Jump to content
IGNORERAD

Thai och matematik


leifen

Recommended Posts

Tja,

Med kalkylatorn, far jag det till 60%

Forklara garna sa jag forstar.

Jag lanar 100 kr

Ger ranta 5 kr 12 ganger: 60 kr.

Jag far det till 60 %

Erkki

 

Ja, om du betalar räntan varje månad. Om du du betalar en gång om året blir det 80% pga ränta på ränta.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    12

  • erkki

    7

  • Tamdai

    4

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tror det beror på selektiv uppdelning av uträkningar i intressanta och ointressanta termer och faktorer genom multiplikation med noll eller substitution av 1.

Säg att vi har pengasumman T och kostnaderna x, y och z. Av z behövs N stycken under månadens lopp.

Kvar har vi alltså T - (x + y + N*z).

x och y betalas av dig och är alltså ointressanta termer, dessa multipliceras med 0: T - (0x + 0y + N*z)

En z har vi ju redan köpt och då räknas den inte fler gånger, därför substitueras 1 för N: T - (0x + 0y + 1*z)

Kvar har vi alltså T - z kronor och x och y är ur världen (de kan t.ex. vara bilförsäkring eller sparande inför semestern).

Dessa kan då ersättas av k och m (t.ex. hudkrämer och skor).  :crazy:

 

Vad jag menar är att jag inte tycker det är något fel med räknandet, men man väljer att se det man vill.

Som när vi pratade om bilförsäkring. Frågade hur mycket kostnaden blir per månad som man måste avsätta. - Vadå, vi betalar bara en gång om året!? kom svaret.

Fast det där med ränta är det helt uppenbart många svenskar som inte fattar heller, annars skulle väl inte så många ta helt vansinniga lån.

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vadå, vi betalar bara en gång om året!? kom svaret.

 

Just sådana saker kan få mig att börja gråta. Hur ska man kunna förklara på ett enkelt sätt, utan att få det att låta som att dom är 9år.

 

 

Men strateg som jag är så har jag en lösning.

Om då bilförsäkringen kommer i oktober och ligger på 10000 så kanske man bör säga till damen att hon får då tjäna ca 14000:- mer i oktober eftersom det är då den räkningen ska betalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem är nog även att inte långivaren förstår hur mycket han/hon ska ha betalt.

Dom svänger sig med % hit och % dit och dom tycker att 5% låter lagom.

 

"5%, säger vi"

Sedan kanske det kostar 350Thb/månad för ett lån på 100.000Thb, fast man kallar det för 5%, för det låter bra.

Nu måste vi rätta till det här!

En thailändare kallar det inte för 5% och det är väl där det börjar gå snett. Krångla till det med procent när man kan göra det enkelt.

När thailändaren lånar till en månadsränta på 5%, så lånar hen för 5 baht, För de som tycker det låter konstigt så innebär det att man per 100 baht ger 5 bath i ränta. Vem tycker 5 baht låter dyrt? I thailändarnas öron låter det inte alls dyrt. Dyrt blir det med 10 baht eller 20 baht.

Men 5 baht låter inte dyrt, åtminstonne inte för en thailändare. Personligen tycker jag också att det låter billigt. Fast när man förstår att det är 5%/månad så blir det genast hutlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu måste vi rätta till det här!

En thailändare kallar det inte för 5% och det är väl där det börjar gå snett. Krångla till det med procent när man kan göra det enkelt.

När thailändaren lånar till en månadsränta på 5%, så lånar hen för 5 baht, För de som tycker det låter konstigt så innebär det att man per 100 baht ger 5 bath i ränta. Vem tycker 5 baht låter dyrt? I thailändarnas öron låter det inte alls dyrt. Dyrt blir det med 10 baht eller 20 baht.

Men 5 baht låter inte dyrt, åtminstonne inte för en thailändare. Personligen tycker jag också att det låter billigt. Fast när man förstår att det är 5%/månad så blir det genast hutlöst.

 

Då kanske man borde inviga dessa människor i procentens värld (nej, inte den procenten) och.nä, tror vi skippar det

 

För samma människor så är 20Thb för 1000Thb en dåligare biz?

Tror jag börjar fatta nu.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste vi rätta till det här!

En thailändare kallar det inte för 5% och det är väl där det börjar gå snett. Krångla till det med procent när man kan göra det enkelt.

När thailändaren lånar till en månadsränta på 5%, så lånar hen för 5 baht, För de som tycker det låter konstigt så innebär det att man per 100 baht ger 5 bath i ränta. Vem tycker 5 baht låter dyrt? I thailändarnas öron låter det inte alls dyrt. Dyrt blir det med 10 baht eller 20 baht.

Men 5 baht låter inte dyrt, åtminstonne inte för en thailändare. Personligen tycker jag också att det låter billigt. Fast när man förstår att det är 5%/månad så blir det genast hutlöst.

Kallas allmänt för råj la ha, sämre blir det med råj la sip

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du betalar räntan varje månad. Om du du betalar en gång om året blir det 80% pga ränta på ränta.

 

Herr Chang har talat.

Tja Changen,

Jag fattar det, men kan du saga att thailandarna gor det.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, thailändare är verkligen jättejättekorkade. Fast den intressanta frågan är väl egentligen hur korkad den där farangen är som i slutändan får pynta lånekalaset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt det här med % och ränta, t.o.m. stora banken SCB hade ett för oss faranger svårbegripligt räntelöfte, man skulle få 540% på insatta medel efter 14 år, varav de 4 sista var s.k. låst konto, d.v.s. gick inte att få ut eller sätta in några slantar.

540% låter ju för allan del VÄLDIGT bra, även under en sådan lång perio. Nu var det bara så att man startade matematiken med att det var 100% i start%, då blir det inte lika överdrivet roligt längre. Har för mig att man startar på 0 innan första insättningen, men jag kan ju ha fel! Fattar någon, inte jag i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inte lätt det här med % och ränta, t.o.m. stora banken SCB hade ett för oss faranger svårbegripligt räntelöfte, man skulle få 540% på insatta medel efter 14 år, varav de 4 sista var s.k. låst konto, d.v.s. gick inte att få ut eller sätta in några slantar.

540% låter ju för allan del VÄLDIGT bra, även under en sådan lång perio. Nu var det bara så att man startade matematiken med att det var 100% i start%, då blir det inte lika överdrivet roligt längre. Har för mig att man startar på 0 innan första insättningen, men jag kan ju ha fel! Fattar någon, inte jag i alla fall!

 

Ja, man kan ju räkna på olika sätt.

 

Till exempel så kan man trösta sig med att på söndagar så får man 100% när man jobbar. Dvs hela lönen.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, thailändare är verkligen jättejättekorkade. Fast den intressanta frågan är väl egentligen hur korkad den där farangen är som i slutändan får pynta lånekalaset?

 

Ja, då kommer frågan.

Hur många procent av dessa thailändare som lånar pengar, har en farang som betalar för detta?

Är det 5 på 100 eller 50 på 1000?

 

Oavsett så är det ocker.

Och det tråkiga är att folk inte vill lyssna när man försöker förklara att det är billigare med 5% per år än 5% per månad. 

5% är 5%, vilket betyder att det är lika dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en moterbike för några år sedan, frugan tyckte vi skulle ta den på avbetalning för då fick vi även försäkring och skatt betald under 3 år.

 

Tyckte det lät vettigt ända till att jag frågade om räntan och fick veta att den var 6%, tyckte det lät dyrt och påpekade detta. När det sedan gick upp att detta var per månad blev jag förbannad och köpte moppen med cash.

 

Den efterföljande argumentationen angående att jag slösat bort pengar på att köpa cash, den höll jag med svärmor och även om jag kunde påvisa att 6% per månad innebär 72% på ett år så vann jag aldrig. Hon ansåg nämligen att dessa pengar som jag nu köpt motorbiken för kunde ha använts till viktigare saker och att 6% är lite.

Jag tog fram lånehandlingar från Siam Comersial bank på det lilla lån vi hade där, 6%, och då sa svärmor "same same" och ansåg hon vunnit argumentationen, att 6%/år inte är samma som 6% per månad gick aldrig att förklara.

 

Dumma farang som inte fattar att 6% är samma som 6%, och dessutom var det ju billigt eftersom hon själv betalade 8% på sin motorbike, knäppa farang!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Köpte en moterbike för några år sedan, frugan tyckte vi skulle ta den på avbetalning för då fick vi även försäkring och skatt betald under 3 år.

 

Tyckte det lät vettigt ända till att jag frågade om räntan och fick veta att den var 6%, tyckte det lät dyrt och påpekade detta. När det sedan gick upp att detta var per månad blev jag förbannad och köpte moppen med cash.

 

Den efterföljande argumentationen angående att jag slösat bort pengar på att köpa cash, den höll jag med svärmor och även om jag kunde påvisa att 6% per månad innebär 72% på ett år så vann jag aldrig. Hon ansåg nämligen att dessa pengar som jag nu köpt motorbiken för kunde ha använts till viktigare saker och att 6% är lite.

Jag tog fram lånehandlingar från Siam Comersial bank på det lilla lån vi hade där, 6%, och då sa svärmor "same same" och ansåg hon vunnit argumentationen, att 6%/år inte är samma som 6% per månad gick aldrig att förklara.

 

Dumma farang som inte fattar att 6% är samma som 6%, och dessutom var det ju billigt eftersom hon själv betalade 8% på sin motorbike, knäppa farang!

 

 

6% är 6% så på den punkten har hon rätt.

Om det nu sedan är per minut, timme, månad, år , decennium eller livstid spelar ingen roll.

 

Det samma gäller alkohol. 

I alkoholens fall räknar man dock annorlunda.

1 glas 40% vodka + ett glas 13% vin = 53% vilket leder till kraftig fylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

6% är 6% så på den punkten har hon rätt.

Om det nu sedan är per minut, timme, månad, år , decennium eller livstid spelar ingen roll.

 

Det samma gäller alkohol. 

I alkoholens fall räknar man dock annorlunda.

1 glas 40% vodka + ett glas 13% vin = 53% vilket leder till kraftig fylla.

 

Åfan!

 

Då drack jag ju 160% igår kväll, 4x40%.

 

Ja, man får väl tänka om och dricka öl istället, 10 stora Chang x 5% blir ju faktiskt bara 50%.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Åfan!

 

Då drack jag ju 160% igår kväll, 4x40%.

 

Ja, man får väl tänka om och dricka öl istället, 10 stora Chang x 5% blir ju faktiskt bara 50%.

 

Nej, det är bara 40% du har druckit, så länge det inte var olika märken.

Regel nummer 1. Man får ALDRIG summera procenten om det är samma vara.

 

Att ni aldrig lär er.  :crazy:

 

I fallet med Chang så är det 5% du har druckit.

Hade du varit ute efter maximal fylla för pengarna så hade du köpt 10 öl av olika sorter. DÅ hade det blivit 50%.

Det man ska vara uppmärksamm på är att om man dricker t.ex en Carlsberg Export med 5% alkohol och En Carlsberg Sort Guld med 5% alkohol så är det 5% man har druckit.

Tar man å andra sidan en Carlsberg Export på 5% och en Carlsberg med t.ex 4,2% DÅ har man druckit 9,2% och blir fullare.

 

 

Nåja, ni är förlåtna. Matematikens värld är komplicerad. Det gäller bara att känna till reglerna.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan!

 

Då drack jag ju 160% igår kväll, 4x40%.

 

Ja, man får väl tänka om och dricka öl istället, 10 stora Chang x 5% blir ju faktiskt bara 50%.

10 små Chang är också 50%!

Det finns alltså ingen anledning att dricka stora eftersom man blir lika berusad av 10 små! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

10 små Chang är också 50%!

Det finns alltså ingen anledning att dricka stora eftersom man blir lika berusad av 10 små! :crazy:

 

Se inlägget ovan.

 

Men du har helt rätt i att mängden inte har någon betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till verkligheten!

 

I ärlighetens namn så har ni ju lite rätt då jag också förlorade argumentationen om att 6% av 60 000 baht blir mer per månad än 6% av 30 000 baht, 6%är 6%.

 

Undrar varför detta elände till finanseri kallat Share är så vanligt i Thailand. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tillbaka till verkligheten!

 

I ärlighetens namn så har ni ju lite rätt då jag också förlorade argumentationen om att 6% av 60 000 baht blir mer per månad än 6% av 30 000 baht, 6%är 6%.

 

Undrar varför detta elände till finanseri kallat Share är så vanligt i Thailand. :crazy:

 

Ja, 6% är  6% och om det var 100Thb eller 87500Thb som man lånade så förändrar det inte att 6% är 6%.

 

Kanske borde ta mig en stänkare för att smälta all ovärdelig information som både ni ocj jag bidragit med i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss då konstatera att i Thailand är sex som sagt sex, oavsett var när eller hur, och sex är ju ändå inte så tokigt, även om man fått i sig lite procent!

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag frågan av en kompis till min fru om jag kunde låna henne

10000:- svenska,hon ville betala tillbaka på 5 månader 2000+ ränta varje månad

Jag sa till henne på skämt att räntan var låna 100 betala tillbaka 120,

Det var billigt utbrister hon. (20% är det billigt för Thai)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag frågan av en kompis till min fru om jag kunde låna henne

10000:- svenska,hon ville betala tillbaka på 5 månader 2000+ ränta varje månad

Jag sa till henne på skämt att räntan var låna 100 betala tillbaka 120,

Det var billigt utbrister hon. (20% är det billigt för Thai)

En "kompis" till mig har lånat ut 15000 till räntan 5%/mån,lånet är på ett år och räntan erlägges varje månad med 750 SEK om det återbetalas håvar "kompisen" in 24 loppor skattefritt varav 15 är grundlånet.Tror t.o.m. pantbanken är avundsjuk på dessa villkor.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle en gång lägga upp en liten budget för att se vad vi hade att svänga oss med.

 

Körde in en del poster i Excel, så som mat, kläder, sparande o.s.v.

 

Frun tyckte att jag var korkad. Varför inte bara slå ihop allt i en hög, vi behöver inte så många konton. :nono:

 

Senare kom vi på som vanligt att det bara var något missförstånd, hon hade faktiskt förstått, det var bara jag som var luddig i förklaringen.

 

 

EDIT:

Men en sak som fortfarande sitter i hos frun är den årliga semestern.

Jag frågar henne hur mycket pengar vi ska göra av med (ett dumt försök att lägga up en budget).

Svaret blir "hur ska jag veta?"

För mig känns det som att hon verkar tro att pengarna springer gör av med sig utav sig själv, det är altså inte hon som bestämmer vad hon köper. Det är pengarna som bestämmer.

Man ska alltså hoppas att pengarna köper någonting bra, för sådant styr man tydligen inte över själv.

Pengarna bestämmer över dig och inte tvärtom.

Filosofiskt! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en moterbike för några år sedan, frugan tyckte vi skulle ta den på avbetalning för då fick vi även försäkring och skatt betald under 3 år.

 

Tyckte det lät vettigt ända till att jag frågade om räntan och fick veta att den var 6%, tyckte det lät dyrt och påpekade detta. När det sedan gick upp att detta var per månad blev jag förbannad och köpte moppen med cash.

 

Den efterföljande argumentationen angående att jag slösat bort pengar på att köpa cash, den höll jag med svärmor och även om jag kunde påvisa att 6% per månad innebär 72% på ett år så vann jag aldrig. Hon ansåg nämligen att dessa pengar som jag nu köpt motorbiken för kunde ha använts till viktigare saker och att 6% är lite.

Jag tog fram lånehandlingar från Siam Comersial bank på det lilla lån vi hade där, 6%, och då sa svärmor "same same" och ansåg hon vunnit argumentationen, att 6%/år inte är samma som 6% per månad gick aldrig att förklara.

 

Dumma farang som inte fattar att 6% är samma som 6%, och dessutom var det ju billigt eftersom hon själv betalade 8% på sin motorbike, knäppa farang!

Mot thailändsk logik står man sig slätt. Bara att konstatera att vi som falanger är avhängda redan innan vi startar debatten där thailändsk logik tillämpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...