Jump to content
IGNORERAD

Guld


leadbelly

Recommended Posts

Där har du helt rätt. Vad du däremot inte analyserat är placeringshorisonten. Jag har förklarat min strategi vid ett flertal tillfällen här. Bara att backa bandet och läsa

Så 5 år och en tredjedels minskning är snabbt och bra enligt din placeringshorisont?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 629
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    173

  • andrejsdenruskige

    27

  • SatanG

    18

  • leifen

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja ja, revanch sen för en månad tillbaka. Tittar man på guldpriset i ett längre perspektiv så får man ju en annan syn på saken, åtminstonde får jag det. Den som köpte guld för typ 5 år sen som investering är nog inte helt nöjd i dag med den satsning som gjordes.

getchart.aspx?name=large_MAX_valecom_gol

Fritz..

 

Jag vill minnas att guldet, i Thailand, låg på ca 13,000 per Baht i mitten på 2009.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte inte vid guldets topp.

 Men du måste titta vad den stod i kronor för att få ett rättvisare pris.

Guldetpriset i dollar var som högst år 2011 och i april 2011 så var en dollar värd cirka 6 kr och i april 2015 var den värd 8,80 kr.

Det betyder att guldet år 2011 var ungefär 1/3 billigare i kronor. Det vill säga att du skulle behöva dra ner toppen med nästan 600 dollar.

Då ser kurvan helt annorlunda ut.

 

OK, då provar vi med statistik på guldpriset räknat i SEK om du nu tycker att det är bättre. 2011 var priset snudd på 400 SEK/g nu ligger det på drygt 300. http://www.guldpriset.se/historik/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att guldet, i Thailand, låg på ca 13,000 per Baht i mitten på 2009.

 

/ SatanG

Nu minns jag inte riktigt vilket år det var men för ca 12-13 år sedan. köpte ett halsband i feskebyn till min fru. då kostade en Baht guld 7.500 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Guld är en mjuk metall som i sig är ganska värdelös i de flesta användningsområden. Senare år är den viktig i elektronik för sina elektriska ledande egenskaper och resistens mot korrosion .

Konstigt nog styr den världen trots den inte går att använda till nästan inget praktiskt och lagras obearbetat. 

En stor bluff är att ingen vet hur mycket guld det finns lagrat i världen och hur mycket som kan produceras.

Går nog lätt att manipulera stora prisfall av regimer i det tredje världskriget.

Ja, jag förstår mig inte heller på värdet.

De ledande egenskaperna är inte så fantastiska som folk tror. Korrosionsmotståndet är däremot bra.

Sedan så finns det ju dyrare metaller om man nu vill köpa dyra saker per vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då provar vi med statistik på guldpriset räknat i SEK om du nu tycker att det är bättre. 2011 var priset snudd på 400 SEK/g nu ligger det på drygt 300. http://www.guldpriset.se/historik/

Fritz..

Det är precis det jag skrev innan, att raset i guld från ATH såg värre ut i dollar än i kronor. Världsmarknadspriset brukar räknas i dollar per troy ounce.

Men exakta guldpriset per gram just nu är 312,45 kr.

I nästan alla investeringsläroböcker så finns det ett skolexempel på ett diagram, som ser ganska exakt ut som när guld och bitcoin gick nästan spikrakt

uppåt vid senaste uppgången. Det är då man ska gå ur marknaden.

Jag personligen köpte guld långt före 2011 för att vid 2011 och 2012 tyckte jag  att det blev för dyrt. Om jag inte missminner mig så började jag handla 

våren 2014 när guldet låg på cirka 1300 dollar. I euro som jag handlade för var det rätt hyfsat pris då. Har därefter köpt nästan bara silver.

Om man ska lyckas att spekulera så brukar det ju inte vara det bästa att sitta länge på samma investering.

Men guld och silver ser jag som en slags försäkring också, och kommer för ovanlighetens skull att sitta på dom en längre stund.

Människor i  Venezuela, Grekland, Cypern, Island, Argentina, Ryssland osv. hade tjänat på att ha en del metaller istället för pengarna i banken.

Jag antar att priserna på ädelmetaller manipuleras och att i framtiden så kommer det inte att accepteras certifikat längre.

Det har sålts ungefär 200 gånger fler guldcertifikat än vad som finns guld i verkligheten. Idag om någon vill ha en större mängd guld snabbt så tillkommer en 

premie på kanske 30%. Jag kommer ihåg att när dom drog ner silverpriset på papperet till 9 dollar, så kunde man inte köpa silver för under 15 dollar.

 

Silver och guld har varit pengar i världen i flera tusen år. Skälet till det är att man inte kan, som med pengar, trycka upp den oändligt.

Det går inte heller att gräva upp en hel massa plötsligt heller. Historiskt så har man alltid blivit tvungen att gå tillbaka till ädelmetaller

oftast efter max 30-40 år. Alla världens valutor har nu varit obundna sedan 1971 då man kom överens att lämna guldet.

Om det hittas riktigt gammalt guld i havet tex. så har det inte hänt något med det. Det är värt lika mycket idag tillsammans med inflationen från då.

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte riktigt vilket år det var men för ca 12-13 år sedan. köpte ett halsband i feskebyn till min fru. då kostade en Baht guld 7.500 Baht.

Då stod nog inte kronan  gentemot  Bahten i 4,30 heller. Så om man räknar om den till  dagens kronor så var det ett riktigt bra köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja, jag förstår mig inte heller på värdet.

De ledande egenskaperna är inte så fantastiska som folk tror. Korrosionsmotståndet är däremot bra.

 

Sedan så finns det ju dyrare metaller om man nu vill köpa dyra saker per vikt.

Men du förstår värdet på monopolpengar, där staten kräver affärsidkarna och folket med våld oss att acceptera och använda det.

Med våld menar jag när man sätter människor i en bur utan deras medlåtande. Du kan tex. inte betala skatt med något annat.

I och för sig har vi inte monopolpengar, utan kuponger med nummer på. Dom ser lite annorlunda ut bara. Banken kan ta fram siffror på en 

dator som kallas pengar, trots att det enligt grundlagen egentligen är förfalskning. Enligt grundlagen så har endast riksbanken laglig rätt att ta fram

kuponger och metallbrickor som dom kallar för pengar. 

Om en person sätter in pengar på sin bank så är inte pengarna personens pengar längre utan han har en fordran på dom pengarna.

Dom här pengarna räknar banken som ett lån och om banken skulle gå i KK, så ligger personen sist på alla fordringskrävarna.

Vi har i och för sig en bankgaranti som är lika säker som Grekernas bankgaranti. Guld, bitcoin, silver har inte samma risk

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Då stod nog inte kronan  gentemot  Bahten i 4,30 heller. Så om man räknar om den till  dagens kronor så var det ett riktigt bra köp.

Om jag inte missminner mig så låg nog Bahten mellan 4.5-4.8 under den tiden så ingen jättehjälp av valutan heller. Att värdera sina tillgångar i den valuta som passar en bäst är alltid praktiskt; från maj till september tappade aktiedelen i min portfölj ungefär 10% men då det mesta är i USD/HKD som samtidigt stärktes med 10% mot THB så gick jag noll. Nu senaste veckan när aktieportföljen gått upp med 5% är det dock inte lika roligt att omvandla till THB då den stärkts med 4% och utraderar nästan hela vinsten så denna vecka är det värdering i HKD som gäller :) 

Givetvis finns det inga säkra investeringar och guld är absolut inte säkert. Att guld har använts som valuta historiskt sett ger det inget givet värde i framtiden då det finns väldigt lite reellt värde i guld. Jag har själv lite guld i min portfölj men oftast runt 5% av totalen.

Jag ger inte heller mycket för bankindustrin och visst finns det mängder av inbyggda problem och även direkta felaktigheter i den internationella ekonomin men att precis hela finansvärlden skulle vara inblandade i en gigantisk konspiration, som de dessutom på något sätt skulle kunna undvika när den rämnar, är lite väl magstarkt för mig, åtminstone så länge jag nöjer mig med Grovsnus och Singha som mina enda centralstimulerande medel.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig så låg nog Bahten mellan 4.5-4.8 under den tiden så ingen jättehjälp av valutan heller. Att värdera sina tillgångar i den valuta som passar en bäst är alltid praktiskt; från maj till september tappade aktiedelen i min portfölj ungefär 10% men då det mesta är i USD/HKD som samtidigt stärktes med 10% mot THB så gick jag noll. Nu senaste veckan när aktieportföljen gått upp med 5% är det dock inte lika roligt att omvandla till THB då den stärkts med 4% och utraderar nästan hela vinsten så denna vecka är det värdering i HKD som gäller :) 

Givetvis finns det inga säkra investeringar och guld är absolut inte säkert. Att guld har använts som valuta historiskt sett ger det inget givet värde i framtiden då det finns väldigt lite reellt värde i guld. Jag har själv lite guld i min portfölj men oftast runt 5% av totalen.

Jag ger inte heller mycket för bankindustrin och visst finns det mängder av inbyggda problem och även direkta felaktigheter i den internationella ekonomin men att precis hela finansvärlden skulle vara inblandade i en gigantisk konspiration, som de dessutom på något sätt skulle kunna undvika när den rämnar, är lite väl magstarkt för mig, åtminstone så länge jag nöjer mig med Grovsnus och Singha som mina enda centralstimulerande medel.   

I normala fall så är 5% guld i sin portfölj bra mängd tycker jag.

Jag brukar värdera mina tillgångar i den valuta som jag oftast använder. dvs. Euro i första hand. Du skrev att guld har inget reellt värde, men det har inte pengar heller.

Det finns som du också skriver självklart ingen investering som är helt säker, men skulle jag jämföra så skulle nog mark,guld, och olja ligga ganska bra till långsiktigt.

Det finns tider då allt går ner i värde och då kan det vara bäst att hålla sig till något som bevarar värdet bra.

Atom, jag tippar att du använder dig av fler centrastimulerande medel, som socker tex. 555

Har själv knappt några aktier i nuläget.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Men du förstår värdet på monopolpengar, där staten kräver affärsidkarna och folket med våld oss att acceptera och använda det.

Med våld menar jag när man sätter människor i en bur utan deras medlåtande. Du kan tex. inte betala skatt med något annat.

I och för sig har vi inte monopolpengar, utan kuponger med nummer på. Dom ser lite annorlunda ut bara. Banken kan ta fram siffror på en 

dator som kallas pengar, trots att det enligt grundlagen egentligen är förfalskning. Enligt grundlagen så har endast riksbanken laglig rätt att ta fram

kuponger och metallbrickor som dom kallar för pengar. 

Om en person sätter in pengar på sin bank så är inte pengarna personens pengar längre utan han har en fordran på dom pengarna.

Dom här pengarna räknar banken som ett lån och om banken skulle gå i KK, så ligger personen sist på alla fordringskrävarna.

Vi har i och för sig en bankgaranti som är lika säker som Grekernas bankgaranti. Guld, bitcoin, silver har inte samma risk

Nej, pengar i sig har inte mycket värde mer än skrotvärdet.

Men guldet är fortfarande värderat efter ett imaginärt värde som närmare liknar affektionsvärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej, pengar i sig har inte mycket värde mer än skrotvärdet.

Men guldet är fortfarande värderat efter ett imaginärt värde som närmare liknar affektionsvärde.

I västvärlden trycker man nu pengar precis som man gjorde i Zimbabwe.

Gissa om guld hade ett affektionsvärde eller om allt var prissatt i guld i Zimbabwe.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
I västvärlden trycker man nu pengar precis som man gjorde i Zimbabwe.

Gissa om guld hade ett affektionsvärde eller om allt var prissatt i guld i Zimbabwe.

 

Det hjälper inte. Det är ett konstgjort värde i guld oavsett. Speciellt i Zimbabwe där inte medel Mbweki sitter och pillar känslig elektronik som är beroende av högt korrosionsmotstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det hjälper inte. Det är ett konstgjort värde i guld oavsett. Speciellt i Zimbabwe där inte medel Mbweki sitter och pillar känslig elektronik som är beroende av högt korrosionsmotstånd.

tycker du att det har varit ett konstgjort värde i 6000 år?

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
tycker du att det har varit ett konstgjort värde i 6000 år?

Vilken nytta har man av guld.

Fåfängan har skapat värdet och värdet är konstgjort.

Hur bestämmer man värdet och vem bestämmer värdet?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vilken nytta har man av guld.

Fåfängan har skapat värdet och värdet är konstgjort.

 

Hur bestämmer man värdet och vem bestämmer värdet?

Guld är det bästa som finns som pengar. Beviset är bla 6000 år- eller har du ett bättre förslag?

Guldet har ett inneboende värde i sig själv. Jag har förklarat varför tidigare.

I normala fall så bestäms värdet av tillgång och efterfrågan. 

Vad är det riktiga värdet på vad som helst? I Norden så är vattnet inte värd någonting.

Men om du går i Sahara och håller på att dö av törst så kanske du tycker att den är värd allt du äger.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Guld är det bästa som finns som pengar. Beviset är bla 6000 år- eller har du ett bättre förslag?

Guldet har ett inneboende värde i sig själv. Jag har förklarat varför tidigare.

I normala fall så bestäms värdet av tillgång och efterfrågan. 

Vad är det riktiga värdet på vad som helst? I Norden så är vattnet inte värd någonting.

Men om du går i Sahara och håller på att dö av törst så kanske du tycker att den är värd allt du äger.

Då f*tta har varit gångbar valuta ännu längre så kanske du borde rösta på Gudrun och hennes F!

Tjänster har även de funnits längre än guldet (som valuta).

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Då f*tta har varit gångbar valuta ännu längre så kanske du borde rösta på Gudrun och hennes F!

 

Tjänster har även de funnits längre än guldet (som valuta).

 

 

Japp, köper hellre lite kärlek än en bit metall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Då jag har 93.3g guld så skulle jag gärna sälja det för 5500 usd.

Då bör ju Mr atm köpa det omgående då guldets värde består.

Det är ju inte mindre guld än det var igår.

Monetära saker som SEK, USD, THB är oviktigt för Mr atm. Så då blir det lite utav en win-win situation

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Då f*tta har varit gångbar valuta ännu längre så kanske du borde rösta på Gudrun och hennes F!

 

Tjänster har även de funnits längre än guldet (som valuta).

 

 

Men även om Fetta har haft ett värde en längre tid såsom röv, så betyder det inte att det är bättre än guld som pengar.

Snäckor, pälsar, stenar, fetta, fjädrar, tjänster har funnits länge, men det är inget bra medel att använda som pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Men även om Fetta har haft ett värde en längre tid såsom röv, så betyder det inte att det är bättre än guld som pengar.

Snäckor, pälsar, stenar, fetta, fjädrar, tjänster har funnits länge, men det är inget bra medel att använda som pengar.

Vad är pengar?

Vad är monetära medel?

Vad är valuta?

Hur ofta använder du ditt guld som pengar?

Om svaret är "väldigt sällan", så bör det vara ett dåligt medel.

Fetta används det massor av dagligen för att ta betalt med.

Ibland får man betalt i hus, guld, dollar, sek, thb och kanske även drinkar eller cyklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, köper hellre lite kärlek än en bit metall.

Köper du hellre kärlek än en bit papper med nummer på också?

Om svaret är ja, så köper du upp kärlek med alla dina kronor?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som HP vet jag inte om det är så lönt att placera i saker som behåller värdet i 6000 år. Numera planerar jag inte för längre tid än 1 år och tycker kärlek duger som placering. Tänk om jag köpt guld och inte han använda upp det innan xxxxx.

Sen är guld också ett opraktiskt betalningsmedel, sällan Noi har växel tillbaka ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om Fetta har haft ett värde en längre tid såsom röv, så betyder det inte att det är bättre än guld som pengar.

Snäckor, pälsar, stenar, fetta, fjädrar, tjänster har funnits länge, men det är inget bra medel att använda som pengar.

Tacka vet jag glaspärlor och brännvin, hur bra det funkar i dagsläget är jag lite osäker på...:haha:

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...