Jump to content
IGNORERAD

Fixa ert UT på 3 dagar ;) (speciellt för er i solna)


Steffo

Recommended Posts

Som många av er andra så satt jag och väntade förgäves i månader på MIG Solna, inte ens en handläggare hade man fått tilldelad när man ringde och frågade dag ut och dag in.

Men efter att jag kontaktade en handläggare på annan "mindre belastad ort" och bad om att flytta mitt ärende dit blev hela ärendet avklarat på 3 dagar!!!

Jag kan bara rekommendera er andra att göra likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

villket MIG var det,är ni gifta eller har barn.ska lämnat in minna papper till MIG i karlstad,ej gift men sambo i sverige i ca 5mån

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske ska tillägga att det möjligtvis (jag är inte säker, det kanske går lika bra utan också) kan vara bra att ha en anledning till att be om att få ert ärende flyttat. Kanske har ni själva tänkt flytta... eller... jag vet inte men en snabb flytt är lätt fixat med adressändring på internet och hyra "brevlåda/del av lägenhet" av nån via blocket.. det går ju snabbt att flytta tillbaka sen igen när allt är klart ;)

Men detta kanske är onödigt jag vet inte, det är bara en idé..

Lycka till hur som helst !!

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

turbo054

lär inte ta lång tid för er efter att du skickat papperen, det kan jag lova, som jag skrev tidigare så blev min tjejs klart på 3 dagar efter att jag skickat in dom

Link to comment
Dela på andra sajter

det går relativt snabbt i Karlstad turbo.

För oss tog det cirka 5 veckor efter intervju i Bkk till allt var klart.

Och det var i Karlstad

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på er har väntat 4mån på UT  för min fru har ej fått nån handlägare i uppsala vad kan man göra för att de ska hända nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

hej på er har väntat 4mån på UT  för min fru har ej fått nån handlägare i uppsala vad kan man göra för att de ska hända nåt

Hej!

Verkar konstigt med 4 mån...om jag vore som du skulle

jag gå dit och prata med dom i Reception/Expedition...

...och fråga varför och vad du ska göra..det är oftast

bättre och träffas "face to face".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lars jag o frun lämnade in papprerna i aug i Bangkok  hon va på intervjun 4/9 papprena var i Uppsala  17/9 sen har man ej hörtnått har ringt ditt minst 200 gånger enda svar man får du får vänta som allaandra minst 6mån

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej lars jag o frun lämnade in papprerna i aug i Bangkok  hon va på intervjun 4/9 papprena var i Uppsala  17/9 sen har man ej hörtnått har ringt ditt minst 200 gånger enda svar man får du får vänta som allaandra minst 6mån

Vi kanske har rekordet?

1 timma inklusive väntetid på Migrationsverket i Göteborg gav uppehållskort (=UT) fram till 2013/12/23.

Tog längre tid att få turistvisum'et förlängd med 3 månader.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Hej lars jag o frun lämnade in papprerna i aug i Bangkok  hon va på intervjun 4/9 papprena var i Uppsala  17/9 sen har man ej hörtnått har ringt ditt minst 200 gånger enda svar man får du får vänta som allaandra minst 6mån

Hej!

Gå/åk till MIG´s kontor tycker jag.men kom ihåg "smile"  :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej hur gick de till  kan du hjälpa mej blir vansinig på sveska myndigheten

Till att börja med måste du komma från ett EES-land och inte vara svensk medborgare.

Det funkar bra med t.ex. Norge, Finland eller Danmark :-)

Sen måste du bo i Sverige i minst 5 år och ha ett arbete / inkomst.

Eftersom man inte vill hindra den fria rörligheten i EU får du ta med dig din fru eller sambo till Sverige.

Vänd dig till närmaste migrationsverk - dom utfärder tillståndet, ett såkallat uppehållskort medan du väntar.

Hon får samma rättigheter / skyldigheter som du, dvs hon kan jobba, betala skatt och slipper medicinsk försäkring.

Efter 5 år får din Thailändska fru/sambo såkallat permanent uppehållsrätt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att aldrig kunna få något annat än standardsvaret "sex månader" när man frågar MIG om hur lång tid det tar för ett UT-ärende. För de flesta verkar det ju dock gå betydligt mycket fortare och man får väl hoppas att man hamnar i den gruppen. Sitter inte på nålar ännu med tanke på att det inte var så länge sedan tjejen var på sin intervju och dessutom har det ju varit jul och semestertider, och jag skulle vara förvånad om hennes papper ens kommit MIG tillhanda. Jag hoppas iaf. att det skall vara klart senast den 1 april så att vi kan åka tillsammans från Thailand efter jag varit nere en månad. Det här med distansförhållande är ingen höjdare, men jag antar att det samtidigt kan vara en värdemätare.'

Jaja, *Suck*! Lycka till alla ni som är i samma sits. Och fortsätt gärna att dela med er av era erfarenheter.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som MIG i Uppsala med flit ser till att det ska 6 månader

Frugans UT tog 6 mån likaså dottern som kom 2 år senare

ca 6 månader efter vi sökt för dottern åkte frugan ned till Thailand med en 3veckorsbiljett

och hon hade dottern med sig hem till Svedala, fast det var att ta en rövare :whistle:

Hade även flax med att hitta en enkelbiljett för dottern på samma flyg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Migrationsverkets anställda är väl som alla andra anställda... om man får direktiv om hur lång tid en uppgift max får ta, så tar det den tiden...

Det finns liksom inget incitament för dom att jobba snabbare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

                                    Hej Chang    vet du tel nr till migrationsverket i Karlstad har hört att de går snabbare att få UT där har väntat i 5mån på svar från uppsala har ej fått nån handlägare ännu MVH Lappen1 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

                                    Hej Chang     vet du tel nr till migrationsverket i Karlstad har hört att de går snabbare att få UT där har väntat i 5mån på svar från uppsala har ej fått nån handlägare ännu MVH Lappen1 

Jag läste din fråga, före Herr Chang kanske,

http://gulasidorna.e...o_area=karlstad

Migrationsverket Tlf. 0771 - 23 52 35

Drottningg. 28 A,

Box 616

65113 KARLSTAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till att börja med måste du komma från ett EES-land och inte vara svensk medborgare.

Det funkar bra med t.ex. Norge, Finland eller Danmark :-)

Sen måste du bo i Sverige i minst 5 år och ha ett arbete / inkomst.

Eftersom man inte vill hindra den fria rörligheten i EU får du ta med dig din fru eller sambo till Sverige.

Vänd dig till närmaste migrationsverk - dom utfärder tillståndet, ett såkallat uppehållskort medan du väntar.

Hon får samma rättigheter / skyldigheter som du, dvs hon kan jobba, betala skatt och slipper medicinsk försäkring.

Efter 5 år får din Thailändska fru/sambo såkallat permanent uppehållsrätt.

mvh GD

Kände en tysk som bodde i Värnamo och ville fixa uppehållskort för sin tjej från Thailand. MIG i Jönköping tvärnekade och sa att hon måste söka från Thailand fast han kunde bevisa att hon kan söka från Sverige. Så nu har tjejen återvänt och vet inte om hon kommer hit mera.

För min fru tog det 10 dagar att fixa uppehållskort. Jag var då finsk medborgare(11 år sen).

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Jag läste din fråga, före Herr Chang kanske,

http://gulasidorna.e...o_area=karlstad

Migrationsverket Tlf. 0771 - 23 52 35

Drottningg. 28 A,

Box 616

65113 KARLSTAD

Det där är ju nummret till Mig i Säffle...

Migrationsverket

Tlf. 0771 - 23 52 35

Järnvägsg. 13

Box 312

66125 SÄFFLE

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det där är ju nummret till Mig i Säffle...

Migrationsverket

Tlf. 0771 - 23 52 35

Järnvägsg. 13

Box 312

66125 SÄFFLE

Kul

Numret går även till Göteborg, Jönköping, Boden ..

Kanske nån typ av växel :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...