Jump to content
IGNORERAD

Trafikolyckor i Thailand


Guest lars60

Recommended Posts

Guest lars60

De här siffrorna över döda och skadade i trafiken blir man lite mörkrädd av.

300 killed in first 5 days of break

http://www.bangkokpo...s.php?id=135705

Opponents of new Prime Minister Abhisit Vejjajiva said on Wednesday they would take a break for the five-day New Year holiday, then resume protests that already have forced the premier to move the venue of his first policy speech.

On those days, there were 3,161 road accidents nationwide, with 3,396 people injured.

On Saturday alone, 22 were killed, 400 others injured in 368 road accidents.

Chiang Mai and Suring provinces had the highest casualties on Saturday, with three people killed at each province.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • Jive

    4

  • stjp8729

    4

  • matte

    3

Mest aktiva i denna tråd

"56 killed, 635 injured in road accidents on 1st 'dangerous day'

Bangkok: -- A total of 596 road accidents occurred on the first of 'seven dangerous New Year holidays' Tuesday, killing 56 people and injuring 635 others.

And on Day 2:

There were 882 accidents with 97 fatalities and 960 injuries.

And on Day 3:

There were 851 accidents with 83 fatalities and 909 injuries.

And on Day 4:

There were 464 accidents with 52 fatalities and 492 injuries.

And on Day 5:

There were 368 accidents with 22 fatalities and 400 injuries.

http://www.bangkokpo...5-days-of-break"

Sådan var tydligen fördelningen.

Sen kommer det Kinesiska nyåret, och så SongKran förstås...

Vad som framgår när man läser artiklarna är att man tydligen bara räknar dom som kolar vippen på plats, dom som avlider på sjukan tillkommer alltså.

Någonstans i artiklarna påstås det även att 62% av olyckorna var icke alkoholrelaterade.

Jag är ganska säker på att jag har läst nånstans här på forumet ett inlägg av någon som tycker att Thailändare kör bra. Utveckla gärna den tanken.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Hej Matte!

Utveckla gärna den tanken.

Hehe.ska bli intressant att läsa!

Min sambo, som har thai-körkort, säger att

dom kör som galningar i Thailand, inte alla

men många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"56 killed, 635 injured in road accidents on 1st 'dangerous day'

Bangkok: -- A total of 596 road accidents occurred on the first of 'seven dangerous New Year holidays' Tuesday, killing 56 people and injuring 635 others.

And on Day 2:

There were 882 accidents with 97 fatalities and 960 injuries.

And on Day 3:

There were 851 accidents with 83 fatalities and 909 injuries.

And on Day 4:

There were 464 accidents with 52 fatalities and 492 injuries.

And on Day 5:

There were 368 accidents with 22 fatalities and 400 injuries.

http://www.bangkokpo...5-days-of-break"

Sådan var tydligen fördelningen.

Sen kommer det Kinesiska nyåret, och så SongKran förstås...

Vad som framgår när man läser artiklarna är att man tydligen bara räknar dom som kolar vippen på plats, dom som avlider på sjukan tillkommer alltså.

Någonstans i artiklarna påstås det även att 62% av olyckorna var icke alkoholrelaterade.

Jag är ganska säker på att jag har läst nånstans här på forumet ett inlägg av någon som tycker att Thailändare kör bra. Utveckla gärna den tanken.

Det var nog bla. jag som påstod att Thailändare kör bra, och det vidhåller jag fortfarande. Har kört många mil i övriga Asien men om du jämför med följande länder:

- Kina

- Malaysia

- Taiwan

Så är det en dröm att köra i Thailand (senast förra veckan). Sen vet ju vi alla om en olcka inträffar med en pickup och fem personer på flaket så går det illa även i låg fart, eller med en moppe utan hjälm.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, jämför du med dessa länder förstår jag lite bättre. Men att säga att man generellt beter sej bra i den Thailändska trafiken, dvs kör bra, känns ändå väldigt främmande.

Att ha fem personer på flaket eller att köra motorcykel utan hjälm har inget samband med att köra bra.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ocksa att thailandare i allmanhet kor bra, framforallt jamfort med andra asiater forutom mojligtvis japaner. Problemet ar just den totala disrespekten for alkohol i samband med bil/mc-korning. Haller man sig borta fran vagar pa fredag/lordag-kvallar samt storhelger skulle jag vilja pasta att den thailandska trafiken inte ar varre an den svenska. Angaende alkohol och bil/mc-korning ar det dock en gigantisk uppforsbacke for att fa folk att andra tankesatt och det kravs formodligen en uppgradering i allmanna kommunikationsmedel som ligger flera decennier bort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom fyllekörningarna, så upplever jag ett annat stort problem i den thailändska trafiken. De har inte förstått vitsen med att vara så synlig som möjligt.

Ofta möter man bilar i mörkret eller skymning, som antingen helt saknar belysning eller endast har svagt parkeringsljus tänt. Samma gäller för mc.

Det är svårt att se en förbättring i sikte, bl a pga den thailändska trafikpolisens inkompetens och ignorans.

I Pattaya ser man ibland en viftande trafikpolis i en gatukorsning, men det är då alltid i en korsning med fungerande trafiksignaler. Jag tror inte att de fixar att dirigera trafiken på egen hand (utan hjälp av trafiksignalerna).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Glöm inte heller att det finns över 24 090 000 fordon i Thailand varav 15 415 000 är registrerade motorcyklar (2007), så det borde "styrka med" lite fler än i Svedala.

Ha en bra dag!

:wai:

Okey, jämför med Europa då. Eller USA. Vad vill du ha sagt med att 15415000 är motorcyklar? Räknar du inte dom eller vad?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med över 12 000 döda och 120 000 skadade i trafiken per år måste man ha både skygglappar

och foliehatt på för att anse thailändare kör ansvarsfullt.

Thailand har nära 5 dödsoffer per 10 000 registrerat fordon.

Jämför det med Japan som ligger ungefär lika till som Sverige med ca 1 dödad per 10 000 registrerat fordon.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäkla läskit,  När jag var å hälsade på damen i issan i Okt så var det en mamma med två barn som vart på körda av en bil när dom var ute med motobiken. Mamman och ett barn vart dödade ruggit värre.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med över 12 000 döda och 120 000 skadade i trafiken per år måste man ha både skygglappar

och foliehatt på för att anse thailändare kör ansvarsfullt.

Thailand har nära 5 dödsoffer per 10 000 registrerat fordon.

Jämför det med Japan som ligger ungefär lika till som Sverige med ca 1 dödad per 10 000 registrerat fordon.

Jag vidhaller att thailandare inte kor namnvart samre an svenskar, nar de ar nyktra. Det dar med nykterheten ar dock ett valdigt stort aber. En ytterligare anledning till den miserabla statistiken for Thailand ar yrkesforarna. Huruvida de ar samre an svenska diton eller om det bara beror pa pressade scheman vet jag inte men sa sent som igar blev jag omkord av en Bkk-Pattaya buss nar jag sjalv korde i 130 km/h pa Bang Na-Trad motorvagen och det ar onekligen lite fort. En olycka med en buss ger mangdubbelt fler forolyckade an en olycka med en bil. Det stora antalet mopeder/motorcyklar gor givetvis ocksa att staistiken ser samre ut. Det behover inte gar sarskilt fort for att det ska ga illa nar man inte har nagon skyddande plat runt sig.

Jag var dock ordentligt mycket skrajare idag pa vagen fran Pekings flygplats ar jag nagonsin ar i Thailand sa allt ar relativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vidhaller att thailandare inte kor namnvart samre an svenskar, nar de ar nyktra. Det dar med nykterheten ar dock ett valdigt stort aber. En ytterligare anledning till den miserabla statistiken for Thailand ar yrkesforarna. Huruvida de ar samre an svenska diton eller om det bara beror pa pressade scheman vet jag inte men sa sent som igar blev jag omkord av en Bkk-Pattaya buss nar jag sjalv korde i 130 km/h pa Bang Na-Trad motorvagen och det ar onekligen lite fort. En olycka med en buss ger mangdubbelt fler forolyckade an en olycka med en bil. Det stora antalet mopeder/motorcyklar gor givetvis ocksa att staistiken ser samre ut. Det behover inte gar sarskilt fort for att det ska ga illa nar man inte har nagon skyddande plat runt sig.

Jag var dock ordentligt mycket skrajare idag pa vagen fran Pekings flygplats ar jag nagonsin ar i Thailand sa allt ar relativt.

Helt rätt Atom rattfylleri i Thailand är ett mycket stort problem. Tyvärr är risken mycket stor att bli inblandad i en olycka med en sådan förare då över 50% av alla olyckor sker med onyktra förare och endast 15% använder bilbälte i Thailand.

Läget förvärras dessutom av att 50% av olyckorna sker med motorcykel där under 15% använder hjälm.

Sedan är statistiken väldigt osäker om antalet döda då det finns ett mycket stort mörkertal då myndigheterna bara registrerar döda vid olycksplatsen.

Man uppskattar att över 20 000 dör i trafiken om de som avlider på sjukhus räknas med.

Visst trafiken är säkert farligare någon annanstans i världen men faktum kvarstår Thailand är ett land med MYCKET låg trafiksäkerhet

för oss 300 000 SVENSKAR som reser dit varje år.

//k


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så med thaiare, att den största risken de ser är att bli av med pengar och även thaiare blir stoppade av polisen.

De flesta yrkesförare har därför 2-3 körkort.

Blir de då stoppade för någon förseelse, så istf att, som vi faranger, betala polisen 100-200 baht, så låter de snällt polisen ta hand om körkortet samt skriva ut en böteslapp, som skall kvitteras vid närmsta polisstation mot mottagande av det beslagtagna körkortet.

Efter att ha kastat böteslappen kör de vidare med körkort nr.2.

Även körkortsutställarna har sina sidoinkomster.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Några siffror/uppgifter från dagens tidning!

Almost 4,000 injured from road accidents  

(Obs! på 7 dygn)

http://www.bangkokpo...s.php?id=135714

335 people died and 3,810 were injured from 3,549 road accidents during the past six days of the 'Seven Dangerous Days of New Year' from December 30 to January 5, according to the Road Accident Prevention and Reduction Centre.

The northern province of Chiang Rai had the most number of road fatalities with 21, followed by Nakhon Ratchasima and Nakhon Sawan provinces, each with 13.

Drunk driving and speeding contributed to most road accidents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Statistik i all ara, jag skulle nog vara forsiktig med att dra slutsatser av offentliga siffror fran Thailand. Jag var sjalv delaktig i en olycka i Pattaya i Fredags, idi*t pa moppe forsoker kora om pa insidan om min bil samtidigt som jag svanger vanster. idi*ten, nykter 25-arig thai man, adrog sig armbrott och djupa jack i armen som behovde sjukhusomsorg. Stor folksamling pa plats, 3000 baht overfordes fran min ficka till hans ficka, moppetaxi skotte transport till sjukhuset och allt tystades ner for att inte polisen skulle involveras. Liknande situationer intraffar varje dag over hela landet, man gor upp i godo och liver gar vidare, sa morkertalet i statistiken ar sannolikt valdigt hog.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med mopedister på fel sida är ett vanligt problem i Thailand

Och dessutom är regeln oftast:

- Vid olycka mellan moped/motorcykel och bil är det ofyast "bilisten" som anses skyldig och får betala

- Vid olycka med en Farang inblandad är det NÄSTAN ALLTID farangens fel i deras ögon oavsett normal logik och bevisning.

Den "normale" thailändaren ser jag inte som en särkilt mycket sämre bilist än normalsvensken

Det är dom extrema icke normala förarna som hittar på saker som får en att svimma av skräck när man ser dom. Och sådana extrema beteenden ser man mycket sällan i Sverige jämfört med i Thailand

Och mopedister, speciellt i storstäderna lever ett extremt farligt liv

Men dom värsta jag sett är nog ändå fulla engelsmän på hyrmopeder utan gällande försäkring. Snacka om deathwish !

Åker själv några hundra mil i Thailand varje år (körde 40 mil senast igår ner till Rayong där jag sitter just nu)

Kör varje dag i Stockholm city och känner ingen större skillnad mot Bangkok förutom att det är lite fler bilar och köer normalt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Härligt att se 3 vittnesmål om att Thailändare är duktiga och trafiksäkra bilister. Jag har ALDRIG under min tid i Thailand stött på en person som vädrat samma åsikt.

Mr Lamai 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

"Kör varje dag i Stockholm city och känner ingen större skillnad mot Bangkok förutom att det är lite fler bilar och köer normalt."

Du skojar naturligtvis med oss nu...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Biker:

Dom dagar och tider det är som värst i Stockholms city är det tämligen lika med Bangkok en vanlig vardag

Har kört bil på dom mest udda platser i världen med varierande erfarenhet och jag är inte speciellt orolig för att köra bil i Thailand. Däremot skulle jag inte vilja köra motorcykel/moped i Thailand.

Snarare är ställen som Paris, Rom, Florens, Turin, Milano, Barcelona och Madrid ställen jag är orolig i.

Värsta jag kört i är Kairo och Bombay.

Det jag irriterar mig mest på i Thailand är den totala egoismen bland bilförare och den envetna vägran att byta tillbaka till vänsterfil på motorvägen, köra om i vägrenen och liknande.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Biker:

Dom dagar och tider det är som värst i Stockholms city är det tämligen lika med Bangkok en vanlig vardag

Har kört bil på dom mest udda platser i världen med varierande erfarenhet och jag är inte speciellt orolig för att köra bil i Thailand. Däremot skulle jag inte vilja köra motorcykel/moped i Thailand.

Snarare är ställen som Paris, Rom, Florens, Turin, Milano, Barcelona och Madrid ställen jag är orolig i.

Värsta jag kört i är Kairo och Bombay.

Det jag irriterar mig mest på i Thailand är den totala egoismen bland bilförare och den envetna vägran att byta tillbaka till vänsterfil på motorvägen, köra om i vägrenen och liknande.

Efter att vaxt upp och lart mig kora bil i Stockholm sa kanns jamforelsen med Bangkok ganska avlagsen i mitt tycke. Det ar val anda sallan du har 8 bilar i bredd pa en tre-filig vag osv i Sthlmstrafiken. Daremot ar jag bojd att halla med dig om Kairo. Sallan har jag varit sa stressad och kant mig sa bortkommen som da jag med hjalp av en handritad karta skulle ta mig genom stan pa egen hand som. Da som, inte sarskillt kaxig, 20-aring.

Jag ar bojd att halla med flera andra skribenter om att Thailandare kor ganska bra i jamforelse med manga andra lander i regionen. Detta innebar dock inte att det ar sarskillt sakert da mopedister och fulla/ya-ba paverkade forare staller till en hel del.

En sak jag noterat ar att manga ganger som jag reagerat pa att en moppe eller bil kor som en idi*t eller mkt konstigt sa visar det sig inte allt for sallan vara en vasterlanning som lamnat fornuftet hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, 8 bilar i bredd på en trefilig väg har jag aldrig någonsin sett i Thailand

Ibland kan det bli en extra fill till vänster i vägrenen men annars är det inte särskilt många i bredd mer än det finns filer ritade

Man byter fil ycket oftare av olika anledningar i Thailand än hemma med det är ju byggt för att man skall göra evinnerliga u-turns etc så då är det svårt att komma ifrån detta samt man måste ju väja för alla mc/3-hjulingar etc som vinglar omkring till vänster

Men jämför man detta med t.ex taxi-chaufförernas beteenden i Stockholm vet jag inte säkert vilka som är sämst bilförare

Det är nog alkohol/droger som är en av dom absolut största bovarna

Ett annat problem som ställer till mycket inbromsningar och väjningar är de enorma differenserna i fart på större vägar där vissa håller 140 och vissa 50 på samma väg och då blir det problem.

Om dessutom dom som håller 50 (ofta lokala taxipickuper eller lokala bönders gamla risiga fordon) byter fil utan att blinka till höger i sista sekund för att svänga höger/göra u-sväng kan ofta vara lite farligt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det märkliga tycker jag att dom annars så lugna thailändarna blir som förbytta så fort dom hamnar bakom ratten.  :diablo:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...