Jump to content
IGNORERAD

Trafikolyckor i Thailand


Guest lars60

Recommended Posts

Quote

Det märkliga tycker jag att dom annars så lugna thailändarna blir som förbytta så fort dom hamnar bakom ratten.  :diablo:

Jo, men det gäller nog inte bara thailändare.

En skillnad, som jag upplever, mellan svensk och thailändsk trafikkultur är, att i Thailand måste man våga ta sin plats i trafiken, medan man i Sverige erbjuds plats i högre grad.

Jag håller med Tallviking att skillnaden i hastigheter är ett stort problem och bidrar i hög grad till olycksstatistiken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • Jive

    4

  • stjp8729

    4

  • Changnoi

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jo, men det gäller nog inte bara thailändare.

En skillnad, som jag upplever, mellan svensk och thailändsk trafikkultur är, att i Thailand måste man våga ta sin plats i trafiken, medan man i Sverige erbjuds plats i högre grad.

Jag håller med Tallviking att skillnaden i hastigheter är ett stort problem och bidrar i hög grad till olycksstatistiken.

håller med  :good:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Hej Jive!

medan man i Sverige erbjuds plats i högre grad.

Skojar du?.har du aldrig kört i Stockholm.hehe.  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Jive!

medan man i Sverige erbjuds plats i högre grad.

Skojar du?.har du aldrig kört i Stockholm.hehe.  :whistle:

Jo, i 30 år, men Sverige är ju inte enbart Sthlm.

Jag undrar förresten om det inte var stockholmarna som började med blixtlåsprincipen i trafiken. :whistle:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt är nog att blixtlåsprincipen fungerar riktigt bra i Stockholm förutom vad avser taxi-chaufförer förstås

Däremot har jag fått en känsla av att i Göteborg är det mer principen "Jag först" som gäller.

Någon annan som känner samma eller motsatt ?

I Thailand är det definitivt "Jag först" som gäller i de flesta lägen vilket som sagt är lite mot hur thailändare är i andra saker i livet än i trafiken.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört rätt många tusen mil i Thailand de senaste åren och den stora skillnaden enligt mig är att man måste ta för sig på ett helt annat sätt än i Sverige.

Trafiken i Thailand och Thailändska förare anser jag dock inte är ett dugg värre än i ett sydeuropeiskt land nästan villket som helst.

Visst finns det en hel del riktiga dårar som är direkt livsfarliga, tyvärr måste jag dock konstatera att i Pattaya/Jomtien där vi bor så är dessa dårar många gånger faranger som tror att man kan göra vad som helst i den Thailändska trafiken utan att det straffar sig.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sämre eller bättre än i vissa länder låter

jag vara osagt. Men jag är tamefan livrädd i trafiken

i Thailand (oftast)

Like

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min personliga åsikt är nog att blixtlåsprincipen fungerar riktigt bra i Stockholm förutom vad avser taxi-chaufförer förstås

Däremot har jag fått en känsla av att i Göteborg är det mer principen "Jag först" som gäller.

Någon annan som känner samma eller motsatt ?

I Thailand är det definitivt "Jag först" som gäller i de flesta lägen vilket som sagt är lite mot hur thailändare är i andra saker i livet än i trafiken.

Hej Tallviking,

Tycker nog blixtlåsprincipen fungerar bra i Göteborg, till exempel vid Tingstadstunneln.

Däremot när man stänger av en fil för vägarbeten blir det ofta lite fel... en del ska knö sig in i rätt fil långt innan det är nödvändigt. Fast jag har svårt att tro på att det skulle vara annorlunda i Stockholm.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Självklart är thailändare utmärkta förare! Jag menar, tjejens bror tog körkort för ett tag sen. Han fick plugga och slita i hela 4tim, sen hade han körkort! Så visst fan vet dom hur en bil ska framföras och hur en stopskylt ser ut!

Jag har aldrig kört i Bangkok, men kört ganska mycket i Pattaya. Och att påstå att trafiken inte skiljer sig nämnvärt från västvärlden!

Då börjar man undrar hur fan ni själva kör! Eller vad ni dricker eller röker?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har kört rätt många tusen mil i Thailand de senaste åren och den stora skillnaden enligt mig är att man måste ta för sig på ett helt annat sätt än i Sverige.

Trafiken i Thailand och Thailändska förare anser jag dock inte är ett dugg värre än i ett sydeuropeiskt land nästan villket som helst.

Visst finns det en hel del riktiga dårar som är direkt livsfarliga, tyvärr måste jag dock konstatera att i Pattaya/Jomtien där vi bor så är dessa dårar många gånger faranger som tror att man kan göra vad som helst i den Thailändska trafiken utan att det straffar sig.

wUThai förklaringen finns kanske i Vaxet inlägg ovan


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Quote

wUThai förklaringen finns kanske i Vaxet inlägg ovan

Jämförelsen med sydeuropa kan jag hålla med om till en viss del. Men att säga att det inte är nån större skillnad att köra i Bangkok än i Stockholm? Det låter helt åt helvete, enligt mig iaf!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai är usla bilförare det e gas broms gas broms pumpa pumpa 3 dm regeln körkort på en kvart.köra in på en större väg,vänta på lucka nä nä,

kör man bara ut långsamt så  :heat:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår fick jag ett bra exempel på hur man fixar säker trafik i Thailand

När jag skulle svänga ut på huvudvägen förbi Rayong stog en polis och stoppade alla möjligheter att svänga ut på vägen norrut

När jag tittade längs vägen stog det en polis vid varenda påfart, stor som liten, och stoppade varenda bil eller moped som försökte svänga ut på vägen i norrgående riktning

Där fick vi vänta i 20 minuter !!!

Sedan kom först en polisbil med sirener och rödljus i ca 150 km/h

Sedan 5 minuter väntan till

Sedan kom följet i hög fart med stora BMW:n, polisbilar och 2 minibussar

Till min förvåning såg jag svenska flaggor i bussarnas fönster !!!!

Frågade polisen som stoppade oss vad det var och det var svenska kungaparet på besök i Thailand med sitt följe som åkte förbi från troligen Koh Chang på väg till Bangkok

Såg dom på TV sedan på kvällen

Snacka om trafiksäkerhet !  :kort:   :D

Man får väl bli kung för att få sådant misstänker jag dock !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man får väl bli kung för att få sådant misstänker jag dock !

Undrar om det räcker med att vara "Kung i Baren"...?  :yahoo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...