Jump to content
IGNORERAD

Farang Staffing


kalasin72

Recommended Posts

är det någon här på mp som testat farang staff.tänkte bosätta mej i Thailand och jobba i sverige,man är lite misstänksam :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon här på mp som testat farang staff.tänkte bosätta mej i Thailand och jobba i sverige,man är lite misstänksam :14:

Kolla med Erkki eller P3

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara

Hur är det med företaget som hyr tjänsten???

Vad gäller ang skatten för företaget??

Många företag är inte så villiga att sätta in pengar på utländska konton pga skattemyndigheten

Jag har hört mig för med företaget jag jobbar åt ibland å dom hade ett thaiföregat som dom betalade ut pengar till å dom fick en fet revision så

dom var inte så pigga på det,advokaterna vart dyra som fan

 

Tips å råd mottages

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

En undran bara

Hur är det med företaget som hyr tjänsten???

Vad gäller ang skatten för företaget??

Många företag är inte så villiga att sätta in pengar på utländska konton pga skattemyndigheten

Jag har hört mig för med företaget jag jobbar åt ibland å dom hade ett thaiföregat som dom betalade ut pengar till å dom fick en fet revision så

dom var inte så pigga på det,advokaterna vart dyra som fan

 

Tips å råd mottages

 

 

Jag vet inte hur företaget du talar om har gjort, men...
Det finns något som skatteverket kallar armlängdsavstånd till företaget de hyr in personal ifrån eller som säljer tjänster och produkter överlag.
Finns inte det avståndet, så kan företaget bli skattskyldiga i Sverige.
 
Dvs. ett svenskt företag äger ett utländskt företag eller en nära släkting äger ett utländskt företag och då kan skatteverket anse att det är enbart för att slippa betala skatter i Sverige.
Alltså anses det som skattebrott.
 
Vi har för nuvarande över 30 företag vi arbetar med i Sverige inom olika branscher och ingen har haft några problem med skatteverket pga Farang Staffing.
Trots några revisioner.
 
Vi är även registrerade som arbetsgivare hos skatteverket och innehar svensk F-skatt, vilket vi inte fått beviljat om vi varit ett problemföretag.
Dessa dokument behövs dock inte för anställda som är boende i Thailand, utan bara för våra anställda som är fast boende i Sverige och arbetar hela året.
Dessa anställda får då samma sociala skydd som alla andra som arbetar i Sverige åt vilket svenskt företag som helst.
Skatter, arbetsgivaravgifter, försäkringar och pensioner betalas precis som vanligt.
 
God jul och gott nytt år till alla på MPR. :party:

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...

Hej,

 

Jag har nyligen flyttat till Thailand.

 

Min arbetssituation ser us som följande:

 

Jag arbetar på mitt egna företag som är ett svenskt AB.

Jag arbetar enbart på distans, och behöver inte åka tillbaka till Sverige

Dock är tanken att jag på sikt skall skriva mig här i Thailand, idag har jag Non Im "O" Visa (Multiply).

 

Det jag funderar över är om jag skriver ut mig ur Sverige så blir jag inte längre skattepliktig i Sverige, eller hur?

Skulle jag då tex kunna jobba på Farang Staffing och fakturera mitt Svenska bolag? Jag förstår att detta aldrig hade fungerat om jag skulle på något sätt bo i Sverige, men situationen förändras ju avsevärt nu när jag faktiskt bor på heltid i Thailand.

 

Tips och råd uppskattas avsevärt.

 

Tack från Ang Thong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Jag har nyligen flyttat till Thailand.

 

Min arbetssituation ser us som följande:

 

Jag arbetar på mitt egna företag som är ett svenskt AB.

Jag arbetar enbart på distans, och behöver inte åka tillbaka till Sverige

Dock är tanken att jag på sikt skall skriva mig här i Thailand, idag har jag Non Im "O" Visa (Multiply).

 

Det jag funderar över är om jag skriver ut mig ur Sverige så blir jag inte längre skattepliktig i Sverige, eller hur?

Skulle jag då tex kunna jobba på Farang Staffing och fakturera mitt Svenska bolag? Jag förstår att detta aldrig hade fungerat om jag skulle på något sätt bo i Sverige, men situationen förändras ju avsevärt nu när jag faktiskt bor på heltid i Thailand.

 

Tips och råd uppskattas avsevärt.

 

Tack från Ang Thong!

Det är ganska komplicerat, testa och maila skattemyndigheten så får du se, svårt att få några vettiga svar av dom.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/skattskyldighet.4.65fc817e1077c25b8328000206.html

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

Hej,

 

Jag har nyligen flyttat till Thailand.

 

Min arbetssituation ser us som följande:

 

Jag arbetar på mitt egna företag som är ett svenskt AB.

Jag arbetar enbart på distans, och behöver inte åka tillbaka till Sverige

Dock är tanken att jag på sikt skall skriva mig här i Thailand, idag har jag Non Im "O" Visa (Multiply).

 

Det jag funderar över är om jag skriver ut mig ur Sverige så blir jag inte längre skattepliktig i Sverige, eller hur?

Skulle jag då tex kunna jobba på Farang Staffing och fakturera mitt Svenska bolag? Jag förstår att detta aldrig hade fungerat om jag skulle på något sätt bo i Sverige, men situationen förändras ju avsevärt nu när jag faktiskt bor på heltid i Thailand.

 

Tips och råd uppskattas avsevärt.

 

Tack från Ang Thong!

 

I ditt fall skulle jag avråda ifrån att använda Farang Staffing.

Du är obegränsat skatteskyldig tack vare ditt AB.

 

Alltså spelar det ingen roll var du skriver dig, du betalar dina skatter i Sverige ändå pga anknytningen till företaget.

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall skulle jag avråda ifrån att använda Farang Staffing.

Du är obegränsat skatteskyldig tack vare ditt AB.

Alltså spelar det ingen roll var du skriver dig, du betalar dina skatter i Sverige ändå pga anknytningen till företaget.

Vad säger dubbelbeskattningsavtalet med Thailand ? Kan det undanröja Sveriges beskattningsrätt för lön från Thailand om mer än 180 dagar i Thailand även för obegränsat skattskyldiga i Sverige?
Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

Vad säger dubbelbeskattningsavtalet med Thailand ? Kan det undanröja Sveriges beskattningsrätt för lön från Thailand om mer än 180 dagar i Thailand även för obegränsat skattskyldiga i Sverige?

 

Det är en fråga du får ställa till Skatteverket i Sverige.

 

Jag svarar nu bara för oss, Farang Staffing.

Om du är obegränsat skatteskyldig i Sverige och jobbar i Sverige och vill bli anställd av Farang Staffing, så går det alldeles utmärkt och vi betalar in era skatter och arbetsgivaravgifter till svenska Skatteverket.

 

Vad gäller att jobba på distans ifrån Thailand, så är det inget vi kan hjälpa till med eftersom det krävs arbetstillstånd för att arbeta i Thailand.

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en fråga du får ställa till Skatteverket i Sverige.

Jag svarar nu bara för oss, Farang Staffing.

Om du är obegränsat skatteskyldig i Sverige och jobbar i Sverige och vill bli anställd av Farang Staffing, så går det alldeles utmärkt och vi betalar in era skatter och arbetsgivaravgifter till svenska Skatteverket.

Vad gäller att jobba på distans ifrån Thailand, så är det inget vi kan hjälpa till med eftersom det krävs arbetstillstånd för att arbeta i Thailand.

OK, så ditt svar är att jag inte kan ha väsentlig anknytning, ex vis bolag, i Sverige och använda mig av ditt upplägg? Jag avser att bo och vara skriven i Thailand och arbeta i Sverige.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Har idag pratat med Office of Labour, och de påstår att jag inte behöver något arbetstillstånd för att arbeta på distans i mitt egna bolag i Sverige, men efter ett tag så visste de inte riktigt om det var "helt" lagligt ?!?!? De kunde i alla fall inte hjälpa mig fool.gif 

 

Med andra ord verkar jag befinna mig i en gråzon för vad varken skatteverket i Sverige och myndigheterna i Thailand kan svara på för tillfället, eller så får jag alltid prata med fel personer!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

OK, så ditt svar är att jag inte kan ha väsentlig anknytning, ex vis bolag, i Sverige och använda mig av ditt upplägg? Jag avser att bo och vara skriven i Thailand och arbeta i Sverige.

 

Eftersom vi har både F-skatt och är registrerade som arbetsgivare i Sverige, så kan du fortfarande arbeta via oss, men du måste skatta för dina intjänade pengar i Sverige.

Och så är det för alla våra anställda som har väsentlig anknytning och/eller är skrivna i Sverige.

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

Hej,

 

Har idag pratat med Office of Labour, och de påstår att jag inte behöver något arbetstillstånd för att arbeta på distans i mitt egna bolag i Sverige, men efter ett tag så visste de inte riktigt om det var "helt" lagligt ?!?!? De kunde i alla fall inte hjälpa mig fool.gif 

 

Med andra ord verkar jag befinna mig i en gråzon för vad varken skatteverket i Sverige och myndigheterna i Thailand kan svara på för tillfället, eller så får jag alltid prata med fel personer!?!?

 

Det är ingen gråzon rent lagmässigt.

Du får inte arbeta i Thailand utan arbetstillstånd.

 

Sedan om myndigheterna i Thailand kan eller vill bevisa att du faktiskt arbetar när du sitter på ditt rum och knappar på datorn är en helt annan fråga.

 

För oss är det inte möjligt att anställa någon som arbetar i Thailand (på distans mot Sverige) även om det är så gott som riskfritt.

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...