Jump to content
IGNORERAD

Gå i tempel?


Hacksquat

Recommended Posts

Hej!

Har ni hört talas om att thailändska tjejer går i tempel under ett antal dagar? Tydligen skall det vara för eftertanke och god lycka etc. Tycker det låter märkligt, trodde bara män gick i tempel, men då på betydligt längre tid än en vecka.

Mvh,

Hack

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå det är vanligt. Vita kläder i stället för orangea. Vad det gäller tiden så är det flexibelt, både för män och kvinnor.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nejdå det är vanligt. Vita kläder i stället för orangea. Vad det gäller tiden så är det flexibelt, både för män och kvinnor.

Håller med...har kvinnliga bekantas bekanta som gjort det.inte alls ovanligt.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

    Min sambo hon brukar gå i vitt på Buddha dagar.

                  Gott nytt år .

                                            mvh Repe :wai:

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

  Min sambo hon brukar gå i vitt på Buddha dagar.

                  Gott nytt år .

                                             mvh Repe

Min f.d. sambo numera min fru gick också i vitt då vi gifte oss,.. så då är väl det en Buddadag då.liksom alla andra dagar man gifter sig? Hemmet påminner ofta också i alltför stor utsträckning som insidan om ett tempel med sina Buddastatyer, blommor, rökelse, okända personer som sitter och äter på golvet m.m.  ..och själv vill jag nog gå i svart om det skall fortsätta så  :stop:       Rospiggen

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Jag tror det många gånger handlar om att återupprätta den så viktiga balansen med Buddha, om man av olika anledningar försatt sig i ett sämre läge. Har egna erfarenheter av detta, när exet:s mamma körde ihjäl en fotgängare. Mamman stannade 1 månad och pappan 3 månader i Tempel. Då fanns det mycket negativ karma som skulle "rensas" bort genom uppoffring och koncentrerad hängivelse åt Buddha. Efter detta så hade man återupprättat balansen med Buddha och det dagliga livet fungerade bättre.

Så om era tjejer plötsligt känner behov av att gå en längte tid i tempel så beror detta säkert på att "något" har hänt som rubbat balansen med Buddha. Vad som hänt får ni själva lista ut.  :whistle:

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror det många gånger handlar om att återupprätta den så viktiga balansen med Buddha, om man av olika anledningar försatt sig i ett sämre läge. Har egna erfarenheter av detta, när exet:s mamma körde ihjäl en fotgängare. Mamman stannade 1 månad och pappan 3 månader i Tempel. Då fanns det mycket negativ karma som skulle "rensas" bort genom uppoffring och koncentrerad hängivelse åt Buddha. Efter detta så hade man återupprättat balansen med Buddha och det dagliga livet fungerade bättre.

Så om era tjejer plötsligt känner behov av att gå en längte tid i tempel så beror detta säkert på att "något" har hänt som rubbat balansen med Buddha. Vad som hänt får ni själva lista ut.  :whistle:

Där har du helt rätt!

Själv kom jag inte på att det handlade om att hitta "balansen" igen.

Men det är egentligen just det det handlar om.

För ett par år sen kände jag att jag verkligen ville bli en nunna ett par tre dagar eller en vecka.

Men det blev inte av mest på grund av att jag inte skulle klara av att vara utan kvällsmat.

Är jag i vaket tillstånd kan jag inte vara utan mat mer än 4-5 timmar.

Nu är man rätt så lugn och stabil så tankar om att bli nunna har inte dykt upp.

Men för er som har tjejer som vill bli nunna en kortare period. Det är inget konstigt med det, tycker jag.

Ibland behöver man hitta lugnet och rensa sin själ och ha kontakt med sitt inre. På västerländskt sätt skulle man kanske kalla det SPA, eller avkopplingstur. Det är bara min teori.

Ha det gott!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

jing jing..du formulerade det perfekt, försökte hitta rätt ord själv.

jag och min fästmö hade en period ifljol där allt misstolkades och det gick inte som svensk att prata allt tillrätta, kändes som vårat förhållande höllpå att dö :shout:

(ja ni med tfg vet vad jag menar). Jag nådde en punkt där jag tänkte...ok får väll acceptera att vi går inte ihop :suicide: . Men i samma dag pratar hon med mig att hon har problem och "oldlady" i byn har uppmanat henne att gå som nunna i 12 dagar för att rensa ut dålig energi. Vad som gorde den dåliga energin vet jag inte riktigt, bara anar det, hon säger bara att det var lite jobbigt med familjen. När dom 12 dagarna var till ända var hon helt underbar(igen) vi kunde prata som vanligt igen...fan.. om det fanns något liknande här i svedala så kan psykologerna söka ny utbildning.

Tack för templens funktion i ett land som ger mig ahaa upplevelser ständigt efter dessa år :wai::wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som bor i Sverige kan jag rekommendera Wat Dalarnavanaram, det är rätt ofta Thaitjejer där som Chi Phram. Templet ligger i en gammal före detta 50-talsskola. Fridfullt invid en sjö i Dalaskogarna, lång från starstadens jäkt och buller. En perfekt plats för att "rensa ut" och hitta balansen.

Gott om övernattningsmöjligheter i logementsform, men även ett par enskilda rum.

Länk till templets hemsida: http://www.watdalarna.com/  Tyvärr bara på Thai men då får väl den i familjen som kan läsa sidan läsa.

Phramaha Eakaphol och de andra munkarna träffas på 0243/19580

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lung Lennart  :wai: Denna tråd berör mig väldigit mycket positivt, har förstått meningen med skillnaden mellan oss som farang och thai...har inte så mycket erfarenhet men jag är övertygad att om vi ger våra kvinnor denna möjligheter att finna balansen med sin "tro" och lite sabai sabai så kommer svedala om 20 år vara en mix med thai/sweden överlag, no kidding  ;) . (Är ju inte min tråd men det berörde mig..ursäkta :wai: )

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

(Är ju inte min tråd men det berörde mig..ursäkta :wai: )
Kapital missuppfattning :no:

Hela vitsen med forum är ju att dela med sig efter förmåga. Förhoppningsvis finns det inget på MPR som heter "min tråd"

Skriv så mycket du orkar  :good:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...