Jump to content
IGNORERAD

Farangens husbygge i Ban Phukmhai, Surin.


mrsurin

Recommended Posts

Till Måne:

Byn / huset ligger 10 km nordväst om Sangkha, det blir 50 km norr om Kap Choeng / Ban Daan, ang kostnaden så beräknar jag den till c:a 1.700.000 B. Nästa års kostnad blir inte mycket, det är bara borrning efter vatten och dra in el från gatan samt köpa överskåp till köket.

Då har jag varit där på ett ölstopp under en mc-färd :ok: Vi bor nere i Ban Dan och brukar ge oss iväg för att utforska ölställena i trakten.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mrsurin

    21

  • måne

    8

  • erkki

    5

  • stefan5300

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1.7 miljoner Bath verkar mycket om jag jämför med vad jag betalade, vad är det som gör att priset sprang iväg,förövrigt så är det ett snyggt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka i Ban Phukmhai 16 okt för att fortsätta med husbygget, det har legat nere sen i slutet av dec förra året.

Köpte Superblock 1200st á 19B /st, lokala hantverkare i byn byggde och de var 8-12 st varje dag när det arbetades, ibland låg arbetet nere hågon/några dagar pga risskörd och begravningar m.m. Planen var att få upp väggar och putsa dem samt förbereda för kök, toa/duschrum, tvättstuga.

--- cut ---

DSCN3236.jpg

--- cut ---

Nästa resa till byn i okt 2011 blir huset förhoppningsvis klart.

Det som kommer att göras när jag är i Sverige är att fylla upp med mer jord runt huset samt bygga framsidan av muren ut mot gatan.

Hejsan mrsurin :)

Är detta mrssurin, grattar jag dig till en vacker fru och ett ett vackert hus :thumbsup::great:

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

1.7 miljoner Bath verkar mycket om jag jämför med vad jag betalade, vad är det som gör att priset sprang iväg,förövrigt så är det ett snyggt hus.

Får jag gissa, så ser det ut som om bara bästa materialen är använd. Allt verkar väldigt riktigt gjort. Plattan t.ex står inte direkt på marken.

Nu är jag ingen byggexpert och har inte följt bygget så där jättenoga, men det jag nämnt höjer naturligtvis priset. Håller med om att det är ett snyggt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint hus.

Jag planerar själv att bygga i Surin om 2 år. Ska du bo där året runt eller blir det ett semesterhus? Åker upp i slutet av vecka för att fira nyår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ooootroligt gediget och snyggt ut, är nog helt rätt att skynda långsamt och vara där och kolla när det händer något.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att priset sprungit iväg, jag har inte köpt det billigaste utan bestämde mig för lite mer kvalitet som förmodligen håller lite bättre.

Planen är att vara där under vinterhalvåret.

Ledarsvinet: om du är intresserad av att bygga samma hus i Surin om 2 år har jag ritningen som du kan få köpa av mig, man räknar med c:a 12-15.000B / kvm att bygga och huset är på 145kvm. Samma byggherre och hantverkare finns att anlita om du är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mrsurin

Tack för ditt svar. Efter 6 år i Thailand har jag nu funnit ut hur jag vill bo och skissar på lite små ändringar av ett lämpligt standardhus. Åker till Surin några gånger om året och det kunde vara kul att träffas vid något tillfälle.

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Stefan, jag kommer till Surin i oktober nästa år (2012) vi kan maila varandra och se om vi är där samtidigt så vi kan träffas.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.7 miljoner Bath verkar mycket om jag jämför med vad jag betalade, vad är det som gör att priset sprang iväg,förövrigt så är det ett snyggt hus.

När byggde du? Storlek, kostnad?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sarne!

Skickar en bild som inte är så bra men den är den bästa jag kan nå här från jobbet, svaret på dina frågor är 2009-112kvm-120sek utan kök och 3 Ac som jag köpte själv. Använde själv bästa material superblock osv, barnens söta kusin är modelen för dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja SSS,

Kursen gör väl rätt mycket på priset, samt att allt byggnadmateriel har blivit mycket dyrare.

Sedan kanske det är smågrejjer som granitgolv, dörrar, stenbeklädnad, toalett och kök är ju saker som kan variera i pris med hundratusentals bath.

Sedan måste jag säga att du har byggt billigaste hus jag har sett, vårat hus byggdes 2005.

Ungefär samma storlek och priset var ca 1,2 miljoner bath.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Erkki visst kan det skilja på pris vad det gäller kök/badrum! det var kakel och klinkers av god kvalité i badrum, köket byggde frugans kusins man som är möbelbyggare från chiang mai och en väldigt bra sådan. Så köket byggdes efter min spec, byggherren var svärmors bror som har en byggfirma som bygger många hus runt om i Kamphaeng Phet så jag kom undan med att betala 18.000 sek för att få det nyckelfärdigt. För att vara rättvis ska det erkännas att jag får lägga på cirka 5000 sek för saker jag skickade från Sverige spotlights,strömbrytare,dimmrar,jordfelsbrytare och snabbsäkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Erkki visst kan det skilja på pris vad det gäller kök/badrum! det var kakel och klinkers av god kvalité i badrum, köket byggde frugans kusins man som är möbelbyggare från chiang mai och en väldigt bra sådan. Så köket byggdes efter min spec, byggherren var svärmors bror som har en byggfirma som bygger många hus runt om i Kamphaeng Phet så jag kom undan med att betala 18.000 sek för att få det nyckelfärdigt. För att vara rättvis ska det erkännas att jag får lägga på cirka 5000 sek för saker jag skickade från Sverige spotlights,strömbrytare,dimmrar,jordfelsbrytare och snabbsäkringar.

18,000 sek verkar ju vara otroligt billigt, hur kan detta vara möjligt. Det är ju inte ens 100,000 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18,000 sek verkar ju vara otroligt billigt, hur kan detta vara möjligt. Det är ju inte ens 100,000 Baht.

18.000sek var vad jag betalade för jobbet matrialkostnaden var cirka 107.000 sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

18000 i arbetskostnad, redan där ser man att du har fått ett släkting pris.

dessa pengar räcker kanske till arbetarna(gissar att arbetet tog ca 3 månader), men definitivt inte till en byggherre och kanske en förman.

Inget utrymme att tjäna pengar eller göra misstag.

Med tanke på ditt slutpris så verkar du även ha fått ta del av byggherrens avtalade priser hos leverantörerna.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade vad han kunde köpa materialet för inga pålägg,el drogs och installerades av en bekant som jobbade för Siemens i Thailand vid tillfället så det gick på ölkostnaden, Släktingen bjuds på konjak och får present var gång vi är där för jag vet att några pengar gjorde han inte på mitt hus, men han använder det som referens för andra farranger och har på så sätt fått jobb som han tjänar bra pengar på. Vi avtalade priset innan byggstart och han stod vid sitt ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en skåning kan få ett så bra pris :crazy: Jag har sett Erkkis hus och det är otroligt fint,så grattis till huset SSS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tillbaka i Sverige efter 10 veckors semester och husbygge i Thailand, huset är nästan klart efter den här resan, nästa år är det bara att borra efter vatten och dra in el från gatan.

Bygget började i början av okt och pågick till den 18 dec då vi lämnade byn, det som görs nu när vi är i Sve är att muren mot gatan görs klar med järnkonstruktion som ni kan se på de sista bilderna.

jätte fint hus men kaklingen av badrummet jag för står ingen ting börjar med en kapad skiva längst ner jag skulle sparka ut kakel killen eller skulle han få göra om gratis förstöra så fint badrum man börjar med hel bit längst ner man blir sjuk när man ser sont

Undertaket är nästan klart

DSCN3633.jpg

Cement runt huset för att lägga klinker på.

DSCN3639.jpg

Trappen in till huset.

DSCN3640.jpg

Golvläggaren och målaren har kommit igång.

DSCN3714.jpg

DSCN3719.jpg

DSCN3721.jpg

DSCN3722.jpg

Dörrarna slipades, målades ett antal ggr.

DSCN3724.jpg

DSCN3833.jpg

Gjorde ett regnvattensavlopp, tanken är att det mesta ska rinna ut i cementrör och via brunnar komma ut i diket i gatan.

DSCN3811.jpg

DSCN3801.jpg

DSCN3843.jpg

DSCN3844.jpg

DSCN3938.jpg

Föstren: ett intressant kapitel, hantverkarna tyckte att för att jag skulle spara pengar så skulle de tillverka/gjuta fönsterfodren själva, men efter någon dag märkte jag att det skulle bli dubbelt så dyrt, 2-3 gubbar arbetade med gjutning och slipning m.m. det blev mycket billigare att köpa färdiga på byggvaruhuset.

DSCN3814.jpg

DSCN3803.jpg

Sambon.

DSCN3940.jpg

Var till ett stenhuggeri och köpte marmorskivor tll köket och toaletten, kostnad för 4 skivor c:a 3.5-4 m långa x 60cm blev 13.500Baht.

DSCN3827.jpg

DSCN3830.jpg

Bilder hur huset så ut i mitten av dec.

DSCN3840.jpg

DSCN3841.jpg

DSCN3939.jpg

DSCN3951.jpg

DSCN3952.jpg

DSCN3953.jpg

DSCN3954.jpg

DSCN3955.jpg

DSCN3956.jpg

DSCN3957.jpg

DSCN3963.jpg

Baksidan där möjlighet finns för att laga thaimat i en bra ventilation = utomhus.

DSCN3960.jpg

Muren mot gatan där arbetet pågår till nyår då det ska vara klart med rullgrind och gågrind.

DSCN3949.jpg

Denna medell av järn blir det, 11 sektioner x 3.5m, en gågrind och en 5m rullgrind för bil. (bilden tagen i Pattis.)

DSCN3969.jpg

Entrétrappen klar.

DSCN3966.jpg

Planterade några träd, förhoppningsvis har de växt till sig till nästa år i okt.

DSCN3962.jpg

Byn:s trädgårdsmästare.

DSCN3965.jpg

Ibland var det gött att dricka en kall öl i skuggan.

DSCN3788.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fortsättning följer:

I december när jag reste hem till Sverige så betalade jag en smidesverkstad för att montera 11 sektioner på 3,5 m mellan stolparna och en gågrind samt körgrind.

Har fått några bilder skickade till mig på hur det ser ut, kostnaden var 100.000B.

PICT0012.jpg

PICT0003.jpg

PICT0002.jpg

PICT0005.jpg

PICT0030.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättning följer:

I december när jag reste hem till Sverige så betalade jag en smidesverkstad för att montera 11 sektioner på 3,5 m mellan stolparna och en gågrind samt körgrind.

Har fått några bilder skickade till mig på hur det ser ut, kostnaden var 100.000B.

PICT0012.jpg

PICT0003.jpg

PICT0002.jpg

PICT0005.jpg

PICT0030.jpg

Och jag antar att du ska göra lika dant på muren runt hela tomten, snyggt i och för sig men är du rädd för.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...