Jump to content
IGNORERAD

Inte lycklig i Thailand


Tamdai

Recommended Posts

Tror att det en blandning av härligheten och dårskapen som gör detta land så underbart. Nog har jag sett skit här. Hennes systers karl grävde av vägen så vi fick parkera 100 m från hennes föräldrahus som hon ärvt. Men då, turligt nog,sålde hon all

sin mark i Whichian¨t o m marken de arrenderade. De söp som svin i byn. Å nog käbblades det inom den stora familjen.

Vi blev väl (eller jag) lurade lite grann första året. Sockerodlingen gick åt helvete. Men jag lärde mig. Men detta är liksombakom mig. Ingen lånar min moppe nu. ingen lånar min bil. I Thailand investerar man ej. Man njuter med nära o kära.

Mina Thailändska barn är av två kategorier. Den yngsta (17) kan bara tänka sig att vara i Thailand 1 månad. Sverige är

världens bästa land. Gymnasiet världens bästa skola. man tjänar 15 000 kr per år genom att klämma löja och ta hand om gamla

människor på sommaren.

Flickan (23)är vek, rädd och frusen. Hon vill bo i huset i Chiang Mai o jobba i Thailand. Hon tycker att många faranger är

feta, dricker för mycket och är oansvariga. Men detta fråntar inte att det är svårt att hitta ett bättre land, klimat och medunderbara människor. Thailändarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    8

  • Surin P3

    4

  • ban99arne

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Då är ändå min nya familj i byn inte det minsta giriga och kräver egentligen ingenting av mig. Kanske för att de är kristna? Inte vet jag!

 

  / Joe

 

Mja, kan det månne vara så att du inte har något som de vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, kan det månne vara så att du inte har något som de vill ha?

 

Mja, inte ens min kropp verkar de vara intresserade av och den är ändå ganska omfattande!

 

Plånboken också, men inte ens den vill de ha...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, inte ens min kropp verkar de vara intresserade av och den är ändå ganska omfattande!

 

Plånboken också, men inte ens den vill de ha...

 

  / Joe

 

Mja, Ni får allt skaffa en bättre kropp och fylla plånboken så skall Ni säkert bli mer efterfrågad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra social samvaro är det svårt att känna lycka och att man trivs.

 

Nu har internet sociala medier och MPR gjort att man kan få en hyfsad bra lycklig dag även i en risby på landet.

 

Jag har provat att bo på landet som ensam falang men vill inte påstå att jag var lycklig så värst länge där.

Hade mycket trevliga kvällar under partypalmen, men sen brister det när man inget har att göra på dagarna,

dagen blir en transportsträcka till att få krypa i säng med sin darling.

 

Datorn blir räddningen några timmar.

 

Men så har jag det ofta också hemma i Sverige som singel, ensam med liten social samvaro för ingen har tid för sånt numera.

 

Nu bor jag nära centrala Korat i en "village" med flera falanger som jag har börjat umgås med, och med ens kommer trivsel och lyckokänslan.

Jag blir nämligen lyckligare av att tänka på vad jag skulle gjort om jag var hemma i Västerbotten istället för att vara i Thailand i januari.

 

För mig är lycka goda vänner, några "hobbys" som fyller min dag med tillfredställelse.

 

En problemfri vardag känns gott och när jag mår bra är jag lycklig.

Nu mår jag bra som HP men har samtidigt många bekymmer varje dag som tillhör ett normalt liv

 

Självklart drabbas jag också nästan varje dag av thai vill ha mina pengar, men det är ett rollspel man får hantera.

 

Lyckligare att vara svensk HP i Thailand än vara thai i Thailand är min åsikt.

 

Jag fryser inte vid 20 grader :thumbsup:

 

Lycka har mycket med social samvaro att göra och även kontroll över sitt eget liv.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen som helst social samvaro i byn. Ingen vill prata med mig och ingen KAN prata med mig heller.

 

Ingen dricker alkohol heller, kanske är det här det skiljer... Folk som bor i byar där man kan sitta och supa bort tiden kanske trivs?? Inte med min släkt i alla fall. Ingen dricker öht.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora problemet blir klart alkolintaget för min del.

Kan ju inte semesterdricka om man bor där.

De som klarar sig bäst inbillar jag mig är de som inte dricker.

Har träffat ett par sådana bade I Pattaya och Phuket fast han I Phuket drack men bara på lördagar som en livsregel.

Är det någon som löst det på ett smidigt sätt?

I gummans hemby sups det friskt med lao khao och har suttit där några ganger under huset men ingen kan engelska så det är trist.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tamdai, on 25 Jan 2014 - 12:55, said:

Bra då att du är lycklig och har sluppit se familjemedlemmar som bara vill komma åt pengar, aldrig blivet blåst på någon affär samt har en fru som älskar dig för den du är, inte det du har. Grattis.

Du tillhör dock en minoritet, det är jag helt säker på, men som sagt bara att gratta till att du trivs så bra!

Maitan, jag har läst dina inlägg under några år och jag tror säkert du är lycklig, men om man utgår från dina inlägg så är du ofta mycket olycklig också, och sedan det där som du själv beskrivet med alkoholintaget, men jag hoppas att du är lycklig även om du väldigt ofta numera skriver andra saker.

Visst har man varit olycklig många gånger, och för mycket alkohol intag som du säger, men nu är man lycklig man får se hur länge det varar. Ändrades av Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra social samvaro är det svårt att känna lycka och att man trivs.

 

Nu har internet sociala medier och MPR gjort att man kan få en hyfsad bra lycklig dag även i en risby på landet.

 

Jag har provat att bo på landet som ensam falang men vill inte påstå att jag var lycklig så värst länge där.

Hade mycket trevliga kvällar under partypalmen, men sen brister det när man inget har att göra på dagarna,

dagen blir en transportsträcka till att få krypa i säng med sin darling.

 

Datorn blir räddningen några timmar.

 

Men så har jag det ofta också hemma i Sverige som singel, ensam med liten social samvaro för ingen har tid för sånt numera.

 

Nu bor jag nära centrala Korat i en "village" med flera falanger som jag har börjat umgås med, och med ens kommer trivsel och lyckokänslan.

Jag blir nämligen lyckligare av att tänka på vad jag skulle gjort om jag var hemma i Västerbotten istället för att vara i Thailand i januari.

 

För mig är lycka goda vänner, några "hobbys" som fyller min dag med tillfredställelse.

 

En problemfri vardag känns gott och när jag mår bra är jag lycklig.

Nu mår jag bra som HP men har samtidigt många bekymmer varje dag som tillhör ett normalt liv

 

Självklart drabbas jag också nästan varje dag av thai vill ha mina pengar, men det är ett rollspel man får hantera.

 

Lyckligare att vara svensk HP i Thailand än vara thai i Thailand är min åsikt.

 

Jag fryser inte vid 20 grader :thumbsup:

 

Lycka har mycket med social samvaro att göra och även kontroll över sitt eget liv.

Kan bara hålla med.Kloka ord från en klok man. :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är en mänskliga egenskaper som finns i hela världen.

Bl.a.  att klaga, avundsjuka, försöka ta genvägar i livet. 

 

Själv är jag lyckligare i Thailand än i Sverige men trivs också bra där.

 

Du trivs med dig själv.

Och har man inte den egenskapen så trivs man nog inte ens på Disneyland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte spär jag på något angående fördomar, nästan alla i Europa tror verkligen att Thailand är paradiset, och ju mindre de kan om landet, desto mer ser de Thailand som nirvana.

Har levt här länge och blir mest bara förvånad över ditt inlägg, menar du på allvar att faranger som bor här inte dricker alkohol kontinuerligt, massor av dem blir blåsta av pengahungriga damer, eller att pressen på barn i en familj att ge pengar inte är vanligt, då har du hittat ett ställe jag inte varit på under mina 15 år här, var ligger detta ställe?

Hehe det ligger på Sukhumvit 113. Jag håller med dig i mycket och det gäller att hitta en väg som passar en själv annars går det lätt åt helvete.

Droppa skiten du ändå inte kan ändra på och njut av det lilla så mår iaf jag bra.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla har väl mött problemet PENGAR i nån situation(även jag)Alkoholkonsumtion är för hög(för mig)men för mig numera är jag bara där på semestrar.Frugan är tvekande till att bo på heltid därnere och sonen vill bara semestra där.Själv håller jag det öppet.Hatar snö och kyla,regn och blåst.Giriga människor finns det över hela världen och avundsjuka är väl en folksjukdom.Har man ett genuint förhållande med en thaidam så tycker inte jag det skiljer så mycket efter några år men jag personligen är hellre gift med en thai än en en svenska(egen erfarenhet)Men visst har jag träffat på en del som har samma åsikter som dig.Bittra män som gått på en mina och fördömer hela Thailand efter sina egna erfarenheter,men jag har också träffat väldigt många som är lyckliga med sina val.Sen finns ju alltid möjligheten att flytta hem till Sverige och joina grabbarna på bänken i Säffle om man nu tycker det är att föredra.Har man alkoholproblem är nog inte Thailand optimalt och är man sen bitter så är det nog en katastrof.Men det är vad jag tycker.

Väldigt begåvat inlägg. :ok:

Sånt känns i hjärteroten.+30 i karma. :)

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

LOS ja det är en klyscha när jag går ut på morgonen och ser hundratals thailändare skynda till jobbet ler ingen alls, så särsklit lyckliga kan dom inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du trivs med dig själv.

Och har man inte den egenskapen så trivs man nog inte ens på Disneyland.

En jobbarkompis besökte Disneyland och det var hemskt, otroliga köer och hann bara med några attraktioner :thumbsup:  

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

En jobbarkompis besökte Disneyland och det var hemskt, otroliga köer och hann bara med några attraktioner :thumbsup:  

 

Ja, jösses... Vad ska vi ta oss till när inte ens självaste Disneyland är roligt. ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jösses... Vad ska vi ta oss till när inte ens självaste Disneyland är roligt. ???

Allvarligt I-landsproblem.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte någon åsikt för eller emot, men att prata öppet om olikheter och olika uppfattningar torde vara berikande.

Det finns lika många uppfattningar som det finns människor, inget är fel inget är rätt..men upplevelsen är min egen

Min personliga reflektion av mina få besök i detta undersköna land, är att det finns någon form av missunnsamhet mot falanger

Varför skall vi...ofta betala ett högre pris för varor tjänster än den infödde thai ...varför skall vi.. Vara en grupp som när något händer vara den som är skyldig och skall betala... I princip oavsett vad som har hänt. Jag tror att dessa små saker som ändock sker på gräsrotsnivå blivit en del av thaiare.och deras syn på ...falanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra barn skulle aldrig kunna tänka sig att bo i Thailand igen, och frun älskar självfallet Thailand, men att bo här finns inte på kartan.

 

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

 

Tyvärr har nästan aldrig mött några såna som ni, men jag önskar att alla som flyttat hit hade samma känsla och var lyckliga, eller ljuger ni för er själva?

 

1 Blivit blåst,,,,,NEJ

2 Dricker för mycket,,,,,NEJ

3 Pengakåt familj,,,,,JA,, men jag har sagt nej till dom

4 Låna ut pengar,,,,,NEJ

5 Ljuger,,,,SKULLE ALDRIG FALLA MIG IN Å GÖRA,,,,,av vilken anledning skulle jag göra det??

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En jobbarkompis besökte Disneyland och det var hemskt, otroliga köer och hann bara med några attraktioner :thumbsup:  

 

 

Han måste vara korkad.

 

Grejen är ju den att man måste vara tillräckligt packad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är det många som gör, eller säger att de gör. . . . . . .vad är alternativet om ni ska vara tillsammans?

Ja, undra just vad alternativet är...?!?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kom gnällfittan.

Många filmer säger rädda nemo,det tycker jag vi skiter i.

Han måsste själv inse att äta 20 citroner varje dag  inte är så bra för humöret även om det innehåller c-vitamin.

En sorlig sort.

Ni andra ha en glad kväll.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vi råd att ta oss dit varför ska vi inte ha råd att köpa bil, hus, underhålla en familj ekonomiskt mm mm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra social samvaro är det svårt att känna lycka och att man trivs.

 

Nu har internet sociala medier och MPR gjort att man kan få en hyfsad bra lycklig dag även i en risby på landet.

 

Jag har provat att bo på landet som ensam falang men vill inte påstå att jag var lycklig så värst länge där.

Hade mycket trevliga kvällar under partypalmen, men sen brister det när man inget har att göra på dagarna,

dagen blir en transportsträcka till att få krypa i säng med sin darling.

 

Datorn blir räddningen några timmar.

 

Men så har jag det ofta också hemma i Sverige som singel, ensam med liten social samvaro för ingen har tid för sånt numera.

 

Nu bor jag nära centrala Korat i en "village" med flera falanger som jag har börjat umgås med, och med ens kommer trivsel och lyckokänslan.

Jag blir nämligen lyckligare av att tänka på vad jag skulle gjort om jag var hemma i Västerbotten istället för att vara i Thailand i januari.

 

För mig är lycka goda vänner, några "hobbys" som fyller min dag med tillfredställelse.

 

En problemfri vardag känns gott och när jag mår bra är jag lycklig.

Nu mår jag bra som HP men har samtidigt många bekymmer varje dag som tillhör ett normalt liv

 

Självklart drabbas jag också nästan varje dag av thai vill ha mina pengar, men det är ett rollspel man får hantera.

 

Lyckligare att vara svensk HP i Thailand än vara thai i Thailand är min åsikt.

 

Jag fryser inte vid 20 grader :thumbsup:

 

Lycka har mycket med social samvaro att göra och även kontroll över sitt eget liv.

MPR e litta som opium för folket, tänk så möed man fått gjort öm man ente satt framför datorn? Eller  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...