Jump to content
IGNORERAD

Svenska Matvaror I Thailand.


SWED THAI

Recommended Posts

Jag håller med saknar ostfrallan till frukost.

Bra bröd har jag hört ska finnas pa gatan som gar bakom plaza i Udon.

Ska vara en Tysk som startade den men drivs av Thaiare idag.

En Tysk jag känner aker fran Ban Dung och handlar hos dem.

Borde dom som bor inne i Udon veta.  

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    81

  • Soengsang

    12

  • leifen

    12

  • thomas001

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har aldrig varit i Ubon jag är bara en turist som vill ha en ost skink macka

 

Överallt i Pattaya är det bara American breakfast no chesse :nyam:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta båtleveranser från sverige, ca 3-4 gånger om året. Frakten brukar ta runt 40 dagar sedan så tar det ca en vecka för alla tullpapper att fixa samt betalning av importskatt samt moms.

Varför sa lang tid som en vecka för alla papper till tull.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Varför sa lang tid som en vecka för alla papper till tull.

 

Mvh. SWED THAI

Vi använder ett företag som tar hand om alla tulldeklarationer och betalningar av tull och moms, det går säkert att snabba på det men vi har aldrig haft bråttom med detta. Ang ostarna, om du börjar importera dom från mejeriet i Sverige, kommer du isåfall också att leverera till Bangkok och hur går isåfall det till?

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder ett företag som tar hand om alla tulldeklarationer och betalningar av tull och moms, det går säkert att snabba på det men vi har aldrig haft bråttom med detta. Ang ostarna, om du börjar importera dom från mejeriet i Sverige, kommer du isåfall också att leverera till Bangkok och hur går isåfall det till?

Har fatt nagra mail fran intressenter som eventuellt startar egen försäljning och blir da kontakt pa ort och ställe.

Kontakter läggs da in pa varan hemsida sa intresserade kunder ser närmsta butik. 

Kanske ett sätt är att kontakter och butiker säljer varor och vi bara levererar till dom.

eftersom tanken är vad som star pa hemsidan om leveransplatser.

Men Finns det intressenter i BKK, Pattaya, Phuket, Hua Hin. mm sa är det ju intressan med kunder fran dessa platser ocksa.

Fragade en Svensk minimart i Pattaya om dom har svenska varor med min privata e.mailadress och han kom tillbaka och fragade om svenska

varor för han hade sett varan hemsida.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bröd har jag hört ska finnas pa gatan som gar bakom plaza i Udon.

Ska vara en Tysk som startade den men drivs av Thaiare idag.

En Tysk jag känner aker fran Ban Dung och handlar hos dem.

Borde dom som bor inne i Udon veta.  

 

Mvh. SWED THAI

 

Stämmer bra, det är Dietes gamla välkända "German Bakery" som drivs vidare efter hans bortgång, nu kommer jag inte riktigt ihåg, men undrar om dom inte har färskt bröd en 2-3 dagar i veckan, sedan fryser dom in en del, blir även det helt OK!

Ligger på Ayutaday road, (stavas nog inte så) samma gata som RuySuk men på andra sidan trafikljusen, in mot city alltså!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder ett företag som tar hand om alla tulldeklarationer och betalningar av tull och moms, det går säkert att snabba på det men vi har aldrig haft bråttom med detta. Ang ostarna, om du börjar importera dom från mejeriet i Sverige, kommer du isåfall också att leverera till Bangkok och hur går isåfall det till?

Trodde vissa svenska produkter bara var en bristvara i Issan men som det verkar sa är

det lite över allt samma Problem.

Eftersom du har kontakter med en Firma för tulldeklaration sa kanske dom kan upplysa vad svensk ost kostar i tull och moms per kg.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Trodde vissa svenska produkter bara var en bristvara i Issan men som det verkar sa är

det lite över allt samma Problem.

Eftersom du har kontakter med en Firma för tulldeklaration sa kanske dom kan upplysa vad svensk ost kostar i tull och moms per kg.

 

Mvh. SWED THAI

Moms är 7% på ditt inköpspris från sverige, du måste visa upp fakturan från Sverige, tullpriset är väldigt olika beroende vad det är, lyxvaror som parfym osv är 100 % tull på inköpspris tror jag, normalt på olika varor är 10-20% tullavgift på inköpspriset. Du får prova att söka på nätet och försöka hitta tullen i Thailand, finns säkert en hemsida på engelska där du kan hitta alla svar, jag har själv inte kontakt med företaget som vi använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Moms är 7% på ditt inköpspris från sverige, du måste visa upp fakturan från Sverige, tullpriset är väldigt olika beroende vad det är, lyxvaror som parfym osv är 100 % tull på inköpspris tror jag, normalt på olika varor är 10-20% tullavgift på inköpspriset. Du får prova att söka på nätet och försöka hitta tullen i Thailand, finns säkert en hemsida på engelska där du kan hitta alla svar, jag har själv inte kontakt med företaget som vi använder.

Kolla in denna hemsida, här tror jag att du kan hitta lite info om tullavgifter och hur en import går till, jag kollade lite snabbt och tror att tull på ost är 30% men som sagt jag kollade bara lite snabbt och kan ha fel.  http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/home/homewelcome

Link to comment
Dela på andra sajter

Noterar att Swed Thai har i stort sett samma sortiment som Swimpex, dock har Swimpex något fler artiklar och till lägre pris.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Noterar att Swed Thai har i stort sett samma sortiment som Swimpex, dock har Swimpex något fler artiklar och till lägre pris.

Frakt tillkommer pa Swimpex priser per kg

Vara priser är med frakt.

Men som sagt Osten fran Gäsene kommer att vara basen pa varat Sortiment och tror vi ska kunna halla lägre

kg pris än Swimpex pa Gäsene Osten som har manga bra Ostar eftersom vi har en skriftlig uppgörelse med Gäsene utan mellanhand.

Hur manga Ostsorter har Swimpex och hur manga har swed-thai-farangfood i sortimentet.

Vissa produkter som vi har kommer att tagas bort och bytas med andra som blir efterfragade och tagas fran svensk Grossist i Sverige.

Abba Seafood är nästa försök att fa som varor i sortimentet.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Frakt tillkommer pa Swimpex priser per kg

Vara priser är med frakt.

Men som sagt Osten fran Gäsene kommer att vara basen pa varat Sortiment och tror vi ska kunna halla lägre

kg pris än Swimpex pa Gäsene Osten som har manga bra Ostar eftersom vi har en skriftlig uppgörelse med Gäsene utan mellanhand.

 

Mvh. SWED THAI

Kan du leverera dessa ostar till Bangkok så ska jag bli en regelbunden kund av några kg ost i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du leverera dessa ostar till Bangkok så ska jag bli en regelbunden kund av några kg ost i månaden.

Klart att vi vill ha sa manga kunder sa möjligt.

Finns det Inga skandinaviska resturanger eller minimarts som kunde vara kontakt i Bangkok.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du leverera dessa ostar till Bangkok så ska jag bli en regelbunden kund av några kg ost i månaden.

Du var ofta i Pattaya eller är jag ute fel nu?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Du var ofta i Pattaya eller är jag ute fel nu?

 

Mvh. SWED THAI

Är där ca en weekend varje månad för lite sol o bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är där ca en weekend varje månad för lite sol o bad.

Kollade lite med med Stefans Guesthouse Jomtien efter som dom har en Minimart i anslutning till Hotellet.

Fick ett mail fran han vad vi kommer att ha för varor. En möjlig kund kanske i framtiden.

Bodde där i mars 2013.

 

Mvh.SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

 Tycker det är lite märkligt att du inte har koll på tull och dyl. Du har ju redan lagt ner jobb på hemsida m.m.

Så här kommer lite hjälp. I princip all ost är belagd med 60% importtull.

sen tillkommer 7% moms. 7% moms läggs även på fraktkostnaden.(gäller båt..vet inte om det är samma gällande flygfrakt)

Ska du driva det i större skala krävs en s.k Import o Exportlicens. Söks i Bangkok. Annars kan någon Thailändsk speditör hjälpa dig.

Mer info hittar du här:  http://igtf.customs.go.th/igtf/th/main_frame.jsp

 

Du kan ju skicka en ost som tack för hjälpen :crazy:  :17:

 

post-8709-0-61938300-1390125153_thumb.jp

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Swed Thai "Ostar till Bangkok" Låter kanon, äter annars bara thaimat där nere... Men osten saknar man och inga osthyvlar har de heller.  :(

Sen är väl ost bra om man skulle råka få en halvkass mage, så skriv gärna en rad om vart när och hur man hittar dig och ostarna. Lycka till. :)

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Tycker det är lite märkligt att du inte har koll på tull och dyl. Du har ju redan lagt ner jobb på hemsida m.m.

Så här kommer lite hjälp. I princip all ost är belagd med 60% importtull.

sen tillkommer 7% moms. 7% moms läggs även på fraktkostnaden.(gäller båt..vet inte om det är samma gällande flygfrakt)

Ska du driva det i större skala krävs en s.k Import o Exportlicens. Söks i Bangkok. Annars kan någon Thailändsk speditör hjälpa dig.

Mer info hittar du här:  http://igtf.customs.go.th/igtf/th/main_frame.jsp

 

Du kan ju skicka en ost som tack för hjälpen :crazy:  :17:

 

attachicon.giftullavgift.jpg

 

Vi fick klart med Gäsene Ost 16/1 Med egen Import fran dom.

Har försökt med svar pa tullavgifter pa ost till Thailand fran Exportradet.

Men tack för bra Information. Far se om den stämmer med Exportradet

Sen är det märknings regler ocksa som dom maste svara pa.

Därav visas Osten bara i ett Galleri.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

 Tycker det är lite märkligt att du inte har koll på tull och dyl. Du har ju redan lagt ner jobb på hemsida m.m.

Så här kommer lite hjälp. I princip all ost är belagd med 60% importtull.

sen tillkommer 7% moms. 7% moms läggs även på fraktkostnaden.(gäller båt..vet inte om det är samma gällande flygfrakt)

Ska du driva det i större skala krävs en s.k Import o Exportlicens. Söks i Bangkok. Annars kan någon Thailändsk speditör hjälpa dig.

Mer info hittar du här:  http://igtf.customs.go.th/igtf/th/main_frame.jsp

 

Du kan ju skicka en ost som tack för hjälpen :crazy:  :17:

 

attachicon.giftullavgift.jpg

Det är samma när det gäller flyg också, jag använder nämligen flygfrakt ofta. När det gälle tull satsen på ost så varierar den beroende från vilket land man importerar från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma när det gäller flyg också, jag använder nämligen flygfrakt ofta. När det gälle tull satsen på ost så varierar den beroende från vilket land man importerar från.

Tror TS ska ta sin ost från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Tror TS ska ta sin ost från Sverige.

Ville bara förklara att det är olika tullsatser på alla varor beroende från vilket land man importerar från, klart att jag vet att i detta fall är det svensk ost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkokkille och Thomas 001 ni har ju 2 olika meningar om tullskatt i Thailand för mig är det normalt att vi far olika besked

och Information i Thailand om saker och ting.

Men exportradet maste ju kunna ge besked vad som gäller i Thailand.

Sedan är ju en ny överenskommelse underskriven sista manaden inom WTO om tullar och handelshinder.

EU har ju stor handel med Thailand. Bara att se i Berlin t.ex med alla Asia-shopper som växer upp där.

Hade dom skyddat egen Produktion för ost sa kanske en hög tullmur.

Men dom har ju en obefintlig Produktion av detta ,

Vet nagra som importerar Tuk Tuk fran Kina och det var samma där med olika besked fran tullen.

 

Mvh. SWED THAI  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkokkille och Thomas 001 ni har ju 2 olika meningar om tullskatt i Thailand för mig är det normalt att vi far olika besked

och Information i Thailand om saker och ting.

Men exportradet maste ju kunna ge besked vad som gäller i Thailand.

Sedan är ju en ny överenskommelse underskriven sista manaden inom WTO om tullar och handelshinder.

EU har ju stor handel med Thailand. Bara att se i Berlin t.ex med alla Asia-shopper som växer upp där.

Hade dom skyddat egen Produktion för ost sa kanske en hög tullmur.

Men dom har ju en obefintlig Produktion av detta ,

Vet nagra som importerar Tuk Tuk fran Kina och det var samma där med olika besked fran tullen.

 

Mvh. SWED THAI  

När vi började importera från Sverige. Så var jag i kontakt med Exportrådet flera ggr. Tyvärr ingen större hjälp.

Svaret jag ofta fick.ta kontakt med en speditör eller kolla med berörda myndigheter i Thailand.

Allt som gäller import till Thailand o tullar,avgifter.bestämmer myndigheten i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...