Jump to content
Sign in to follow this  
Fredrik T

สหภาพ union fackförening.

Recommended Posts

Fredrik T

Hej!

Jag försöker förklara för min fru hur viktigt det är med fackförening?

Men hon vet inte vad en fackförening är. Hon har bott med mej i Sverige 7 år och jobbat som vikarie med verkstad, städning, hotell, bryggeri, personlig assistent.

Jag vet inte hur jag ska förklara? 

Hjälp oss Fredrik och Kaij

Chryzaliz

Säg at hon får pengar från A-kassan om hon blir utan arbete. Pengar brukar thaiarna förstå.

Prisvärda försäkringar i vissa förbund.

Löneförhandlingar, även om många arbetsgivare är bekväma av sig och ger även oanslutna lön som följer avtalen.

• Fint 4

Fritz

Jag glömde att berätta att hon är från Thailand.

Men då får du väl översätta åt henne ! Gott nytt år på er båda ! :thumbsup:

Fritz..

• Fint 1

Fredrik T

Jag glömde att berätta att hon är från Thailand.

Hon kan bra vardagssvenska och jag kan också lite thailändska, men inte förklara svåra saker. + att hon kan inte engelska.

Så vi har ett dilemma.

Fredrik T

Men då får du väl översätta åt henne ! Gott nytt år på er båda ! :thumbsup:

Fritz..

Tack för gott nytt år och önskar detsamma. Jag vet vad en fackförening är och är själv medlem i livsmedelarbetarförbundet,

men misslyckas tyvärr med att förklara det för min fru.

• Fint 1

bullerobang

Ett förslag är att du skickar henne på "Startpunkten" som den lokala fackföreningen anordnar, den ska vara gratis även för icke medlemmar och är på ca 6 timmar vanligt vis en lördag, lunch brukar ingå. Det är en kurs som berättar om fackets historia, vad facket gör och hur dom arbetar man går även igenom lite försäkringar och alla fördelar med facket m.m . Det är ju alltid en början iaf.

• Fint 2

Fredrik T

Säg at hon får pengar från A-kassan om hon blir utan arbete. Pengar brukar thaiarna förstå.

Prisvärda försäkringar i vissa förbund.

Löneförhandlingar, även om många arbetsgivare är bekväma av sig och ger även oanslutna lön som följer avtalen.

Hej Chryzalis!

Vi har träffats hos Maitan. Kommer du ihåg att du varnade oss för jeepsafarin på koh samet, kan slå tänderna i ölflaskan...

Hon har inte ens kommit in i a-kassan ännu och förstår inte vad en fackförening har för betydelse.

Jag är frustrerad för jag kan inte förklara. Tror jag skulle behöva hjälp av Magrood. Jag vet inte om fack finns i Thailand?

Tror att det finns och om det inte finns så vore det en bra ide för arbetarna i Thailand att starta.

Fredrik T

Hej Chryzalis!

Vi har träffats hos Maitan. Kommer du ihåg att du varnade oss för jeepsafarin på koh samet, kan slå tänderna i ölflaskan...

Hon har inte ens kommit in i a-kassan ännu och förstår inte vad en fackförening har för betydelse.

Jag är frustrerad för jag kan inte förklara. Tror jag skulle behöva hjälp av Magrood. Jag vet inte om fack finns i Thailand?

Tror att det finns och om det inte finns så vore det en bra ide för arbetarna i Thailand att starta.

ยูเนี่ยมันคืออะไร

Guest

Kanske ska hon bli medlem i A-kassa enbart, tyvärr är jag väldigt besviken på facket efter 35 år som medlem.

(bort sett en period som jag körde eget ca 10 år men även då var jag medlem i SAF istället)

De verkar vara mer arbetgivarens springpojkar nuförtiden och förtroendevalda har sitt eget förmån i främsta ledet.

Dessutom har jag hela tiden "hatat" deras tvångförsäkringar, oftast kan man för handla bättre själv

• Fint 5

Fredrik T

Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och den hjälp jag fick av facket var bedrovlig, så att betala facket pengar är som att kasta pärlor åt svin.

Det räcker att vara med A-kassan men det är jag inte heller.

Jag förstår, men kan tyvärr inte förklara för min bondbrud från Issan.

stefan5300

Kanske ska hon bli medlem i A-kassa enbart, tyvärr är jag väldigt besviken på facket efter 35 år som medlem.

(bort sett en period som jag körde eget ca 10 år men även då var jag medlem i SAF istället)

De verkar vara mer arbetgivarens springpojkar nuförtiden och förtroendevalda har sitt eget förmån i främsta ledet.

Dessutom har jag hela tiden "hatat" deras tvångförsäkringar, oftast kan man för handla bättre själv

Bättre att lägga vad fackavgiften kostar på en egen forsäkring och pensionssparande, måste väl handla om 5-600 kronor per månad.

• Fint 7

Fredrik T

Bättre att lägga vad fackavgiften kostar på en egen forsäkring och pensionssparande, måste väl handla om 5-600 kronor per månad.

Problemet för oss är att hon inte vet vad en fackförening är? Stefan är du i Thailand nu?

Kan du be din Fru att skriva på thailändska och förklara vad en fackförening är?