Jump to content
IGNORERAD

Gorocco i Verkligheten!

Gorocco
 Dela

Recommended Posts

Instämmer med ovanstående, skitfint!

Ändrades av tomurdoc
  • Tummen upp 6

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Byggprojekt 3

Nu när de två projeken inomhus var rodda i hamn så tänkte Gorocco att nu blir det en skön avslutning på pappaledigheten.

Men som vanligt så hade hans bättre hälft andra planer.

"Gorocco hur hade du tänkt att vi ska få vatten i huset när sommarvattnet går av?", hörs från den bättre hälften.

"Jag tänker inte kånka 20-litersdunkar med kallvatten igen, du får fixa något nu!"

"Men, men nu finns ingen tid, jag ska snart börja jobb...", längre hinner inte Gorocco förrän Lillkrabban pekar på arbetsbyxorna.

Gorocco försöker fly men blir snabbt nedbrottad av två stora vuxna bodybuilder som håller fast honom tills han lovar att gå ut och jobba.

attachicon.gifIMG_2679.JPG

Då var det bara att ta tjuren vid hornen...

Denna byggnad måste sitta ihop med nuvarande kåk om vattnet ska kunna komma in smidigt och för att slippa värmekablar och isolering.

Själva förrådet måste också isoleras för att behålla en grundvärme så inte vattnet fryser.

Problemet var att där jag ville ställa förrådet var takhöjden begränsad om jag ville kunna hålla mig under befintligt takutsprång.

Och för att lätt komma in så behövs en dörr som tyvärr stjäl takhöjd.

Men Gorocco sätter igång och visar direkt prov på sin skicklighet genom att inte lyckas spika i en spik rakt på fyra försök.

attachicon.gifIMG_2741.jpg

Något senare har Gorocco mot förmodan rest upp lite väggar och man kan se hur dörren blir den svaga länken om han ska kunna få någon lutning på kommande tak.

attachicon.gifIMG_2739.jpg

Ja taket det var en historia för sig, för att kunna komma åt så fick Gorocco spika ihop det på verandan och även pappa det där.

Som tur var kom den oförstående Luke the Drifter förbi denna dag och fick genast hjälpa till att slava mot en kopp kaffe.

attachicon.gifCAM00998.jpg

Luke var en duktig pappskalle eller vad det nu heter när man lägger papp och vi var snabbt klara.

För att få upp taket på förrådet var vi tvungna satt kalla in grannen Björn och med gemensamma krafter lyftes taket på plats.

attachicon.gifIMG_2775.jpg

Efter att satt panelen åkte dörren på plats.

Dörren fick jag gratis av närmsta granne bredvid och den var inte i så bra skick som jag först trodde.

Men det får bli en billig nödlösning så länge vilket i.o.f brukar tenderar till permanenta installationer.

attachicon.gifIMG_2813.jpg

Dörren var fuktskadad på ena sidan då vatten runnit in men med snarlik panel och ny färg så fick den återanvändas i Goroccos hårt hållna ekonomiska plånbok.

attachicon.gifIMG_2893.jpg

Invändigt fick Gorocco plats att slå på extra reglar i tak så mer isolering får plats och väggar och golv isoleras.

attachicon.gifIMG_2829.jpg

Efter att luftspalt och gips satts i taket så går nu innertaket strax ovan dörr.

attachicon.gifIMG_2846.jpg

Eftersom byggnaden bara ska verka som ett enkelt förråd så har jag inte brytt mig om att gipsa väggar utom med en liten spillbit som jag hade kvar.

Lade in ett billigt laminatgolv och lade lite plast på mot vatten som kanske spills ut.

Får se om man gör något mer permanent senare.

En tunna på 200 liter och en pumpautomat införskaffades och sen lämnade jag över inkopplingen av vattnet till min polare och tillika grannen Björn.

attachicon.gifIMG_2960.jpg

Han snyggade till den härva av plaströr jag hade under diskbänken och två nya rör från förrådet drogs in, ett för framtida varmvatten om jag eventuellt köper en större varmvattenberedare och stoppar in i förrådet.

attachicon.gifIMG_2964.jpg

Så då var förberedelserna för vattenavstängningen klara och tunnan med vatten får jag fylla på med den 50 meter långa, gröna slangen på rulle från Oasen där vatten finns året om.

attachicon.gifIMG_3057.jpg

Vi brukar tvätta hos min mamma och då blir det rejält med tvätt men ibland sköljer Lillkrabban upp lite barnkläder hemma i Verkligheten.

Problemet har då varit att få kläderna torra vid regnigt, mulet och kallt väder.

Detta problem löstes nu med att Gorocco hittade en fungerande kondenstumlare som skänktes bort på blocket.

Så nu kan vintern komma...

...för familjen Gorocco ska till Thailand ändå.

Helt underbart! Gillar ditt sätt att leva compact living.  Alltid roligt att läsa dina trådar

//Gustav

• Tummen upp 7

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Dela på andra sajter

Världsklass min vän... :thumbsup:

• Tummen upp 8

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Va fan!! Anledningen till 4 dåligt islagna spikar beror på att du antagligen aldrig gjort det nykter förut.

Se nu till att komma med ner till Västk... Bästkusten den 15 nov så ska du se att du kommer spika som en gud.

• Tummen upp 7

Duracellkanin med dopade batterier.

Dela på andra sajter

Va fan!! Anledningen till 4 dåligt islagna spikar beror på att du antagligen aldrig gjort det nykter förut.

Se nu till att komma med ner till Västk... Bästkusten den 15 nov så ska du se att du kommer spika som en gud.

kanske virket va torrt, eller ja trort.

så kan de vara..

men ett fint bygge du gjort Rickard. ja du vet  du gör ingenting du inte planerat

kennet

• Tummen upp 6
Dela på andra sajter

Attraktion i Verkligheten

Sommaren som nyss var kan man inte klaga på, nästan bara sol och värme som Gorocco  minns den.

Dock kräver varmt väder avsvalkning och har man ingen egen pool så får man lösa det på bästa sätt i Verkligheten.

En tur till Virrpannans tomt där inget får kastas, borde kunna ge resultat.

Jo visst efter en snabbt titt runt omkring fastnade blicken på ett fågelbad som Virrpannan hittat någonstans , och nu bara låg och samlade damm.

Damm var precis vad Gorocco var ute efter.

Gorocco fick gärna låna fågelbadet för Virrpannan, för som tur var hade han ytterligare ett fågelbad om han skulle få för sig att göra något av det någon dag eller år senare...

På tomten tappades vatten upp och en badsugen gäst dyker genast upp och löser klippkort till Verklighetens nya poolanläggning.

Gäst nummer ett anländer i ändamålsenlig klädsel.

attachicon.gifIMG_2512.jpg

Vattnet som nyss tappats upp var kanske lite i kallaste laget för vår första kund.

Han börjar med att svalka benen lite medan vattnet sakta värms upp.

Badgäst nummer två som är skapligt simkunnig dyker snabbt ner i den djupa delen av poolen utan att tveka.

attachicon.gifIMG_2517.jpg

Dykning förbjuden på den grunda delen behöver förmedlas till Kevin som står beredd för ett svanhopp.

Efter ett par simlängder i poolen så nöjer sig båda med att plaska runt i dammen.

attachicon.gifIMG_2526.jpg

Utanför ringlar kön lång till den nya attraktionen i Verkligheten.

Den nya attraktionen var dock inte Goroccos nya swimming pool utan frisör Om som var på besök.

attachicon.gifIMG_2555.jpg

Med sig hade hon saxar, trimmer och kammar och grannarna lockas snabbt hit.

Lillkrabban fick börja med att tvätta året innan klippning och huvuddelen av schampot hamnade så klart i Goroccos nya pool.

attachicon.gifIMG_2534.jpg

Om hjälper sen till och torkar Lillkrabbans hår och nu är poolen full av hår med.

Gorocco ser sin business gå i stöpet.

attachicon.gifIMG_2551.jpg

Efter Lillkrabban kom grannen Hasse med hunden och ville bli klippt.

attachicon.gifIMG_2542.jpg

Och Lars Vegas...

attachicon.gifIMG_2546.jpg

... som inte kom tomhänt till frisörsalongen.

Från ena kanten av frisörsalongen satt Mamma och övervakade att allt går rätt till.

attachicon.gifIMG_2547.jpg

Goroccos barn gör som far sin och gömmer sig för sax och trimmer hos mormor.

Mamma ser så klart till att Gorocco inte kommer nära att stjäla en sax eller trimmer men skickar också fram en motvillig PiBaeng för klippning.

attachicon.gifIMG_2565.jpg

Men med Gorocco utom synhåll blir PiBaeng nöjd med sin nya frisyr.

Siste man till rakning blir Björn och sedan stänger salong Om i Verkligheten för denna gång.

attachicon.gifIMG_2558.jpg

Tur i Fotboll

PiBaeng älskar fotboll men i Hemfosa har han inga kamrater som är förtjusta i bollspel.

Jag hade kollat runt lite på internet och närmsta fotbollslag var Tungelsta, en station från Hemfosa.

Ringde tränaren någon gång i början av augusti och fick beskedet;

"Det är bara att komma hit och spela, alla är välkomna"

Med det trevliga bemötandet så åkte jag för att köpa fotbollsskor, benskydd och shorts till PiBaeng.

PiBaeng var eld och lågor över att få börja spela fotboll och hade träningar tisdagar och torsdagar.

Redan efter två, tre veckors träning var det dags för hans första match.

Han hade fått sin första matchtröja någonsin och nu med nummer 34 och var mäkta stolt.

attachicon.gifIMG_2827.JPG

Redo för sin första riktiga fotbollsmatch.

attachicon.gifIMG_2854.JPG

PiBaeng som aldrig spelat fotboll organiserat utan bara på raster i skolan i Thailand och Sverige saknar så klart en hel del taktiskt tänkande och positionering gentemot sina lagkamrater som spelat länge.

Han fick börja på bänken, men tränarna i Tungelsta som låter alla få spela satte in PiBaeng på plan efter ett tag in i matchen.

PiBaeng jobbade och slet men hade lite svårt att hålla positionen och komma ihåg att markera motståndare men det kompenserar han med sin enorma tur i spel.

Jo det är sant, han är skicklig och det för med sig tur i spel och han vinner bowlingtävlingar, kubb och fia fast det är första gången.

Och nu var det hans första fotbollsmatch.

Bollen studsade väl lite hit och dit ibland och passningarna gick inte dit de skulle men han hade chanser på mål som han brände.

Mot slutet av matchen och vid en ganska jämn ställning om jag minns det rätt, jagar han en boll som går mot motståndarnas målvakt.

Målvakten sparkar iväg bollen som går rakt på PiBaeng och studsar tillbaka in i mål.

PiBaengs första mål i sin första match och de vinner också matchen.

attachicon.gifCAM01070.jpg

Med fotbollsträningar två dagar i veckan och mycket extra pluggande för att komma ikapp sina svenska skolkamrater måste jag säga att han har gjort enorma framsteg i skolan och med svenskan.

Han och jag pratar nästan uteslutande svenska nu.

Vi körde hårt med skolarbete under sommarlovet och PiBaengs lärare var mycket imponerad av hans svenska när höstterminen startade.

Innan sommarlovet hade han varit ganska tyst på lektionerna och tittat ner i skolbänken men nu tog han för sig och tittade runt på alla och vill vara med och svara på frågorna.

Måste dock visa en rolig uppgift han fick tidigt i somras gällande singular och plural, där han gissade mest, vilket syns tydligt på svaren.

attachicon.gifIMG_2624.JPG

Idag tror jag nog att han skulle få nästan alla rätt.

Nej förresten, frågade nyss och en del roliga svar var kvar men många fler var nu rätt.

Jäkla tur att laget även kör med Udons färger

• Tummen upp 8

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Det blev ju skitbra. Grattis till tillökningen.

Rebnel & Nee

Ser ut som Martin Timell har varit hos dig.

Sakaeo

• Tummen upp 6
Dela på andra sajter

Ser ut som Martin Timell har varit hos dig.

Sakaeo

Möjligtvis timellarna som inte fick i spikarna då

Nej ett rakt å snyggt bygge, det klara inte dom pajasarna av

• Tummen upp 7

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Om man känner dampungen Gorocco så blir man inte förvånad!!!!Det inte han fixar det är inte uppfunnet.

• Tummen upp 9

Måne

Dela på andra sajter

Om man känner dampungen Gorocco så blir man inte förvånad!!!!Det inte han fixar det är inte uppfunnet.

Dam pung ??

• Tummen upp 3
Dela på andra sajter

Hej Gorocco!

Helt underbart att läsa din tråd, det ända jag kan säga är att den ger en underbar GLÄDJE att läsa.

Att se dig och din familj tillsammans är en underbar  upplevelse.

Fortsatt glädje och trygga resor för dig och din underbara familj.

Den absoluta  höjdpunkten mellan Sverige och Thailand.

Med vänlig hälsning

Sylvia

• Tummen upp 6
Dela på andra sajter

Nästa gång jag och Chompoo åker förbi får du allt vara hemma.Sista gången var du det inte.

C;D

• Tummen upp 2

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Jäkla tur att laget även kör med Udons färger

Ja, jag gillar orange och som tur var är det Udons färg så PiBaeng hade några orangea tröjor att träna i.

Du är jättevälkommen, är oftast hemma på helgerna.

Fast nu på lördag är det stortvätt hos morsan så då kanske vi ses på din hemmaplan.

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

Absolut, På med galonisarna bara så visar vi småknattarna hur man åker rutchkana.

C;D

• Tummen upp 1

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Såg nu att Virrpannan redan slängt ut bilden i en annan tråd, sorry.

De var värda att se flera gånger.. :good:

• Tummen upp 2

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...