk. Vem är det som skapar behovet av disk?

I vårt hushåll skulle jag vilja påstå att fru Changs matlagning som oftast endast hon äter av står för cirka 90% av disken. Då tycker jag det är ganska rimligt att hon diskar det mesta. Det lilla jag åstadkommer diskar jag för det mesta själv.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ar intressant att i olika sammanhang sa aterkommer manga skribenter ofta till "medelalders svensk kvinna/karring/osv" och hur illa de tycker om hur de moraliserar over thai-svenska forhallanden.

Varfor ar detta sa provocerande? Manniskor som mest (inklusive vi sjalva) spenderar sakerligen en massa tid pa att generalisera baserat pa bristande information och det blir galet fel ibland. Att folk har fordomar gentemot det genomsnittliga thai-svenska forhallandet till att vara en regelratt affarsuppgorelse ma vara trakigt men att folk blir sa i gasen varje gang det hander.  Hur som helst sa allt tugg om bittra kvinnor hit och dit, fanatiska feminister osv cementerar ju bara bilden av svenska man som lockas av thailandska kvinnor som sjalvupptagna "mansgrisar" som vokala kvinnliga opionsbildare kanske skulle uttryckt det. Att ena stunden gnalla over hur svenska kvinnor ignorant generaliserar for att sedan gora precis samma sak sjalv blir ju garna lite kontraproduktivt.

Hej Wille,

Nu är du alldeles för rationell!

Folk gillar att gagga på forum, får man inte göra det blir det ointressant.

Och det vill vi väl inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr skönmålarkim!

"jag ska måla hela världen lilla mamma, allt ska bli så ljust och glatt för mig. Att det regnar och är grått det gör detsamma, du ska solsken i ditt fönster ändå ha"

Strofer ur en gammal svensk schlager som du mycket väl kunde ha skrivit.

Men man kan väl ändå inte blunda för di fördommar och det skitsnack som förs mellan skål och vägg i det svenska folkhemmet.

Och jo di svenska medelålders kärringarna har precis alla di fördomar om snuskgubbar och horor i Thailand som du inte vill se.

Det pratas garanterat skit om dig och frugan inom di fyra väggarna.

Men som det brukar heta, det man inte vet har man inte ont av.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Bäste herr skönmålarkim!

"jag ska måla hela världen lilla mamma, allt ska bli så ljust och glatt för mig. Att det regnar och är grått det gör detsamma, du ska solsken i ditt fönster ändå ha"

Strofer ur en gammal svensk schlager som du mycket väl kunde ha skrivit.

Men man kan väl ändå inte blunda för di fördommar och det skitsnack som förs mellan skål och vägg i det svenska folkhemmet.

Och jo di svenska medelålders kärringarna har precis alla di fördomar om snuskgubbar och glädjeflickor i Thailand som du inte vill se.

Det pratas garanterat skit om dig och frugan inom di fyra väggarna.

Men som det brukar heta, det man inte vet har man inte ont av.

BTT

Hata hatare.

EDIT:

Jag känner att jag måste elaborera, då ingen kommer förstå min storslagna hip-hop-humor...

Hat föder hat, så hata inte. Det är tråkigt att avundsjuka och okunskap föder fördommar, men det är tråkigt - inte idi*tiskt eller något som är exklusivt för "jävlavfeministkärringar" eller hur jag skall sammanfatta de fördommar jag ser här.

Blunda inte, men bråka inte heller... Informera och föregå med gott exempel.

Mer Mai Pen Rai, mindre hat. <3

//Durian, som utav outgrundlig anledning har en lätt touch utav hippie ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr skönmålarkim!

"jag ska måla hela världen lilla mamma, allt ska bli så ljust och glatt för mig. Att det regnar och är grått det gör detsamma, du ska solsken i ditt fönster ändå ha"

Strofer ur en gammal svensk schlager som du mycket väl kunde ha skrivit.

Men man kan väl ändå inte blunda för di fördommar och det skitsnack som förs mellan skål och vägg i det svenska folkhemmet.

Och jo di svenska medelålders kärringarna har precis alla di fördomar om snuskgubbar och glädjeflickor i Thailand som du inte vill se.

Det pratas garanterat skit om dig och frugan inom di fyra väggarna.

Men som det brukar heta, det man inte vet har man inte ont av.

BTT

Bästa herr negativ generaliserarBtt!

"oh jag måste ha retat gudarna, måste gjort nåt fel, men ända sen den dag du gick så har jag bara regn hos mig"

Strofer ur en svensk schlagersom du mycket väl kunde ha skrivit. ;)

Att jag skriver att det är ungefär lika moget att kalla svenska medelålders kvinnor för moralkärringar som att kalla svenska medelålders män med thaikvinna för snuskgubbe eller sexturist betyder förstås inte att jag förnekar att det finns moralkärringar eller snuskgubbar. Men det förstår tydligen inte du, utan du får plötsligt för dig att jag totalförnekar deras existens. ha ha  :mdr:

Nej, skillnaden mellan dig och mig är bara att jag inte vill sjunka till moralkärringarnas nivå genom att vara lika dumt stupid och generaliserande.

Dom flesta (alla) medelålders svenska kvinnor jag känner bemöter mig och min fru med allra största respekt och vänlighet och jag skulle därför aldrig drömma om att attackera, eller tala illa om dom som grupp. Lika lite som jag hoppar på svenska män med thaiflickvän eller svenska kvinnor som har en ung vän i Gambia eller Turkiet.

Men en sak ska du i alla fall ha credit för och det är att du väljer att hoppa på alla grupper lika mycket, thaitjejer, svenska män med thaiflickvän, svenska moralkärringar, svenska charterresenärer, alla som äter pytt i Thailand osv osv. I din värld så är det bara du, och exakt det du gör, som är 100% ok. ha ha  :yes:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har heller aldrig markt av dessa "moralkarringar" och "feministmaffia" som vissa ojar sig over, later mer som hjarnspoken tycker jag. Visst finns det sakert nagra som har fordomar mot svenska man som ar tillsammans med thailandska kvinnor, precis som det finns de som har fordomar mot homosexuella, muslimer och overviktiga men den typen av manniskor tycker jag mig sta over anda sa deras asikter beror mig inte.

Jag tror nog svenska kvinnor med afrikanska man utsatts for betydligt mer fordomar an svenska man med thailandska kvinnor sa det ar oerhort lagt att sparka pa dem om man nu kanner sig fortryckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har heller aldrig markt av dessa "moralkarringar" och "feministmaffia" som vissa ojar sig over, later mer som hjarnspoken tycker jag. Visst finns det sakert nagra som har fordomar mot svenska man som ar tillsammans med thailandska kvinnor, precis som det finns de som har fordomar mot homosexuella, muslimer och overviktiga men den typen av manniskor tycker jag mig sta over anda sa deras asikter beror mig inte.

Jag tror nog svenska kvinnor med afrikanska man utsatts for betydligt mer fordomar an svenska man med thailandska kvinnor sa det ar oerhort lagt att sparka pa dem om man nu kanner sig fortryckt.

Precis!

Visst finns det en del moraliserande och trångsynta människor som inte vill acceptera att andra gör andra val och prioriteringar i livet. Men dom återfinns både bland män och kvinnor, unga och gamla, i thai/svenska par såväl som bland svensk/svenska och dom ondgör sig över mycket mer än thai/svenska förhållanden. Inte minst BTT är ett typiskt exempel på en sån människa. Att då ondgöra sig över lika fördömmande och trångsynta människor, bara med en annan agenda känns lite som att kasta skit i fläkten.

Att dessutom göra det generellt mot en viss grupp gör det ju bara ännu dummare.

Jag är inte den som precis älskar trångsynta moralkärringar eller -gubbar. Avskyr dom. men inser att det är på individnivå jag måste attackera deras argument.

Som tur är, är dom enligt min erfarenhet få. Och oftast handlar det bara om att man är okunnig och utan erfarenhet av den företeelse eller dom människor man fördömmer. Den dag man råkar få erfarenhet försvinner oftast också fördomen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Kim!

Rötägg finns inom alla grupper. Tyvärr är det ofta så att människor formas av varandra. Handlingssätt och åsikter gror i ett samhälle just på grund av att människor tar efter varandra.

Jag vet att det inte är några problem att sluta ögon och öron för omvärlden eller bara höra och se det som är bekvämt för en själv.

Du lever lika mycket i en kokosnöt som jag. Du vill bara inte erkänna det.

Du försöker se det goda i alla människor och inget fel i det, men ibland kanske man också måste vara realist och inse att världen och människorna tyvärr inte finns i sagornas milda och ljusa plastbubbla.

Att du har träffat ett antal falangkärringar som lovprisat ditt levnadssätt betyder bara att du tror det du ser och hör.

Det betyder INTE att dessa kärringar inte snackar skit bakom din rygg när du inte ser det.

Visst det finns givetvis många falankärringar som inte har något emot thai-svenska par, men pöbelns fördomar är svåra att knäcka.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT,

Jag tvivlar inte pa att fordomarna finns, precis som de finns mot sa manga andra "avvikande" grupper/manniskor. Risken att man personligen rakar ut for fordomarna okar formodligen ocksa proportionellt mot hur "avvikande" ens forhallande ar fran "normalsvenneforhallandet". Om mannen ar dubbelt sa gammal, dubbelt sa lang och trippelt sa tung ar det gievtvis fler som reagerar. Sa lange personer man bryr sig om tycker att det ar OK sa bor det dock spela minimal roll om nagon pa ICA eller Posten tittar en sekund extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr Kim!

Rötägg finns inom alla grupper. Tyvärr är det ofta så att människor formas av varandra. Handlingssätt och åsikter gror i ett samhälle just på grund av att människor tar efter varandra.

Jag vet att det inte är några problem att sluta ögon och öron för omvärlden eller bara höra och se det som är bekvämt för en själv.

Du lever lika mycket i en kokosnöt som jag. Du vill bara inte erkänna det.

Du försöker se det goda i alla människor och inget fel i det, men ibland kanske man också måste vara realist och inse att världen och människorna tyvärr inte finns i sagornas milda och ljusa plastbubbla.

Att du har träffat ett antal falangkärringar som lovprisat ditt levnadssätt betyder bara att du tror det du ser och hör.

Det betyder INTE att dessa kärringar inte snackar skit bakom din rygg när du inte ser det.

Visst det finns givetvis många falankärringar som inte har något emot thai-svenska par, men pöbelns fördomar är svåra att knäcka.

BTT

Ähum, nu är du där igen och påstår att jag inte skulle känna till att det dels finns "moralkärringar" och dels att människor inte alltid tänker det samma som dom säger.

Du är mer än lovligt naiv om du tror att jag inte är intelligentare än så.

Jag känner alltså till att problemet existerar men vägrar att generalisera som du och moralkärringarna. Då hamnar jag ju på samma nivå som de.

Ska det vara så svårt att inse att människor faktiskt är individer?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med BTT om att det sannolikt finns många som taktiskt och politiskt korrekt nog behåller sina åsikter för sig själva, eller åtminstone inte konfronterar mig eller fru Chang med dessa åsikter.

Tyvärr är det så att fru Chang ändå känner något slags förakt från mina tre systrar. Jag själv märker just ingenting när vi umgås med dom, men fru Chang vill helst inte träffa dom. Dock inga problem med min mor och far.

Detta är ju deprimerande, men jag vet just inte vad jag ska göra åt det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Jo jag vet att varje människa är en unik individ, men tyvärr formas vi av den omgivning vi lever i.

Nu är det ju en gång för alla så att fördomar mot singelgubbar och thaitjejer är rotade i det svenska samhället och det lär vi få leva med.

Jag har aldrig betvivlat din intelligens för övrigt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo jag vet att varje människa är en unik individ, men tyvärr formas vi av den omgivning vi lever i.

Och ju mer korkad individen ar desto lattare formas de av omgivningen. Din omgivning i Thailand bestar av Beer Bars pa Soi 8; knappast en grogrund for blivande Nobelprismottagare, varken ur svensk eller thailandsk synvinkel. Denna erfarenhet tar du sedan med dig hem till din 1:a i Helsingborg och betraktar som en definitiv sanning for alla svensk/thailandska par.

Jag kan erkanna att jag ocksa har vissa negativa generaliseringar angaende svensk/thailandska par och sa har ocksa min fru. Under vara arliga semestrar i Sverige sa har vi an sa lange undvikit alla "thaisammankomster". Om vi en dag bestammer oss for att flytta till Sverige sa far vi givetvis undersoka om vara generaliseringar var fel eller inte. Att vi sjalva eventuellt rakar ut for samma generaliseringar tar jag med en klackspark.

Jag hade dock ocksa spenderat 8 ar i Thailand innan jag kande mig manad att prova min generalisering om att folk som skrev pa forum var nordar och att de flesta svenskar intresserade av Thailand var relativt korkade. Efter att provat mig fram pa ett antal forum, och trots Svarten's negativa utvardering haromdagen, sa har jag anda korrigerat min generalisering till att det faktiskt finns en hel del civiliserat folk har ocksa. Att prova sina generaliseringar med jamna mellanrum ar alltsa ett rad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr Kim!

Rötägg finns inom alla grupper. Tyvärr är det ofta så att människor formas av varandra. Handlingssätt och åsikter gror i ett samhälle just på grund av att människor tar efter varandra.

Jag vet att det inte är några problem att sluta ögon och öron för omvärlden eller bara höra och se det som är bekvämt för en själv.

Du lever lika mycket i en kokosnöt som jag. Du vill bara inte erkänna det.

Du försöker se det goda i alla människor och inget fel i det, men ibland kanske man också måste vara realist och inse att världen och människorna tyvärr inte finns i sagornas milda och ljusa plastbubbla.

Att du har träffat ett antal falangkärringar som lovprisat ditt levnadssätt betyder bara att du tror det du ser och hör.

Det betyder INTE att dessa kärringar inte snackar skit bakom din rygg när du inte ser det.

Visst det finns givetvis många falankärringar som inte har något emot thai-svenska par, men pöbelns fördomar är svåra att knäcka.

BTT

Exactemente Herr Bäste Bror, klart att det finns konstiga och avundsjuka människor som skall tycka till om saker och ting.

Det finns ju tex vuxna män som generaliserar om både thaitjejer, barbrudar och pyttipanna.

Pytt E Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Jaha, idag har jag blivit kallad pedofil två gånger från exet genom ombud. Det känns vill jag lova.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr skönmålarkim!

"jag ska måla hela världen lilla mamma, allt ska bli så ljust och glatt för mig. Att det regnar och är grått det gör detsamma, du ska solsken i ditt fönster ändå ha"

Strofer ur en gammal svensk schlager som du mycket väl kunde ha skrivit.

Men man kan väl ändå inte blunda för di fördommar och det skitsnack som förs mellan skål och vägg i det svenska folkhemmet.

Och jo di svenska medelålders kärringarna har precis alla di fördomar om snuskgubbar och horor i Thailand som du inte vill se.

Det pratas garanterat skit om dig och frugan inom di fyra väggarna.

Men som det brukar heta, det man inte vet har man inte ont av.

BTT

Nu var ju sångerskan norska 1970 när hon sjöng låten:

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaha, idag har jag blivit kallad pedofil två gånger från exet genom ombud. Det känns vill jag lova.

Hälsningar

HansG

Hej HansG,

Så patetiskt. En del kvinnor tycks oförmögna att inse att en man av goda skäl kan finna en annan kvinna mer attraktiv. Och att det kanske till viss del beror på henne själv.

Som man känner sig själv, känner man andra. Ditt ex verkar sakna empati.

Du har min sympati.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Flores

Nu får det räcka! Ljug inte. du kallade henne h ora! Skönmåla inte dig själv! Det är du som satt ribban HansG!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå,

Nu börjar det bli intressant! Fast jag borde gå och lägga mig...

Herr Chang har talat,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Flores

Ja Herr Chang, så går det tyvärr när man bara får höra den ena sidans argument. Men pappa är lika stor kålsupare som mamma. Bara att han vinner sympatier utav likasinnade bröder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du ändrade ditt inlägg Flores. Verkar inte som alla känner till det, men man kan stänga av den f*rbannade censuren i sin profil :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Ja Herr Chang, så går det tyvärr när man bara får höra den ena sidans argument. Men pappa är lika stor kålsupare som mamma. Bara att han vinner sympatier utav likasinnade bröder.

Nu är det mycket snack om er familjesituation via glirningar från än det ena än det andra hållet. Kan vi få de två versionerna och prata ut om saken?

Det är inte det att jag har något emot det, men det blir mycket och obegriplig pajkastning som iaf jag inte förstår mig mycket på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Flores

Tack Farang, rätt rolig censur att h ora blir glädjeflicka.

Ska jag dra vår familjesituation i snabb genomgång?

Mamma var otrogen mot pappa. Pappa skiljde sig från mamma och drog till Thailand och skaffade sig en tjej som är 6 år äldre än hans äldsta dotter.

Pappa har blivit personlighets förändrad sedan GF kom till Sverige. Han försöker lura sin egen dotter på pengar eftersom Thailändskan kostar en hel del.

Fråga på boys om ni inte hänger med, kommer nog vakna relativt sent imorgon så HansG kanske hinner svara en del innan jag vaknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...