Jump to content
IGNORERAD

Ännu en som är sviken!!


Mikaelnr1

Recommended Posts

Jag håller med de flesta här om att du i fortsättningen bör ha så lite med denna dam att göra i fortsättningen. Man kan kalla dig naiv, men samtidigt så är det ju lite synd att man skall straffas om man in i det längsta tror gott om en annan människa. Vist kan man ifrågasätta sanningshalten i historien men lite synd bara om man som du öppnar sig på forumet och sedan inte blir trodd. Hoppas det löser sig till det bästa.

Å du Lappen. Jag tycker nog inte att ditt inlägg om troll och stavfel tillförde något mer till tråden än vad mitt gjorde. Sedan att du i sann forumpolis anda börjar babbla om PM beror nog mest på att du inte har något bra svar på min fråga. :bag:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Magrood

    6

  • Jobbe

    5

  • Mikaelnr1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag vill också veta hur man kan koppla ihop stavfel med troll.

Upplys oss okunniga, Lappen!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Håller med om att det är en tråkig historia. Nästan för otäck för att man ska tro på den.

Men du ska nog vara glad att du har "upptäckt" hennes rätta natur så pass tidigt. Redan när du upptäcker att det ringer

främmande män mitt i natten så borde du satt stopp. Och går hon sen ut med andra män..ja då är fallet avslutat. Bara regla dörren innefrån. :kort:

Vi vet ju att en vit lögn i Thailand inte är samma som i Sverige. Men det din flickvän gjort går långt över alla gränser.

Det är bara att gå vidare, det finns så många bra kvinnor att träffa. Tänk över vad som hänt och ta lärdom av det.

Ta sen chansen att träffa en bra kvinna som du kan lita på.

Vad gäller din flickvän så har hon hamnat i dåligt sällskap. Andra Thai har förmodligen lurat henne att hon ska bli rik.

Sviker hon man och barn för att låta sig luras av "araber" och ev andra Thai för pengar så låt henne göra bort sig då.

Och hennes son är hennes ansvar, men om han far illa så hjälp honom. Kontakta socialjouren, de kommer att utvärdera hans och

mammans situation. Dom kommer inte att betala biljetter tillbaka till Thailand, de hjälper bara till på plats.

En liten undran jag fått efter många år med fru från Thailand och umgänge med Thai/svenska par är att sfi verkar vara

början till slutet? Många förhållanden börjar knaka i fogarna efter det att partnern börjat på sfi. Inbillar jag mig eller har ni andra

också märkt att sfi studier sätter förhållandet på svåra prov. Jag tycker det verkar som att de förhållanden som håller är de som klarat sig utan sfi.

Där mannen eller privatlärare lärt damen svenska. Eller där man helt enkelt börjat jobba direkt  efter att ut är klart och lärt sig språket den vägen.

soon gone 2 paradise again...

Link to comment
Dela på andra sajter

Synnerligen tråkig historia det där!

Det är inte alls säkert att hennes UT dras in trots at MV säger att man gör så. Jag känner till fall där det inte dragits in.

Om det nu dras in är du inte skyldig att betalla någonting för henne. Inte ens biljetten hem.

Skulle hon till sist avisas p.g.a. indraget UT och saknar medel så betalar vi skattebetalare hennes biljett.

Som svar på g2p:s inlägg kan jag berätta att min fru gick SFI och vi är fortfarande gifta.

dock så berättade hon en del historier om hur det går till där och vad som sägs mellan thaitjejerna som får nackhåren att resa sig. Kommer man dit och är av lite svagare natur är det nog lätt att råka i dåligt sällskap.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru gick också SFI. Hon undvek thaitjejerna på SFI i Sundsvall - efter inrådan av mig. Snabbt blev det mycket snack bakom ryggen. Vem tror hon att hon är som inte vill vara i deras gäng. De skrek glåpord efter oss på stan. Rykten såsom att hennes universitetsutbildningar minnsan var falska spred sig som en löpeld. Konstigt att hon kunde klara hela SFI på fyra månader om hon nu var så outbildad. Nä, dessa tjejers avundsjuka är inte att leka med.

Idag har hon bara en bra thaikompis. En fantastisk tjej som vi båda älskar. Jag tror dock att det var tur att jag kände till dessa thaitjejer sedan tidigare. Så jag kunde varna henne och hon föll inte dit. Nu har hon jobb, pratar jättebra svenska och trivs kanonbra. Detta efter snart 3 år i Sverige. Bör dock nämnas att vi flyttade från Sundsvall för ett halvår sedan.

Så, stå på er, var inte mesiga. Sätt lite press på frun. Man kan väl för fan inte acceptera att hon är ute och ränner ensam hursomhelst på nätterna. Det skulle ni inte ha gjort med en svensk fru. Och tro mig, om det är en tjej att ha så skulle hon inte göra det. Än hellre skulle hon acceptera att man själv är ute och svirar.

Men när det kommer till thailändskor blir många svenska män som mesar. Sätt ner foten och förklara att ska du vara med mig så är accepteras inte detta beteende. Det ska väl vara ömsesidig respekt oavsett om det är thai eller svenskt förhållande.

Oavsett om hon är f.d. bargirl eller "fin" tjej så förtjänar de samma kärlek och respekt. Men det gör även vi. Får vi inte det samma tillbaka så är det väl ändå ingen tjej att ha?

Öppna ögonen! :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första måste man konstatera att har man ett problem av lite känslig natur så är Mai Pen Rai inte rätt forum att ta upp det i. Här finns för många omogna element som kan förstöra en seriöst ställd fråga, hela tråden urartar till ett sandlådetjäbbel. Därmed inte sagt att seriösa svar saknas. Ett råd till de som har ett personligt problem man har behov av att bolla. Skicka PM till någon/några på forumet som verkar seriösa. Eller välj ett annat forum som man upplever mera seriöst.

Nu till några kommentarer i sakfrågan, svar till Mikaelnr1.

Vad jag förstår så har tjejen varit här 10 mån av ett tillfälligt uppehålstillstånd, I februari/mars 2010 går det alltså ut. Migrationsverket brukar inte dra in löpande uppehållstillstånd. Visst skall Du meddela migrationsverket att förhållandet är slut, men att tjejen får åka hem omedelbart, skall Du inte räkna med. Om drygt ett år måste hon söka nytt uppehållstillstånd, "kärleken skall omprövas". Då är ju du inte längre med i bilden, så har hon ingen ny referentperson, "kärlek" så blir det inget uppehållstillstånd, tjejen åker ut. Med lite väntetider och byråkrati kan du räkna med att det är först sommaren 2010 allt är avgjort.

Är ni sambo eller gifta? Hur som helst måste ni naturligtvis separera omgående, det bästa är om Du kan få iväg henne hem till Thailand. Vill hon stanna så kan du inte hindra det. Blir socialen inkopplad så kan du ha sådan jävla otur att det blir du som får gå från bostaden. I såväl ett äktenskap som samboförhållande är det den som bäst behöver bostaden som skall ha den. Att ena parten är i Sverige på tillfälligt uppehålstillstånd, ändrar nog inte denna lagregel. Ni har ju bägge barn så i specifikt detta fall trår jag Du får behålla den.

Är ni gifta och du måste ta ut skilsmässa så ligger du lite pyrt till, parterna skall dela på såväl skulder som tillgångar. Den vägen kan du bli skyldig betala för evehtuella lån och skulder hon har i restaurangen. Det gäller för dig att kontakta en bra familjejurist för att minimera eventuella ekonomiska konsekvenser för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Blir socialen inkopplad så kan du ha sådan jävla otur att det blir du som får gå från bostaden. I såväl ett äktenskap som samboförhållande är det den som bäst behöver bostaden som skall ha den.

Nja... En saning med modifikation, speciellt om man är sambo. I ett samboförhållande äger man själv allt man hade innan man blev sambo. Bara sånt man införskaffat tillsammans är gemensam egendom. Har man bostadsrätt eller hus innan man flyttar ihop så kan ingen ta ifrån en det, ej heller ev, bil, sommarstuga etc. Vad gäller vanlig hyresrätt så är jag osäker, men jag tror inte att nån kan ta ifrån en den heller om man hade den innan man blev sambo.

Är man gift och inte har skrivit äktenskapsförord så delar man givetvis på allt.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Michael svlken!

Jag tycker att man kan ventilera ett problem var som helst bara det finns personer som forstar och bryr sig och inte som Lennart Lung bestamt tycker-Inga personligsa inlagg har for det passar ej pa Mai Pen Rai Forum-lite for enkelt Lennart-Jag tror inte du menade det riktigt.

Slang ut skatan med hjalp av uteblivet UT o inga inkomster sa forstar aven en HÄXA...Thai Häxa.Ursäkta men i Thailand har vi 99 % guldtjejer o 1% häxor så du måste ha haft otur eller statistiken EMOT dig..

Busen i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Men allvarligt. Det är ju en riktig rysare.

Ponera att:  

En svensk man åker till Thailand och blir kär i en thaidam. De gifter sig och hon får t.u.t. för sig och sitt barn och flyttar till Sverige.

Allt frid och fröjd trodde den käre mannen. Men damen var ond och var ute efter det stora lyftet. Väl i Sverige börjar mjölkningen av pengar, både från

äkta och oäkta män. Den äkta mannen kommer på falskspelet och kastar ut damen som då går till sociala och gråter ut.

Det blir skilsmässa och damen tar hälften av den olycklige mannens tillgångar och får då också bostaden. Hennes behov av bostad

är ju större då hon har ett barn att ta hand om. Mannen blir såklart av med allt.

Ska det verkligen vara så här? Får det gå till så här? Som Sverker brukar säga.

go 2 paradise

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det blir skilsmässa och damen tar hälften av den olycklige mannens tillgångar och får då också bostaden. Hennes behov av bostad

är ju större då hon har ett barn att ta hand om. Mannen blir såklart av med allt.

Nej nej nej... Mannen blir av med HÄLFTEN om man är gift och inte har skrivit äktenskapsförord. Har man bostadsrätt eller hus och tjejen vill bo kvar där så måste hon självklart lösa ut bostaden antingen med pengar eller tillgångar. Är man sambo så blir mannen av med hälften av det man införskaffat gemensamt, det han ägde innan man flyttar ihop berörs inte om man separerar.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En svensk man åker till Thailand och blir kär i en thaidam. De gifter sig och hon får t.u.t. för sig och sitt barn och flyttar till Sverige.

...

Det blir skilsmässa och damen tar hälften av den olycklige mannens tillgångar och får då också bostaden. Hennes behov av bostad är ju större då hon har ett barn att ta hand om. Mannen blir såklart av med allt.

Vid korta äktenskap där i princip bara ena parten har fört tillgångar in i boet, kan man jämka så att en femtedel av tillgångarna per år som gifta ingår i den del man delar på. Efter fem års äktenskap delar man på alltihop. (Enligt fall jag sett på nätet är detta praxis - jag är inte jurist så det är med reservation för felaktigheter...)

Alltså - under ett års äktenskap får hon inget, efter ett år 10% (halva femtedelen), efter två år 20% (halva två femtedelar) etc.

Behov av bostad kan innebära att frun till den olycklige mannen ovan får bo kvar - men det betyder inte att det är gratis. Hon måste i så fall köpa ut huset ur boet. Men om hon anses ha större behov av bostaden och har kulorna för att få loss huset - ja då får mannen inte bo kvar. :rtfm:

Edit: Förtydligat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert man blir av med hälften vid skilsmässa, det finns en gummiparagraf. äktenskapet skall ha varat en viss tid för att 50/50 skall gälla. Det måste vara rimligt, får inte vara oskäligt. Gifter man sig på lösdagen och sklijer sig efter någon vecka så behåller var och en sitt, efter en viss tid, kanske ett år, det blir 50/50.

Ps. Medanst jag skrev kom ett inlägg som sa ungefär samma sak, men som sagt det måste vara skäligt, exakt hur det funkar måste en jurist svara på.Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alltså - under ett års äktenskap får hon inget, efter ett år 10% (halva femtedelen), efter två år 20% (halva två femtedelar) etc.

Jag skulle vilja förtydliga detta...

"halva femtedelen" är alltså ½*1/5 av 100%... detsamma som hälften av 60% delat på 6 gånger 2.

OCH

"halva två femtedelar" är alltså två gånger så mycket, fast man måste ju sedan dela också detta med åtta, för att sedan multiplicera med 4 gånger två.

Nu tror jag ni förstår. :preved::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle vilja förtydliga detta...

"halva femtedelen" är alltså ½*1/5 av 100%... detsamma som hälften av 60% delat på 6 gånger 2.

OCH

"halva två femtedelar" är alltså två gånger så mycket, fast man måste ju sedan dela också detta med åtta, för att sedan multiplicera med 4 gånger två.

Nu tror jag ni förstår. :preved::crazy:

Hehe.suveränt!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alltså - under ett års äktenskap får hon inget, efter ett år 10% (halva femtedelen), efter två år 20% (halva två femtedelar) etc.

Var väl inte svårt att fatta det där eller? Väldigt bra beskrivet!  :good:

Första året ingen delning, sen delar man på 1/5 efter ett år, 2/5 efter 2 år osv upp till 5/5 efter 5 år, dvs delar allt.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle vilja förtydliga detta...

"halva femtedelen" är alltså ½*1/5 av 100%... detsamma som hälften av 60% delat på 6 gånger 2.

OCH

"halva två femtedelar" är alltså två gånger så mycket, fast man måste ju sedan dela också detta med åtta, för att sedan multiplicera med 4 gånger två.

Nu tror jag ni förstår. :preved::crazy:

Tack för hjälpen!  :wai:     :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men herre gud, är hälften av vad du skriver sant

så be henne dra åt helvete, utan bedövning!

M.V.H

Jocko

Jag är med dig... Jag bara tänkte  :surprised:

Jag skulle inte dra mig för att delge informationen vidare... migrationsverket eller inte! Om jag sen skulle vara någon garant för personen och den lånar pengar hit och dit så skulle jag ringa/skriva eller hur man gör för att bli av med den garantsaken illa kvickt.

Hur fan tänkte hon???  :kort:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om jag sen skulle vara någon garant för personen och den lånar pengar hit och dit så skulle jag ringa/skriva eller hur man gör för att bli av med den garantsaken illa kvickt.

Hur är det? Står man verkligen som garant när hon har UT? Jag vet att man gör det vid besöksvisum men det är ju annat...

Nån som vet?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon har 10 sifrigt person nr så svarar hon för sina handlingar.

(grattis Mickael du äger 25% av en pitzzeria)

M.V.H

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Angående pizzerian så kan väl Mikael var lugn. Man blir väl inte "medskyldig" för sin make/makas dåliga affärer?

Och i det här fallet verkar de inte ens vara gifta. Om att pizzerian kursar så blir hon givetvis ansvarig men maken tillgångar kan inte röras.

Bara den som skrivit på kan hållas skyldig. Någon som kan affärsjuridik kan säkert förklara.

Är det så illa som många här tror får nog Mikael ringa Silbersky, kan behövas en vass försvarare då.

Vad det gäller bostad vill skilsmässa eller separation så tänkte jag först på hyresrätt. Den går garanterat till den partnern som har barn.

Sen kan den andra förfördelade partnern ha haft kontraktet i 20 år, det spelar ingen roll. Förutsatt att båda parter varit stadigvarande boende

på adressen.

Och ett tips till Mikael.  Ta reda på allt om hennes affärer så att du vet om hon har blandat in dig också. Kan vara bra att ha ryggen fri om hon drar självmant.

Inte roligt att få arga fodringsägare som ringer på dörren mitt i natten och vill kräva in pengar.

go 2 paradise

Link to comment
Dela på andra sajter

Jolins resonemang om femtedelar är helt korrekt enligt vad jag läst om äktenskap i Sverige.

Sambo delar inte på detta vis. Vad man under sambotiden köpt för gemensamt bruk ska delas om relationen upphör. Det man hade innan relationen behåller man. Och en verksamhet typ aktiebolag delas icke även om det startats medan man var sambo. Ägandet i AB regleras av aktieinnehav.

En sak att se upp med dock... om man som sambo säljer sin bostad för att köpa något större (till exempel pga att barn blir till...) finns viss risk att denna nya bostad anses som inköp för gemensamt bruk. Som då ska delas 50/50 vid uppbrott... oavsett vem som betalat för den nya bostaden. Detta problem undviker man genom att skriva avtal innan nya bostaden inhandlas. Om det nu är så att ena parten betalar större delen av kostnaden för den nya bostaden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

hur är det när tjejen kommer hit? Jag har hyresrätt, självklart måste ju skatteverket ha adressen men hur är, måste man meddela bostadsbolaget att hon bor här? Det måste väl räcka att jag sätter upp en lapp på dörren med hennes namn så posten kommer rätt.

Då kan det ju inte hända nåt om det blir som för mikael. För då står hon ju inte med på kontraktet och läser jag reglerna från mitt hyresbolag så måste hon ju ha bott på adressen i 1 år innan hon kan vara med i avtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att tänka på när det gäller sambolagen... Många verkar tro att det gäller allt som man har skaffat under samboförhållandet men så är inte fallet. Sambolagen geller bara bostaden och bohaget som är införskaffat för genemsam boende. Alltså glöm bilar, båtar, sommarstugan mm.

Kan läsa mer om den här foldern...  http://www.regeringe...64/0e5a89ca.pdf

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hon har gjort känns inte riktigt rätt  :nono:

Bara att dumpa  :wai:

Nu har jag fått nog av dig

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hur är det när tjejen kommer hit? Jag har hyresrätt, självklart måste ju skatteverket ha adressen men hur är, måste man meddela bostadsbolaget att hon bor här? Det måste väl räcka att jag sätter upp en lapp på dörren med hennes namn så posten kommer rätt.

Då kan det ju inte hända nåt om det blir som för mikael. För då står hon ju inte med på kontraktet och läser jag reglerna från mitt hyresbolag så måste hon ju ha bott på adressen i 1 år innan hon kan vara med i avtalet.

Jag vet inte om hyresvärden måste underrättas... men om man vill ha damens namn i hiss eller utanför ingången lär det behövas. För övrigt kan jag tipsa om att vid folkbokföring ange lägenhetens nummer i den mån det finns något. Lär underlätta för posten att hitta rätt med damens post. Speciellt brevet med personnummer är ju viktigt att det kommer fram ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...