Jump to content
IGNORERAD

Svenska Matvaror I Thailand.


SWED THAI

Recommended Posts

Guest bangkokkille

Bangkokkille och Thomas 001 ni har ju 2 olika meningar om tullskatt i Thailand för mig är det normalt att vi far olika besked

och Information i Thailand om saker och ting.

Men exportradet maste ju kunna ge besked vad som gäller i Thailand.

Sedan är ju en ny överenskommelse underskriven sista manaden inom WTO om tullar och handelshinder.

EU har ju stor handel med Thailand. Bara att se i Berlin t.ex med alla Asia-shopper som växer upp där.

Hade dom skyddat egen Produktion för ost sa kanske en hög tullmur.

Men dom har ju en obefintlig Produktion av detta ,

Vet nagra som importerar Tuk Tuk fran Kina och det var samma där med olika besked fran tullen.

 

Mvh. SWED THAI  

Om du menar tullsatsen där jag skrev 30% och Thomas 60 % så tycker jag att du ska läsa svaren bättre, om du tittar igen på det jag skrev så står det: "tror att tull på ost är 30% men som sagt jag kollade bara lite snabbt och kan ha fel"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    81

  • Soengsang

    12

  • leifen

    12

  • thomas001

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest bangkokkille

Om du menar tullsatsen där jag skrev 30% och Thomas 60 % så tycker jag att du ska läsa svaren bättre, om du tittar igen på det jag skrev så står det: "tror att tull på ost är 30% men som sagt jag kollade bara lite snabbt och kan ha fel"

När det gäller Exportrådet så ska du inte lita på att dom har rätt, jag har varit i kontakt med dom och det som dom sa stämde inte ett dugg med verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi började importera från Sverige. Så var jag i kontakt med Exportrådet flera ggr. Tyvärr ingen större hjälp.

Svaret jag ofta fick.ta kontakt med en speditör eller kolla med berörda myndigheter i Thailand.

Allt som gäller import till Thailand o tullar,avgifter.bestämmer myndigheten i Thailand.

Helt rätt.

Men som nagon sa i Sverige till mig för ett antal ar sedan.

Citat: Det är Exportradets skylldighet att hjälpa till i vissa fragor mm. Annars kan dom lägga ner hela verksamheten.

Verkar som om vissa tjänstemän försöker att Hänvisa personer hit och dit. Kanske det har att göra med att dom inte kan och vill.

Ungefär som Skattekontoret som jag stridit med manga ganger. Men kommer du till rätt Person där sa brukar allt lösas pa ett smidigt sätt.

Stred en gang med en kvinna där som gav mig helt fel Information som jag pastod till henne var fel.

Fick tala med en högre Chef till henne som sa vad fan sysslar hon med. Han gav mig rätt pa alla punkter som jag hänvisade till i DAGS ATT DEKLARERA.

 

Mvh. SWED THAI

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar tullsatsen där jag skrev 30% och Thomas 60 % så tycker jag att du ska läsa svaren bättre, om du tittar igen på det jag skrev så står det: "tror att tull på ost är 30% men som sagt jag kollade bara lite snabbt och kan ha fel"

Sag jag med.

Men har hört siffran 30% fran annan källa tidigare.

Men kan kanske stämma vad Thomas sa om runt 60%

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

När vi började importera från Sverige. Så var jag i kontakt med Exportrådet flera ggr. Tyvärr ingen större hjälp.

Svaret jag ofta fick.ta kontakt med en speditör eller kolla med berörda myndigheter i Thailand.

Allt som gäller import till Thailand o tullar,avgifter.bestämmer myndigheten i Thailand.

Håller med till 100% i detta. Bäst är att ta kontakt med en speditör i Thailand som sköter alla kontakter med myndigheterna när det gäller tuullavgifter och moms, dom vet vad som gäller. Exportrådet är ingen hjälp alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till 100% i detta. Bäst är att ta kontakt med en speditör i Thailand som sköter alla kontakter med myndigheterna när det gäller tuullavgifter och moms, dom vet vad som gäller. Exportrådet är ingen hjälp alls.

Dina och Thomas tips är ovärdigt bra att ha med pa resan eftersom ni har importerat varor själva.

Tack till er Bada för bra tips.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Dina och Thomas tips är ovärdigt bra att ha med pa resan eftersom ni har importerat varor själva.

Tack till er Bada för bra tips.

 

Mvh. SWED THAI

Du får väl skicka en ost när du har dom här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva att ta kontakt med thai ambassaden i sthlm, deras  handelsattache borde kunna hjälpa till.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

pröva att ta kontakt med thai ambassaden i sthlm, deras  handelsattache borde kunna hjälpa till.

Thai ambassaden i Stockholm hjälper nog bara till när det gäller import från Thailand till Sverige. Deras uppgift är väl bla att hjälpa thailänska företag att exportera produkter till Sverige.

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att Svenska Ambassaden i Bangkok kan ge besked ihop med Exportradet.

Men det gäller nog att hamna hos rätt Person som är villig att hjälpa till.

Dom flesta man pratar med ger ju inte mycket för Ambassaden i Bangkok.

Känner en Svenska som jobbar pa Ambassaden i Berlin och hon hade en vännina som hon jobbat med som

nu jobbar pa Ambassaden i Bangkok. Far väl försöka där och se vad som händer om Exportradet inte kan svara.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

24% Matättika, Kräftor och Ishavsräkor och mera OSTAR...

 

Har du ost på lager och fraktar till Pattis, vill jag beställa några  kilo.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Chansar. Då var det beställt och betalat. Ser fram emot lite svensk ost :-)

 

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Chansar. Då var det beställt och betalat. Ser fram emot lite svensk ost :-)

Har skickat ett E-Mail till dig.

Om du läser texten pa Välkommst sidan sa ser du  leveranplatser och Transport.Sa ser du villka leverans platserna är Korat, Khon Kaen och Udon.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat ett E-Mail till dig.

Om du läser texten pa Välkommst sidan sa ser du  leveranplatser och Transport.Sa ser du villka leverans platserna är Korat, Khon Kaen och Udon.

 

Mvh. SWED THAI

Missade det. Kollade bara under Villkor och föreskrifter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade det. Kollade bara under Villkor och föreskrifter...

Vi löser det Inga Problem

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

 Tycker det är lite märkligt att du inte har koll på tull och dyl. Du har ju redan lagt ner jobb på hemsida m.m.

Så här kommer lite hjälp. I princip all ost är belagd med 60% importtull.

sen tillkommer 7% moms. 7% moms läggs även på fraktkostnaden.(gäller båt..vet inte om det är samma gällande flygfrakt)

Ska du driva det i större skala krävs en s.k Import o Exportlicens. Söks i Bangkok. Annars kan någon Thailändsk speditör hjälpa dig.

Mer info hittar du här:  http://igtf.customs.go.th/igtf/th/main_frame.jsp

 

Du kan ju skicka en ost som tack för hjälpen :crazy:  :17:

 

attachicon.giftullavgift.jpg

Enligt annan importör av ost sa är tullskatten 30%

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi började importera från Sverige. Så var jag i kontakt med Exportrådet flera ggr. Tyvärr ingen större hjälp.

Svaret jag ofta fick.ta kontakt med en speditör eller kolla med berörda myndigheter i Thailand.

Allt som gäller import till Thailand o tullar,avgifter.bestämmer myndigheten i Thailand.

Bade ja och nej pa vad du skriver om tullar.

Eu har nog förhandlat för sina medlemsländer om tullskatt med Thailand.

Aker skatten upp för högt pa livsmedel sa far nog Thailand räkna med att det blir vise versa pa livsmedel till Eu.

Tror Thailand exporterar mer livsmedel till Eu än vad Eu exporterar till Thailand.

För att skydda sin egen Export sa far dom nog rätta sig lite efter handelsparter fran fran Eu,Usa mm

sa att deras egna varor inte far för hög tullskatt i ex Eu.

Sen kommer ju det nya avtalet med WTO om tullar som ska underlätta hela Världshandeln.

 

Mvh.SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

riktig brod bakat av bagare,  jag ar snickare

Var nagonstans bor du i Thailand?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt på ett Tex-Mex i Korat och fick bruna bönor på tallriken. ( ej tillagade som i Sverige) 

Frågade jänkaren som driver stället var han köper dom och svaret är Makro.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt på ett Tex-Mex i Korat och fick bruna bönor på tallriken. ( ej tillagade som i Sverige) 

Frågade jänkaren som driver stället var han köper dom och svaret är Makro.

Tror Tesco Lotus har bönor ocksa.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...