Jump to content
IGNORERAD

Fullformat?


Katrider

Recommended Posts

Vad är stora fördelen med fullformat?

Jag vet att man kan få kortare skärpedjup.

Och sen mera detaljrika bilder och mer ljus.

 

Har nu en Nikon D5100 med ett Sigma 17-50 2,8 och jag tycker att den tar riktigt bra bilder.

Men som alltid så går man ju och funderar och då är det kanske mest åtkomsten till funktioner via knappar, istället för att behöva gå in i menyer.

Kanske helt onödigt, för jag har väl inte lärt mig att utnyttja denna kamera till fullo än.

 

Den jag är sugen på är Nikon D7100, men sen är frågan om det är värt att gå upp till D600 eller D610.

Men jag kan köpa ett ganska bra objektiv för mellan skillnaden.

 

Har läst en del info, men vad är den stora förtjänsten av att gå upp till fullformat?

Och man är ju bara en fattig amatör fotograf  :14:

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är stora fördelen med fullformat?

Jag vet att man kan få kortare skärpedjup.

Och sen mera detaljrika bilder och mer ljus.

 

Har nu en Nikon D5100 med ett Sigma 17-50 2,8 och jag tycker att den tar riktigt bra bilder.

Men som alltid så går man ju och funderar och då är det kanske mest åtkomsten till funktioner via knappar, istället för att behöva gå in i menyer.

Kanske helt onödigt, för jag har väl inte lärt mig att utnyttja denna kamera till fullo än.

 

Den jag är sugen på är Nikon D7100, men sen är frågan om det är värt att gå upp till D600 eller D610.

Men jag kan köpa ett ganska bra objektiv för mellan skillnaden.

 

Har läst en del info, men vad är den stora förtjänsten av att gå upp till fullformat?

Och man är ju bara en fattig amatör fotograf  :14:

Tyckte du skrev fulformat men ak så jag bedrog mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är stora fördelen med fullformat?

Jag vet att man kan få kortare skärpedjup.

Och sen mera detaljrika bilder och mer ljus.

 

Har nu en Nikon D5100 med ett Sigma 17-50 2,8 och jag tycker att den tar riktigt bra bilder.

Men som alltid så går man ju och funderar och då är det kanske mest åtkomsten till funktioner via knappar, istället för att behöva gå in i menyer.

Kanske helt onödigt, för jag har väl inte lärt mig att utnyttja denna kamera till fullo än.

 

Den jag är sugen på är Nikon D7100, men sen är frågan om det är värt att gå upp till D600 eller D610.

Men jag kan köpa ett ganska bra objektiv för mellan skillnaden.

 

Har läst en del info, men vad är den stora förtjänsten av att gå upp till fullformat?

Och man är ju bara en fattig amatör fotograf  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft 7000, en mycket bra kamera. Min kompis har Nikon D4, alltså fullformat. Ska man få ut maximalt V vad en fullformatare kan prestera, måste man tyvärr också vara beredd på att betala för objektiv som klarar att teckna skarpt ut i hörnen. Runt 15000kr per objektiv. Jag tycker du ska vara nöjd med din Nikon. Varje år kommer det nya modeller, objektiven passar ju till de nya modellerna också. Se bara till att välja de objektiven som passar dina krav och intressen. Själv tyckte jag att min 7000 var för stor och tung så nu har jag Nikon j3 med 2 objektiv. Kameran saknar sökare och det saknar jag i bland, annars tar den helt ok bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://weloow.se/david/?p=1882

Internet är ganska underskattat av många!

Det är ju den här informationen som man hittar lite överallt, men jag var nog mera ute efter ur min amatör fotograferande synpunkt.

Om det verkligen kan vara värt den ganska stora merkostnaden.

 

 

Det var nog lite så mina tankar gick, och så bra fotograf är jag inte.

Och det är en hobby, inte ett yrke.

Har en lite pocketkamera också, som man kan ha med sig i fickan.

Och jag är nöjd med bilderna som min kamera tar, det är nog mera åtkomsten till vissa funktioner som jag vill åt.

Dom knapparna som du har på baksidan på 7000.

Megapixel talet har ingen betydelse alls, det är nog mer att den ligger lite bättre i mina händer och fuktionerna.

 

Och man kan ju få bra objektiv för pengarna man spar.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eftersom dom är bättre vid dåligt ljus så slipper man köra upp iso lika mycket och man kan ha kortare slutartider.

Man förlorar dock på telesidan

Link to comment
Dela på andra sajter

En fullformat är bättre på allt!

Skärpedjupet påverkas av optikens brännvidd/bländare och inte sensorn,

Man förlorar inget på telesidan, utan tvärt om, bara att beskära bilden efter behag, en (APS-C sensor är bilden redan beskuren).

Vidvinkel är betydligt bättre eftersom FF sensorn får plats med större del av motivet

FF sensorn klarar höga ISO utan massa störande brus.

 

Till Canon 5D Mark II finns gott om objektiv i EF serien samt billigare alternativ från både Sigma,Tamron och samyang.

 

Ett nytt Tamron AF SP 28-75/2,8 kostar 3990:- (Årets objektiv 2003 - 2004 enligt EISA) annars finns det gott om begagnade objektiv på marknaden.

 

Har du råd och intresset så köp Fullformat du lär inte bli besviken

 

 

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

 

En fullformat är bättre på allt!

Skärpedjupet påverkas av optikens brännvidd/bländare och inte sensorn,

Man förlorar inget på telesidan, utan tvärt om, bara att beskära bilden efter behag, en (APS-C sensor är bilden redan beskuren).

Vidvinkel är betydligt bättre eftersom FF sensorn får plats med större del av motivet

FF sensorn klarar höga ISO utan massa störande brus.

 

Till Canon 5D Mark II finns gott om objektiv i EF serien samt billigare alternativ från både Sigma,Tamron och samyang.

 

Ett nytt Tamron AF SP 28-75/2,8 kostar 3990:- (Årets objektiv 2003 - 2004 enligt EISA) annars finns det gott om begagnade objektiv på marknaden.

 

Har du råd och intresset så köp Fullformat du lär inte bli besviken

 

 

 

 

Helt klart är man inreserad av fotografering så är fullformatarn bäst

mvh sony fullformatarn 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...