Jump to content
IGNORERAD

สหภาพ union fackförening.


Fredrik T

Recommended Posts

Gott nytt år på Dig också o alla andra med.

 

Idag finns det inte såna försäkringar som ATP, etc endast om man råkar ut för arbetsolycka (arbetsskada är nog en omöjlighet idag att få igenom)

Annars är det inte facket som försäkrar en, utan arbetsgivaren betalar till FORA istället. Och främst menar jag onödiga tvångsförsäkringar via facket

som hemförsäkring till exempel. Jag var ju medlem också när jag blev sjuk och pensionerat så jag har ganska bra koll på det, för jag var i kontakt med

fackets försäkrings ombud för ett år sedan. Fick en hel nolla SEK därifrån. (är inte arbetssjukdom o kan inte kopplas ihopp med jobbet heller)

Ja inte tusan vet jag annat än att det försäkringsbolag som skickar mig pengar varje månad heter AFA som jag har för mig ägs tillsammans av LO och SAF och försäkringen som ger mig pengar heter AGS . http://www.afaforsakring.se/

Jag var medlem i Skogs- och träfacket och är hyfsat säker på att det var tack vare det medlemsskapet som jag får pengar varje månad. Den sjukdom som jag drabbades av hade inget som helst med jobbet att göra. Olika falla ödets lotter tydligen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fredrik T

    11

  • Fritz

    8

  • stefan5300

    5

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

@Loikkari

 

850 kronor i månaden? :ahh:

Vilket förbund är det som tar denna höga avgift?

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

850 kronor i månaden? :ahh:

Vilket förbund är det som tar denna höga avgift?

Svenska transportarbetare förbundet, ihopkopplat med inkomsten. Jag tror det är rätt vanlig avgift nuförtiden, vad säger rådet?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska transportarbetare förbundet, ihopkopplat med inkomsten. Jag tror det är rätt vanlig avgift nuförtiden, vad säger rådet?

Jag betalar ca 250 kronor/månad och är medlem i Finansförbundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för alla svar!

 

Nu efter en nyårshälsning och lite prat med min väns änka som bott många år i Sverige så förstår min Fru fackförening.

- Jag: Förstår du nu fackförening??

- Fru: Ja, som du berätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte tusan vet jag annat än att det försäkringsbolag som skickar mig pengar varje månad heter AFA som jag har för mig ägs tillsammans av LO och SAF och försäkringen som ger mig pengar heter AGS . http://www.afaforsakring.se/

Jag var medlem i Skogs- och träfacket och är hyfsat säker på att det var tack vare det medlemsskapet som jag får pengar varje månad. Den sjukdom som jag drabbades av hade inget som helst med jobbet att göra. Olika falla ödets lotter tydligen.

 

Fritz..

Ja har din arbetsgivare kollektivavtal så, betalar dom in till afa och du får nytta av den nu

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde sopbil i Stockholm blev jag tvingat att jobba över så pass mycket att alla kör o vilotider var inte att tala om,

till råga tvingades jag köra en obesiktad bil med obefintliga bromssar, en lastbil på 35 ton med last, utan last 28 ton

Jag blev i ofog med arbetsgivaren om övertidersättningar som inte ville betala så gick jag till facket med färdskrivar bladen,

stämpelraport från in-, utlogg och egna noteringar Det var bla en period som jag hade jobbat 16 t on dagen i tre veckor

utan veckovila,

 

Inte tog de nån notering om mina bevis, utan förhandlade fram ett omplacering på mig, som ändrades till en uppdägning

pga arbetsbrist, i verkligheten hade de anställd två nya chaffisar till samma jobb som jag gjorde under tiden. Med fackets

signelse, snacka om att kasta bort 850 SEK imånaden i fack avgift, iför sig är 250 av dem A-kassa avgift men 600 varje månad

för ingenting. En för alla, alla för en...

facket är för dom som inte vill jobba, inte för dom som jobbar (lite ironi på de )

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska transportarbetare förbundet, ihopkopplat med inkomsten. Jag tror det är rätt vanlig avgift nuförtiden, vad säger rådet?

Mitt råd är att du själv kontaktar AFA, det är ju dom och inte ditt fack som fattar beslut om du ska få ersättning eller inte för din sjukdom. Här står förresten att det är du själv som måste göra en anmälan och det kostar ju inget att försöka, man kan få pengar i efterskott.

http://www.transport.se/Press_aktuellt/2013/Mars-2013/Har-du-gloma-pengar-att-hamta/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott nytt år på Dig också o alla andra med.

 

Idag finns det inte såna försäkringar som ATP, etc endast om man råkar ut för arbetsolycka (arbetsskada är nog en omöjlighet idag att få igenom)

Annars är det inte facket som försäkrar en, utan arbetsgivaren betalar till FORA istället. Och främst menar jag onödiga tvångsförsäkringar via facket

som hemförsäkring till exempel. Jag var ju medlem också när jag blev sjuk och pensionerat så jag har ganska bra koll på det, för jag var i kontakt med

fackets försäkrings ombud för ett år sedan. Fick en hel nolla SEK därifrån. (är inte arbetssjukdom o kan inte kopplas ihopp med jobbet heller)

 

Du har nog lite fel där.

 

För jag har tyvärr blivit drabbad av en allvarlig sjukdom och då får jag 20000 + att jag får 100 eller om det va 200 för varje sjukhusdag+ 42000 ( agb) för att jag är varslad på grund av arbetsbrist.

 

Förra gången jag blev varslad fick jag c:a 30000 utöver det centrala avtalet, jag har för mig att det var i början på 90-talet.

 

Denna gången var det inte  mycket +  från företaget, all -komp blev ströken och det var flera som hade flera hundra timmar.

 

Grejen med facket är ju medlemmarnas engagemang.

 

Det räcker ju inte att sitta vid fikabordet och klaga på allting som inte passar.

 

Nä gå på mötena och välj en gubbe med båda fötterna på gjorden, inte nödigtvis en sosse

 

Otto.

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva detta :crazy:

 

A-kassa
มันเป็นประกันทำงาน

ทำงาน 6 เดือนในหนึ่งปีคุณจะได้รับประกัน  
สมมุติว่าในอนาคตคุณไม่มีงานทำ คุณยังได้รับเงินเดือนจาก "ประกัน A-kassa ประมาณ 80 เปอร์เซ็นต์

 

med reservation för ev stavfel o hjärnsläpp

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Inte satt jag vid fikabordet och klagade, utan knallade in till transport´s avd 5 i Sundbyberg och lämnade in bevisen om övertid.

Och ombudet var ju med i förhandlingen om uppsägning pga arbetsbrist (hur kan facket förhandla om uppsägning pga arbetsbrist samtidigt när de

godkänner två nya anställda till samma jobb, det kan man undra med mitt  chaffis hjärna) Dessutom skulle han informerat mig om uppsägnings

ersättning via facket vid förhandlingen, men han höll mest företagets sida, fick en två månaders uppsägningstid utan arbetsplikt,jag krävde tre,

företaget erbjöd en månad, facket förhandlade det till två.

 

Sen överklagade jag förhandlingarna först till avd styrelse, sen förbundets utskottet som tyckte att inga fel hade begåtts, utan ombudet/facket kan

själv välja vilka mål de driver vidare dessutom var jag en jävla knällspik enl ombudet i efterskott. Så här efterskott tycker jag att han skulle inte ha

förhandlat alls, utan gjort en anmälan till polis o länstyrelsen och drivit själv frågan om brott mot kollektivavtalet. Fan jag blir fortfarande irriterad

hur jävla blåst jag blev. Det ska tillläggas att företaget hette Resta AB som orsakade Stockholms stad ca 50 mille extra kostnader pga att de inte

kunde uppfylla åtaganden enl avtal och blev uppsagda i förtid, darav Staden fick leja ett nytt entrepenör som kostade rätt mycket mer.

 

 

Jag var i kontakt med alla tänkbara försäkringar och även en särskild försäkringsansvarig hos avd 5 men tyvärr blev det noll. AFA ersättningen fick jag

under första sjuskrivnings året, nåt om 17-19 SEK per dag.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte tusan vet jag annat än att det försäkringsbolag som skickar mig pengar varje månad heter AFA som jag har för mig ägs tillsammans av LO och SAF och försäkringen som ger mig pengar heter AGS . http://www.afaforsakring.se/

Jag var medlem i Skogs- och träfacket och är hyfsat säker på att det var tack vare det medlemsskapet som jag får pengar varje månad. Den sjukdom som jag drabbades av hade inget som helst med jobbet att göra. Olika falla ödets lotter tydligen.

 

Fritz..

 

Man behöver inte vara medlem i facket för att få ersättning från AFA/AGS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man behöver inte vara medlem i facket för att få ersättning från AFA/AGS.

Om man vill bli kollektivt ansluten måste man vara medlem, men mot förra tiden, betalade jag själv till Folksam, det var runt

200 SEK per månad. Så de är inte alls inbakade i fackavgiften längre. Spelar ingen roll längra, så snart jag fick beslutet om

sjukbidrag sa jag upp både medlemskapen och försäkringarna, just för att man inte fick nåt därifrån. Så kolla noga med dina

förmåner, visst kan det skilja från fack till fack.

 

Jag kan ju se transaktioner 15 månader tillbaka, så under sjuktiden (låg inkomst ca 70 % av SGI,mindre avgift) har jag betalat

471 SEK till facket och 129 SEK i kolektivförsäkringar.

post-7521-0-02822300-1388543677.jpg

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta mitt agg till facket, råkade ut for en sprängolycka i arbetet och fick nedsatt syn, forlorade horseln på ett ora, nedsatt horsel på det andra orat och tinnitus. Fick ut ett 6-siffrigt belopp men tyckte att det var for dålig ersättning och påtalade detta for mitt fackombud men han sa att det är så dålig ersättning och inget att gora åt, i stället for att säga det här kan vi inte noja oss med.

 

Då anlitade jag en privat forsäkringsagent som hjälpte mig och inom några månader hade hon ordnat så jag fick samma 6-siffriga belopp som forsta gången.

 

Samma dag jag fick min ersättning så gick jag till Byggnads fackforbund och sa upp mitt medlemskap till min framlidne fars stora fortret då han arbetat fackligt i mängder av år.

 

Som jag skrev forut att betala facket pengar är att kasta pärlor till svin.

 

post-3132-0-40109000-1388543292_thumb.jp

Sprängolyckan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta mitt agg till facket, råkade ut for en sprängolycka i arbetet och fick nedsatt syn, forlorade horseln på ett ora, nedsatt horsel på det andra orat och tinnitus. Fick ut ett 6-siffrigt belopp men tyckte att det var for dålig ersättning och påtalade detta for mitt fackombud men han sa att det är så dålig ersättning och inget att gora åt, i stället for att säga det här kan vi inte noja oss med.

 

Då anlitade jag en privat forsäkringsagent som hjälpte mig och inom några månader hade hon ordnat så jag fick samma 6-siffriga belopp som forsta gången.

 

Samma dag jag fick min ersättning så gick jag till Byggnads fackforbund och sa upp mitt medlemskap till min framlidne fars stora fortret då han arbetat fackligt i mängder av år.

 

Som jag skrev forut att betala facket pengar är att kasta pärlor till svin.

 

 

Sprängolyckan.

Kan bara hålla med, att vara med i facket och stödja dessa svin är verkligen att kasta pärlor för svin, korrumperat pack som bara håller sig själva om ryggen!

 

Jag var med facket många år, utan att någonsin *störa dem, bara snällt betalat in min avgift till dem.

 

2012 blev vi uppsagda på mitt dåvarande jobb.

 

-jag tänkte, kanske man får ringa till dem och fråga typ vad händer nu, vad bör jag göra, vad kan ni hjälpa mig med?

 

-Så jag gjorde så, ringer och frågar ovanstående får bara till svar "ja döö, du vet det är många som blir uppsagda nu, dåliga tider vetu"

-Jaha, det vet jag också, men kan ni hjälpa mig med något, är det något jag behöver veta? "nädöö inget vi kan göra, ring abf dööö"

 

Jag behöver väl inte tilläga att jag inte tyckte om Göteborgs dialekt mer efter det, jag tyckte redan från början det var en dryg dialekt (sorry göteborgare)

 

Sen efter detta fick jag själv reda på att jag har rätt till massor via Trygghetrådet, bla AGE försäkring, vilket också blir ett 6 siffrors belopp i slutänden, det hade väl ändå det där pundhuvudet i facket informerat om?

 

Tillråda på allt så gick det inte att gå ur skiten än på annat sätt straffa ut sig, helt enkelt ställa in månadsbetalningarna till skitstövlarna!

 

På bilden nedan kan man se hur korumperade skitstövlarna är, titta tex transport..fint land!

Skarmavbild-2013-12-27-kl.-16.00.42.png

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör väl minoriteten här som tycker facket är bra trots att jag inte är engagerad själv, jag betalar och håller käft som dom flesta.

För mig personligen har jag inte mycket gott att säga, men för andra "svagare" så har fått hjälp med div problem.

Man är ju med för att stödja alla, dom som inte kan förhandla och prata för sig själva hade bara fått smulor utan stödet från facket.

 

 

Dock så har facket varit för mycket på arbetarens sida ibland enligt mitt tycke trots att jag är vanlig knegare.

Riktiga lata dönickar och usla yrkesmän  som inte går att säga upp, så det är nog inte lätt att vara målarmästare ibland.

 

Att vi är där vi är idag med säkerhet,krav på att ha någonstans att äta och byta om,helgdagersättningar mm är fackets  (facket=vi medlemmars ) förtjänst.

Arbetsgivarna vill (naturligtvis) ta ett steg tillbaka vid varje förhandling för att maximera vinsterna, gubbarna kan väl sitta på en burk i soprummet och äta, vad är problemet?

 

Inte allt för ovanligt, och jag har varit på jobb där man får åka ombytt,ingenstans att äta,ingenstans att tvätta sig ..Trapphus i Centrala Gbg tex.

Då blir det caféfrukost och lunch på stan som arbetsgivaren får stå för, tack för det facket  :thumbsup:

 

 

Min arbetsledare tyckte en gång när vi hade lite att göra att jag och polaren skulle åka och hjälpa till med att bränna ned färg på en fasad en gång (ett riktigt jävla sketjobb imo)

 

När jag påpekade att vi inte har "Heta arbeten" som det krävs för det jobbet så.- Ähhh det spelar ingen roll,det är det ju ingen som vet.

 

Jodå ,jag vet och jag är skyddsombud så det går ju inte...  -Ojdå, just det , du var ju skyddsombud pep han...Just det sa jag följt av ett stort leende :y2:

 

 

Gott nytt fackligt år på er svartfötter :giggle: //Ådalen

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör väl minoriteten här som tycker facket är bra trots att jag inte är engagerad själv, jag betalar och håller käft som dom flesta.

För mig personligen har jag inte mycket gott att säga, men för andra "svagare" så har fått hjälp med div problem.

Man är ju med för att stödja alla, dom som inte kan förhandla och prata för sig själva hade bara fått smulor utan stödet från facket.

 

 

Dock så har facket varit för mycket på arbetarens sida ibland enligt mitt tycke trots att jag är vanlig knegare.

Riktiga lata dönickar och usla yrkesmän  som inte går att säga upp, så det är nog inte lätt att vara målarmästare ibland.

 

Att vi är där vi är idag med säkerhet,krav på att ha någonstans att äta och byta om,helgdagersättningar mm är fackets  (facket=vi medlemmars ) förtjänst.

Arbetsgivarna vill (naturligtvis) ta ett steg tillbaka vid varje förhandling för att maximera vinsterna, gubbarna kan väl sitta på en burk i soprummet och äta, vad är problemet?

 

Inte allt för ovanligt, och jag har varit på jobb där man får åka ombytt,ingenstans att äta,ingenstans att tvätta sig ..Trapphus i Centrala Gbg tex.

Då blir det caféfrukost och lunch på stan som arbetsgivaren får stå för, tack för det facket  :thumbsup:

 

 

Min arbetsledare tyckte en gång när vi hade lite att göra att jag och polaren skulle åka och hjälpa till med att bränna ned färg på en fasad en gång (ett riktigt jävla sketjobb imo)

 

När jag påpekade att vi inte har "Heta arbeten" som det krävs för det jobbet så.- Ähhh det spelar ingen roll,det är det ju ingen som vet.

 

Jodå ,jag vet och jag är skyddsombud så det går ju inte...  -Ojdå, just det , du var ju skyddsombud pep han...Just det sa jag följt av ett stort leende :y2:

 

 

Gott nytt fackligt år på er svartfötter :giggle: //Ådalen

 

Du har väl rätt egentligen, men jag blev bara så satans besviken då facket fullständigt sket i att vi hade blivit uppsagda, den borde väl kan men tycka haft någon typ av "för uppsagda kit" vad man ska göra och i vilka steg, etc etc, inte så lätt att veta ju när man aldrig varit i den situationen.

 

Men de som säger sig företräda oss arbetare ska fan inte vara arroganta, men de blir väl så när de suttit på kontor för länge och tappat greppet om verkligheten, vilket allt för många av dessa som kallar sig "arbetstagarnas företrädare" har gjort.

 

Max 5 år som förtroendevald inom facket sen skulle de fan ut i arbetslivet och arbetslöshet för att få lite grepp om verkligheten.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Jag försöker förklara för min fru hur viktigt det är med fackförening?

Men hon vet inte vad en fackförening är. Hon har bott med mej i Sverige 7 år och jobbat som vikarie med verkstad, städning, hotell, bryggeri, personlig assistent.

Jag vet inte hur jag ska förklara? 

 

Hjälp oss Fredrik och Kaij

Ta några kompisar och kör roll spel. Visa att flera tillsammans är starkare än en ensam

Link to comment
Dela på andra sajter

Max 5 år som förtroendevald inom facket sen skulle de fan ut i arbetslivet och arbetslöshet för att få lite grepp om verkligheten.

 

Då återstår bara problemet att hitta nytt folk att sätta in. Inte direkt nån lång kö av folk som vill ta på sig dylika impopulära uppdrag.

 

God fortsättning på det nya året.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då återstår bara problemet att hitta nytt folk att sätta in. Inte direkt nån lång kö av folk som vill ta på sig dylika impopulära uppdrag.

 

God fortsättning på det nya året.

 

Fritz..

 

Finns hur många arbetslösa i Sverige som helst, så det kan inte vara något större problem.tex massor med nysvenskar som inget jobb har.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med facket har blivigt väldigt uddlöst men tyvärr så tror jag att det är viktigare än på länge att vara med i facket . Men det underlättar ju inte att folk är totalt ointresserade av fackliga frågor rättigheter/skyldigheter iallafall på min arbetsplats. Inget skyddsombud ingen fungerande klubb tacka fan för Transport 5:an tröttnar. Sedan sitter det folk i fikarummet och gnäller på lönerna, hur många är kapabla att förhandla till sig ett bättre avtal än det facket gör. Det finns dom som fixar det men majoriteten har ingen aning om vad det är som gäller.

 

Sedan har vi en regering som kanske inte är så positivt inställt till facket. Även om Herr Statsminister vurmar för kollektivavtalen emellanåt,känns kanske som ett spel för galleriet.

 

Tack för ordet!

Ändrades av R_Thai68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Håller med Fritz i det att det är upp till medlemmarna att aktivera sig. Att facket har gjort massor historiskt är väl ingen som kan säga emot och än i dag så åker ju alla icke medlemmar snålskjuts på löneförhandlingarna som de gör. Jag betalar 286 kr i månaden till "Ledarna" och visst har jag inte fått något mer än gratis inträde på en fotbollsmatch men jag har ju själv inte gjort så mycket mer än att betala min avgift. Även om man kan tycka att de generella löneökningarna på några procent om året är futtiga i förhållande till lönsamhetsutvecklingen i bolagen, så finns det någon som kan tro att den skulle varit högre om facket inte funnits? Nu pratar jag inte om de som löneförhandlar själva utan det "stora kollektivet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där med facket Ja Ja, Har varit förtroende vald i många år, sista åren som försäkringsansvarig..

Det är inte lätt att hitta kryphål för att hjälpa dom med  alla ovanliga sjukdomar i dagsläget..

Har hjälpt några med alkoholproblem, sista fick jag en riktig utskällning på en fredagsnatt, för att han fick sparken..

Efter detta orkade jag inte fortsätta med detta, plugga regler läsa försäkringsrätt med allt, så nu mera betalar jag bara avgiften 670kr mån, (Metall)

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte tusan vet jag annat än att det försäkringsbolag som skickar mig pengar varje månad heter AFA som jag har för mig ägs tillsammans av LO och SAF och försäkringen som ger mig pengar heter AGS . http://www.afaforsakring.se/

Jag var medlem i Skogs- och träfacket och är hyfsat säker på att det var tack vare det medlemsskapet som jag får pengar varje månad. Den sjukdom som jag drabbades av hade inget som helst med jobbet att göra. Olika falla ödets lotter tydligen.

 

Fritz..

 

Jag vågar påstå att du har fel. Jag har inte varit medlem i något fack, men får ändå pengar från AFA. Däremot så fick jag ju själva hålla på med pappersexercisen och ansöka om att få ersättning, vilket man slipper om man hade varit med i facket. Då hade ju facket skött om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar påstå att du har fel. Jag har inte varit medlem i något fack, men får ändå pengar från AFA. Däremot så fick jag ju själva hålla på med pappersexercisen och ansöka om att få ersättning, vilket man slipper om man hade varit med i facket. Då hade ju facket skött om detta.

OK, jag hade fel, varken för första eller sista gången är jag rädd för.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...