Jump to content
IGNORERAD

Konungamord?


BORN62

Recommended Posts

Hejsan!

Hittade detta på nätet.

Intressant läsning.

Kungen av Thailand, Bhumibol Aduljadej eller Rama 9, har styrt Thailand sedan 1946. Han är mycket popupuär och åtnjuter gudomlig status. Det finns en gammal profetia att det bara skall finna 9 kungar i den nuvarande ätten och så fall är den nuvarande den sista. Lika så bra för kronprinsen är en odåga med de grövsta av brott på sitt samvete. Vilka dessa är går jag inte in på här.

En gastkramande historia är den om vad som hände med den nuvarande konungens företrädare den 9:e juni 1946. Det är en händelse som ingen pratar om i Thailand eller få ens känner till. Jag har "testfrågat" många välutbildade thailändare genom åren och fått detta bekräftat. Här skall jag kortfattat redogöra för händelseförloppet denna sorliga dag.

...

Bangkok, 9 juni 1946.

...

Klockan 9:20 den 9:e juni 1946 hittades kungen död i sin sängkammare. Han är bara 20 år gammal och har varit kung sedan 1935! Bara fyra dagar senare skulle han ha återvänt till Schweiz för att fullfölja sin doktorsgrad i juridik vid universitetet i Lusanne. Ananda Mahidol efterträddes av sin bror Bhumibol Adulyadej, den nuvarande kungen av Thailand. Keith Simpson, rättläkare vid brittiska utrikesdepartementet hjälpte den thailändska regeringen at utreda omständigheterna kring kungens död. Han kom fram till att följande hade inträffat den här dystra morgonen

06:00, Kungen väcks av sin mor.

07:30, Kungens page, But Pathamasarin, träder i tjänst och börjar förbereda frukost på en balkong i anslutning till kungens påklädningsrum.

08:30, But ser kungen stående i sitt påklädningsrum.

08:45, Kungens andra page , Chit Singaseni dyker upp och säger att han kommit för att ta mått på kungens medaljer och dekorationer då man ämnar låta tillverka ett skrin åt dessa.

09:00, Prins Bhumibol, den nuvarande kungen av Thailand, besöker kung Ananda. Han uppger senare att kungen låg och slumrade på sin säng.

09:20, Ett ensamt skott hörs från kungen sängkammare. Chit Singaseni springer in i kammaren, springer sedan ut och bort längs den korridor som leder till kungens mor och skriker: ”Kungen har skjutit sig själv”. Kungens mor följer med Chit till sängkammaren. Där hittar man kungen liggande i sängen på rygg och nedblodad från ett sår i huvudet. Senare under dagen meddelar radion att kungen omkommit i en skjutolycka. I oktober 1946 meddelar en undersökningskommision att kungens död inte var en olyckhändelse men att varken mord eller självmord kunde bevisas på ett tillfredställande sätt. I november 1947 iscensätter fältmarskalk Plaek Pibulsonggram en statskupp mot den valda regeringen och beordrar en rättegång om kung Anandas död. Kungens sekreterare, senator Chaleo Patoomros, och de två pagerna, But och Chit arresteras och anklagas för en konspiration att döda kungen. Rättegången börjar i augusti 1948. 124 vittnen hörs och utredningensmaterialet är mycket omfattande. De tumultartade förhandlingarna avslutas i maj 1951. Rätten finner att kung Ananda mördats men att sekreterare Chaleo Patoomros inte bevisats skyldig och att ingen av de två pagerna avlossat det dödande skottet. Däremot finner man Chit Singaseni medskyldig till brottet. Anklagelserna mot But och Chaleo avvisas och de släpps fria. Chit överklagar beslutet och åklagaren överklagar frikännandet av Chaleo och But. Efter 15 månader av överläggningar avvisar appelationdomstolen Chit Singasenis överklagan. Man dömer även But Pathamasarin som skyldig. Högsta domstolen överlägger i 10 månader och fastställer domarna mot pagerna. Nu döms även kungens sekreterare, senator Chaleo Patoomros, för inblanding i kungamordet. I februari 1955 avrättas alla tre för inblandning i den konspiration som ledde fram till mordet på kung Ananda Mahidol. Idag anses alla tre ha varit oskyldiga till att ha varit inblandade i brottet. De finns de som tror att Thailands konung, Rama IX, är den ende som idag vet vad som verkligen hände den där morgonen. Kanske vi får redan på sanningen i något slags testamenet så småningom.

.

Den officiella förklaringen idag är att Ananda Mahidol dog i en skjutolycka när han gjorde rent vapnet. Det är en förklaring som inte håller av följande skäl.

...

1. Kungen hittades utan sina glasögon. Han såg mycket illa och skulle aldrig ha utfört vapenvård utan dessa.

...

2. Han var skjuten i pannan. Vapnet, en Colt 45, fanns inte i omedelbar anslutning till kroppen.

...

3. En Colt 45 är ett tungt vapen och svårt att hantera utan övning, särskilt av Ananda som var mycket klent byggd.

...

4. Ingångshålet i pannan var litet. En Colt 45 klyver hela huvudet från nära håll!

...

5. Ingen patronhylsa hittades.

...

6. En senare utredning av Kung Bhumibol visade att colten aldrig hade avfyrats den här morgonen. Denna utredning har aldrig offentliggjorts av någon thailändsk regering.

Det är idag okänt vem som mördade Thailands kung denna sorgliga morgon 1946. Kungen var till sin karaktär mycket naiv och sorglös men framförallt mycket ung och bräcklig. Han var mycket älskad av sitt folk trots sin låga ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Mycket intressant! Tackar för detta, och undrar var på nätet du hittade det? :morgon:

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning. Verkar som du studerat historiken en del eftersom du pratat med en del folk?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Intressant ämne. Hoppas det finns någon historiskt bevandrad som kan mata på med mera  intressant information!

För något år sedan ställde jag själv frågan till några Thai, hur dom såg på den s.k. "skjutolyckan"

Om jag minns rätt så skulle tydligen den nuvarande Kungen, ganska tydligt tackat nej till uppdraget som Kung. Han var inte alls intresserad av att bestiga Kungaämbetet. Men han ändrade sig, mycket p.g.a folket lyfte fram honom, och han kände folkets stöd. Undrar om han dessutom inte bodde utomlands vid den tiden "skjutolyckanolyckan" hände.

Hoppas det finns någon som kan mera om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Inte för att jag har forskat Jingjing, men det står i Born62s inlägg:

"09:00, Prins Bhumibol, den nuvarande kungen av Thailand, besöker kung Ananda. Han uppger senare att kungen låg och slumrade på sin säng."

Det hade väl varit svårt om han inte var i Thailand? ???

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Jo Tommy, jag läste detta. Jag berättade bara hur några Thai såg på frågan om det s.k. självmordet. När jag ställde frågan till dem så gjorde jag det retoriskt undermedvetet att (det är väl klart att man på något sätt kan misstänka att den nuvarande Kungen låg bakom, eller hade ett finger med i spelet på något sätt.

För den som är intresserad finns det mycket att läsa under denna länk.  http://web.telia.com...ngafamiljen.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Glömde detta tillägg!

Bhumibol har genom sin sätt, att att lyssna på folk och se dem (inte se ned på dem) vunnit Thailändarnas hjärta. Hans populäritet och respekt är förtjänad och oavsett vad man tycker om kungaföreteelsen så borde man ge honom kredit för detta! . Han har dessutom visat sig ha en överlägsen diplomatisk förmåga och mixen av dessa egenskaper är förmodligen nyckeln till hans långa tid på jobbet, som levande Kung.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det finns en engelsk bok om detta som tydligen var mycket känslig, då den pekar ut Bumipbon som mördare.. Boken förbjuden i LOS och förf. utvisad på livstid. Har glömt namn på bok och förf, så om någon vet vore det roligt om ni kom med upplysningar!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Boken som amja eftersöker heter: The Devil´s Discuss och är skriven av Rayne Kruger.

Texten som Born62 skrivit in är en svensk översättning från Wikipedia.

Det finns många teorier vad som hände där på slottet den dagen, Ananda Mahidol ville inte vara kung och "rymmde" till ett grannland och blev munk, att Pridi efter kriget ville vara envåldshärskare och dödade kungen, att en japansk spion dödade kungen osv osv.

Tror inte det är lämpligt att tala öppet om att kungen dödade kungen, inte i allafall bland thailändare

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack wposweden!

På väg till biblioteket nu och kolla om man kan få den på fjärrlån!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ju att diktatorn Pibul hade både ett och annat med saken att göra. Han ville göra sig av med kungahuset helt och hållet och såg den tunne och blyge Ananda Mahidol som ett enklet byte och då hans bror Bhumibol aldrig uttryckt någon vilja att bli kung trodde han att Bhumibol skulle avstå den lediga tronen. Det sket sig för Pibul med den planen.

Han ska ha haft en japansk spion till att utföra mordet, Pibul var diktatorn som styrde Thailand under slutet av 1930-talet fram tills 1944. Han lierade Thailand med Japan och Tyskland mot resten av världen men när lyckan vände för japanerna blev han själv avsatt i en palatskupp. Men han lyckades ändå kuppa till sig makten igen 1947, nu med en mer västvänlig politik fast han avskydde kungahuset och dess popularitet och förbjöd många av dess traditionella ceremonier. Att Bhumibol skulle acceptera att bli kung efter sin brors död överraskade Pibul då det inte ingick i hans plan att störta kungahuset för gott. Kungen och Phibul träffades nästan aldrig under hans tid vid makten.

Pibul avsattes vid en militärkupp 1957 och gick i landsflykt i Japan där han bodde tills sin död 1964 har jag för mig det var.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

Det finns även en skröna ?? som säger att knugens brorsa Inte dog. . .  utan blev munk . . .  det var visst ett specielt Tempel som deras mor besökte ofta o lite i smyg. .

Mycke story´s om Fa Chai/Prinsen, yep . . . . . :ahh:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Glömde detta tillägg!

Bhumibol har genom sin sätt, att att lyssna på folk och se dem (inte se ned på dem) vunnit Thailändarnas hjärta. Hans populäritet och respekt är förtjänad och oavsett vad man tycker om kungaföreteelsen så borde man ge honom kredit för detta! . Han har dessutom visat sig ha en överlägsen diplomatisk förmåga och mixen av dessa egenskaper är förmodligen nyckeln till hans långa tid på jobbet, som levande Kung.

 

För mig som inte vet så mycket om kungen skulle det vara kul att få reda på vad som gjort honom överlägsen som diplomat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

För mig som inte vet så mycket om kungen skulle det vara kul att få reda på vad som gjort honom överlägsen som diplomat.

Jag vet inte vad som gjort honom till diplomat. Men det verkar ju som att dom flesta lyssnar på honom, folket, militären o.s.v. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Bhumipol inte accepterade att Ananda ville bli Katoy ...  :-X

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

kanske inte hör hit men här lite mer historia om kungarna

http://www.larnhill.se/?tag=kung

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...