Jump to content
IGNORERAD

Farangens husbygge i Ban Phukmhai, Surin.


mrsurin

Recommended Posts

Marken jag köpt är 41x43 m, det är lite större än ett rai, jorden ska få ligga till sig innan bygget påbörjas i okt 2009.

Byn ligger 10 km norr om samhället Sangkha, 50 km sydost från Surin.

Nersågning av några träd, en grävmaskin grävde upp stubbar, 100 lastbilar á 5 m3 med fyllnadsjord fyllde upp 20x20 meter

och en traktor plattade till och jämnade ut jorden.

Kostnaden för detta arbete blev 20.000B.

Raiet.

DSCN1386.jpg

En traktor hjälpte till att dra ner ett bambuträd.

DSCN2293.jpg

Hjälpsamma grabbar i byn.

DSCN2290.jpg

Hugger upp/sågar upp träden.

DSCN2291.jpg

DSCN2294.jpg

Grävmaskinen på plats och lastbilarna börja komma.

DSCN2298.jpg

DSCN2296.jpg

DSCN2300.jpg

DSCN2303.jpg

DSCN2302.jpg

DSCN2304.jpg

När allt var klart efter 2 dagar planterade jag 2 st limeträd och ett annat fruktträd som jag inte vet namnet på. kostnad för 3 st träd, 100B.

DSCN2315.jpg

DSCN2316.jpg

Fortsättning följer när bygget påbörjas i slutet av 2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mrsurin

    21

  • måne

    8

  • erkki

    5

  • stefan5300

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det ska bli kul att följa bygget. Ha ett väldigt Gott Nytt År!

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Fortsättning från förra året.

Kom till Thailand i början av okt-09 och en bra dag att börja bygget var den 19:e okt.

En byggmästare från en grannby som jag känner sedan tidigare fick börja bygga huset och överenskommelsen var att bottenplattan, de 23 pelarna och taket skulle vara klart när jag reste tillbaka till Sverige den 19:e dec men han blev inte riktigt klar med jobbet, gjutningen av bottenplattan, pelare, överliggare i cement mellan alla pelare och takarbetet tog längre tid än beräknat beroende på att risskörden pågick under november månad och han hade svårt att få tag i kunnigt folk som kunde arbeta. Taket ska vara klart före 31 dec och då får han de pengar som ingår i sista delbetalningen.

Bilderna får tala för sig själv.

Fråga gärna det ni undrar över så ska jag försöka svara på kostnader.

DSCN2639.jpg

DSCN2644.jpg

DSCN2647.jpg

DSCN2648.jpg

DSCN2645.jpg

DSCN2655.jpg

DSCN2677.jpg

DSCN2688.jpg

Jag fick köpa träd från två rai som skulle användas till bygget.

DSCN2697.jpg

Köpte c:a 90 st armerade betongplattor till golvet och de kostade c:a 350B/st

DSCN2699.jpg

DSCN2702.jpg

DSCN2703.jpg

DSCN2716.jpg

Arbetet med överliggaren av cement mellan alla pelare har börjat.

DSCN2762.jpg

DSCN2765.jpg

Järnet till de bärande delarna av taket, 6 meters längder, 400B för kraftigt järn och 300B för lite klenare.

DSCN2770.jpg

2800 takpannor Á 11B/st, isoleringen för att hålla värmen ute och alla de mindre järnen som takpannorna ska ligga på, skruv och andra tillbehör, kostnad 131.000B.

DSCN2764.jpg

Så här såg huset ut när jag reste till Sverige den 19:e dec, huset är på 145 kvm med 5 rum och kök och 2 duschrum, en vägg tar jag bort mellan 2 sovrum så att det blir ett extra stort sovrum till mig, alltså blir det 4 rum och kök, bygget kommer att ligga nere tills jag kommer tillbaka i okt 2010. Huset finns på på Smilehomes.com, nr B 250 och om någon är intresserad så kan jag sälja ritningen, jag bor i Stockholm.

DSCN2839.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom sista bilden är från den dagen när jag reste till Sverige (19:e dec) och takpannorna inte var på plats så vet jag inte, takpannorna är ljust orange-coloured, jättesnygga!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bilder mrsurin.

Passade du på att lägga ner såna där plaströr för bekämpning av termiter och annan ohyra i husgrunden ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

p-b250-2.gif

Pampigt hus.

Gjorde du några förändringar eller köpte du planlösningen rakt av ?

Jag har en kompis som också köpte ritningar från Smilehomes, dom var i typ A3 format vilket tydligen räcker som byggritning (k-ritning) i Thailand.

Fick du dina i fullformat som vi använder i Sverige ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, byggarna slog ihjäl en kingkobra en dag när bygget pågick, två timmar innan så slog grannarna i det hus där jag bor i samma by ihjäl en kingkobra som var i deras kök, vi åt upp den och den var ganska god, lite för mycket chili och mycket kotor från ryggraden för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder . Hur länge tar det innan huset är färdigt?

jap.gif Khun Karla jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Karla: fortsätter med husbygget i okt nästa år och jag hoppas att det ska vara klart i dec 2010 när jag reser tillbaka till Swe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Grunden, bottenplattan, de 23 pelarna och taket skulle ha varit klart den 19 dec när jag reste tillbaka till Sverige men det drog ut på tiden så det blev inget kort på huset när taket var klart, för ett par dagar sedan fick jag bilder på huset som det ser ut idag.

Bygget av huset ligger nere nu, det påbörjas igen när jag kommer till Thailand i oktober i år.

DSCN4501.jpg

DSCN4502.jpg

DSCN4504.jpg

DSCN4505.jpg

DSCN4506.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bli ett fint hus men ormar är inte mina optimala rumskompisar :kort: Lycka till med resten Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej hur går det med bygget har du gjort någon kalkyl över totalkostnaden eller tar du det som det kommer?

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort någon exakt kalkyl på vad bygget kommer att kosta, har tänkt mig 10.000-12.000B per m2 av husets yta, huset är på 145 m2 så kostnaden kommer att bli c:a 1,6 milj Baht.

170 meter mur tillkommer runt tomten och 40 cm upphöjning av marken runt huset med fyllnadsjord och sedan färdig gräsmatta (1200m2) att rulla ut.

Gissar att kostnaden landar på 2 milj Baht.

Ändrades av mrsurin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Tillbaka i Ban Phukmhai 16 okt för att fortsätta med husbygget, det har legat nere sen i slutet av dec förra året.

Köpte Superblock 1200st á 19B /st, lokala hantverkare i byn byggde och de var 8-12 st varje dag när det arbetades, ibland låg arbetet nere hågon/några dagar pga risskörd och begravningar m.m. Planen var att få upp väggar och putsa dem samt förbereda för kök, toa/duschrum, tvättstuga.

DSCN3151.jpg

DSCN3149.jpg

DSCN3153.jpg

DSCN3157.jpg

DSCN3158.jpg

DSCN3160.jpg

DSCN3162.jpg

DSCN3164.jpg

DSCN3204.jpg

DSCN3205.jpg

DSCN3206.jpg

DSCN3207.jpg

DSCN3218.jpg

DSCN3224.jpg

Gjorde en öppen planlösning på köket med bardisk.

DSCN3234.jpg

DSCN3235.jpg

DSCN3236.jpg

2 st avloppsbrunnar med 5 cementringar i varje.

DSCN3361.jpg

DSCN3362.jpg

Montering av undertak på utsidan av huset med cementplastlister samt stensättning av pelarna. Stenarna kostade 290B kvm.

DSCN3294.jpg

DSCN3358.jpg

DSCN3363.jpg

DSCN3397.jpg

DSCN3403.jpg

DSCN3404.jpg

Huset som det såg ut strax innan vi reste tillbaka till Sverige den 18 dec.

DSCN3405.jpg

DSCN3407.jpg

DSCN3408.jpg

DSCN3409.jpg

DSCN3410.jpg

Nästa resa till byn i okt 2011 blir huset förhoppningsvis klart.

Det som kommer att göras när jag är i Sverige är att fylla upp med mer jord runt huset samt bygga framsidan av muren ut mot gatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är tillbaka i Sverige efter 10 veckors semester och husbygge i Thailand, huset är nästan klart efter den här resan, nästa år är det bara att borra efter vatten och dra in el från gatan.

Bygget började i början av okt och pågick till den 18 dec då vi lämnade byn, det som görs nu när vi är i Sve är att muren mot gatan görs klar med järnkonstruktion som ni kan se på de sista bilderna.

Undertaket är nästan klart

DSCN3633.jpg

Cement runt huset för att lägga klinker på.

DSCN3639.jpg

Trappen in till huset.

DSCN3640.jpg

Golvläggaren och målaren har kommit igång.

DSCN3714.jpg

DSCN3719.jpg

DSCN3721.jpg

DSCN3722.jpg

Dörrarna slipades, målades ett antal ggr.

DSCN3724.jpg

DSCN3833.jpg

Gjorde ett regnvattensavlopp, tanken är att det mesta ska rinna ut i cementrör och via brunnar komma ut i diket i gatan.

DSCN3811.jpg

DSCN3801.jpg

DSCN3843.jpg

DSCN3844.jpg

DSCN3938.jpg

Föstren: ett intressant kapitel, hantverkarna tyckte att för att jag skulle spara pengar så skulle de tillverka/gjuta fönsterfodren själva, men efter någon dag märkte jag att det skulle bli dubbelt så dyrt, 2-3 gubbar arbetade med gjutning och slipning m.m. det blev mycket billigare att köpa färdiga på byggvaruhuset.

DSCN3814.jpg

DSCN3803.jpg

Sambon.

DSCN3940.jpg

Var till ett stenhuggeri och köpte marmorskivor tll köket och toaletten, kostnad för 4 skivor c:a 3.5-4 m långa x 60cm blev 13.500Baht.

DSCN3827.jpg

DSCN3830.jpg

Bilder hur huset så ut i mitten av dec.

DSCN3840.jpg

DSCN3841.jpg

DSCN3939.jpg

DSCN3951.jpg

DSCN3952.jpg

DSCN3953.jpg

DSCN3954.jpg

DSCN3955.jpg

DSCN3956.jpg

DSCN3957.jpg

DSCN3963.jpg

Baksidan där möjlighet finns för att laga thaimat i en bra ventilation = utomhus.

DSCN3960.jpg

Muren mot gatan där arbetet pågår till nyår då det ska vara klart med rullgrind och gågrind.

DSCN3949.jpg

Denna medell av järn blir det, 11 sektioner x 3.5m, en gågrind och en 5m rullgrind för bil. (bilden tagen i Pattis.)

DSCN3969.jpg

Entrétrappen klar.

DSCN3966.jpg

Planterade några träd, förhoppningsvis har de växt till sig till nästa år i okt.

DSCN3962.jpg

Byn:s trädgårdsmästare.

DSCN3965.jpg

Ibland var det gött att dricka en kall öl i skuggan.

DSCN3788.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med budjeten?Klarar du/ni 2 milj.gränsen?Huset ser mycket trevligt ut.En undran,ligger byn nära Kab choeng??Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga bilder och snyggt hus mrsurin, tyvärr slut på min karma för idag så det får bli :14: så länge.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Måne:

Byn / huset ligger 10 km nordväst om Sangkha, det blir 50 km norr om Kap Choeng / Ban Daan, ang kostnaden så beräknar jag den till c:a 1.700.000 B. Nästa års kostnad blir inte mycket, det är bara borrning efter vatten och dra in el från gatan samt köpa överskåp till köket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...