Jump to content
IGNORERAD

Koh Samui eller Phuket?


sawadee kaa

Recommended Posts

Hej!

vi är ett par i slutet av de 30 med två ungdomar i yngre tonåren. Har varit i Phuket under april och maj tidigare och gillade det skarpt, har också under samma period varit på Koh Lanta, men det gillade vi absolut inte eftersom det var alldeles för lugnt.

"Kraven" vi har är att det ska finnas ett utbud av hotell med pool, restauranger och affärer, men det behöver inte vara "överbefokat" av turister, vi har bott i Kata lågsäsong och det var alldels lagom med folk och tillräckligt med restauranger och affärer för att vi skulle trivas. Skulle vara kul att testa något nytt ställe så därför funderar vi på Koh Samui, men är lite orolig för att Koh Samui ska vara lika "dött" som Koh Lanta eller hysteriskt mycket turister så som Phuket under högsäsong...Så hur är det i Koh Samui i april i jämförelse med Kata (lågsäsong)?

Undrar vad skillnaden mellan Koh Samui och Phuket är, fördelar och nackdelar, vi tänker åka i april eller oktober, är vädret detsamma på dessa två öar?

Tar även emot andra tips på ställen som motsvarar de "krav" vi har.

Ha en fortsatt bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

vi är ett par i slutet av de 30 med två ungdomar i yngre tonåren. Har varit i Phuket under april och maj tidigare och gillade det skarpt, har också under samma period varit på Koh Lanta, men det gillade vi absolut inte eftersom det var alldeles för lugnt.

"Kraven" vi har är att det ska finnas ett utbud av hotell med pool, restauranger och affärer, men det behöver inte vara "överbefokat" av turister, vi har bott i Kata lågsäsong och det var alldels lagom med folk och tillräckligt med restauranger och affärer för att vi skulle trivas. Skulle vara kul att testa något nytt ställe så därför funderar vi på Koh Samui, men är lite orolig för att Koh Samui ska vara lika "dött" som Koh Lanta eller hysteriskt mycket turister så som Phuket under högsäsong...Så hur är det i Koh Samui i april i jämförelse med Kata (lågsäsong)?

Undrar vad skillnaden mellan Koh Samui och Phuket är, fördelar och nackdelar, vi tänker åka i april eller oktober, är vädret detsamma på dessa två öar?

Tar även emot andra tips på ställen som motsvarar de "krav" vi har.

Ha en fortsatt bra dag!

Tror jag har svarat dig tidigare på samma fråga men under annat nick?

April och oktober är Thailands allra regnigaste statistiskt tror jag och personligen föredrar jag Phuket framför Koh Samui. Men som jag skrev tidigare så är Phukets stränder under monsunperioden både smala, med stora vågor och farliga undervattensströmmar. Har aldrig varit på Samui under vare sig april eller oktober så hur vädret/monsunen är där då kan jag inte svara på. Under juni är dock både stranden på Samui samt vädret där i det närmaste lika perfekt som på Phuket under vintermånaderna (högssäsong). I juni är vädret å andra sidan på Phuket monsunbetonat.

Fast monsun eller inte så är Thailand alltid trevligt och fördelen med lågssäsong är förstås att priserna för boende och flygresa sjunker och tillgängligheten på all möjlig service ökar.

Jag föreslog tidigare i svar Ao nang, Krabi som ett alternativ som förmodligen skulle passa era önskemål om lugn, men inte för lungt, samt mycket fina omgivningar/service. Förmodligen en av Thailands vackraste provinser (kanske den vackraste?) med sina många spektakulära berg/öar och fantastiska stränder.

Kan väl för att ge lite mer eftertryck åt mina ord tala om att jag spenderat totalt 4 år i tid i Thailand dom senaste 12 åren och besökt dom platser det är frågan om så många ggr att jag inte längre kommer ihåg antalet. Har förutom besök i dom nämda orterna varit på alla andra turistorter som finns i Thailand (i alla fall, allra minst, dom 10-15 största) och förutom det även besökt ett 40-tal icketuristiska provinser. Så jag vet m a o ganska hyfsat vad jag talar om, i alla fall ur ett personligt perspektiv. Ett personligt perspektiv som givetvis inte alltid sammanfaller med andras personliga uppfattning om vad som är bra, mindre bra eller dåligt etc med olika thailändska orter.

I skrivande stund även i Thailand sedan början på november, men spenderande min/vår tid i mer icketuristiska trakter för det mesta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit i Phuket, ja det är sant! Men däremot gillar jag Koh Samui skarp. Där har du allt i mitt tycket. Allt från lugna stränder till fullproppade. Dock är prisnivån något högre här.

Chaweng bjuder på fart o fläkt. Lamai är något lugnare. Sen har du flera småställen om man vill känna lugnet på riktigt. Jag gillar Maenam Beach. Ganska fin strand och nära till Chaweng om man vill ha skoj.

Koh Samui är något jag rekommenderar trots att jag aldrig har varit i Phuket.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror jag har svarat dig tidigare på samma fråga men under annat nick?

Jo du har svarat på min fråga tidigare (jag hade dock samma nick), hade jag placerat tråden fel, det var därför jag la in den här istället, så tack igen för ditt svar : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...