Jump to content
IGNORERAD

Thailändska myntsorter


Rospigg

Recommended Posts

I samtal med frugan om thailändska pengar så började hon rabbla upp en ramsa tyst för sig själv. Det var något som hon hade lärt sig i skolan. Den innehöll ett par myntsorter som jag inte hade hört talas om. En av dessa, kallad Chang ( ชั่ง ), hade frugan själv aldrig använt eller sett. Däremot så hade hon använt Salung ( สลึง ) som liten.

Hur gammal är den för oss välkända Bathén och det lilla myntet Satang? Hur är det med andra tidigare myntsorter? Jag har läst om något som kallas klotmynt, men även något som kallas Ka-Kim ( lokalt ) http://hem.bredband.06/info0603.pdf

Någon som känner till lite mera om gamla Thailändska myntsorter, vad de hette, när de användes och när de slutade användas.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter denna tråd.

Konstigt att ingen har nappat på dessa pengar, för gamla pengar är väl också pengar?  Nåväl, jag hittade en länk själv för den lite mera historieintresserade som inte bara tänker nöjen, bad och brudar.

Enligt hemsidan så berättar den att dagens myntsystem tillkom vid tiden efter 1897. Håll till godo.

http://www.chiangmai...mese_money.html

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen intresserar jag mig endast för sedlar, mynt haterar jag ikke.

[move]Välbärgade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne gubben. Du försöker väl säga: Personligen intresserar jag mig endast för sejdlar ( välfyllda sådana )? Och att du har svårt att hantera din harmynthet.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Salung är ett smeknamn för 25 Satang. finns kvar även idag.

Första Bahten kom ut ca. 1857 ( hade då värdena 1/8 Baht, 1/16 Baht, 1/4 Baht, 1/2 Baht, 1 Baht, 2 Baht, alla präglade i silver. )

Samtliga i ovanstående har en Elefant präglad på framsidan, där av namnet Chang.

Nästa steg av Bathen kom ut ca. 1863 (hade då värdena: 2,5 Bath och 8 Bath, båda präglade i guld. )

Före Bathen och även under första tiden då Bathen kom ut fanns Fuang.

Sedan kom myntsorten Att ut, från 1874 till 1905. dom senare Att´en hade åttal från Ratanakosin start, ( exempel 1/2 Att från år 118 ( 1899 ))

Satangen kom ut först 1897 och hade då också årtal från Ratanakosin start, ( exempel 2.1/2 Satang från år 116 ( 1897 ))

Den första Satangen som hade ett utstämplad hål i mitten av myntet kom ut 1937 med värdet 1/2 Satang.

Den första 10 Bahten myntet som vi även hittar idag, med bimetal prägling kom ut 1996, tidigare fanns 10 Baht som sedel.

Den högsta valören som getts ut i modern tid är 9000 baht i guld ( 4 olika mynt )

Själv samlar jag på mynt, men "stora" intresset är olika 10 Baht i bimetal, har nu över 60 olika mynt.

Att samla på "bullets" är en mycket svår "sport", finns tusen och åter tusen falska på marknaden.

En gyllene regel är att 1 bath guld är lika med 15,2 gram, då skall ex. 1/2 Bullet satang väga 7.6 gram.annars tot fake.

Ha det allra bäst,

Xpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Xpo för ditt utförliga inlägg. Jag satt just och undrade om det inte fanns någon samlare av mynt på forumet. Tänkte skämta med välbärgade Arne att välbärgad är nog bara något som han vill slå mynt av och hoppas att någon av oss andra skall samla till en dagsedel av fin valör.      ( Detta bara skriver som ordskämt ) 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...