Jump to content
IGNORERAD

Inte lycklig i Thailand


Tamdai

Recommended Posts

Denna trådstart lär väl få en massa kritik men jag kör i alla fall!

 

Har under en period funderat på varför Thailand kallas Land of smiles, visst många ler men nästan ingen är egentligen glad.

 

Thailändare har nästan alltid problem med sin familj, ofta är pengar inblandade. Mödrar som sätter press på sina barn att betala, bröder och systrar som inte drar sig för att lura sina egna, eller s.k. vänner som inte funderar en sekund om de kan sno åt sig lite pengar av någon.

 

Förstår Thaispråket rätt bra och en genomgående sak som nästan alltid präglar samtal mellan Thai är att klaga, ytterst sällan jag hört någon Thai säga "vad jag känner mig lycklig", finns inte i det Thailändska språket känns det som.

 

Även de som lyckats dra ihop en massa pengar är inte lyckliga, det känns som det är en naturlag att alltid vilja ha mer och aldrig kunna njuta av att man har det bra alla redan. För många handlar livet inte om att må bra utan att få andra att tro man har det bra, och då är lögnen(väldigt vanlig i Thailand) inte svår att ta till.

 

Och så faranger i Thailand!

 

Många, mest män, flyttar till Thailand och där har de träffat sin tirac. Några år går och alldeles för ofta visade sig tiracen vara allt annat än en tirac, hon jagade stålar, och när det inte fanns tillräckligt så sprack det.

Har träffat massor med faranger i Thailand och jag kan med gott samvete säga att inte en enda är lycklig här, sprit och alkohol samt om de orkar, ibland lite shorttime, men lyckliga, inte alls.

 

Har besökt ett antal svenskar som bedriver verksamhet i Thailand, där sitter svenskarna och klagar, på varandra, på landet, självfallet på den senaste blåsningen de gått på och alkohol, alkohol och mer alkohol är ett genomgående tema.

 

Jag har själv känt av en tristess i Thailand och även jag hamnar ofta med ett glas i näven då det inte finns så mycket mer att göra och att alla man träffar gör samma sak.

 

LOS(land of smiles)-------jag börjar undra om detta inte är ett skådespel, från Thai och från faranger.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    8

  • Chryzaliz

    4

  • jrk

    4

  • Nemo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Låter till stora delar som en bra beskrivning av Sverige i mina öron ???

 

Mvh

BBJ (som träffat många lyckliga Thai och faranger här i Thailand)

:wai:

Ändrades av BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna trådstart lär väl få en massa kritik men jag kör i alla fall!

 

Har under en period funderat på varför Thailand kallas Land of smiles, visst många ler men nästan ingen är egentligen glad.

 

Thailändare har nästan alltid problem med sin familj, ofta är pengar inblandade. Mödrar som sätter press på sina barn att betala, bröder och systrar som inte drar sig för att lura sina egna, eller s.k. vänner som inte funderar en sekund om de kan sno åt sig lite pengar av någon.

 

Förstår Thaispråket rätt bra och en genomgående sak som nästan alltid präglar samtal mellan Thai är att klaga, ytterst sällan jag hört någon Thai säga "vad jag känner mig lycklig", finns inte i det Thailändska språket känns det som.

 

Även de som lyckats dra ihop en massa pengar är inte lyckliga, det känns som det är en naturlag att alltid vilja ha mer och aldrig kunna njuta av att man har det bra alla redan. För många handlar livet inte om att må bra utan att få andra att tro man har det bra, och då är lögnen(väldigt vanlig i Thailand) inte svår att ta till.

 

Och så faranger i Thailand!

 

Många, mest män, flyttar till Thailand och där har de träffat sin tirac. Några år går och alldeles för ofta visade sig tiracen vara allt annat än en tirac, hon jagade stålar, och när det inte fanns tillräckligt så sprack det.

Har träffat massor med faranger i Thailand och jag kan med gott samvete säga att inte en enda är lycklig här, sprit och alkohol samt om de orkar, ibland lite shorttime, men lyckliga, inte alls.

 

Har besökt ett antal svenskar som bedriver verksamhet i Thailand, där sitter svenskarna och klagar, på varandra, på landet, självfallet på den senaste blåsningen de gått på och alkohol, alkohol och mer alkohol är ett genomgående tema.

 

Jag har själv känt av en tristess i Thailand och även jag hamnar ofta med ett glas i näven då det inte finns så mycket mer att göra och att alla man träffar gör samma sak.

 

LOS(land of smiles)-------jag börjar undra om detta inte är ett skådespel, från Thai och från faranger.

Sicket jävla SKIT-snack. Blir så less på dessa schabloner. Thailand är väl som andra länder. Finns lyckliga,olyckliga,förtvilade,desperata,m.m

m.m m.m. Så varför skulle Thailand vara ett undantag från alla andra länder. Jag träffar Thaiare dagligen med en livslust utan dess like,fast dom jobbar och sliter för brödfödan. ser även olyckliga Thaiare. I mina ögon så verkar det som om dom flesta Svenskar här på MPR verkar trivas med livet i Thailand,med sina Fruar o Sambos.Bofasta menar jag nu...eftersom i princip alla du träffar är tvärtom.

 

Det enda du gör med ditt inlägg är att spä på dom fördomar som en del har om Thailand.

 

Tycker ärligt talat synd om dig!!!!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket jävla SKIT-snack. Blir så less på dessa schabloner. Thailand är väl som andra länder. Finns lyckliga,olyckliga,förtvilade,desperata,m.m

m.m m.m. Så varför skulle Thailand vara ett undantag från alla andra länder. Jag träffar Thaiare dagligen med en livslust utan dess like,fast dom jobbar och sliter för brödfödan. ser även olyckliga Thaiare. I mina ögon så verkar det som om dom flesta Svenskar här på MPR verkar trivas med livet i Thailand,med sina Fruar o Sambos.Bofasta menar jag nu...eftersom i princip alla du träffar är tvärtom.

 

Det enda du gör med ditt inlägg är att spä på dom fördomar som en del har om Thailand.

 

Tycker ärligt talat synd om dig!!!

 

Inte spär jag på något angående fördomar, nästan alla i Europa tror verkligen att Thailand är paradiset, och ju mindre de kan om landet, desto mer ser de Thailand som nirvana.

Har levt här länge och blir mest bara förvånad över ditt inlägg, menar du på allvar att faranger som bor här inte dricker alkohol kontinuerligt, massor av dem blir blåsta av pengahungriga damer, eller att pressen på barn i en familj att ge pengar inte är vanligt, då har du hittat ett ställe jag inte varit på under mina 15 år här, var ligger detta ställe?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en mänskliga egenskaper som finns i hela världen.

Bl.a.  att klaga, avundsjuka, försöka ta genvägar i livet. 

 

Själv är jag lyckligare i Thailand än i Sverige men trivs också bra där.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte spär jag på något angående fördomar, nästan alla i Europa tror verkligen att Thailand är paradiset, och ju mindre de kan om landet, desto mer ser de Thailand som nirvana.

Har levt här länge och blir mest bara förvånad över ditt inlägg, menar du på allvar att faranger som bor här inte dricker alkohol kontinuerligt, massor av dem blir blåsta av pengahungriga damer, eller att pressen på barn i en familj att ge pengar inte är vanligt, då har du hittat ett ställe jag inte varit på under mina 15 år här, var ligger detta ställe?

Du är välkommen hem till mig!! Tror inte min Thai-familj är unik på något sätt. Att det finns Falanger som krökar ner sig...javisst.

Men det finns väl Svenskar som gör detsamma i Svedala. Trivs du med din egen person och din egen mentalitet så är det inga 

problem att bo och vistas här. Att du i princip drar alla Thaiare,deras familjer och Falanger över en och samma kam...finner jag

märkligt från en vuxen människa. Men kör du ditt race.så kör jag mitt!!!

 

Är det inte på det viset att det är lättare att tala om olyckliga,nersupna,blåsta än att tala om alla som har det bra här i landet.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga problem, min familj är absolut lyckligare här än vad de var i Sverige, det räcker för att göra mig lycklig + att jag slipper skrapa bilrutor!

 

Vänd på steken, och se hur många Thai som ig föredrar att bo i Sverige med sin svenska man, de absolut flesta gör det pga att inga alternativ finns.

 

Lycka, framgång vs jämmer och elände finns i alla delar av världen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är välkommen hem till mig!! Tror inte min Thai-familj är unik på något sätt. Att det finns Falanger som krökar ner sig...javisst.

Men det finns väl Svenskar som gör detsamma i Svedala. Trivs du med din egen person och din egen mentalitet så är det inga 

problem att bo och vistas här. Att du i princip drar alla Thaiare,deras familjer och Falanger över en och samma kam...finner jag

märkligt från en vuxen människa. Men kör du ditt race.så kör jag mitt!!!

 

Är det inte på det viset att det är lättare att tala om olyckliga,nersupna,blåsta än att tala om alla som har det bra här i landet.

 

Bra då att du är lycklig och har sluppit se familjemedlemmar som bara vill komma åt pengar, aldrig blivet blåst på någon affär samt har en fru som älskar dig för den du är, inte det du har. Grattis.

 

Du tillhör dock en minoritet, det är jag helt säker på, men som sagt bara att gratta till att du trivs så bra!

 

Maitan, jag har läst dina inlägg under några år och jag tror säkert du är lycklig, men om man utgår från dina inlägg så är du ofta mycket olycklig också, och sedan det där som du själv beskrivet med alkoholintaget, men jag hoppas att du är lycklig även om du väldigt ofta numera skriver andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna trådstart lär väl få en massa kritik men jag kör i alla fall!

 

Har under en period funderat på varför Thailand kallas Land of smiles, visst många ler men nästan ingen är egentligen glad.

 

Thailändare har nästan alltid problem med sin familj, ofta är pengar inblandade. Mödrar som sätter press på sina barn att betala, bröder och systrar som inte drar sig för att lura sina egna, eller s.k. vänner som inte funderar en sekund om de kan sno åt sig lite pengar av någon.

 

Förstår Thaispråket rätt bra och en genomgående sak som nästan alltid präglar samtal mellan Thai är att klaga, ytterst sällan jag hört någon Thai säga "vad jag känner mig lycklig", finns inte i det Thailändska språket känns det som.

 

Även de som lyckats dra ihop en massa pengar är inte lyckliga, det känns som det är en naturlag att alltid vilja ha mer och aldrig kunna njuta av att man har det bra alla redan. För många handlar livet inte om att må bra utan att få andra att tro man har det bra, och då är lögnen(väldigt vanlig i Thailand) inte svår att ta till.

 

Och så faranger i Thailand!

 

Många, mest män, flyttar till Thailand och där har de träffat sin tirac. Några år går och alldeles för ofta visade sig tiracen vara allt annat än en tirac, hon jagade stålar, och när det inte fanns tillräckligt så sprack det.

Har träffat massor med faranger i Thailand och jag kan med gott samvete säga att inte en enda är lycklig här, sprit och alkohol samt om de orkar, ibland lite shorttime, men lyckliga, inte alls.

 

Har besökt ett antal svenskar som bedriver verksamhet i Thailand, där sitter svenskarna och klagar, på varandra, på landet, självfallet på den senaste blåsningen de gått på och alkohol, alkohol och mer alkohol är ett genomgående tema.

 

Jag har själv känt av en tristess i Thailand och även jag hamnar ofta med ett glas i näven då det inte finns så mycket mer att göra och att alla man träffar gör samma sak.

 

LOS(land of smiles)-------jag börjar undra om detta inte är ett skådespel, från Thai och från faranger.

 

 

Jag är lycklig och trivs i Thailand och min tid spenderar jag I Ayutthaya.

Sen umgås jag bara med Thai trivs i deras miljö.

 

Sen att du inte trivs i denna miljö är det bara att byta land stanna i "Paradiset" Sweden 555+

Link to comment
Dela på andra sajter

Livet går väl upp o ner för alla var man än befinner sig. Själv har man väl gjort saker som man inte borde gjort men inte ångrar jag mig för det . Sitter just nu i Bangkok o e gävligt lycklig. O en sak jag inte vill va med om är att vara en bitter gubbe på gamla dagar för saker som blivit ogjorda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna trådstart lär väl få en massa kritik men jag kör i alla fall!

 

Har under en period funderat på varför Thailand kallas Land of smiles, visst många ler men nästan ingen är egentligen glad.

 

Thailändare har nästan alltid problem med sin familj, ofta är pengar inblandade. Mödrar som sätter press på sina barn att betala, bröder och systrar som inte drar sig för att lura sina egna, eller s.k. vänner som inte funderar en sekund om de kan sno åt sig lite pengar av någon.

 

Förstår Thaispråket rätt bra och en genomgående sak som nästan alltid präglar samtal mellan Thai är att klaga, ytterst sällan jag hört någon Thai säga "vad jag känner mig lycklig", finns inte i det Thailändska språket känns det som.

 

Även de som lyckats dra ihop en massa pengar är inte lyckliga, det känns som det är en naturlag att alltid vilja ha mer och aldrig kunna njuta av att man har det bra alla redan. För många handlar livet inte om att må bra utan att få andra att tro man har det bra, och då är lögnen(väldigt vanlig i Thailand) inte svår att ta till.

 

Och så faranger i Thailand!

 

Många, mest män, flyttar till Thailand och där har de träffat sin tirac. Några år går och alldeles för ofta visade sig tiracen vara allt annat än en tirac, hon jagade stålar, och när det inte fanns tillräckligt så sprack det.

Har träffat massor med faranger i Thailand och jag kan med gott samvete säga att inte en enda är lycklig här, sprit och alkohol samt om de orkar, ibland lite shorttime, men lyckliga, inte alls.

 

Har besökt ett antal svenskar som bedriver verksamhet i Thailand, där sitter svenskarna och klagar, på varandra, på landet, självfallet på den senaste blåsningen de gått på och alkohol, alkohol och mer alkohol är ett genomgående tema.

 

Jag har själv känt av en tristess i Thailand och även jag hamnar ofta med ett glas i näven då det inte finns så mycket mer att göra och att alla man träffar gör samma sak.

 

LOS(land of smiles)-------jag börjar undra om detta inte är ett skådespel, från Thai och från faranger.

Ingenting som jag känner igen möjligtvis att faranger krökar väl hårt,säkert att du menar Thailand?

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag känner igen mig. Lever ett vanligt(nåja) svenssonliv i en lite varmare miljö.

Alkohol? jodå, jag drack en stor Chang i går kväll efter jobbet, den enda på hela veckan.

Pengatörstande familj? Är nog nå't man lätt får när man flashar med för mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då att du är lycklig och har sluppit se familjemedlemmar som bara vill komma åt pengar, aldrig blivet blåst på någon affär samt har en fru som älskar dig för den du är, inte det du har. Grattis.

 

Du tillhör dock en minoritet, det är jag helt säker på, men som sagt bara att gratta till att du trivs så bra!

 

Maitan, jag har läst dina inlägg under några år och jag tror säkert du är lycklig, men om man utgår från dina inlägg så är du ofta mycket olycklig också, och sedan det där som du själv beskrivet med alkoholintaget, men jag hoppas att du är lycklig även om du väldigt ofta numera skriver andra saker.

Jag får nog räkna mej att tillhöra samma minoritet som thomas001 - och kanske är det rentav så att vi tillhör en majoritet. :)

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog räkna mej att tillhöra samma minoritet som thomas001 - och kanske är det rentav så att vi tillhör en majoritet. :)

 

Jag tror faktiskt att jag träffat dig för ett antal år sedan men har jag fel så ursäkta mig.

 

Men om du är den jag tror så var det du berättade för mig inte riktigt vad du skriver nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt blir väl vad man gör det till

Att sitta rakt upp å ner är inget för mig

Jag måste ha nått att göra hela tiden

 

Jag är mer lycklig i Thailand än i sverige för då kan man gå på vissa soier å ha kul,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att jag träffat dig för ett antal år sedan men har jag fel så ursäkta mig.

 

Men om du är den jag tror så var det du berättade för mig inte riktigt vad du skriver nu.

???

Var det kanske för drygt 9 år sedan när jag hade problem med att skiljas från en dam?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja varje dag. Med att lova mig själv. Att inte önska mig något mer här i livet. Utan istället tacka för att jag får bo här. I detta

fantastiska klimat. Och med min Thailändska fru och barn. Jag supertrivs och känner en förpliktelse att varje dag. Ge mer till de närmaste än jag kräver att ta och få tillbaka. Denna balans är viktig.

Om jag skall tycka synd om någon så är det Thailändare (kvinnor) som blir kvar i Sverige. Jag ser ofta olycklighet i deras ögon. Särskilt när jag

och min fru berättar om att vi skall återvända 7 månader till Chiang Mai. I Sverige var jag nog mer bitter när jag trampade på i kylan i Luleå.

Sedan kan man alltid välja bort det som retar en och ger dålig energi. jag försöker egoistiskt bara vara och leva där jag trivs numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog räkna mej att tillhöra samma minoritet som thomas001 - och kanske är det rentav så att vi tillhör en majoritet. :)

 

Jag tillhor också den här gruppen. Sedan dricka kontinuerligt, stämmer nog inte på alla, har varit onykter 12 gånger sedan 7 September samt druckit upp knappt en låda Carlsbergs 33'or på en månad.

 

Allt är ju inte svart eller vitt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

???

Var det kanske för drygt 9 år sedan när jag hade problem med att skiljas från en dam?

 

Om det var 9 år sen så är det glömt å förlåtet, men att dra upp ett 9 år gammalt problem då har man problem tycker jag,,,om det var dig han träffade vill säga

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte spär jag på något angående fördomar, nästan alla i Europa tror verkligen att Thailand är paradiset, och ju mindre de kan om landet, desto mer ser de Thailand som nirvana.

Har levt här länge och blir mest bara förvånad över ditt inlägg, menar du på allvar att faranger som bor här inte dricker alkohol kontinuerligt, massor av dem blir blåsta av pengahungriga damer, eller att pressen på barn i en familj att ge pengar inte är vanligt, då har du hittat ett ställe jag inte varit på under mina 15 år här, var ligger detta ställe?

 

är det alkoholen som är boven till att man inte trivs i t-land? ..  låter som dom flesta andra har problem och blivit blåsta .har du själv klarat dej eller?

självklart är alkohol ett gissel för många .. kanske det är bekvämare/trivsammare  att kröka vid ett stenbord i Thailand än en parkbänk i säffle.

Blåsningar förekommer överallt ...men kan hålla med om det jävla pengaraggandet kan störa en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände en Amerikan(dog I höstas) Som hjälpte oss vid vårat husköp.

Låt Thailändarna köra det praktiska och bara trivs var hans måtto.

Inte alltid de gör som vi gör men vem bryr sig.

Bara tio år till här så är jag nöjd sa han och trivdes verkligen.

Kan tänka mig och ha det likadant.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...