Jump to content
IGNORERAD

Inte lycklig i Thailand


Tamdai

Recommended Posts

Livet är livet! var du än befinner dej, vi styr vår dag själv,, Det jag upplevt är att "människan" i Thailand brottas med i stort sett samma vardags problem som vi gör hemma i sverige, vardagen går ju ut på att få det att fungera, ekonomiskt,familjärt,känslomässigt, etc, förutsättningarna är förvisso olika för oss alla, men jag tror att den typ av människor (även jag) som känner drivet, äventyrs lustan,de som tar steget att söka sej ett nytt liv på andra sidan jorden är kanske lite öppnare till sinnet? på gott och ont,,,, en del av det onda här är att man ofta låtit alkohol ta stor plats,, för det dricks ganska så friskt.

men , folket är nog "same same, only different! "  ;)    

 

en spekulation bara,,, :)

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    8

  • Baa

    4

  • jrk

    4

  • Nemo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tillhor också den här gruppen. Sedan dricka kontinuerligt, stämmer nog inte på alla, har varit onykter 12 gånger sedan 7 September samt druckit upp knappt en låda Carlsbergs 33'or på en månad.

 

Allt är ju inte svart eller vitt.

 

Jag dricker mer alkohol här i Thailand än jag gjorde i Sverige och det är ju inte bra, men jag dricker inte för att döva några olycklighetskänslor utan mer för att det kommer med det relativt intensiva umgänget med goda vänner här.

Det är ju så väldigt mycket lättare att umgås här i opretentiösa utomhusmiljöer än det är i kalla Sverige, där det skall bjudas i hemmen.

 

Det gäller dock att försöka ha koll på drickandet så det inte slår över i olycka. :drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hemma i Sverige så söp jag ner mig med 4st flaskor öl igår. När jag är i Thailand så dricker jag vanligtvis lite mer första veckorna sedan känner jag mig inte så sugen på att dricka och den inte allt för höga konsumtionen går ner till några flaskor öl i veckan, starksprit mera sällan. 

 

Har ju varit hemma i vinter och hört på klagan här hemma. Herre min skapare vilket gnäll, inge snö och inge kallt och och de blåser och regering och.. Nu klagar folk på att det är för kallt och att man åt för mycket julmat att frukten är besprutad....

 

Men visst har Thailand förändrats, om det kan bero på att man själv förrändrats vet jag inte, men troligtvis? Då var man solokvist ingen familj och inga barn i familjen. Visst var det ett anorlunda Thailand för 30 år sedan. Fattigare, fast jag upplevde det som roligare och mera bekymmerslöst. Både från min synvinkel och från thailändarnas synvinkel. Men det tror jag är naturliga svängningar i livscykeln, man har olika livsstilar beroende på när i ens liv det är.

 

Nu har thailändarna det bättre ställt, har kommit in i gnällfasen, fast har långt kvar innan de kommer upp i samma gnällnivå som i Sverige. Hade jag så tråkigt och mycket bekymmer med att thailändarna gnäller så kanske man ska se efter vilka man umgås med och vilken fas i livet man själv befinner sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga problem, min familj är absolut lyckligare här än vad de var i Sverige, det räcker för att göra mig lycklig + att jag slipper skrapa bilrutor!

 

Vänd på steken, och se hur många Thai som ig föredrar att bo i Sverige med sin svenska man, de absolut flesta gör det pga att inga alternativ finns.

 

Lycka, framgång vs jämmer och elände finns i alla delar av världen.

Min fru väljer Sverige 7 dagar i veckan likadant grabben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru väljer Sverige 7 dagar i veckan likadant grabben.

 

Våra barn skulle aldrig kunna tänka sig att bo i Thailand igen, och frun älskar självfallet Thailand, men att bo här finns inte på kartan.

 

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

 

Tyvärr har nästan aldrig mött några såna som ni, men jag önskar att alla som flyttat hit hade samma känsla och var lyckliga, eller ljuger ni för er själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra barn skulle aldrig kunna tänka sig att bo i Thailand igen, och frun älskar självfallet Thailand, men att bo här finns inte på kartan.

 

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

 

Tyvärr har nästan aldrig mött några såna som ni, men jag önskar att alla som flyttat hit hade samma känsla och var lyckliga, eller ljuger ni för er själva?

Du har ju rätt! Måste vara ärlig mot dig. Frugan o hennes 6 syskon vill ha pengar av mig hela tiden. Svärmor likaså.

Känns skönt att äntligen få vara ärlig. Har lånat ut ca 500.000 Baht och vet inte om jag får tbx dessa pengar.

Idag kommer alla kusiner hit...vill ha pengar. Köpte 37 rai mark för 5 år sedan...nu visar det sig att mark-pappret inte är

skrivit i min frus namn. Utan hennes syssling i Issan. Blåst igen.

Bil-fan var dom och hämtade idag. Har ju gett frugan 20.000 Baht varje månad för att sköta avbetalningen,finansgubbarna

som var här sa att den inte har betalts på 4 mån.

Men jag älskar ju henne...vad ska jag göra????

Dränker mina sorger i LaoKao varje dag. Tur att det går att köpa i små Lippo-flaskor för 25 Baht/st. :17:

Vill åka tbx till underbara Sverige men det verkar svårt just nu.

 

Från en som har gett upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen har TS hamnat i dåligt sällskap och börjat umgås med s.k. SINKare och de kan sänka stämningen oavsett var di befinner sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju rätt! Måste vara ärlig mot dig. Frugan o hennes 6 syskon vill ha pengar av mig hela tiden. Svärmor likaså.

Känns skönt att äntligen få vara ärlig. Har lånat ut ca 500.000 Baht och vet inte om jag får tbx dessa pengar.

Idag kommer alla kusiner hit...vill ha pengar. Köpte 37 rai mark för 5 år sedan...nu visar det sig att mark-pappret inte är

skrivit i min frus namn. Utan hennes syssling i Issan. Blåst igen.

Bil-fan var dom och hämtade idag. Har ju gett frugan 20.000 Baht varje månad för att sköta avbetalningen,finansgubbarna

som var här sa att den inte har betalts på 4 mån.

Men jag älskar ju henne...vad ska jag göra? ???

Dränker mina sorger i LaoKao varje dag. Tur att det går att köpa i små Lippo-flaskor för 25 Baht/st. :17:

Vill åka tbx till underbara Sverige men det verkar svårt just nu.

 

Från en som har gett upp.

Tack för dagens :giggle:.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru väljer Sverige 7 dagar i veckan likadant grabben.

 

Jo, det är det många som gör, eller säger att de gör. . . . . . .vad är alternativet om ni ska vara tillsammans?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En poäng finns. Det är det paradis man kom till från början visar sig vara som alla andra länder. Med fel och brister. När man försöker förstå Thailand . Så färstår man ingenting. Skillnaden märks betydligt mer när man bor längre tid än party nissar på en månad. Den desperata jakten på pengar försöker jag förstå.men förstår ändå inte. För träffar man vanliga thaiare. Så är dom generösa och bjuder på vad dom har och i nästa sekund  pengar pengar . Och inte drar sig för att blåsa sina nära och kära.  För mig som träffat några helt underbara människor från alla länder i Thailand. Tycker jag det överväger allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

TJa, vad ska man säga, snacka om att kasta bensin på brasan  och tro att den ska slockan.

Jag håller med TS men jag har även fundamenalt olik uppfattning, ser dagligen de som super skallen av sig, men även de som möjligtvis tar en öl i goda vänners sällskap.

Ser dagligen de som misslyckats i samlivet och ser många väldigt lyckliga efter många års samlevnad.

Träffar många som känner stoftet rinna undan under fötterna men även de som står på granitklippor.

 

Det lustiga i ovanstående är att så va det i Sverige med innan jag flyttade hit för snart 10 år sedan och trots ett avslutat förhållande i Thailand får jag skam till sägandes erkänna att jag haft fler i Sverige, och det är som bekant inte ens fel att två träter, därför känner jag ingen bitterhet över detta i Thailand heller!

 

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I min ålder ska livet egentligen va slut enligt svenska förhållanden och synsätt, men här nere, där trevligheterna och de trevliga människorna avlöser varandra vill det liksom aldrig lugna ner sej så man hinner surna till.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter allt för många resor till Thailand så kommer jag prova Manila. 

 

Bra eller dåligt, det får vi se.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir mest förvånad av att en del faktiskt i början verkade tro att Thailand var ett land fullt av glada, lyckliga, människor utan några bekymmer eller allmänmänskligt negativa egenskaper.

Och det är klart, inbillade man sig ett felfritt paradis ifrån början så faller väl allt ihop som ett korthus den dag man upptäcker att det även där finns minst lika mycket problem och idi*tiska människor som hemma.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra barn skulle aldrig kunna tänka sig att bo i Thailand igen, och frun älskar självfallet Thailand, men att bo här finns inte på kartan.

 

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

 

Tyvärr har nästan aldrig mött några såna som ni, men jag önskar att alla som flyttat hit hade samma känsla och var lyckliga, eller ljuger ni för er själva?

Nästan alla har väl mött problemet PENGAR i nån situation(även jag)Alkoholkonsumtion är för hög(för mig)men för mig numera är jag bara där på semestrar.Frugan är tvekande till att bo på heltid därnere och sonen vill bara semestra där.Själv håller jag det öppet.Hatar snö och kyla,regn och blåst.Giriga människor finns det över hela världen och avundsjuka är väl en folksjukdom.Har man ett genuint förhållande med en thaidam så tycker inte jag det skiljer så mycket efter några år men jag personligen är hellre gift med en thai än en en svenska(egen erfarenhet)Men visst har jag träffat på en del som har samma åsikter som dig.Bittra män som gått på en mina och fördömer hela Thailand efter sina egna erfarenheter,men jag har också träffat väldigt många som är lyckliga med sina val.Sen finns ju alltid möjligheten att flytta hem till Sverige och joina grabbarna på bänken i Säffle om man nu tycker det är att föredra.Har man alkoholproblem är nog inte Thailand optimalt och är man sen bitter så är det nog en katastrof.Men det är vad jag tycker.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanner mig alldeles for lycklig for att forsoka satta mig in I varfor TS bara traffar olyckliga manniskor men jag aterkommer kanske till traden om den overlever helgen, dvs om inte TS trader fram och skriver att han bara ville ha lite kul helgdebatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

Det är bara vi som bor i Pattaya som råkat ut för det. Realy äkta Thailand är ju utanför Pattaya.

Men jag har både varit lycklig och olycklig i Pattaya, beror på, har jag nyss pippat så är jag glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då att du är lycklig och har sluppit se familjemedlemmar som bara vill komma åt pengar, aldrig blivet blåst på någon affär samt har en fru som älskar dig för den du är, inte det du har. Grattis.

 

Du tillhör dock en minoritet, det är jag helt säker på, men som sagt bara att gratta till att du trivs så bra!

 

Maitan, jag har läst dina inlägg under några år och jag tror säkert du är lycklig, men om man utgår från dina inlägg så är du ofta mycket olycklig också, och sedan det där som du själv beskrivet med alkoholintaget, men jag hoppas att du är lycklig även om du väldigt ofta numera skriver andra saker.

Jag är lycklig ingen som vill komma över pengar och alldrig blivit blåst ingen som tigger öl eller dyl.

snarare tvärtom när vi kommer ner till LOS får ex oftast låna bil av en släkting gratis mm.

vi flyttar ner i sommar permanent och det är jag lycklig för.

Har inte haft några problem förutom kulturkrockar av dess like .

Varför stannar du därnere om du inte trivs om det tar 15år för att komma underfund med det säger väl mer

om dig än LOS.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter till stora delar som en bra beskrivning av Sverige i mina öron ???

 

Mvh

BBJ (som träffat många lyckliga Thai och faranger här i Thailand)

:wai:

Kommer att tanka pa alla stackarna som sitter o surar pa lokala pizzerian.. :)

Kanner mig ratt glad har efter flera vintrar i risbyn..

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanner mig alldeles for lycklig for att forsoka satta mig in I varfor TS bara traffar olyckliga manniskor men jag aterkommer kanske till traden om den overlever helgen, dvs om inte TS trader fram och skriver att han bara ville ha lite kul helgdebatt.

 

Har under en månads tid träffat gamla polare och bara fått höra klagomål, några skriver dock hur lyckliga de är på detta forum, men sitter sedan och gråter ut IRL.

 

Senast igår träffade jag en MPR gubbe, snällast i världen, han hade just fått flytta ut från sitt eget hus, blivet av med sin bil och dessutom förvägras han nu att träffa sin egen dotter om han inte betalar 500 000 baht till X:t.

 

Hur ofta händer detta i andra länder.

 

För övrigt är detta en perfekt helgtråd och även om jag skruvat den något så finns det mycket sanning i TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra barn skulle aldrig kunna tänka sig att bo i Thailand igen, och frun älskar självfallet Thailand, men att bo här finns inte på kartan.

 

Kul dock att ett antal medlemmar aldrig drabbats av pengakåta familjemedlemmar, inte dricker för mycket, aldrig blivet blåsta, att fruns släktingar och vänner inte försöker få eller låna pengar samt bara har kompisar som trivs här i landet.

 

Tyvärr har nästan aldrig mött några såna som ni, men jag önskar att alla som flyttat hit hade samma känsla och var lyckliga, eller ljuger ni för er själva?

Snacka om att ta i..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är detta en perfekt helgtråd och även om jag skruvat den något så finns det mycket sanning i TS.

Håller med, det finns en hel del sanning i ditt inlägg. Men av nån konstig anledning är det många som vill plunda

för verkligheten eller ser igenom "thai solglasögon" Jag är en av dem som blivit rejält blåst av en thai tjej, men inte

tycker jag (trots av några forumets egenlärd husläkare) är bitter eller olycklig. Det finns ju en hel del känslor som

bara måste behandlas och levas innan man kan gå vidare.  Druckt har jag inte på flera decennier så den biten

känner jag inte igen hos mig. Visst känner jag mig sorgsen när jag ser ofta ganska unga människor supa ner sig här

men det är inte mycket jag kan göra åt saken. Fri vilja är ju dagens motto

 

Sen är ju Pattaya ett ställe som drar till sig lite misslyckade personer (inte alla som jag känner, Fritz behöver inte bli upprörd :-) )

Känner inte många som bor utanför fiskebyn, men har ingen behov för det heller, visst gör jag gärna liten trip till landet också

men kan inte tänka mig att bosätta där, för att lyssna på hur riset växer. Så vi är inte de vassaste pennan i penalen om man

säger så. Rätt rolig tråd tycker jag som säkert väcker känslor hos många.

 

Vad gäller att bli bedragen så har jag tagit inställningen att i smått är det nåt som jag bara får tåla om inte acceptera, men har märkt

att när jag är i obalans med mig själv, kokar det fort över tillexempel om man får fel växel eller blir debiterat mer än nativfolket. Men

det brukar gå över snabbt, och när bägaren runnit över så kan man fylla på nytt igen en tid.

 

Tittar man i smyg på Thai folket så ser man inte leende så ofta, kolla lite för skojs skull. Nu hoppas jag att ingen tar illa om skrivriet

och absolut inte skaffar sig utvisning på grund av denna tråd, finns ingen anledning, det är bara åsikter, inga fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så handlar det utan tvekan om att undvika byn så mycket som möjligt.

 

Jag vantrivs nåt fruktansvärt i byn och jag har redan sagt till frun att om hon säger att hon måste bo där så blir det skilsmässa direkt! Det blir det också, inget snack om saken, inte en chans att jag spenderar mina sista år i livet i Isaan den saken är helt klar...

 

Alla är ju olika, men det är min uppfattning!

 

Då är ändå min nya familj i byn inte det minsta giriga och kräver egentligen ingenting av mig. Kanske för att de är kristna? Inte vet jag!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...