Jump to content
IGNORERAD

Svenska Matvaror I Thailand.


SWED THAI

Recommended Posts

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    81

  • Soengsang

    12

  • leifen

    12

  • thomas001

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Leverans med en bekant från Sverige - syns vad jag gillar.

Ser Gott ut alltihop.

Vi ska försöka att fa igang verksamheten sa snart sa möjligt.

Men som sagt allt far ta sin tid.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att smakrika ostar saknar många svenskar i Thailand. Själv så gillar jag typ Västerbottenost, havarti mm, ostar som har en stark smak. Skulle gärna betala upp till 1000 bath för ett kg riktigt stark ost.

Hej.

Bond mora 31% fran Gäsene ost kommer vi ta 615 bht kg. 

Hushall ost 26% 565 Bht kg.

Dom kommer att säljas i förpackning som är ca 2.2kg.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hej.

Bond mora 31% fran Gäsene ost kommer vi ta 615 bht kg. 

Hushall ost 26% 565 Bht kg.

Dom kommer att säljas i förpackning som är ca 2.2kg.

 

Mvh. SWED THAI

När tror du att du kan börja sälja ostarna i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

När tror du att du kan börja sälja ostarna i Thailand?

Hej.

Ska försöka att skapa lite kontakter som kan sälja osten i olika omraden i Thailand.

Har en Irländare som är kontakt i Ban Dung som säger att har han bra ost som Service till sina gäster

sa ökar han besöken fran dom. Kommer Rada honom att sälja Bond mora för runt 650-660 Bht.

Tanken är att fa ett kontaktnät över hela Thailand.

Osten blir prioritet i första Hand och sedan bygga upp med andra varor.

Kommer att ta bort varor i Nätbutiken fran annan svensk importör.

Skulle kanske vara nagra andra som tar in varor och handla mellan varandra.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

När tror du att du kan börja sälja ostarna i Thailand?

Här har du ostarna som vi tänkt börja med.

post-10147-0-16695900-1390894049.jpg

post-10147-0-16069100-1390894085.jpg

Sedan utöka med dessa.

post-10147-0-88593900-1390894194.jpg

post-10147-0-10514200-1390894212.jpg

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min fråga var, när tror du att du kan börja sälja ostarna i Thailand? jag menar förstås ett ungefärligt datum eller månad.

Sa snabbt sa möjligt.

Har själv bara en liten Lagrings plats..

Vill inte hyra kylrum som da kommer att höja priser.

Kan börja att ta ordrar idag och leverera när volymen för flygfrakt är uppnadd.

Vi har trots allt lagt pris fast vi har flygfrakt.

Kommer att informera mer pa hemsidan när och hur.

Du kan ga in pa hemsidan under kontakter och skriva ett mail där och lämna Telefonnummer sa kan vi pratas vid. 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det kommer funka, men att lägga en beställning och sedan inte ha en susning om när det kommer för man måste vänta på att leverantören har råd att själv köpa, njae, inte något jag imponeras av. Men den dagen som det finns produkter för leverans, inte bar en bild på dem och en riktig prislapp , då kan jag räknas in som kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det kommer funka, men att lägga en beställning och sedan inte ha en susning om när det kommer för man måste vänta på att leverantören har råd att själv köpa, njae, inte något jag imponeras av. Men den dagen som det finns produkter för leverans, inte bar en bild på dem och en riktig prislapp , då kan jag räknas in som kund.

Det är din mening. och den far du sta för.

Men det är ju sa att när varor säljs utanför Sveriges gränser sa är det direkt betalning som gäller.

Har jobbat för exportföretag i ca 25 ar.

Levererar eller säljer du varor i Sverige sa är det Inga Problem.

Nätbutiker jobbar pa samma vis.

Manga företag jobbar med Just in Time för att halla lager kostnader nere.

Säjer som Thai UP TO YOU.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det kommer funka, men att lägga en beställning och sedan inte ha en susning om när det kommer för man måste vänta på att leverantören har råd att själv köpa, njae, inte något jag imponeras av. Men den dagen som det finns produkter för leverans, inte bar en bild på dem och en riktig prislapp , då kan jag räknas in som kund.

 

Så är det tyvärr.

 

Jag väntar nog också till varan finns i lager innan jag ev beställer!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa snabbt sa möjligt.

Har själv bara en liten Lagrings plats..

Vill inte hyra kylrum som da kommer att höja priser.

Kan börja att ta ordrar idag och leverera när volymen för flygfrakt är uppnadd.

Vi har trots allt lagt pris fast vi har flygfrakt.

Kommer att informera mer pa hemsidan när och hur.

Du kan ga in pa hemsidan under kontakter och skriva ett mail där och lämna Telefonnummer sa kan vi pratas vid. 

 

Mvh. SWED THAI

Kylrum, inga dåliga kvantiteter du siktar på från början.

Borde det inte räcka med ett typ stort kylskåp eller två vid start?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det finns minimivolymer för att få bra fraktpriser, så var det på sjösidan  där man räknade i enheter, dvs. hel container.

Skulle tro att det är likadant på flyget men de containerns är mycket mindre i volym.

 

Kanske ett ton är optimalt för flyg men det kostar att ligga ut med stålar för ost och frakt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kylrum, inga dåliga kvantiteter du siktar på från början.

Borde det inte räcka med ett typ stort kylskåp eller två vid start?

Har 2 stora 3 dörrars kylskap.

Men sedan är det ju sa att man inte vet vad olika personer vill ha för ost.

Ett litet lager med olika ostar i kylskapet byggs upp efter man ser vad som efterfragas av kund.

Jag kan ju inte ga pa vad jag tycker är bäst utan maste se vad kunder tycker om.

Har Ingen lust att sta med 2-300 kg som jag inte far salt.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Har 2 stora 3 dörrars kylskap.

Men sedan är det ju sa att man inte vet vad olika personr vill ha för ost.

Ett litet lager med olika ostar i kylskapet byggs upp efter man ser vad som efterfragas av kund.

Jag kan ju inte ga pa vad jag tycker är bäst utan maste se vad kunder tycker om.

Har Ingen lust att sta med 2-300 kg som jag inte far salt.

Mvh. SWED THAI

Ok, iofs med flygfrakt så kanske du kan hålla levtid under en vecka, mycket mer än så får det inte ta om det ska vara intressant.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det finns minimivolymer för att få bra fraktpriser, så var det på sjösidan  där man räknade i enheter, dvs. hel container.

Skulle tro att det är likadant på flyget men de containerns är mycket mindre i volym.

 

Kanske ett ton är optimalt för flyg men det kostar att ligga ut med stålar för ost och frakt.

Helt Rätt

Ska du ha ett bra pris per kg sa handlar det om kg pris när du köper ost pa pall.

Liten kvantitet högt kg pris.

Alla tips fick jag fran Svensk importör i Hong Kong.

Han sa flygfrakt för snabba Transporter i början och batfrakt när ni vet ungefär vad som efterfagas

da ligger lagret pa sjön och kommer in efter Hand.

 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju hyra kubikmeterplats i container också, båtfrakt då.

 

Vid flygfrakt börjar man vid 45 kilo, om jag inte minns fel. sen blir det

billigare per kilo ju mera kilo man skickar.

 

Du har tidigare pratat om exportrådet och ambassaden, Swedthai.

Jag får säga som några andra som har skrivit. Glöm bort både exportrådet

och ambassaden. Dom kan inte hjälpa dig. Försök heller inte tulla ut varorna själv,

då kan det bli hur dyrt som helst. Allt beroende på humöret på tullklareraren.

Använd en välrenommerad cargofirma, typ TAC i Bangkok, dom är mycket bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, iofs med flygfrakt så kanske du kan hålla levtid under en vecka, mycket mer än så får det inte ta om det ska vara intressant.

Flygfrakt är dyrt ca 25 Sek kg som är inbakat i priset. Du kan se svar  141 vad jag skrev där.

Vill ocksa ha en sa snabb leverans sa möjligt, därav flygfrakt.

Efter Hand batfrakt som kan fa ner priset per kg till kund.

 

 

Mvh.SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Flygfrakt är dyrt ca 25 Sek kg som är inbakat i priset. Du kan se svar 141 vad jag skrev där.

Vill ocksa ha en sa snabb leverans sa möjligt, därav flygfrakt.

Efter Hand batfrakt som kan fa ner priset per kg till kund.

Mvh.SWED THAI

Som kund är jag inte intresserad av dina omkostnader, utan endast produkt, pris och leveranstid.

Du har ju redan en konkurrent, som säljer känd ost, du måste ju bli bättre och motivera varför man ska köpa en okänd produkt.

Och som sagt dina omkostnader är ointressant, bara mitt pris är intressant!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju hyra kubikmeterplats i container också, båtfrakt då.

 

Vid flygfrakt börjar man vid 45 kilo, om jag inte minns fel. sen blir det

billigare per kilo ju mera kilo man skickar.

 

Du har tidigare pratat om exportrådet och ambassaden, Swedthai.

Jag får säga som några andra som har skrivit. Glöm bort både exportrådet

och ambassaden. Dom kan inte hjälpa dig. Försök heller inte tulla ut varorna själv,

då kan det bli hur dyrt som helst. Allt beroende på humöret på tullklareraren.

Använd en välrenommerad cargofirma, typ TAC i Bangkok, dom är mycket bra

Exportradet  mm är borta ur tanken. Har fatt uppgifter om alla olika skatter och tullar.

Importlicens för ost med tullkod för varje sort. Har fatt fram dom olika tullkoderna.15000Bht per sort.

Maste ha en bra Skipper som man säger.

Tack för bra rad. Lite av varje att tänka pa sa goda rad är välkomna

 

Mvh.SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din mening. och den far du sta för.

Men det är ju sa att när varor säljs utanför Sveriges gränser sa är det direkt betalning som gäller.

Har jobbat för exportföretag i ca 25 ar.

Levererar eller säljer du varor i Sverige sa är det Inga Problem.

Nätbutiker jobbar pa samma vis.

Manga företag jobbar med Just in Time för att halla lager kostnader nere.

Säjer som Thai UP TO YOU.

 

Mvh. SWED THAI

 

Just in time :)

 

Gäller för stora tillverkare av bilar etc. som kräver att leverantörerna ser till att de slipper ha lager på delar själva.

 

Men en pytteliten leverantör av svenska matvaror från Sverige i Thailand får nog andå se till att hålla leveranstider, ha en tydlig prisbild och god service.

Det är ju rätt många som försökt göra samma sak och de som överlevt är ju de som vågat investera från början istället för att använda kundernas pengar och överseende med strulig service.

 

Skall du få bra råd om hur man gör affärer i Thailand så kontakta Stickan på svensk lax i Bangkok.

 

Vad det gäller tullavgifter skall du inte räkna med att de är fasta, är du liten så kommer tulltjänstemannen försöka vrida ur dig så mycket det går och betalar du inte det han vill så hamnar dina produkter på tullaktionen och vipps så är allt borta, detta har jag egna erfarenheter av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag o frugan har ju importerat Friggebodar till Thailand. Så här gjorde vi från start. Tycker det verkar som om TS har dålig koll på det mesta.

Personligen tycker jag att allt ska vara klart när man börjar sälja!

 

1. Min galna ide som vanligt.

2. Kollade på nätet efter Svenska tillverkare.

3. Plockade ut några st. mailade och tel.kontakt.

4. Fick tag i en tillverkare som verkade bra och förstod att den skulle till Thailand.

6. Tog kontakt med en speditör i Sverige. En firma som jag kände till sen tidigare.

6. Fick fraktpris: upphämtning hos tillv./frakt båt/tullkostnader i Thailand/transport Bangkok-hem till mig.

Speditören har en agent i Bangkok(Thai) som fixar tull,transport m.m i Thailand.

7. Kollade hur man fixar licens för Import/export samt kostnaden för detta.

 

 

8. NU har jag alla kostnader netto för Friggeboden lev. hem till mig.

9. Dax för den sista detaljen men den viktigaste. En liten marknadsundersökning.

10. Började kolla nätet...finns det något liknande att köpa här/priser.

11. Jag och frugan åkte runt en hel dag och kollade kvalitet och priser på Thailändska småstugor i trä.

Dubbelkollade allt.

Bestämde ett slutpris till kund som jag var nöjd med.

 

Sen var det bara att köra igång!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser positivt pa det hela och är lycklig i Thailand. Men en sak som du är van vid hemma gäller inte här, sa manga ganger är det bara att gilla läget här.. När vi handlar till varan affär sa manga ganger hos Makro, Tesco-Lotus sa finns inte varor som vi behöver. I början va jag jävligt irriterad pa detta som Hände pa dessa storbolag som sa mai mi (no have). Coca.cola och Pepsi ska vi inte tala om när dom kom sa var svaret ofta sorry sorry. Nu tänker jag inte sa mycket pa det. Att tullen kan stoppa upp leveranstid nagon dag är vi pa det klara med. Friskt vagat hälften vunnit. Sen att vi kommer ga pa nan blasning far man väl ta i beräkning. Egentligen behöver jag inte göra detta eftersom vi har varan affär och palmodling här uppe i Isaan. Men när jag sag vad svart det var att fa tag i Svenska varor i Thailand sa har detta växt fram med Tiden.

 

Mvh. SWED THAI.

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också för mig att det var en licens för varje produkt, det var så förr,

men jag visste inte om det hade ändrats. Men menar du att det är en licens per ostsort?

Tamdai skriver samma som jag gjorde, och vi har rätt. Du kan aldrig som liten importör

lita på tullsatserna, det kan kosta vad som helst.

Använd gärna TAC, det är ett av dom äldsta och mest välrenommerade cargobolagen i Bangkok

Jag har tidigare sysslat med export och import till Thailand under några år, och att tulla ut varor själv

kan ge hjärnblödning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också för mig att det var en licens för varje produkt, det var så förr,

men jag visste inte om det hade ändrats. Men menar du att det är en licens per ostsort?

Tamdai skriver samma som jag gjorde, och vi har rätt. Du kan aldrig som liten importör

lita på tullsatserna, det kan kosta vad som helst.

Använd gärna TAC, det är ett av dom äldsta och mest välrenommerade cargobolagen i Bangkok

Jag har tidigare sysslat med export och import till Thailand under några år, och att tulla ut varor själv

kan ge hjärnblödning

Dom har nan tullkod för olika Sorter men vad dom definerar som olika Sorter Vet mejeriet.

Uppgifter kom fran annan importör i Thailand som har egen Import av ost. 

Importör sa importlicens för varje sort.

Mejeriet säger att till dom länder dom exporterar till sa är all ost under samma tullkod..

men som dom sa maste kollas upp av dom.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...