Jump to content
IGNORERAD

Köpa produkt i Thailand och Sälja i Sverige?


Nickand

Recommended Posts

Hej.
 
Jag har hittat en produkt i Thailand som jag anser går att sälja i Sverige utan problem. Frågan nu är hur man går tillväga för att göra detta lagligt i Sverige.
 
Låt oss säga att produkten i sig är trästolar. För att säljastolar i Sverige lagligt och skattemässigt korrekt, vad behöver jag då göra?
 
Räcker det med att skapa en enskild firma/företag? vilken typ av skatt behöver man betala vid försäljning av stolarna i Sverige? och hur mycket? Hur går man tillväga för att betala skatten?
 
Om någon har erfarenhet utav köpa och sälja saker emellan Thailand och Sverige så skulle jag gärna vilja ha så mycket feedback som möjligt på detta, eller tips på vart man kan vända sig så att man gör detta korrekt ifrån dag ett.
 
Mvh 
 
Nick
Link to comment
Dela på andra sajter

Google är ett bra förstahandsinfo, söker du på t.ex : import från Thailand till Sverige

 

Får du ca 229 000 svar, jag tror säkert det finns mycket nyttigt där,

 

dessutom har den svenska tullens hemsida ganska bra info om gällande tullregler och kostnader

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du skall krångla med att fixa firma odyl innan du vet att det funkar.

 

Så importera dina "stolar" till Sverige sälj dem och om det verkligen fungerade så bra som du trodde så starta en enskild firma (lättast). Eventuell vinst när du har dragit av resor, frakt etc kan du ju ta upp i deklarationen... (ring och kolla med skatteverket den dagen det är aktuellt).

 

Är det så att du har tänkt ta in 100 000 "stolar" så kan det vara värt att fixa med firma odyl innan, men annars, ta det som en hobbyverksamhet...

 

Kommunen du bor i brukar ha en typ "nyföretagarförening" (googla) där kan du få tips och råd grattis om allt du behöver veta och de kan ge råd om det verkligen är något att ha din ide, en slags bollplank...

 

Lycka till

 

bob 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hitta ett samarbetspartner i Thailand för det första, som är väl insatt i rutiner vid export från Thailand. Sån som

fixar allt från ursprungsintyg till spedition, packning och frakt. Eftersom Du tar ett exempel om trävaror ska de vara

behnadlade så att de får tas till Sverige, tex värmebehandlade så alla myror och larver har dött. Ursprungsintyget

innebär oftast ett lägre tullavgift, om inte befrielse helt. (intygar att hela tillverkningsprocessen har skett i Thailand)

 

lycka till, importerade ett tag lite trävaror till Sverige, de sålde som bara smör, knappt hann jag packa upp dem

på torget när de var sålda. Tyvärr hade jag mitt eget jobb och tjejen ledsnade efter ett tag som så ofta händer,

inte ens bra saldo fick henne att fortsätta med det. men marginalerna var bra, det som jag hade betalat 400 SEK

för att ta till Sverige såldes för 1 200 SEK (klart man ska räkna av moms på 25& av det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

 

Hej.
 
Jag har hittat en produkt i Thailand som jag anser går att sälja i Sverige utan problem. Frågan nu är hur man går tillväga för att göra detta lagligt i Sverige.
 
Låt oss säga att produkten i sig är trästolar. För att säljastolar i Sverige lagligt och skattemässigt korrekt, vad behöver jag då göra?
 
Räcker det med att skapa en enskild firma/företag? vilken typ av skatt behöver man betala vid försäljning av stolarna i Sverige? och hur mycket? Hur går man tillväga för att betala skatten?
 
Om någon har erfarenhet utav köpa och sälja saker emellan Thailand och Sverige så skulle jag gärna vilja ha så mycket feedback som möjligt på detta, eller tips på vart man kan vända sig så att man gör detta korrekt ifrån dag ett.
 
Mvh 
 
Nick

 

 

Först så ska du nog kolla upp vilket träslag det är så inte dina stolar blir stoppade för att det saknas intyg på hur virket är odlat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även mot tullen vilka avgifter som kan tillkomma på varan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Lassekongo05

Hej!

 

Jag importerar saker från Thailand och säljer här i Sverige, hör av dig om du behöver hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...