Jump to content
IGNORERAD

Varmvatten i köket.


sarne

Recommended Posts

Huset som vi hyr hade bara kallvatten i köket. Dags att modernisera :-) !  Vid besök på Home Pro hittades en genomströmningsvärmare av fabrikat Fujika vilken hade kopparslingor och verkade rejält byggd. Effekt 4500 W. Många värmare har mycket mera plastdetaljer. 

 

Hos Thai Watsadu fanns precis vad jag ville ha, en armatur med duschhandtag (1650 bath). Vår diskbänk har två likadana hoar, kallvattenkranen sitter mitt emellan, är vridbar. Den nya fina armaturen monterades på vänster sida, tack vare slangen går det att lätt fylla eller spola i bägge hoarna.

post-4094-0-48161000-1389623419.jpg

 

Nu visade det sig att värmarens installationsanvisning klart visade att man får inte ha avstängningskran på varma sidan. Avstängning måste ske på kallvattensidan. Jag hade köpt en värmare för dusch (duschhandtag och slang fanns med i förpackningen) avsedd för avstängningskran före värmaren.

Tillbaka till Home Pro, det gick att byta. Efter diverse språkliga missförstånd kom en värmare av samma fabrikat fram. Den hade flödesgivare vilket medger att man kan ha avstängning på varma sidan. Dessutom !! var det toppmodellen, den hade tre effektsteg valbara på kontrollpanelen. 2500, 4000 och 6500 W. Den var dubbelt så dyr som den första, inget att göra åt. 6950 bath senare var den min. Kommer att tas med när vi flyttar, då passar den valbara effekten eftersom jag skall ha el (säkring-kabel) för 6500 W i vårt hus. I det här huset använder jag 4000 W, då säkringen är på 20A.

 

Materiallistan består av:

Värmare.

T-koppling inkommande kallvatten.

Armerad slang till kallvattenkranen.

Armerad slang till värmaren.

Stålomspunnen slang från värmaren till varmvattenarmaturen.

Fick även bli en ny fräsch kallvattenkran (289 bath :-).  

Var tvungen :-) att även inhandla en 25 mm hålsåg i HSS stål, pris 185 bath.

 

Med 4000 W blir flödet 2 minut liter vid vattentemp 20C in, 50C ut. Räcker väl för att fylla en diskho under tiden man förbereder diskgodset.

Elkablarna bör vara 4 mm2, säkringen 20A.

 

post-4094-0-94144500-1389623458.jpg

Här syns installationen under diskbänken. Tidigare var det en slang (dessutom dålig) direkt från kallvattenröret till kallvattenkranen.

 

post-4094-0-00596800-1389623478.jpg

Så här ser värmaren ut.

 

post-4094-0-17146800-1389623501.jpg

Uppbyggnaden inuti var det som fick mig att välja Fujika. Givaren för flöde syns nere till höger, sitter på inkommande kallvatten. 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    16

  • janne_h

    15

  • sarne

    10

  • Wangthong

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ser absolut bra ut!!  

Har du jordat den ordentligt? Det är lite svårt att se på bilden.

Annars kan hela diskbänken bli strömförande vid eventuellt överslag, då du har metallomspunnen slang till värmaren!!

Det finns ½" PEX-slangar utan metall som tål värme i Sverige, men i Thailand har jag inte sett såna.

Skulle skjälv behöva en sån PEX- slang till min VV-beredare.  Skulle kännas säkrare utan galvanisk kontakt mellan värmare och kranar.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas ni har jordfelsbrytare inkopplande med såna leksaker inkopplade på vattensystemet

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas ni har jordfelsbrytare inkopplande med såna leksaker inkopplade på vattensystemet

Tillsammans med en riktigt utformad skyddsjordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev disken renare?    :rolleyes:

Absolut! Googla på Zinnerska cirkeln om du vill veta mera :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser absolut bra ut!!  

Har du jordat den ordentligt? Det är lite svårt att se på bilden.

Annars kan hela diskbänken bli strömförande vid eventuellt överslag, då du har metallomspunnen slang till värmaren!!

Det finns ½" PEX-slangar utan metall som tål värme i Sverige, men i Thailand har jag inte sett såna.

Skulle skjälv behöva en sån PEX- slang till min VV-beredare.  Skulle kännas säkrare utan galvanisk kontakt mellan värmare och kranar.

 

Johan

 

 

 

 

Tack för omtanken. Skyddsjord är ansluten. ELCB  (Earth Leakage Circuit Breaker) är inbyggd i värmaren.

 

Frågan är hur man kan testa kvaliten på husets skyddsjord? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för omtanken. Skyddsjord är ansluten. ELCB  (Earth Leakage Circuit Breaker) är inbyggd i värmaren.

 

Frågan är hur man kan testa kvaliten på husets skyddsjord? 

 

ELCB är lite gammalmodigt och inte att  lita på om din jordförbindelse är dålig eller saknas.

En ELCB måste ha en bra jord för att funka, då den så att säga "mäter" läckströmmen från chassiet till jorden för att trigga.

 

 

Monterar du en typ RCD (Residual Current Device kallas även T-cut i Thailand) så har du skydd även om jorden inte är att lita på.

Den "mäter" skillnaden i ström som går ut i fasen med den som kommer tillbas till neutralen.

Minsta skillnad (normalt 30mA) är nog för att utlösa den.

 

Hur du ska kolla resistansen på din jordning är nog värt en egen tråd. Stora Tråden Om Jordning??

 

Från visuell inspektion och en enkel mätning med en Ohm-meter mellan din jord och ett provisoriskt jordspett, typ nedknackat armeringsjärn i fuktig mark.

(till våldsamma experiment (rekommenderas inte) som att lösa ut säkringarna en och en genom att överbelasta faserna till jorden)

 

Många gånger har det "jordats" bara genom att slå en spik i väggen, så kolla upp det.

 

Fortfarande är det den metalliska kontaken mellan värmaren och disbänken genom din metallomspunna flexslang som jag reagerar mot.

Själva vattnet i slangen är en dålig el-ledare som inte kan ge några farliga strömmar.

 

 

Det är av en sån här slang jag menar att du bör byta till:  http://webbshop.koppla.nu/anslutningsslangror_pex/&page=2  som isolerar vattenvärmaren från kranar och diskbänk!!

 

Länkar:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_leakage_circuit_breaker

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device

 

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för omtanken. Skyddsjord är ansluten. ELCB  (Earth Leakage Circuit Breaker) är inbyggd i värmaren.

 

Frågan är hur man kan testa kvaliten på husets skyddsjord? 

Jag skulle nog vilja montera en jordfelsbrytare i elcentralen, så att den skyddar för jordfel i övrigt också. Se Johans råd.

 

Att kolla jordkvaliten innebär att du måste mäta med speciella instrument där du sätter ner mätanslutningar i jorden. Inte lätt att få tag på antar jag. Börja med att beskriva hur jordtaget är utfört så kan man kanske höra om något verkar spoky! Beskriv både markförhållanden och material i jordtaget och dess inkoppling.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har monterat dessa elskåp i våra två hus. Är gjort av min svåger som tidigare jobbade som chefselektriker på en stor

fabrik i Bangkok. Dom tidigare skåpen var jordade med en tunn tråd ut i marken. Den är kvar plus att han har dragit en till

mycket kraftig ut i marken bakom huset. Förankrad med en lång bult i jorden. Mycket mer kan man inte få här i Thailand.

Känner mig helt trygg med denna lösning.

Dom flesta hus här uppe har ingen jordning alls till sin el i husen.

 

Nytt.

post-8709-0-98501000-1389680449.png

 

Det gamla.

post-8709-0-38024500-1389680475.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ELCB är lite gammalmodigt och inte att  lita på om din jordförbindelse är dålig eller saknas.

En ELCB måste ha en bra jord för att funka, då den så att säga "mäter" läckströmmen från chassiet till jorden för att trigga.

 

 

Monterar du en typ RCD (Residual Current Device kallas även T-cut i Thailand) så har du skydd även om jorden inte är att lita på.

Den "mäter" skillnaden i ström som går ut i fasen med den som kommer tillbas till neutralen.

Minsta skillnad (normalt 30mA) är nog för att utlösa den.

 

Hur du ska kolla resistansen på din jordning är nog värt en egen tråd. Stora Tråden Om Jordning??

 

Från visuell inspektion och en enkel mätning med en Ohm-meter mellan din jord och ett provisoriskt jordspett, typ nedknackat armeringsjärn i fuktig mark.

(till våldsamma experiment (rekommenderas inte) som att lösa ut säkringarna en och en genom att överbelasta faserna till jorden)

 

Många gånger har det "jordats" bara genom att slå en spik i väggen, så kolla upp det.

 

Fortfarande är det den metalliska kontaken mellan värmaren och disbänken genom din metallomspunna flexslang som jag reagerar mot.

Själva vattnet i slangen är en dålig el-ledare som inte kan ge några farliga strömmar.

 

 

Det är av en sån här slang jag menar att du bör byta till:  http://webbshop.koppla.nu/anslutningsslangror_pex/&page=2  som isolerar vattenvärmaren från kranar och diskbänk!!

 

Länkar:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_leakage_circuit_breaker

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device

 

 

Johan

Med skammens rodnad på mina kinder konstaterar jag att det heter ELSD (Electronic Leakage Safety Device), inget annat. Svårt med utrikiskan ibland  :-)

 

Motsvarar vad vi kallar jordfelsbrytare, alltså mäts/jämförs ström i fas och nolledare, spänningen bryts om läcka (till jord) uppstår?

 

Blir att hitta en PEXslang som tål hetvatten, får väl i värsta fall beställas från Sverige. Håller med om att det blir säkrare utan metallslangen.

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med

 

Blir att hitta en PEXslang som tål hetvatten, får väl i värsta fall beställas från Sverige. Håller med om att det blir säkrare utan metallslangen.

Kan ta med en, när jag kommer upp till Udon 30 Januari, om du talar om vilken längd och vilka anslutningar du behöver

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man jordfelsbrytare så kan man leva utan jord.

Snarare så jorden är till mer besvär än nytta i det fallet.

 

En liten bomb så här på förmiddagen, jaja

 

Nu blir det väl krig här bland alla besserwissrar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

husse, on 14 Jan 2014 - 15:54, said:

husse, on 14 Jan 2014 - 15:54, said:

Kan ta med en, när jag kommer upp till Udon 30 Januari, om du talar om vilken längd och vilka anslutningar du behöver

För att ta till en klassisk replik: This is a offer you can´t refuse. Med andra ord JA TACK!

Som du ser på bilden är slangen märkt 1/2". Ytterdiametern på båda anslutningarna (gängorna där slangen skall skruvas fast) är 20mm. Längd 80 cm.

En öl utlovas för transporten :-)

post-4094-0-35238800-1389694370_thumb.jp

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man jordfelsbrytare så kan man leva utan jord.

Snarare så jorden är till mer besvär än nytta i det fallet.

 

En liten bomb så här på förmiddagen, jaja

 

Nu blir det väl krig här bland alla besserwissrar :-)

Krig och krig och är man besserwisser eller inte. Men jag tycker att om du står i ett våtutrymme med en diskbänk så känns det säkrare om den är jordad. Jordfelsbrytare rekomenderar man ju att man ska kontrollera flera ggr per år. Jordfelsbrytare är inte helt outslitbara och skulle den inte fungera vid ett jordfel i utrustningen känner jag mig säkrare om det är jordat. Finns det någon som kan garantera att en jordfelsbrytare alltid skyddar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man jordfelsbrytare så kan man leva utan jord.

Snarare så jorden är till mer besvär än nytta i det fallet.

 

En liten bomb så här på förmiddagen, jaja

 

Nu blir det väl krig här bland alla besserwissrar :-)

 

Ja men det hjälper väl föga om du själv är felande länken och får ström genom kroppen i duschen t.ex.

Det finns ju faktiskt risk att du hinner dö innan jordfelsbrytaren löser ut. Om du till exempel står i en ojordad dusch och får ström genom kroppen.

Och då är det ganska bra om enheten är skyddsjordad så den avleder strömmen. Varav du får indikation att det är jord fel genom att jordfelsbrytaren löser.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Krig och krig och är man besserwisser eller inte. Men jag tycker att om du står i ett våtutrymme med en diskbänk så känns det säkrare om den är jordad. Jordfelsbrytare rekomenderar man ju att man ska kontrollera flera ggr per år. Jordfelsbrytare är inte helt outslitbara och skulle den inte fungera vid ett jordfel i utrustningen känner jag mig säkrare om det är jordat. Finns det någon som kan garantera att en jordfelsbrytare alltid skyddar?

 

Har du tur så skyddar jorden dig, har du otur så gör den skadan värre.

 

I tahailand där man jämnt står på betonggolv utan skor och strumpor kan jag hålla med om att det inte gärna kan bli värre.

 

Sätt på ett par foppa tofflor så du blir isolerad en bit från backen så får du trippell skydd.

 

Jag meckar alltid el med tjocka sulor på.

 

Om man först har en jordfelsbrytare i centralen (den vanliga svenska varianten ) och sedan en vid förbrukaren (thai style ) så har du ju två i serie vore ju fan om båda skulle fallera.

 

Jord skyddar dig bara i det fallet att jorden faktiskt får tag i din el som är på rymmen och kan jorda den.

Vardör skulle ett elfel med automatik direkt kasta sig på jordledaren ?

Kan lika bra hamna i din kropp som i jordledaren.

 

Får man dra fram den själv isåfall vilket jag ibland har hjort men oftast finns det ju bara 2 ledare framdragna, fas och nolla.

 

Som sagt jordledare är väll inget fel på det men jordfelsbrytaren uppfanns efter jordledaren och räddar nog långt fler liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det hjälper väl föga om du själv är felande länken och får ström genom kroppen i duschen t.ex.

Det finns ju faktiskt risk att du hinner dö innan jordfelsbrytaren löser ut. Om du till exempel står i en ojordad dusch och får ström genom kroppen.

Och då är det ganska bra om enheten är skyddsjordad så den avleder strömmen. Varav du får indikation att det är jord fel genom att jordfelsbrytaren löser.

 

??

 

Jordefelsbrytare är till för att skydda dig (personskydd)

 

Varför skulle den inte funka ?

 

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-098-22

 

Mycket större chans att den räddar livet på dig än att jordledaren gör det.

Är snarare en slump om jordledaren skulle lyckats hitta rätt i sin uppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vardör skulle ett elfel med automatik direkt kasta sig på jordledaren ?

 

Därför att konstruktören av enheten skapat så att dom delar som jorden är ansluten till. Är dom delar som du kan komma i kontakt med.

Sen så betvivlar jag att det är så många som sätter tofflor på sig när dom duschar.

 

Att en skyddsjord kan ställa till med värre skada kan du gärna få utveckla. Då jag inte riktigt förstod den.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle den inte funka ?

 

Vem har sagt att en jordfelsbrytare inte funkar?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att en jordfelsbrytare inte funkar?

 

Den funkar men du dör ändå ?

 

Isåfall köp den inte, du förlorar bara pengarna då.

 

Men dom jag har köpt har slagit ifrån både en och två gånger och lämnat mig levande med en pirrning i fingret och strömlöst.

Bra grej för mig, kanske inte funkar för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att konstruktören av enheten skapat så att dom delar som jorden är ansluten till. Är dom delar som du kan komma i kontakt med.

Sen så betvivlar jag att det är så många som sätter tofflor på sig när dom duschar.

 

Att en skyddsjord kan ställa till med värre skada kan du gärna få utveckla. Då jag inte riktigt förstod den.

 

 

Om du står på trägolv med foppatofflor så är ju du själv ganska pissigt jordad och kan utan större problem hålla i 220V ledare som en fågel på tråden.

 

Men om du håller i chassit till den jordade tvättmaskinen samtidigt ja då är du hux flux död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du står på trägolv med foppatofflor så är ju du själv ganska pissigt jordad och kan utan större problem hålla i 220V ledare som en fågel på tråden.

 

Men om du håller i chassit till den jordade tvättmaskinen samtidigt ja då är du hux flux död.

 

Skyddsjord i kombination med jordfelsbrytare tycker jag är alldeles utmärkt kombination.

Blir det JORDFEL. så löser jordfelsbrytaren direkt. INNAN du själv hinner bli den felande länken.

 

Och jag vet inte vilken elektriker i Sverige som skulle strunta i att installera skyddsjord i ett våtutrymme idag?

Men jag vet med säkerhet. Att det är många i Thailand som strykit med. Just för att den som installerat vattenvärmaren STRUNTAT i skyddsjord.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyddsjord i kombination med jordfelsbrytare tycker jag är alldeles utmärkt kombination.

Blir det JORDFEL. så löser jordfelsbrytaren direkt. INNAN du själv hinner bli den felande länken.

 

Och jag vet inte vilken elektriker i Sverige som skulle strunta i att installera skyddsjord i ett våtutrymme idag?

Men jag vet med säkerhet. Att det är många i Thailand som strykit med. Just för att den som installerat vattenvärmaren STRUNTAT i skyddsjord.

 

I det fall du har en apparat av något slag med skyddande metallhölje så är det ju ganska osannolikt att så fort något går snett inuti den så ser den felaktiga ledaren direkt till att springa och lägga sig snyggt emot skyddsjorden.

 

Detta fokuserande på jordning är att missleda människor i falsk säkerhet.

 

Jordfelsbrytaren räddar ditt liv med mycket hög sannolikhet, den ska vara  #1 prio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...