Jump to content
IGNORERAD

Buss olycka


Oregistrerad

Recommended Posts

Ännu en hemsk olycka, mellan truck och skolbuss! 14 döda och 40 tal skadade. http://www.bangkokpost.com/news/local/397452/bus-truck-collision-kills-14-people-including-students-and-teachers

 

14 killed, 40 hurt in bus-truck crash Published: 28 Feb 2014 at 07.33 Online news: Local News Fourteen people were killed and 40 others injured when an 18-wheel truck and a tour bus collided in Prachin Buri province early Friday, reports said. According to the reports, a group of teachers and students from Nakhon Ratchasima were on a field trip to Pattaya. Their bus collided with the 18-wheeler in Prachin Buri's Nadee district at about 5am. The injured were rushed to hospitals.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt, men tyvärr så händer det och kommer att hända igen med alla oduglingar (Idi-ordet gick ju inte att använda kom jag på, även om det passat bättre här) till förare i Thailand, vilket vi skrivit mycket om här på forumet.

 

Mvh

BBJ

:nono:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Vet att de åkt hemifrån däråt i morse från den komunala/statliga skolan, dotras kompis skulle med.

Det var pip om det igår och dotra ville följa med dem, hoppas det inte var deras buss!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Vet att de åkt hemifrån däråt i morse från den komunala/statliga skolan, dotras kompis skulle med.

Det var pip om det igår och dotra ville följa med dem, hoppas det inte var deras buss!

Det hoppas jag med, verkligen. Nu var inte avsikten att "skrämma" folk så förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hoppas jag med, verkligen. Nu var inte avsikten att "skrämma" folk så förlåt.

Ingen fara.

Såg det på FB före

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det nervöst. Tomurdoc: Vet du vilken skola de kom från?

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärtat i halsgropen när man läser mail om trafikolycka med skolbarn i Thailand.Tjejens dotter ska ut på utflyckt idag med men dom kommer från Ayutthaya detta var skolbarn från Nakhon Ratchasima, tragiskt i vilket fall som helst.

 

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nervöst för det är brukligt i tal att använda "Nakhon Ratchasima" även om man kommer 50 km därifrån. Puust...

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nervöst för det är brukligt i tal att använda "Nakhon Ratchasima" även om man kommer 50 km därifrån. Puust...

 

 

Pratat med tjejen dottern inte med i någon olycka :17:

R:I:P till dom drabbade

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid alla dessa olyckor så lyckas chauffören överleva och fly, odödliga? Åkte just den vägen för par månader sen med bil och där är mycket med höga berg. Är själv busschaufför (i Sverige!) och vet att man ej kan ligga och bromsa nerför hela tiden utan att bromsarna kan bli överhettade och har killen då ev en minimal utbildning så är det ju tragiskt att de ska få chans att framföra fordon. Undviker buss sen många år när det är möjligt med andra transportmedel.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite taget från New York Times:

Colonel Anukan said, and the driver of the bus fled, a common occurrence in Thailand after a crash. Thai media outlets reported that the driver did not have a license to drive a bus.

Hur i helsike kan det fortgå med att skicka ut folk på vägarna när de ej har förarlicens ens. Och om de har licensen så brister ju utbildningarna.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid alla dessa olyckor så lyckas chauffören överleva och fly, odödliga? Åkte just den vägen för par månader sen med bil och där är mycket med höga berg. Är själv busschaufför (i Sverige!) och vet att man ej kan ligga och bromsa nerför hela tiden utan att bromsarna kan bli överhettade och har killen då ev en minimal utbildning så är det ju tragiskt att de ska få chans att framföra fordon. Undviker buss sen många år när det är möjligt med andra transportmedel.

Mvh

Janptr

 

 

 

 

 

Föraren hade inget busskörkort, men frågan är om det hjälpt med den obefintliga utbildning som krävs för ett körkort i Thailand.

 

Jag kör inte buss men långtradare i Sverige och det är exakt samma sak där, i nedförslut av detta slag (som väg 304 har) kan man inte ligga o bromsa utan måste använda lägre växel för att hjälpa till att hålla rätt hastighet.

 

Lider med familjerna som drabbas så hårt av denna dårskap som bussbolagen låter fortgå.

 

Mvh

BBJ

:ledsen:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

BBJ, on 28 Feb 2014 - 09:43, said:

Tragiskt, men tyvärr så händer det och kommer att hända igen med alla oduglingar (Idi-ordet gick ju inte att använda kom jag på, även om det passat bättre här) till förare i Thailand, vilket vi skrivit mycket om här på forumet.

 

Mvh

BBJ

:nono:

 

Jag antar att du inkluderar alla turister bland dessa.

 

Tragiskt för de förolyckades familjer.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du inkluderar alla turister bland dessa.

Tragiskt för de förolyckades familjer.

Inte alla men de odugliga!

Mvh

BBJ

:)

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte förbi olycksplatsen på 304an igår. Den var väl ganska precis där man kunde förvänta sig. Den som känner till den där vägen förstår säkert vad jag menar om jag säger att den ligger ungefär mitt emellan sandfållan och platsen där det blir dubbelfiligt igen, om man kommer från Korat. Bussen gick i diket på ”fel” sida vägen, så för mig som kom söderifrån var den på vänster sida. Detta betyder att olyckan skedde i den nedre delen av den branta och besvärliga passagen, vilket innebär att det fanns gott om nedförslut dessförinnan för föraren att bränna upp bromsarna på. Den teorin är alltså plausibel. Troligen visste inte den där amatören att man måste ligga på samma växel nedför som uppför, i motsvarande hastighet. Utan hjälp av motorbroms finns det få fordon som klarar den där passagen utan problem med bromsarna. Min pickup har en femväxlad automat där femman är överväxel. Jag  brukar ligga på trean och dutta lite med bromsen den största biten och ibland åker tvåan i. Dieselmotorer har bra motorbroms.

 

På olycksplatsen fanns en mindre del av fronten på bussen kvar, som troligen skurits bort innan bärgningen. Det stod folk där och pratade och fotograferade. På marken ligger tragiska påminnelser om offren – kläder och andra persedlar. Det knyter sig i en när man tänker på de unga liv som spillts. Det enda jag kan tänka mig som vore värre än att orsaka andras barns död i en olycka är att det är ens egna  barn som omkommer i en olycka man är skyldig till. Det skulle vara tungt att leva med.

 

Föraren smet ju och det är förvisso ett känt mönster. (Kalle Anka-kaptenen på Koh Larn-båten som sjönk – samma sak!) Vad är det för fel på folk som inte kan stå upp för sina gärningar? Det sista jag hörde var att han anmält sig hos polisen (också enligt mönstret) efter att ha varit på sjukhuset för att bli omplåstrad själv. Jag undrar jag... var det för att komma först i den förväntade vårdkön? Eller behövde han nyktra till? Om man är såpass redig att man kan ta sig till sjukhus för egen maskin från den platsen borde man kunnat hjälpa andra innan man hjälper sig själv, kan man tycka. Min dom lyder tillsvidare: eländig krake!

 

Fast den största skulden vill jag ändå lägga på bussbolaget! Någon sorts ordning på torpet borde dom väl ha?!? Man kan hoppas att det åtminstone finns förskringar som täcker upp sjukvårdskostnader och skadestånd. Bussbolagets egna kapital lär inte förslå långt med så många offer, troligtvis med en hel del invaliditet.

 

Satt i perspektiv är detta en olycka med mycket större konsekvenser är exempelvis Asianaplanet som vurpade på SFO förra året... och det lär hända bussolyckor i Thailand igen, var så säkra! För några haverikommisioner lär det väl inte bli?

 

Förresten, förra gången jag åkte den här vägen, fast i motsatt riktning, fick jag tre bilar i serie i rumpan på pickupen, när jag blev tvungen att bromsa för att någon gjorde en dum manöver några bilar framför; pang+pang+pang, inom en eller ett par sekunder. En av dom kommer upp till oss och undrar varför vi bromsade... Duhhhh? Varför bromsade du INTE?!?!? För att det small innan du ens hann släppa gasen förstås. Pundhuve! Dom två mittersta skyllde självklart på den bakom! Självklart!!! ”Jorå, jag stannade, men den bakom puttade in mig i den framför!” Joråsåatt... men då hade det blivit allt annat än just tre smällar på min bil... Krakar...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är bussbolagen man borde bli riktigt förbannad på. Antagligen så tar de vem som om personen i fråga säger att han har kört buss. Helst en gröngöling så att de kan få honom billigare. Dessutom så har de skett mer bussolyckorna efter denna men förhoppningsvis ej så tragiska. Flygolyckor så är det enorm utredning men på vägarna så är det bara in med ny buss och nya passagerare och nya olyckor.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...