Jump to content
IGNORERAD

Fd Ambassad tjänsteman svarar gärna på frågor gällande alla sorts viseringar till Sverige


Amru

Recommended Posts

Jag har tidigare varit anställd på Ambasseden i Bangkok där jag arbetade med Visum frågor i åtta år. Jag ska försöka svara på era frågor så gott som möjligt. Försök att hålla er till ämnet.

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amru

    28

  • 1609offe

    7

  • thaikonsult

    5

  • Gorocco

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tackar!

 

Frugans mamma har fått "nej" på sina 2 ansökningar om UT i Sverige.

 

Första gången uppgav MigrV att min fru tjänade för lite, och vägrade ta med min dåvarande lön i beräkningen, fast att vi har delad ekonomi.

Svärmor reste med oss till Sverige, när vi flyttade hit från Bangkok.

 

Hon hade ett besöksvisa, hon sökte och fick 6 månaders förlängning på besöksvisat, "Uppehållstillstånd för besök" tror jag det heter, det skulle hon inte ha gjort, att MigrV bifaller en sån ansökan ses senare som ett tecken på att hon vill bo med oss (vilket är sant, det vill vi alla), men varför godkänna en förlängning, är det bara för att kunna slå tanten i huvudet med det vid en UT-ansökan, för det känns så... Synd att hon inte är från Syrien...

 

Andra gången hon fick nej var då hon sökte med anknytning till min Pappa ( de har ett distansförhållande), som bor på samma adress som vi, i samma hus.

MigV påstod att tanten kanske ville komma hit, inte bara för att vara tillsammans med min pappa, de misstänkte att hon även skulle träffa sin dotter, mej och sina enda barnbarn. Att vi bekräftade att vi skulle träffas varje dag, sågs som en försvårande omständighet...

Så det blev avslag igen, att min Far har besökt min Svärmor under 3 resor till Bangkok, utan att vi följde med var tydligen inte viktigt alls... 

 

Frågan jag har är. Är det överhuvudtaget lönt att söka ett D-visa, eller blir det ett blankt "NEJ!!!"

Och hur skall vi formulera oss för att svärmor skall få träffa Pappa, sina barnbarn och min fru och mej igen?

 

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

 

Frugans mamma har fått "nej" på sina 2 ansökningar om UT i Sverige.

 

Första gången uppgav MigrV att min fru tjänade för lite, och vägrade ta med min dåvarande lön i beräkningen, fast att vi har delad ekonomi.

Svärmor reste med oss till Sverige, när vi flyttade hit från Bangkok.

 

Hon hade ett besöksvisa, hon sökte och fick 6 månaders förlängning på besöksvisat, "Uppehållstillstånd för besök" tror jag det heter, det skulle hon inte ha gjort, att MigrV bifaller en sån ansökan ses senare som ett tecken på att hon vill bo med oss (vilket är sant, det vill vi alla), men varför godkänna en förlängning, är det bara för att kunna slå tanten i huvudet med det vid en UT-ansökan, för det känns så... Synd att hon inte är från Syrien...

 

Andra gången hon fick nej var då hon sökte med anknytning till min Pappa ( de har ett distansförhållande), som bor på samma adress som vi, i samma hus.

MigV påstod att tanten kanske ville komma hit, inte bara för att vara tillsammans med min pappa, de misstänkte att hon även skulle träffa sin dotter, mej och sina enda barnbarn. Att vi bekräftade att vi skulle träffas varje dag, sågs som en försvårande omständighet...

Så det blev avslag igen, att min Far har besökt min Svärmor under 3 resor till Bangkok, utan att vi följde med var tydligen inte viktigt alls... 

 

Frågan jag har är. Är det överhuvudtaget lönt att söka ett D-visa, eller blir det ett blankt "NEJ!!!"

Och hur skall vi formulera oss för att svärmor skall få träffa Pappa, sina barnbarn och min fru och mej igen?

 

 

 

MVH Tommy

Hej Tommy, klart ni ska soka igen tycker jag personligen. Aven om det ser ut som att ni har satt er i klistret lite grann men det skulle nog kunna fixa sig om man lagger upp det pa ratt satt! MVH/Amru

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att det tar så lång tid att få UT?
Har hört att det tar upp till 10 månader om vi gör det elektroniskt och upp till 14 månader om man gör det pappersvägen.stämmer detta?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Omfördelning av personal, pga. att det kommer många asylsökande just nu, dom ska få besked inom 3 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att det tar så lång tid att få UT?

Har hört att det tar upp till 10 månader om vi gör det elektroniskt och upp till 14 månader om man gör det pappersvägen.stämmer detta?

 

Det var vad folk sa till oss oxå,men när vi väl ansökte tog det 22dagar och då var det ändå jul och nyår under dom 22dagarna. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vårat PUT ungefär, det ska väl ta ett år nu, men det tog oss 14 dagar pappersvägen, helt klart ett lotteri på Mig.:))

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tjej vi känner lämnade in sin UT-ansökan i November och hon har inte fått nåt svar ännu, kanske nu i Februari, och det var i November 2012 hon sökte...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Amru

 

Jag börjar med att inte hålla mig till ämnet. Önskar enbart att tacka dig för hjälpen med att få hit Annie och James för ca 6 år sedan.

Detta trots att MIG gjorde sitt bästa att motarbeta det hela.

 

Visserligen  stack Annie efter två år och lämnade James hos mig, så de hade kanske inte helt fel. ???

 

Hur som helst önskar jag bara att tack för hjälpen tidigare och samtidigt varmt rekommendera dig och dina tjänster till alla andra.

 

 

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Ett UT for besok ska man fa ett svar pa inom sex veckor from ansokningsdatumet om jag inte har fel. Det var ett tag sedan jag hade riktigt koll pa hur lang vantetiden for ett uppehallstillstand for bosattning skulle ta men om jag inte har fel sa om man ansokte elektroniskt sa skulle hela processen vara klar men intervjuer och beslut inom tre manader. Om man lamnade in den pappers vagen sa skulle det ta mycket langre tid. Jag skulle tippa pa att det tar langre tid nu med det enorma flykting flodet fran Syrien. Jag drog aven ut lite fran deras hemsida om hur vantetiderna raknas ut:

 

(Jag vill aven passa pa att saga hej till Amatoren! Kul att jag kunde sta dig till tjanst, synd att det inte varade sa lange. Jag finns fortfarande till tjanst om det skulle behovas)

Väntetiderna på webbplatsen är baserade på statistik från Migrationsverkets databas över hur lång tid det tar just nu att få beslut för olika typer av ansökningar. Med andra ord visar väntetiderna hur lång tid de personer som nu får sin ansökan utredd har fått vänta.

Den väntetid vi redovisar är när minst 90 procent av kunderna har fått svar. För att tiderna ska vara så uppdaterade som möjligt beräknas nya tider var tredje månad.
Stämmer väntetiderna i mitt ärende?

Alla ansökningar är olika och därför blir alla utredningar olika och tar också olika lång tid. Det betyder att vi inte kan berätta exakt hur länge just du kommer att få vänta på ett beslut. Däremot kan vi berätta ungefär hur lång tid det tar att få beslut för olika typer av ansökningar just nu.
Varför måste jag vänta längre?

En anledning till att väntetiden kan variera är att en utredning består av flera moment innan handläggaren kan fatta beslut. Olika moment tar olika lång tid.

Innan du kan få beslutet behöver handläggaren till exempel:

    kontrollera de dokument som du har skickat in  
    göra vissa kontroller med andra myndigheter  
    ibland ställa en fråga om något dokument eller be dig komplettera  
    ibland kalla dig på en intervju för att få all information som behövs.

Andra saker som påverkar hur lång tid det tar är antalet ansökningar som kommer in. Om det kommer in fler ansökningar än vad det brukar kan det innebära att du kan behöva vänta längre innan ditt ärende kommer att handläggas.

Sidan senast uppdaterad: 2013-11-27

MVH/Amru
 

 

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vad folk sa till oss oxå,men när vi väl ansökte tog det 22dagar och då var det ändå jul och nyår under dom 22dagarna. :thumbsup:

i år menar du???

Link to comment
Dela på andra sajter

i år menar du???

Vi skicka in ansökningen 16December och frugan och lillpojken fick UT den 7/1-14,samma dag som dom va på intervjun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Amru

Jag är minst sagt lite nervös just nu. Min sambo dog i somras i somras innan hon och hennes flickor han få Put. Hon var ensam vårdanshavre om flickorna. Tingsrätten utsåg mig då till särskildvårdshavare efter hennes och min önskan och inrådan av socialen. Flickorna var medsökande på moderns ut. Jag har lämnat in en ansökan om Put för flickorna.men det gick inte att göra elektroniskt pga min föda sambo av naturliga skäl inte kunde skriva under. Det jag är orolig för är naturligtvis ett avslag. Jag måste säga jag kan inte lagrummet för detta mycket specifika fall. Har du koll på vad som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skicka in ansökningen 16December och frugan och lillpojken fick UT den 7/1-14,samma dag som dom va på intervjun.

Se där ja, grattis.

Min tjej åker hem nu på måndag efter ha varit här i 3 månader. Hon ska till ambassaden på onsdag (om det nu går eller ens har öppet)

Kan ju bara hoppas det går lika fort för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där ja, grattis.

Min tjej åker hem nu på måndag efter ha varit här i 3 månader. Hon ska till ambassaden på onsdag (om det nu går eller ens har öppet)

Kan ju bara hoppas det går lika fort för oss.

Tackar och jag önskar er lycka till med er ansökan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med Munkars visa till Sverige ? Har en kompis som vill bjuda in en munk till Sverige.

 

mfg Repe

Hej Repe! Munkarna ska ha ett speciellt utfardat dokument fran munksamfundet i Thailand samt inbjudan fran tempel, organisation eller privat person i Sverige. Det finns en person som har hand om dessa fragor pa ambassaden. Jag vet tyvar inte vem det ar numera men ni kan fa exakta uppgifter om vart munkarna ska vanda sig innan de far rese tillstand

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Amru

Jag är minst sagt lite nervös just nu. Min sambo dog i somras i somras innan hon och hennes flickor han få Put. Hon var ensam vårdanshavre om flickorna. Tingsrätten utsåg mig då till särskildvårdshavare efter hennes och min önskan och inrådan av socialen. Flickorna var medsökande på moderns ut. Jag har lämnat in en ansökan om Put för flickorna.men det gick inte att göra elektroniskt pga min föda sambo av naturliga skäl inte kunde skriva under. Det jag är orolig för är naturligtvis ett avslag. Jag måste säga jag kan inte lagrummet för detta mycket specifika fall. Har du koll på vad som gäller?

 

 

Hej, Jag far forst borja med att beklaga sorgen. Det blev genast en svar fraga att hanskas med. Jag har tidigare inte arbetat med PUT fragor och sa dar eftersom det skots av Migr i Sverige, Men jag skulle kunna ta redan pa det till dig. Men da behover jag lite mer uppgifter fran din sida och eftersom detta ar en valdigt kanslig fraga sa hade jag garna satt att vi hade kanske tagit det via en privat korrespondans. Jag vet inte om det ar emot reglerna men till hansyn till denna komplexa fraga sa hade jag nog velat gora det sa.

 

 

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare varit anställd på Ambasseden i Bangkok där jag arbetade med Visum frågor i åtta år. Jag ska försöka svara på era frågor så gott som möjligt. Försök att hålla er till ämnet.

 

Hej! Jag träffade min partner i höstas när denna var på besök hos släkting i Sverige i 4 månader. Det var ca. 2 månader kvar av besöket när vi först träffades, och vi bodde tillsammans i stort sett alla dagar de sista 2 månaderna. Vi är ett par, känner varandra väl vi vid det här laget, chattar dagligen, videosamtal varje helg.

 

Vi har sökt UT ("för att flytta till någon i Sverige") och hoppas givetvis på ett ja, men för att kunna sova någorlunda om nätterna vill man gärna ha något alternativ om det skulle bli avslag;

 

1. Är det väldigt svårt att få ett 3-månaders visum med motiveringen att man har en seriös relation och vill få en chans att vara tillsammans?

 

2. Att det finns en thailändsk släkting i Sverige, kan det ställa till problem (misstankar om svartjobb o.s.v)? Släktingen har en fast anställning hos en välkänd arbetsgivare.

 

3. Kan ett tidigare avslag på UT skapa problem vid ansökan om visum?

 

4. Jag har hört att det kan vara bättre att söka för 30 dagar (antar turistvisum, med mig som garant) och sedan gå tillsammans till Mig. i Sverige och ansöka om ytterligare 3 månader. Stämmer det och hinner de verkligen fatta beslut inom 30 dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej! Jag träffade min partner i höstas när denna var på besök hos släkting i Sverige i 4 månader. Det var ca. 2 månader kvar av besöket när vi först träffades, och vi bodde tillsammans i stort sett alla dagar de sista 2 månaderna. Vi är ett par, känner varandra väl vi vid det här laget, chattar dagligen, videosamtal varje helg.

 

Vi har sökt UT ("för att flytta till någon i Sverige") och hoppas givetvis på ett ja, men för att kunna sova någorlunda om nätterna vill man gärna ha något alternativ om det skulle bli avslag;

 

1. Är det väldigt svårt att få ett 3-månaders visum med motiveringen att man har en seriös relation och vill få en chans att vara tillsammans?

 

2. Att det finns en thailändsk släkting i Sverige, kan det ställa till problem (misstankar om svartjobb o.s.v)? Släktingen har en fast anställning hos en välkänd arbetsgivare.

 

3. Kan ett tidigare avslag på UT skapa problem vid ansökan om visum?

 

4. Jag har hört att det kan vara bättre att söka för 30 dagar (antar turistvisum, med mig som garant) och sedan gå tillsammans till Mig. i Sverige och ansöka om ytterligare 3 månader. Stämmer det och hinner de verkligen fatta beslut inom 30 dagar?

 

Hej och grattis till partnerskapet!

 

Det finns en risk att ni far avslag i detta fall med motivering om att ni har kannt varandra under en kortare period det kan ocksa vara sa att ni blir beviljade ett UAT men da ar det nog sa att ni far ca 6 man - 1 ar. Nu vet jag inte nar din partner reste hem, nar ansokan gjordes och om du har varit nere i Thailand for att traffa din partner. Mitt rad hade varit att forst lata din partner resa till dig i Sverige pa en tre manaders vistelse for att sedan resa tillbaka och soka ett uppehalls och arbetstillstand. Jag har nedan forsokt svara sa gott pa dina fragor

 

1 Ni ska aldrig skriva i en turist visum ansokan att ni har planer att leva tillsammans i Sverige i framtiden. Detta kan ge ett avslag med motivation om framtid bosattning i Sverige.

 

2 Ja det ar en svar fraga att svara pa. Valkanda arbetsgivare menar ni da thai eller svensk. Om det ar en thai med regelbundna inbjudningar varje 3 till 6 manader sa blir man nog lite fundersam men annars sa ser jag inte varfor man skulle ha nagra misstankar

 

3 Visst kan ett tidigare avslag pa en UAT ansokan skapa problem. Om man ser att avsikten tidigare har varit for bosattning som ni har fatt avslag for sa visst ar det med stor sanolikhet att ni far ett avslag

 

4 I tidigare fragor sa har jag svarat om vante tider sa jag klistrar in tidigare svar:

 

Ett UT for besok ska man fa ett svar pa inom sex veckor from ansokningsdatumet om jag inte har fel. Det var ett tag sedan jag hade riktigt koll pa hur lang vantetiden for ett uppehallstillstand for bosattning skulle ta men om jag inte har fel sa om man ansokte elektroniskt sa skulle hela processen vara klar men intervjuer och beslut inom tre manader. Om man lamnade in den pappers vagen sa skulle det ta mycket langre tid. Jag skulle tippa pa att det tar langre tid nu med det enorma flykting flodet fran Syrien. Jag drog aven ut lite fran deras hemsida om hur vantetiderna raknas ut:

Väntetiderna på webbplatsen är baserade på statistik från Migrationsverkets databas över hur lång tid det tar just nu att få beslut för olika typer av ansökningar. Med andra ord visar väntetiderna hur lång tid de personer som nu får sin ansökan utredd har fått vänta.

Den väntetid vi redovisar är när minst 90 procent av kunderna har fått svar. För att tiderna ska vara så uppdaterade som möjligt beräknas nya tider var tredje månad.

Stämmer väntetiderna i mitt ärende?

Alla ansökningar är olika och därför blir alla utredningar olika och tar också olika lång tid. Det betyder att vi inte kan berätta exakt hur länge just du kommer att få vänta på ett beslut. Däremot kan vi berätta ungefär hur lång tid det tar att få beslut för olika typer av ansökningar just nu.

Varför måste jag vänta längre?

En anledning till att väntetiden kan variera är att en utredning består av flera moment innan handläggaren kan fatta beslut. Olika moment tar olika lång tid.

Innan du kan få beslutet behöver handläggaren till exempel:

    kontrollera de dokument som du har skickat in  

    göra vissa kontroller med andra myndigheter  

    ibland ställa en fråga om något dokument eller be dig komplettera  

    ibland kalla dig på en intervju för att få all information som behövs.

Andra saker som påverkar hur lång tid det tar är antalet ansökningar som kommer in. Om det kommer in fler ansökningar än vad det brukar kan det innebära att du kan behöva vänta längre innan ditt ärende kommer att handläggas.

Sidan senast uppdaterad: 2013-11-27

MVH/Amru

 

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte nar din partner reste hem, nar ansokan gjordes och om du har varit nere i Thailand for att traffa din partner. Mitt rad hade varit att forst lata din partner resa till dig i Sverige pa en tre manaders vistelse for att sedan resa tillbaka och soka ett uppehalls och arbetstillstand. Jag har nedan forsokt svara sa gott pa dina fragor

 

Så har jag också tänkt, men samtidigt kändes det på något sätt mer seriöst och logiskt att söka UT för att bo tillsammans eftersom det *är* vår avsikt. Att först söka 3mån visum och säga att vi inte har några planer på att bo tillsammans, för att sedan direkt efter det söka UT för att bo tillsammans känns mindre ärligt, och lite som en omväg.

 

Ansökan är som sagt redan inskickad för flera månader sen, och intervjun avklarad, så det är inte mycket vi kan göra nu annat än att vänta och hoppas. Svårt att glädjas över att man hittat kärleken när denna osäkerhet och byråkrati råder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugan har nu bott i Sverige 3 år. Gjort nån kortare resa till Thailand.

När kan man ansöka om medborgarskap ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugan har nu bott i Sverige 3 år. Gjort nån kortare resa till Thailand.

När kan man ansöka om medborgarskap ??

 

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

 

 

Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka, kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige. Det räcker inte t.ex. med att ni är gifta — ni måste också bo tillsammans. Har din make, maka, partner eller sambo tidigare haft ett annat medborgarskap (eller varit statslös) måste han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år och du ska dessutom ha anpassat dig till svenska förhållanden. Omständigheter av betydelse är till exempel längden på äktenskapet, kunskaper i svenska språket och förmågan att försörja sig.

Om du tidigare varit i Sverige i en annan identitet än din riktiga eller om du gjort det svårare att genomföra ett beslut om avvisning genom att till exempel hålla dig undan kan det försämra din möjlighet att få medborgarskap efter tre år.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas TS orkar svara på alla möjliga frågor man får här, vi kan ju hjälpa

till att inte fråga självklara saker eller fråga saker vi lätt hittar svar via nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej.

 

Har ambassaden Bangkok fått tillstånd att  bevilja UT ?

Har i min hand ett beslut om UT, som blev beviljat samma dag som intervjun hölls i Bangkok!

 

Min vän som beslutet rör blev minst sagt orolig, när han på migrationsverkets hemsida kontrollerade statusen på ärendet, dagen efter intervjun. Beslut var fattat! Avslag eller beviljat står ju som bekant inte. Men veckan efter kom beslutet i ett brev från migrationsverket. Beviljat.

 

Har dom för mycket att göra i hemma i Sverige och outsourcar vissa ärenden???

I så fall vilka?

Märk väl det är ett riktigt UT, två år med arbetstillstånd.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...