Jump to content
IGNORERAD

thai tv här i sverige


in-ka

Recommended Posts

hej, min älskling och hennes barn kommer snart hit för att bo här, jag vill gärna att dom ska kunna titta på thai tv i bland, finns det något bra sätt, parabol eller via internett, någon som kan komma med tips? 

Link to comment
Dela på andra sajter

jättebra då behöver dom inte lära sig svenska,då kan dom titta taj tv hela dagarna.

ursäkta mig menade inte så, svamp bob fyrkant på svenska är mycket bättre

min sambo förbjöd mig att skaffa thaitv. med fasit i hand så var nog det riktigt

så din tanke är god ska barnen och och din sambo lära sig 

  svenska inte bra bara ett gott råd

benga

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Håller med föregående skribent.

Jag förstår att du verkligen vill bjuda till ordentligt för att de ska stortrivas när de kommer till dig, men skaffa för sjutton inte Thai-TV för då blir det ingen ordning med svenskan, och de kommer bara att häcka framför tv-apparaten utan att företa sig något vettigt.

Få saker är så fördummande som thailändsk TV, så sky det som pesten.

Om inte ditt eget sällskap och Sverige duger för att de ska trivas, så har de dessvärre kommit till helt fel plats och av fel anledning, och de borde istället ha stannat kvar i Thailand.

Försök istället att aktivera dem med olika svenska seder och bruk, så att de så snabbt och naturligt som möjligt anpassar sig i sitt nya hemland - för de är väl här för att leva och inte för att semestra?

Hårda ord - men dessvärre sanna.

Hyr filmen "Torsk på Tallinn" och kolla in den mesiga killen som förbereder i hemmet för den Estländska tjejens ankomst så förstår du nog vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan de som vill skall kunna se på tv, eller streamad tv på sitt eget språk..

Fan ta den som förbjuder mig att se på tv/lyssna på radio på mitt eget språk i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Siam-Nilsson!

Det är en jäkla skillnad att vara i ett land där man inte behöver lära sig språket för att försörja sig.

Tex. när man semestrar i Thailand.

Ett tipps till angående barnen. Begränsa internet för dom om dom är i den åldern.

För annars blir dom bara häckande på thaisidor och det främjar inte heller svenskakunskaperna direkt.

Både thaiTV och internet bör man vänta med tills dom klarat av att lära sig svenska ordentligt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang barn så är min erfarenhet att de definitivt inte "häckar" på thaisidor, internet har för dem berikat och främjat inlärningen här i Sverige.

Alla normala vill väl lära sig språket i det land man bor i oberoende om man behöver det för att försörja sig eller inte.

Skulle aldrig komma på tanken att med tvång frånhålla min fru att se på Thailändsk TV, inte undra på att förhållanden spricker om det skall hålla på och förtryckas och jävlas om vad de får se och inte se..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Ang barn så är min erfarenhet att de definitivt inte "häckar" på thaisidor, internet har för dem berikat och främjat inlärningen här i Sverige.

Alla normala vill väl lära sig språket i det land man bor i oberoende om man behöver det för att försörja sig eller inte.

Skulle aldrig komma på tanken att med tvång frånhålla min fru att se på Thailändsk TV, inte undra på att förhållanden spricker om det skall hålla på och förtryckas och jävlas om vad de får se och inte se..

Alla har vi väl olika intentioner med våra kärleksförhållanden, och det jag och Stickan syftade på var att man först bör stödja sin thailändska partner och erbjuda de bästa möjligheterna för henne att lära sig det svenska språket innan de börjar titta på Thai-TV här i Sverige.

Jag har ingen aning om hur din familjesituation ser ut, men om man har valt att ta hit en thai-tjej för att hon ska bli ett litet kuttersmycke som bara ska gå hemma och småpyssla, och att hon istället för svenskundervisning fritt får ägna sin tid åt TV-tittande och det dagliga bankandet med somtam-morteln så att köksgolvet hoppar – Ja då är det väl detta också ok - om man nu som kille , försörjare och äkta hälft gillar det.

Men jag tror nog att både jag och Stickan hade andra intentioner med vårt förhållande till våra damer som flyttade hit till Sverige för att bo, arbeta och bilda familj. Det är verkligen inte enkelt att i vuxen ålder börja lära sig ett nytt språk och nya seder och bruk, och just därför underlättar det oerhört om thaitjejerna ostört kan få koncentrera sig på att ta sig igenom SFI för att sedan om möjligt komma ut i det svenska arbetslivet och där dra sitt strå till stacken och familjen.

Därefter är det möjligen dags att återuppta Thai-TV tittandet...om det nu skänker någon glädje.

Det har funkat för oss i åratal – och inte verkar det spricka heller – ta i trä  :good: .

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ville endast ha tips på thai tv i sverige, jag tror inte på att frånhålla min älskling att se det hon vill, hon är en vuxen kvinna och har rätt att göra som hon vill, jag skulle inte gilla om någon sa åt mej att jag inte fick titta på svensk tv när jag är där, jag kan förstå att det är välvillja i förslagen, men jag föredrar att köra mitt race, som du vill att andra ska behandla dej ska du behandla dom, (tror det står i bibeln)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej in-ka

Naturligtvis bör du göra på det vis som känns rätt för dig och din fru.

Vi är alla olika - och jag önskar dig och din nya familj all lycka och framgång här i Sverige  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Hårda ord - men dessvärre sanna.

Hyr filmen "Torsk på Tallinn" och kolla in den mesiga killen Roland som förbereder i hemmet inför den Estländska tjejens ankomst, så förstår du nog vad jag menar. Ibland kan man vilja mer än vad som är nyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...