Jump to content
IGNORERAD

Ännu en som är sviken!!


Mikaelnr1

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Magrood

    6

  • Jobbe

    5

  • Mikaelnr1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Ok vems stålar då ??

jag bryr mig inte så mkt vems dom är bara dom sitter på hennes konto så hon klarar sig och kan köpa brännevin och öl till mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fast vi glömmer lätt att våra Thaidamer också är utlänningar...hehe.    Svårt det där när någon frågar om man tycker om utlänningar.

Jo jag tycker om "min" utlänning...inte andra  hehe :wai:

go 2 paradise

Det finns ett ordspråk på thailändska

เกลียดตัวกินไข่ เกลียดปลาไหลกินน้ำแกง

glead tdoa ginn khai glead plaa lai ginn namm gaeng

Hatar djuret men äter ägget

Hatar ålen med äter skyn

Är det samma sak med att man inte tycker om utlänningar man är gift med en?

God fortsättning!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att många har nämnt skev fördelning, så jag tog bort det.

Mikael

Vi lider verkligen med dig.

Men livet måste gå vidare trots svårigheter.

Du har din barn som behöver dig.

Det är trist det som hände.

Men det är bättre att "bli" av med skiten nu, än att låta det fördröja.

Nu menar jag inte att kalla en specifik person som skit.

Men det är bättre att bli av med en dålig partner än att ha en... som är dålig.

Bättre att det gör mycket ont en gång än att plågas en längre period.

---

Det är mest synd om den kvinnans pojke.

Det är som andra skribenter har skrivit att om han inte har någon som kan ta hand om honom så ingriper socialen. Stackars barn... :-(

---

Att skriva av sig till okända person hjälper många gånger.

Det kan vara trist att anses som ett troll. Men personerna som tror det menar inget illa.

Ibland när det är för hemskt för att vara sant vågar man inte tro att det är sant.

---

Lycka till!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

"Är det samma sak med att man inte tycker om utlänningar man är gift med en?"

Inte riktigt så. Många svenskar ogillar speciellt att invandrare uppför sig dåligt. Även om det finns svenskar som gör samma sak. Har väl mycket att göra med sociala välfärden i Sverige. Man kan acceptera att det finns ett antal infödda svenska rötägg. Det är dock svårare stt smälta att vi importerat utländska snyltare.

Nu påstår jag absolut inte att alla invandrare är dåliga, snarare tvärtom. I stort sett tycker jag Sverige har stor nytta av de invandrare som kommer hit, och jag hoppas de trivs här. Men som sagt, man är nog som svensk benägen att reta sig extra på det fåtal invandrare som uppför sig dåligt.

Thailand ser ju inte precis genom fingrarna på de utlänningar som begår brott. En lämplig tid i fängelse, och sen blir de utkastade och ej välkomna tillbaka. Då är nog Sverige snällare. Tyvärr.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood,

"Är det samma sak med att man inte tycker om utlänningar man är gift med en?"

Inte riktigt så. Många svenskar ogillar speciellt att invandrare uppför sig dåligt. Även om det finns svenskar som gör samma sak. Har väl mycket att göra med sociala välfärden i Sverige. Man kan acceptera att det finns ett antal infödda svenska rötägg. Det är dock svårare stt smälta att vi importerat utländska snyltare.

Nu påstår jag absolut inte att alla invandrare är dåliga, snarare tvärtom. I stort sett tycker jag Sverige har stor nytta av de invandrare som kommer hit, och jag hoppas de trivs här. Men som sagt, man är nog som svensk benägen att reta sig extra på det fåtal invandrare som uppför sig dåligt.

Thailand ser ju inte precis genom fingrarna på de utlänningar som begår brott. En lämplig tid i fängelse, och sen blir de utkastade och ej välkomna tillbaka. Då är nog Sverige snällare. Tyvärr.

Herr Chang har talat.

Ursäkta Mikael för våra off-topic inlägg.

Det är nog som jag brukar jämföra.

Svenska staten har mkt snällare inställning och mer rättvis inställning till invandrare.

Thailändska staten är tvärtom. De ser utlänningar som investerare, som kunder ...

Svenskar retas sig mer på invandrare.

Thailändare gör det nog i mindre grad.

Slår man ihop statens inställning och folkets inställning blir det kanske en balans.

Summa summarum blir det + och - i båda länderna.  :mdr:

---

Gott nytt år till er alla!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har nog rätt Magrood.

Svårt att säga vilken inställning till invandrare som är bäst. Jag har förvisso ingen patentlösning på det hela.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag en fråga till er här på forumet. vad ska jag göra?? hon vill att vi ska fortsätta att umgås men jag vet inte om jag vill för hon har sårat både mig och min pojke så djupt och jag får inget säga till hennes familj att hon har flyttat utan jag ska säga att allt är okej. Jag mistänker att hon bara försöker vara snäll så jag inte medelar migrationsverket.

och om hon måste till baka står jag för hennes skulder för resturangen som jag inte viste om eller har skrivit på några papper på? för jag står som garant för henne och pojken.

En mycket sviken far och son. 

Svar.

Utan underskrift av dig inga problem.

Har svårt att se  man skall behöva vara ansvarig för en annans  persons handlingar.

Man skall väl bara garantera att det finns kost och logi.

Har stått som garant som en ren kompisgrej då kompisen kände att han fått stå garant för många gånger.

Hade inga problem med det och hade hon rånat en bank så tror jag inte att det skulle påverkat mig då hon inte bodde hos mig.

Det var släktbesök  seriöst med inriktning att kanske hitta man.

Klarar hon sig själv så är det inga problem.

Kände en som strulade lite. Mannen köpte en massagestav och slängde till henne med orden du får inte mer av mig men får bo här tills du hittar annat.

Det gjorde hon snabbt snygg och ung som hon var.

Migrationsverket har nog fullt upp utan våra relationsproblem :kort:

Taxeringsmässigt lär hon vara körd så glöm henne.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Galten,

"Migrationsverket har nog fullt upp utan våra relationsproblem"

Ja, så är det nog säkert.

Men en intressant fråga dyker upp i min trötta hjärna: När en tjänsteman/kvinna på Migrationsverket sitter med en rejäl bunt ansökningar på sitt skrivbord... vad är man benägen att ta itu med först? Asylärenden eller svenskar som vill ha hit sin thaidam?

Tål att tänka på!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis syftar jag på relationsproblem i Sverige.

O vad jag är fyller skriver  troligtvis inte mer :rtfm:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig historia, jag förstår att det måste vara uppförsbacke nu!

En relation är alltid ett givande och tagande och även om du gör allt som står i din makt för en relation så är det bara 50% av relationen då det krävs två för att dansa tango! Det är givetvis så att samma regler gäller (moraliskt som ärligt och rättsligt) för båda parterna i en relation.

Om någon missbrukar den ena partnerns förtroende, godhet eller godtroghet så är det alltid under alla förhållanden fel och inget som den icke felande parten behöver stå ut med. BYT LÅS OCH RING SOCIALEN FÖR HENNES SONS SKULL!

En bra ideé kan eventuellt vara att du ber någon annan Thaivän rekomendera en tjej som dom tror eventuellt skulle passa dig i framtiden.

Lycka till i framtiden. :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Magrood och alla ni andra!!

som en av er skrev det känns bättre att få skriva av sig i bland. Vi bor inte i sundsvall men vi brukar åka till sundsvall och handla då, nu så är dom och handlar i sundsvall i bland så ni har nog sett dom. Nu har en del av mina asiatiska vänner börja komma till baka och hälsa på mig och då jag frågade varför dom inte hälsade på medans hon var hos mig så fick jag till svar att dom inte litade på henne och hon var .. jag vet inte vad dom sa då jag inte kan Thailänska (bara några ord än) och redan nu på nyårs festen i natt så fick jag namn och telefon nummer till en vietnamesisk kvinna som jag kunde skriva till när jag kände och ville av min vietnamesiska kompis som jag bor grane med. hon är helt toppen nu när jag mår dåligt av det som har hänt hon både lagar mat och pyslar om mig och min 8 åriga pojke. Många många rosor vill jag ge till dena underbara vän och granne. :friends:

Jag hoppas att detta nya år 2009 kommer att bli bättre.

Tack än en gång

Far och son

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael

Det känns från din text att du känner dig lite bättre nu.

Det glädjer mig.

Hoppas det håller i sig och blir bara bättre och bättre.

Glöm ej, din son behöver dig!

Gott nytt år och gott nytt liv!

Magrood

Jag fattar inte hur man tänker. Det är en som behöver hjälp och stöd... men man skiter fullständigt i det...

och ska egoistiskt och envist sprida sina absoluta sanningar hänsynslöst och förnedra inte bara araber utan även thailändska tjejer som grupp...

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag läser att en del inte tror på mig. men det som jag skrev är sant. och det här med att jag stavar fel det vet jag att jag gjorde för jag ville skriva ur mig när man sitter här och är ledsen och har en son som oxså är ledsen och allt är upp och ner. så rent ut sagt det vart det en jä. hel. jul som jag och min son fick. vi bor inte i stockholm utan i västernorland.

Tja Mikael!

Får man fråga om ni bor i Sundsvall? jag och tjejen bor här och jag kan väl säga som så att jag känner så gott som dom flesta thai här.du kan skicka ett PM om det är för känsligt att skriva här.

Hoppas allt löser sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja Mikael!

Får man fråga om ni bor i Sundsvall? jag och tjejen bor här och jag kan väl säga som så att jag känner så gott som dom flesta thai här.du kan skicka ett PM om det är för känsligt att skriva här.

Hoppas allt löser sig...

Läs Svar #76 så får du svar på din fråga.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood.

Jag tar det lungt just nu och är mycket med min son. Det är konstigt hur en tråd kan ändras från det man börjar att skriva om en sak. Jag och sonen ska nu om några månader fara till Vietnamn så vi slipper i från detta här ett tag. Tänkte vara där en månad vi ska hyra ett rum hos min vietnamesiska grannes kompis i vietnamn. har du varit i Vietnamn någon gång?

Vänliga hälsningar:

Far och Son

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mikael

Det låter bra det du skriver.

---

Kraften man får från barn är ett mirakel.

Så det är bara bra för både dig och din son att du är mycket med honom.

Han får trygghet och du får tröst.

Det är otroligt vad mycket kraft ett barn kan ge utan att de själva vet om det.

Jag minns när jag kom tillbaks till Sverige efter att ha åkt till Thailand på min fars begravning... som jag ändå missade. (En lång och gammal historia med min förre detta som jag ältar om lite då och då... du kan få en länk dit via PM... om du orkar läsa om mitt tidigare liv)

Jag jobbade på fritids med lågstadiebarn då.

Första dagen jag kom till jobbet sprang små barn till mig och gav mig Bamsekramar.

Jag kände mig så lycklig då.

---

Sen är det viktigt att komma ihåg att den tid man missar att umgås med sina barn kommer man aldrig att få tillbaks.

Det lärde jag mig nu när min mans dotter har flyttat till andra sidan kusten.

Förut tog jag för givet att hon fanns här, sitta och titta på TV med sin far... och spelade olika spel.

Jag trodde inte att den tiden skulle nå sitt slut så småningom när hon skulle flytta till annan stad för att studera.

Jag bara tog för givet att de alltid skulle sitta där och umgås.

Så jag bara jobbade, surfade och gjorde andra saker... och det ångrar jag mig efteråt.

Fast det är inte alltför sen att bli bättre på det nu.

För nu spelar vi som bara det när vi får den äran att få besök av henne.

Och jag lämnar allt jobb bakom mig när hon är här på besök.

---

Vietnam har jag aldrig varit. Har dock bekanta som varit där och sagt att det är jättefint.

Vi har pratat om att åka till Laos, men det har inte blivit av eftersom jag har så många släktingar och vänner jag vill hälsa på när jag är i Thailand. Så fyra veckor försvinner jättefort.

Men när barnet/en har kommit och vi kan stanna vara hemma/borta i tre månader istället för en kommer vi att ha större möjligheter att resa till andra ställen också.

---

Sköt om er!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tråden rensad...

De flyttade inläggen hittas på http://www.maipenrai...en-som-r-sviken!!/

:great:

Detta är ett stort lyft som gör att många medlemmar som kanske drar sig för att skriva om känsligare ämnen känner sig att man vågar skriver mer här.

Jag menar inget illa. Är bara glad att även personer som behöver lätta på trycket eller som behöver stöd och medkänsla också känner att det även finns utrymme för det på MPR.

Själv har jag valt att dela de djupaste tankarna med vännerna på SoiSixten. Där vet jag att ingen hånar mig eller kommer med spydiga kommentarer eller förstör den sentimentala tråden.  :wai:

Bra jobbat Surin!

---

God fortsättning!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Quote

Nja... En saning med modifikation, speciellt om man är sambo. I ett samboförhållande äger man själv allt man hade innan man blev sambo. Bara sånt man införskaffat tillsammans är gemensam egendom. Har man bostadsrätt eller hus innan man flyttar ihop så kan ingen ta ifrån en det, ej heller ev, bil, sommarstuga etc. Vad gäller vanlig hyresrätt så är jag osäker, men jag tror inte att nån kan ta ifrån en den heller om man hade den innan man blev sambo.

Är man gift och inte har skrivit äktenskapsförord så delar man givetvis på allt.

// Jobbe

Ett viktigt tillägg ang bostad ovan!!!!

Om man under tiden man är SAMBO byter till annan bostad så har båda lika rätt till den NYA bostaden.Oavsett boendeform.Det vill säga man kan avtala bort detta också och det är viktigt att göra för om damen kommer och ni tycker ni bor trång och byter så skriv ALLTID avtal om den nya bostaden.Gift er heller ALDRIG utan att skriva ÄKTENSKAPSFÖRORD::

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja Nypan,

Helt rätt!

Man kan tro att man som sambo ej behöver dela med sig av gemensamma bostaden (som man betalat för själv) vid separation. Men så är det inte om den är köpt under tiden tillsammans, om det inte finns papper som säger annat. Oavsett vem som betalat...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...