Jump to content
IGNORERAD

Guld


leadbelly

Recommended Posts

John Khonken

Tyvär måste jag se över ekonomin. Åker snart och sedan bil. Sedan får vi se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 629
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    173

  • andrejsdenruskige

    27

  • SatanG

    18

  • leifen

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Hört att frugan ska sälja guld och köba condo :)

Vem har du hört det av?  :crazy:

Jag gjorde tvärtom.

Köpte frugan Condo då?

I fall så var, om man får fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har du hört det av?  :crazy:

Jag gjorde tvärtom.

Köpte frugan Condo då?

I fall så var, om man får fråga?

 

Ja att sälja guld och köpa condo nu är nog ungefär tvärtom vad jag skulle göra. Åtminstone om det var nyproducerade lägenheter. 

Tror dock det kommer en snabb svacka med guldet innan det kliver uppåt. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja att sälja guld och köpa condo nu är nog ungefär tvärtom vad jag skulle göra. Åtminstone om det var nyproducerade lägenheter. 

Tror dock det kommer en snabb svacka med guldet innan det kliver uppåt. 

 

/ SatanG

Jo det låter inte helt omöjligt, men då får man inte glömma att dollarn förmodligen har gått upp.Så i kronor så behöver det inte betyda så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Guldet rör sig som en surfvåg. Börjar som liten och ökar.

surfat rejält neråt sen 2010, en stor och lång våg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var du snäll. Har surfat neråt under ca 10 år med en top. Vi får se om det inte vänder nu. Allt tyder på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var du snäll. Har surfat neråt under ca 10 år med en top. Vi får se om det inte vänder nu. Allt tyder på det

Priset var nere på cirka 250 dollar i början på 2000-talet och toppade typ september 2011 och september 2012.

Har ingen aning hur stark dollarn var i kronor när guldet var nere på 250 dollar.

Många skriver att guldet har gått så dåligt, men jag inte helt hålla med.

Sedan måste man tänka på att dom som vill köpa en större mängd guld så är ju priset något helt annat.än den officiella.

Link to comment
Dela på andra sajter

pVissa börjar vakna. Jag verkar kunna se I framtiden. Jag är bara för snabb. Så tacka mig gärna

http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/guldfonderna-tar-revansch/

Det har gått bra i dollar på sista tiden, men glöm inte att dollarn steg starkt innan. Du vet ju att när dollarn går upp så går guldet ner viceversa.

Inte ropa hej ännu Khonken, även om det skulle passa mig som knytnäven i ögat. När ska du intressera dig för Bitcoin då Johnny?

P.S Kan du tipsa mig nästa rad på vikinglotto. Du kan få 10%       kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra att sprida riskerna, att guld skulle vara osäkrare än den svenska kronan har jag svårt att se...

Vill man handla guld eller silver kan jag rekommendera dessa två, JS lite mindre, men otroligt serviceinriktad, framför allt bra på silver.

Tavex är stora, funkar klockrent, men tänk på att om ni handlar över hundratusen, måste en full redogörelse lämnas var pengarna kommer ifrån, som lämnas till våra myndigheter och sparas i 7 år, (enligt Tavex försäljare).

Och bor man i Thailand, är det bara att gå till närmaste guldbutik, tror inte någon kommer att fråga var dina pengar kommer ifrån...

http://www.jsguld.se/

https://tavex.se/sv/

 

Mvh. borje222

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra att sprida riskerna, att guld skulle vara osäkrare än den svenska kronan har jag svårt att se...

Vill man handla guld eller silver kan jag rekommendera dessa två, JS lite mindre, men otroligt serviceinriktad, framför allt bra på silver.

Tavex är stora, funkar klockrent, men tänk på att om ni handlar över hundratusen, måste en full redogörelse lämnas var pengarna kommer ifrån, som lämnas till våra myndigheter och sparas i 7 år, (enligt Tavex försäljare).

Och bor man i Thailand, är det bara att gå till närmaste guldbutik, tror inte någon kommer att fråga var dina pengar kommer ifrån...

http://www.jsguld.se/

https://tavex.se/sv/

 

Mvh. borje222

 

 

Tack för tipset Borje.

Våra valutor är som kuponger, men guld är pengar. Dom flesta vet inte vad det är för skillnad.

Tavex.se känner jag till, och det går att pruta på priserna om man handlar lite mer per gång.

jsguld kände jag inte till och kunde inte hitta några priser. Dessutom köp ALDRIG silver i Sverige för du betalar 25% extra för ingenting.

Se bra priser på ädelmetaller från Tyskland. http://www.gold.de

Min rekommendation blir som tidigare silver skattefritt från Estland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Borje.

Våra valutor är som kuponger, men guld är pengar. Dom flesta vet inte vad det är för skillnad.

Tavex.se känner jag till, och det går att pruta på priserna om man handlar lite mer per gång.

jsguld kände jag inte till och kunde inte hitta några priser. Dessutom köp ALDRIG silver i Sverige för du betalar 25% extra för ingenting.

Se bra priser på ädelmetaller från Tyskland. http://www.gold.de

Min rekommendation blir som tidigare silver skattefritt från Estland.

Handlar väl inga större mängder silver, men ger hellre bort 1 oz tacka, med ett kort, på tex. ett kalas. Ganska små pengar, men ett bestående värde, 200:- för en tacka, blommorna har de glömt efter en vecka...

 

Sedan är jag lite svag för silver, då detta byggde mycket av vårt land, men har man möjlighet ska man köpa silver i Filippinerna, ett riktigt silverland.

Men som investering är nog guldtackor bättre, klart det går upp och ner, men det är verkligt...

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar väl inga större mängder silver, men ger hellre bort 1 oz tacka, med ett kort, på tex. ett kalas. Ganska små pengar, men ett bestående värde, 200:- för en tacka, blommorna har de glömt efter en vecka...

 

Sedan är jag lite svag för silver, då detta byggde mycket av vårt land, men har man möjlighet ska man köpa silver i Filippinerna, ett riktigt silverland.

Men som investering är nog guldtackor bättre, klart det går upp och ner, men det är verkligt...

Mvh. borje222

Det är smart att ge silver i present. Dom får tacka för tackan. Men silvermynt är verkligen vackra.

Om man ger ett barn en sedel eller ett silver eller guldmynt, så tvekar inte ett barn vilken som är mest värd.

Myntet vinner alltid över papperslappen med nummer på.

Om du räknar att ett gruvbolag tar upp guld, så kommer det samtidigt upp ungefär 10 gånger mer silver.

Nästan allt guld som man har grävt fram igenom historien finns kvar.

Silver används i cirka 10.000 produkter och fler tillkommer hela tiden.

Så nästan all silver som har grävts fram har gått åt i industrin.

Men för en tacka guld så får du ungefär 75 tackor silver.

Om du är lite haj så kan du lätt räkna vilket som är bäst investeringsmässigt.

Jag får fram att silver är extremt mycket bättre att investera i.

Guld är bra att köpa i Sverige eftersom det inte är någon moms på det. Men var noga med att jämföra procenten dom lägger

på världsmarknadspriset eller premium eller spot som det kallas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är smart att ge silver i present. Dom får tacka för tackan. Men silvermynt är verkligen vackra.

Om man ger ett barn en sedel eller ett silver eller guldmynt, så tvekar inte ett barn vilken som är mest värd.

Myntet vinner alltid över papperslappen med nummer på.

Om du räknar att ett gruvbolag tar upp guld, så kommer det samtidigt upp ungefär 10 gånger mer silver.

Nästan allt guld som man har grävt fram igenom historien finns kvar.

Silver används i cirka 10.000 produkter och fler tillkommer hela tiden.

Så nästan all silver som har grävts fram har gått åt i industrin.

Men för en tacka guld så får du ungefär 75 tackor silver.

Om du är lite haj så kan du lätt räkna vilket som är bäst investeringsmässigt.

Jag får fram att silver är extremt mycket bättre att investera i.

Guld är bra att köpa i Sverige eftersom det inte är någon moms på det. Men var noga med att jämföra procenten dom lägger

på världsmarknadspriset eller premium eller spot som det kallas.

Tydligen har det dykt upp en del falska guldtackor, med nästan samma densitet, uttjänt uran? Enligt JS.

Men samtidigt är jag helt övertygad om att det finns fler falska sedlar, än falskt guld...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen har det dykt upp en del falska guldtackor, med nästan samma densitet, uttjänt uran? Enligt JS.

Men samtidigt är jag helt övertygad om att det finns fler falska sedlar, än falskt guld...

 

Mvh. borje222

Ja det finns ju en jäkligt massa förfalskade dollarsedlar. Dom riktiga experterna på att förfalska dollar är Iran och Nordkorea.

Ja det finns förfalskade guldtackor som innehåller tungsten. 

Men köper du i våra butiker som Tavex tex. och jag antar att du inte köper dom största tackorna som finns så, behöver du 

nog inte oroa dig.

Däremot i silver så får man passa sig. Kina har gjort en massa kopior, men köper du från välkända firmor

och inte beställer från Ebay eller liknande, så är det nog säkert. Det finns olika verktyg för att se om det är äkta på ett enkelt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa börjar vakna. Jag verkar kunna se I framtiden. Jag är bara för snabb. Så tacka mig gärna

http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/guldfonderna-tar-revansch/

Snabb! Att guldet snart går upp har du väl hävdat sen forumsdelen Ekonomi och pengar startade för många år sen?

Vi får se, mycket möjligt men vissa hävdar att det till viss del beror på att stora belopp blivet blankade på börsen. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa börjar vakna. Jag verkar kunna se I framtiden. Jag är bara för snabb. Så tacka mig gärna

http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/guldfonderna-tar-revansch/

Ja ja, revanch sen för en månad tillbaka. Tittar man på guldpriset i ett längre perspektiv så får man ju en annan syn på saken, åtminstonde får jag det. Den som köpte guld för typ 5 år sen som investering är nog inte helt nöjd i dag med den satsning som gjordes.

getchart.aspx?name=large_MAX_valecom_gol

Fritz..

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, revanch sen för en månad tillbaka. Tittar man på guldpriset i ett längre perspektiv så får man ju en annan syn på saken, åtminstonde får jag det. Den som köpte guld för typ 5 år sen som investering är nog inte helt nöjd i dag med den satsning som gjordes.

getchart.aspx?name=large_MAX_valecom_gol

Fritz..

 

Jag köpte inte vid guldets topp.

 Men du måste titta vad den stod i kronor för att få ett rättvisare pris.

Guldetpriset i dollar var som högst år 2011 och i april 2011 så var en dollar värd cirka 6 kr och i april 2015 var den värd 8,80 kr.

Det betyder att guldet år 2011 var ungefär 1/3 billigare i kronor. Det vill säga att du skulle behöva dra ner toppen med nästan 600 dollar.

Då ser kurvan helt annorlunda ut.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb! Att guldet snart går upp har du väl hävdat sen forumsdelen Ekonomi och pengar startade för många år sen?

Vi får se, mycket möjligt men vissa hävdar att det till viss del beror på att stora belopp blivet blankade på börsen. 

 

/ SatanG

Där har du helt rätt. Vad du däremot inte analyserat är placeringshorisonten. Jag har förklarat min strategi vid ett flertal tillfällen här. Bara att backa bandet och läsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld är en mjuk metall som i sig är ganska värdelös i de flesta användningsområden. Senare år är den viktig i elektronik för sina elektriska ledande egenskaper och resistens mot korrosion .

Konstigt nog styr den världen trots den inte går att använda till nästan inget praktiskt och lagras obearbetat. 

En stor bluff är att ingen vet hur mycket guld det finns lagrat i världen och hur mycket som kan produceras.

Går nog lätt att manipulera stora prisfall av regimer i det tredje världskriget.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...