Jump to content
IGNORERAD

Köket klart!


Burken

Recommended Posts

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    9

  • gubben4906

    2

  • phitsanulok

    2

  • matte

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Burken,

Det ser ju trevligt ut! Hoppas bara det finns tillräckligt med plats för öl i kylen... den ser lite klen ut.

Skojar bara! Beror väl på hur mycket damen ska stoppa in där... en ständig kamp i vårt hushåll!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju riktigt fint ut.  :great:   Hoppas du har tänkt använda det mer än till att bara värma lite varmkorv en gång i månaden.

(brukar ju annars vara mest restaurangbesök eller en fruga som vill woka all mat över gaslåga utomhus som gäller i Thailand)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ser ju riktigt fint ut.  :great:   Hoppas du har tänkt använda det mer än till att bara värma lite varmkorv en gång i månaden.

(brukar ju annars vara mest restaurangbesök eller en fruga som vill woka all mat över gaslåga utomhus som gäller i Thailand)

Liiite fördomar där kanske.

Min fru (thai) lagar farangmat i stort sett varje dag och precis som jag vill ha den - och jag är en kräsen f*n.

Även grannkärringarna, där jag bor, lagar farangkäk åt sina gubbar.

Kim, du spenderar för mycket tid i bushen. Välkommen till turistgettona och bli lite uppdaterad!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Liiite fördomar där kanske.

Min fru (thai) lagar farangmat i stort sett varje dag och precis som jag vill ha den - och jag är en kräsen f*n.

Även grannkärringarna, där jag bor, lagar farangkäk åt sina gubbar.

Kim, du spenderar för mycket tid i bushen. Välkommen till turistgettona och bli lite uppdaterad!

Turistgettona har jag allt spenderat år i så jag behöver ingen uppdatering. men då jag alltid bor på hotell där är det förstås restaurang som gäller i 10 fall av 10.  :yes:

Fast det är väl närmast det du påpekar jag menar, hoppas alltså att Burken är en farangmatälskare som gillar att kocka själv, alternativt har lärt upp sin partner eftersom thaimat lättare tillagas utomhus över gaslåga i wok. Försök t ex steka ihop en "pat kapao" inomhus och alla inneboende hostar ihjäl sig av chilli/vitlöksångorna.

Själv äter jag mest thaimat i Thailand och kockar aldrig själv i detta land så ett dyrt "farang"kök skulle vara en onödig investering i mitt hus. Mycket bättre att fixa iordning ett fint utekök intill huset eftersom det är där maten skulle fixas i mitt fall. Räcker som sagt med en enkel platta inomhus där jag skulle kunna värma en medhavd Bullensburk eller koka ihop en kopp te till whiskeykasken samt en diskbänk att ställa dom använda glasen i. En köksbänk för micro, brödrost och kaffebryggare skulle jag också investera i. Men något komplett farangkök skulle som sagt vara en totalt onödig investering i mitt eget fall.

Fast med det inte sagt att det är så för Burken eller för Jive. Jag har förståelse även för alla dom som inte tycker och gör precis som jag. :)

Ps  Träffade för övrigt en pensionerad svensk kock i Prasat för ett par veckor sedan. Han fixade all sin mat i sitt eget kök och åt inte thaimat överhuvudtaget. Att han lägger ned mycket pengar på ett riktigt kök inomhus förstår jag givetvis.

Däremot har jag sett en och annan "felinvestering" av ickekockande killar som byggt storstilat innekök i huset och sedan bara sett deras fruar kocka utomhus ändå.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Tja, fru Chang hävdar i varje fall bestämt att om hon bygger hus i Thailand så ska det vara "farangkök". Faktum är att hon beskriver sina planerade hus som "thai på utsidan" och "farang på insidan". Typ IKEA ;-) Fast det blir säkert ett utomhuskök också...

Visst kan det lukta lite i vår lägenhet i Göteborg när hon lagar thaimat, men om man drar igång köksfläkten och placerar maten lämpligt så är det inte så farligt. Här finns ju dock oftast inte alternativet att laga maten utomhus.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst kökfår man fråga var ni köpt detta kök?

Vi kollar oxå efter ett nytt kök frugan å jag.

M.v.h. Jesse& Meow

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska också ha ett liknande kök när vi bygger huset för jag älskar att laga mat, Thai som Svenskt

men köket blir MITT och bara MITT gumman får brassa käk på uteköket för hon stökar ned så förbannat ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi byggde kök för att käringen sa att vi behövde det.

All mat har lagats ute, spis helvetet är inte ens inkopplad.

Jag har däremot använt micron och kaffebryggaren...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst kan det lukta lite i vår lägenhet i Göteborg när hon lagar thaimat, men om man drar igång köksfläkten och placerar maten lämpligt så är det inte så farligt. Här finns ju dock oftast inte alternativet att laga maten utomhus.

Herr Chang har talat.

Finns det ingen balkong så är trappuppgången ett lämpligt alternativ.

[move]Odörkänslosamme Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ett stort men icke inrett kök i vårt hus. Då frugan ville ha ett till rum i huset föreslog jag att vi skulle ta det mesta av köket och göra ett till rum.

Vi sparade bara ett litet utrymme och byggde ett enklare farangkök med murad bänk och bara två plattor.

Utanför köksdörren har vi ett skärmtak på 5x3 meter. Där skall vi bygga ett enklare thaikök under vår nästa resa.

På så vi kan hon välja vart hon skall vara och laga mat, diska eller vad hon nu gör i ett köket.

OBS att kylen är grön beror inte på dålig smak utan enbart på att vi sparade vår gammla eftersom den fortfarande funkar.

Bygge 08 (22) (Small).jpg

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi hade ett stort men icke inrett kök i vårt hus. Då frugan ville ha ett till rum i huset föreslog jag att vi skulle ta det mesta av köket och göra ett till rum.

Vi sparade bara ett litet utrymme och byggde ett enklare farangkök med murad bänk och bara två plattor.

Utanför köksdörren har vi ett skärmtak på 5x3 meter. Där skall vi bygga ett enklare thaikök under vår nästa resa.

På så vi kan hon välja vart hon skall vara och laga mat, diska eller vad hon nu gör i ett köket.

OBS att kylen är grön beror inte på dålig smak utan enbart på att vi sparade vår gammla eftersom den fortfarande funkar.

[attachment=1]

Ja men uhh vilken äcklig grön kyl asså! :yahoo:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att förstå varför man slösar pengar på "Farang"-kök. Thaimaten är underbar, go, nyttig och jag går ner i vikt av den + lite långpromenader. Jag har totalt varit nere cirka 8 veckor i Thailand och har ännu inte ätit "Farang"-mat i Thailand.

Det är som det var förr på Chartertiden när folk packade ner hårt bröd, kaffe och allt annat larvig svensk mat. Ända gången jag gjorde nåt sånt var 1984 på en resa till Larnaca, Cypern, och packade ner ett helrör(på den tiden 75 cl)  Renat.  :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bott i vart hus i 4 ar nu och vi har ett kok liknande Burken's, dock har vi inte kopt nagon gas an  :whistle: Det var dock helt enligt berakningarna och vi sitter ofta dar och ater samt att det anvands for diverse andra sysslor. Tillgangen till bra och billig thailandsk mat hamnar pa min topp-3 lista over anledningar varfor jag bor i Thailand och vill jag nagon gang ata vastelandskt sa passar jag pa nar jag ar ute och reser. Ar man inbiten alskare av Farangmat och/eller gillar att laga mat kan man ju dock spendera pengar pa ett kok av andra an estetiska anledningar, det finns inga daliga anledningar att spendera pengar  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att laga thaimat i ett farangkök oxå!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har svårt att förstå varför man slösar pengar på "Farang"-kök. Thaimaten är underbar, go, nyttig och jag går ner i vikt av den + lite långpromenader. Jag har totalt varit nere cirka 8 veckor i Thailand och har ännu inte ätit "Farang"-mat i Thailand.

Det är som det var förr på Chartertiden när folk packade ner hårt bröd, kaffe och allt annat larvig svensk mat. Ända gången jag gjorde nåt sånt var 1984 på en resa till Larnaca, Cypern, och packade ner ett helrör(på den tiden 75 cl)  Renat.  :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:   :crazy:

  :wai: gubben  :wai:

Skillnaden är väl om man bor där under längre tider ... då gott kunna laga till falang food själv.

Thai mat lite olika beroende var i landet man käkar när min fd svärmor fixade till frukosten var det nästan omöjligt vara kvar i huset så  :diablo: mycket stank det.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

            hallo!

  Jag byggde ett riktigt farang kök med svensk standard det enda dom använder när man inte är där är diskmaskinen men inte att diska med utan som

    tork plats för disken, sen hade dom hittat ett lysande ställe att förvara alla instruktionsböcker på tro det eller ej i ugnen :stop: .

                  dom är för härliga

                mvh FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterat med fler bilder.

Pris runt 300000 baht.

Används dagligen under vinterhalvåret. Tanten får kocka på utsidan med gasspisen.

Jag styr i farangköket eftersom jag gillar att laga farangmat. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...