Jump to content
IGNORERAD

Råd till bilköp


Magrood

Recommended Posts

Hej

 

Många tycker nog att jag är konstig som lägger upp en sån fråga på ett internetforum.

 

Jag lovar att jag har försökt att klara det här själv på egen hand och med hjälp av mina bekanta.

 

Och jag kan även säga att även om jag bara skulle köpa en barnvagn så gör jag tabeller och jämfört för- och nackdelar och recensioner osv. osv...

 

Så när det gäller bilköp så har jag lagt ned enormt mycket tid och arbete … men ändå har jag inte funnit något svar.

:::

 

Om ni orkar får ni gärna följa min resa igenom mitt första bilköp.

Annars kan ni hoppa över den här delen och går till tabellen.

:::

 

Först blev jag kär i en Toyota Yaris - jag är fortfarande kär i Yaris.

Ingen annan modell har lyckats tagit den platsen.

 

Det var som kärlek vid första ögonkastet, vilket jag aldrig har upplevt med en människa.

 

 

Att jag blev kär i en Yaris var nog ingen slump direkt.

Den var liten vilket jag tror passar min plånbok eller bankens tilltro till min plånbok.

Den var fin.

:::

 

Sen när jag fick se baken av den närmare började jag tveka.

Om något skulle hända mig bakifrån - då skulle mina barn inte klara sig.

Hmmm

 

Jag fick nästan ångest då.

 

Ska jag klättra upp till en större klass?

Har jag råd med det? Nej.

 

Men… om jag har vågat åka taxi i Thailand med barnen måste jag våga köra en Yaris med barnen i Sverige.

:::

 

Jag kollade många tester och statistik på nätet och blev lugnare.

:::

 

Så Yaris står kvar som min drömbil.

:::

 

 

 

I samband med mitt sökande efter säkerhetsinformation och andra information om Yaris hittade jag flera intressanta saker.

Jag kom åt ett par tre nyttiga statistik bl.a. "hållbara och säkra bilar".

Någon hade samkört Bilprövningens statistik och Folksams och fått fram s.k. "hållbara och säkra" bilar.

 

Då fick jag några namn på bra bilmodeller.

 

:::

Sen så fick jag tips från mina svenska föräldrar om en bra bilhandlare och verkstad utanför stan nära min svenska bror.

Jag skickade sms till dem.

Ja - jag gillar inte att ringa eller prata. Jag föredrar att skriva.

Det blev ett långt sms om mina önskemål och min prisklass.

Jag gav dem ett par modeller som jag fick från min undersökning.

 

Fick sedan svar på en Seat Altea, som skulle vara både hållbar och säker enligt statistiken som jag kom åt.

Om jag minns rätt så var det just den statistiken som jag fick betala två gånger för.

Först köpte jag pdf-filen via min iPad.

Sen när jag skulle göra tabeller på datorn så kunde jag inte skicka vidare filen från iPaden till datorn.

Så det var bara att plöjsa en gång till - dumma jag.

 

:::

Med hjälp av en god vän kom jag och provkörde den Seaten.

Det kändes inte rätt.

Om man använder huvudet så är det rätt med den bilen.

Lågt inköpspris, bra baksäten på det sätt att barnen kan sitta på var sin sida och har det sätet i mitten som ett bord mellan dem.

Dragkrog har den också.

 

Nackdelen är bara att det inte känns "rätt".

Den dra mer i bensin än Yaris.

Skatten är på 2 000 kr/år medan Yaris stannar på ca 300 kr/år.

 

Men… mmm

Bil är bil - försökte jag intala mig själv.

 

Å andra sidan vet jag att jag är så j-a bestämd när det gäller vissa saker.

Av gamla erfarenheter så vet jag att jag har fått betala mer för att jag lät bli att köpa det jag ville ha från början.

Sprang och köpte något billigare...

 

Sen till slut så var jag tvungen att köpa den "rätta" saken ändå.

:::

 

Jag var ändå mycket nära att köpa den Seaten.

Sen kom chocken - då jag kollade på försäkring.

Höll på att ramla av stolen!!!

Fy skjutton!

Vad dyrt?

 

Då sket jag totalt i Seaten.

:::

 

 

Glömde att säga att bilhandlaren hade en Yaris där också, fast en blå och ful.

Jag vill ha en röd och fin. he he he...

Nu kan jag släppa den röda färgen. Men jag vill ha en glad färg i alla fall.

:::

 

Sen så dök det tredje alternativet upp för två veckor sen.

En Citröen Xsara - min svenska brors bil som jag fick åka med en gång.

Jag gillar den. Den är rymlig på insidan och inte alltför stor på utsidan.

Fördelen är att den är billig i inköp.

Nackdelen är att den slukar bensin så in i bomben.

 

:::

 

Så nu sitter jag här.

Och idag upptäckte jag en grej till.

Värdeminskning.

 

Tidigare hade jag tyckt att "driftkostnader" mest bensinkostnader är avgörande och värdeminskning är ungefär lika för alla modeller.

Men nu när jag förstår att värdeminskning är minst lika dyr som bensin om inte dyrare - och det skiljer sig mycket mellan olika modeller - så börjar jag bli snurrig i huvudet.

 

Osäkra siffror i den här tabellen är "värdeminskning".

För Yarisen har jag hittat på nätet. De andra två har jag bara uppskattat själv - vilket jag tror är fel. Jag trycker det är mycket mindre än 30 000 eftersom de är gamla bilar och värdeminskning efter 5 år är betydligt mycket mindre.

 

:::

Om man bara går efter hjärtat så skulle jag köpa en Yaris.

Men om man går efter huvudet så är Citröen nog bäst eftersom jag gillar den och den är inte så mycket dyrare än en Seat.

:::

 

Min svenska mamma tycker att jag ska provköra fler bilar.

Men jag tycker inte att det behövs.

Jag har valt ut några modeller som jag tror är bra.

 

:::

 

Har ni några råd att ge om vilken modell jag bör välja.

I skrivandes stund känner jag för Citröen.

Jag vill inte dra på mig massa lån, men jag är å andra sidan rädd för oförutsägsbara reparationskostnader.

 

:::

Sen en annan viktig fråga är om man ska ha den på min enskilda firman eller på mig som privatperson.

Har hört av en kompis att om man köper begagnad bil så är det bättre att ha den som privat person eftersom förmånsvärde räknas på nybils pris oavsett hur gammal den begagnade bilen är.

 

Jag ringde Skatteverket och frågade. De kunde inte ge mig råd sa de.

 

 

Mvh

Magrood

 

Ps. Ser nu att jag inte har tusentalsmarkeringar… men orkar inte ändra det nu. Det är så bökigt att först spara exelbladet som pdf för att sedan göra en skärmdump och sedan beskära...

 

post-3118-0-50955900-1387927019.jpg

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    22

  • Tallviking

    6

  • lenno

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Många tycker nog att jag är konstig som lägger upp en sån fråga på ett internetforum.

 

Jag lovar att jag har försökt att klara det här själv på egen hand och med hjälp av mina bekanta.

 

Och jag kan även säga att även om jag bara skulle köpa en barnvagn så gör jag tabeller och jämfört för- och nackdelar och recensioner osv. osv...

 

Så när det gäller bilköp så har jag lagt ned enormt mycket tid och arbete … men ändå har jag inte funnit något svar.

:::

 

Om ni orkar får ni gärna följa min resa igenom mitt första bilköp.

Annars kan ni hoppa över den här delen och går till tabellen.

:::

 

Först blev jag kär i en Toyota Yaris - jag är fortfarande kär i Yaris.

Ingen annan modell har lyckats tagit den platsen.

 

Det var som kärlek vid första ögonkastet, vilket jag aldrig har upplevt med en människa.

 

 

Att jag blev kär i en Yaris var nog ingen slump direkt.

Den var liten vilket jag tror passar min plånbok eller bankens tilltro till min plånbok.

Den var fin.

:::

 

Sen när jag fick se baken av den närmare började jag tveka.

Om något skulle hända mig bakifrån - då skulle mina barn inte klara sig.

Hmmm

 

Jag fick nästan ångest då.

 

Ska jag klättra upp till en större klass?

Har jag råd med det? Nej.

 

Men… om jag har vågat åka taxi i Thailand med barnen måste jag våga köra en Yaris med barnen i Sverige.

:::

 

Jag kollade många tester och statistik på nätet och blev lugnare.

:::

 

Så Yaris står kvar som min drömbil.

:::

 

 

 

I samband med mitt sökande efter säkerhetsinformation och andra information om Yaris hittade jag flera intressanta saker.

Jag kom åt ett par tre nyttiga statistik bl.a. "hållbara och säkra bilar".

Någon hade samkört Bilprövningens statistik och Folksams och fått fram s.k. "hållbara och säkra" bilar.

 

Då fick jag några namn på bra bilmodeller.

 

:::

Sen så fick jag tips från mina svenska föräldrar om en bra bilhandlare och verkstad utanför stan nära min svenska bror.

Jag skickade sms till dem.

Ja - jag gillar inte att ringa eller prata. Jag föredrar att skriva.

Det blev ett långt sms om mina önskemål och min prisklass.

Jag gav dem ett par modeller som jag fick från min undersökning.

 

Fick sedan svar på en Seat Altea, som skulle vara både hållbar och säker enligt statistiken som jag kom åt.

Om jag minns rätt så var det just den statistiken som jag fick betala två gånger för.

Först köpte jag pdf-filen via min iPad.

Sen när jag skulle göra tabeller på datorn så kunde jag inte skicka vidare filen från iPaden till datorn.

Så det var bara att plöjsa en gång till - dumma jag.

 

:::

Med hjälp av en god vän kom jag och provkörde den Seaten.

Det kändes inte rätt.

Om man använder huvudet så är det rätt med den bilen.

Lågt inköpspris, bra baksäten på det sätt att barnen kan sitta på var sin sida och har det sätet i mitten som ett bord mellan dem.

Dragkrog har den också.

 

Nackdelen är bara att det inte känns "rätt".

Den dra mer i bensin än Yaris.

Skatten är på 2 000 kr/år medan Yaris stannar på ca 300 kr/år.

 

Men… mmm

Bil är bil - försökte jag intala mig själv.

 

Å andra sidan vet jag att jag är så j-a bestämd när det gäller vissa saker.

Av gamla erfarenheter så vet jag att jag har fått betala mer för att jag lät bli att köpa det jag ville ha från början.

Sprang och köpte något billigare...

 

Sen till slut så var jag tvungen att köpa den "rätta" saken ändå.

:::

 

Jag var ändå mycket nära att köpa den Seaten.

Sen kom chocken - då jag kollade på försäkring.

Höll på att ramla av stolen!!!

Fy skjutton!

Vad dyrt?

 

Då sket jag totalt i Seaten.

:::

 

 

Glömde att säga att bilhandlaren hade en Yaris där också, fast en blå och ful.

Jag vill ha en röd och fin. he he he...

Nu kan jag släppa den röda färgen. Men jag vill ha en glad färg i alla fall.

:::

 

Sen så dök det tredje alternativet upp för två veckor sen.

En Citröen Xsara - min svenska brors bil som jag fick åka med en gång.

Jag gillar den. Den är rymlig på insidan och inte alltför stor på utsidan.

Fördelen är att den är billig i inköp.

Nackdelen är att den slukar bensin så in i bomben.

 

:::

 

Så nu sitter jag här.

Och idag upptäckte jag en grej till.

Värdeminskning.

 

Tidigare hade jag tyckt att "driftkostnader" mest bensinkostnader är avgörande och värdeminskning är ungefär lika för alla modeller.

Men nu när jag förstår att värdeminskning är minst lika dyr som bensin om inte dyrare - och det skiljer sig mycket mellan olika modeller - så börjar jag bli snurrig i huvudet.

 

Osäkra siffror i den här tabellen är "värdeminskning".

För Yarisen har jag hittat på nätet. De andra två har jag bara uppskattat själv - vilket jag tror är fel. Jag trycker det är mycket mindre än 30 000 eftersom de är gamla bilar och värdeminskning efter 5 år är betydligt mycket mindre.

 

:::

Om man bara går efter hjärtat så skulle jag köpa en Yaris.

Men om man går efter huvudet så är Citröen nog bäst eftersom jag gillar den och den är inte så mycket dyrare än en Seat.

:::

 

Min svenska mamma tycker att jag ska provköra fler bilar.

Men jag tycker inte att det behövs.

Jag har valt ut några modeller som jag tror är bra.

 

:::

 

Har ni några råd att ge om vilken modell jag bör välja.

I skrivandes stund känner jag för Citröen.

Jag vill inte dra på mig massa lån, men jag är å andra sidan rädd för oförutsägsbara reparationskostnader.

 

:::

Sen en annan viktig fråga är om man ska ha den på min enskilda firman eller på mig som privatperson.

Har hört av en kompis att om man köper begagnad bil så är det bättre att ha den som privat person eftersom förmånsvärde räknas på nybils pris oavsett hur gammal den begagnade bilen är.

 

Jag ringde Skatteverket och frågade. De kunde inte ge mig råd sa de.

 

 

Mvh

Magrood

 

Ps. Ser nu att jag inte har tusentalsmarkeringar… men orkar inte ändra det nu. Det är så bökigt att först spara exelbladet som pdf för att sedan göra en skärmdump och sedan beskära...

Köb en V70  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Om du är ute efter en bil som är driftsäker med hyfsat utrymme och ganska så bra ekonomi, så skulle jag valt en Mitsubishi Colt årsmodell 2007 och framåt....

Kör en själv och är väldigt nöjd...

Något större än Yaris men billigare i inköp tror jag....

Köp för guds skull inte franskt för det är bara problem med franska bilar enligt mina och flera av min vänners erfarenhet...

Skatten är ok och du kan nog hitta hyfsat bra försäkringar på den men välj inte IF för de är väldigt dyra på den modellen...

Jag bytte till Trygg-Hansa på min nu och fick en bra deal men då hade jag i och för sig även båtförsäkring att lägga in också....

 

Lycka till...

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Franska bilar är ett absolut no-no när dom börjar bli lite äldre

 

Vill du ha en trygg, säker och bra bil skulle jag rekommendera en VW Polo av lite nyare modeller eller om möjligt en VW Golf. Bättre bilar är svårare att hitta

 

En annan intressant bil idag är faktiskt SAAB 9-3 för eftersom märket gått i KK tror alla att det blir problem med reservdelar och service så begagnatpriset har rasat betydligt. Man får väldigt bra bil för pengarna och reservdelar och service är inga som helst problem i Sverige. Det är dessutom en extremt säker bil

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Köb en V70  :thumbsup:

Har inte råd med det.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood..se till att ha bilen på dig privat...annars blir det dyrt ...du får skatta för varenda mil du kör oavsett om det är privat eller för bolaget...bara ett litet tips...

 

ha de bra...o sen det Tallviking skrev om Saab 9-3...mycket bil för pengarna o dessutom väldigt säker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter en bil som är driftsäker med hyfsat utrymme och ganska så bra ekonomi, så skulle jag valt en Mitsubishi Colt årsmodell 2007 och framåt.

Kör en själv och är väldigt nöjd...

Något större än Yaris men billigare i inköp tror jag.

Köp för guds skull inte franskt för det är bara problem med franska bilar enligt mina och flera av min vänners erfarenhet...

Skatten är ok och du kan nog hitta hyfsat bra försäkringar på den men välj inte IF för de är väldigt dyra på den modellen...

Jag bytte till Trygg-Hansa på min nu och fick en bra deal men då hade jag i och för sig även båtförsäkring att lägga in också.

 

Lycka till...

 

Tack så mycket.

Hur mycket drar den i bensin?

Service och reparation per år ungefär?

 

:::

Försäkring kommer jag att ta Länsförsäkring. Har hemförsäkring hos dem och får därmed lite rabatt.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut Toyota. Om nu Yaris är för dyr så kolla upp Avensis. Kanon bra bil tycker jag... Morsan kör Avensis och jag har lånat den flertalet gånger. Innan hade hon sedan men har nu bytt till kombi... Man åker skönt, dom går billigt, dom är driftsäkra och väääldigt sällan problem (morsan har aldrig haft några problem under sina 12 år som Avensis ägare)... Och du får en hyffsat ny i bra skick för runt 50.000 kr... Dessutom tycker jag den ser rätt bra ut... Kolla årsmodeller från 05... Iaf värt att jämföra i din tabell :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Franska bilar är ett absolut no-no när dom börjar bli lite äldre

 

Vill du ha en trygg, säker och bra bil skulle jag rekommendera en VW Polo av lite nyare modeller eller om möjligt en VW Golf. Bättre bilar är svårare att hitta

 

En annan intressant bil idag är faktiskt SAAB 9-3 för eftersom märket gått i KK tror alla att det blir problem med reservdelar och service så begagnatpriset har rasat betydligt. Man får väldigt bra bil för pengarna och reservdelar och service är inga som helst problem i Sverige. Det är dessutom en extremt säker bil

 

Tack så mycket!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

XC 70 kolla på kvd auktioner! Mycket fynd där!

Tack!

 

Jag kollar.

 

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood..se till att ha bilen på dig privat...annars blir det dyrt ...du får skatta för varenda mil du kör oavsett om det är privat eller för bolaget...bara ett litet tips...

 

ha de bra...o sen det Tallviking skrev om Saab 9-3...mycket bil för pengarna o dessutom väldigt säker..

Tack för tipset!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kia = mest bil för pengarna = minst bekymmer, kanske inte premium men ändå.

Passat = verkligt premuim, tyvärr även servicen

Skoda, en billigare variant av Passat = inte riktigt lika premium = något "billigare" service

Golf, något biligare än Passat, annars samma höga kvalitet och höga servicekostnader

Bränslekostnader och skatt är en sak men man ska inte stirra sig blind på bara detta, Viktigt är också servicekostnader och värdeminskning. Stor betydelse är hur länge du tänkt äga bilen. Vilken bil du än köper så är restvärdet efter 3 år mindre än halva nypriset, även om bilen är pedantskött och gått under 5 000 mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut Toyota. Om nu Yaris är för dyr så kolla upp Avensis. Kanon bra bil tycker jag... Morsan kör Avensis och jag har lånat den flertalet gånger. Innan hade hon sedan men har nu bytt till kombi... Man åker skönt, dom går billigt, dom är driftsäkra och väääldigt sällan problem (morsan har aldrig haft några problem under sina 12 år som Avensis ägare)... Och du får en hyffsat ny i bra skick för runt 50.000 kr... Dessutom tycker jag den ser rätt bra ut... Kolla årsmodeller från 05... Iaf värt att jämföra i din tabell :thumbsup:

 

Tack!

En glädjande nyhet är att jag har hittat ett sätt att kolla på värdeminskning. :-)

Jag gick till en bilvärderingssite och ändrade på miltal… :-)

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kia = mest bil för pengarna = minst bekymmer, kanske inte premium men ändå.

Passat = verkligt premuim, tyvärr även servicen

Skoda, en billigare variant av Passat = inte riktigt lika premium = något "billigare" service

Golf, något biligare än Passat, annars samma höga kvalitet och höga servicekostnader

Bränslekostnader och skatt är en sak men man ska inte stirra sig blind på bara detta, Viktigt är också servicekostnader och värdeminskning. Stor betydelse är hur länge du tänkt äga bilen. Vilken bil du än köper så är restvärdet efter 3 år mindre än halva nypriset, även om bilen är pedantskött och gått under 5 000 mil.

 

Tack så mycket!

Precis. Jag kom på det ganska nyligen att jag måste stoppa "värdeminskningen" i min tabell också. :-)

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket.

Hur mycket drar den i bensin?

Service och reparation per år ungefär?

 

:::

Försäkring kommer jag att ta Länsförsäkring. Har hemförsäkring hos dem och får därmed lite rabatt.

 

Mvh

Magrood

 

Stirra dig inte blind på den lilla rabatten du får från ditt försäkringsbolag.

Använd  tex  https://www.insplanet.com och jämför, annars så går det bra att själv gå in på olika bolag och se vad din försäkring kommer att kosta.

 

När jag bytte till en Saab 9-3 (som jag förövrigt är jäkligt nöjd med förutom förbrukningen)  så låg det på mellan 6000-18000/år för en helförsäkring,

 

Tillslut valde jag Trygg-Hansa, och "mitt bolag " Folksam var inte i närheten av att kunna matcha det.  Visserligen skiljer det lite på villkor men det går att läsa sig till.

 

Själv hade jag satsat på en Toyota eller Polo/Golf.

 

Lycka till//Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tack så mycket.

Hur mycket drar den i bensin?

Service och reparation per år ungefär?

 

:::

Försäkring kommer jag att ta Länsförsäkring. Har hemförsäkring hos dem och får därmed lite rabatt.

 

Mvh

Magrood

 

0.6 liter blandad körning, landsväg ännu mindre..

En tusenlapp om året i skatt (ungefär)..

Kollat lite och kanske att det rör sig om drygt 6000 för en helförsäkring på länsförsäkringar...

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En frågeställning som engagerar en gammal bilförsäljare som sålde Volvobilar under 6 års tid en gång i tiden. Du har redan fått bästa tänkbara råd tidigare i tråden - men från spridda inlägg. Sammanfattar utifrån vad jag har att bidraga med:

 

"Om man bara går efter hjärtat så skulle jag köpa en Yaris. Men om man går efter huvudet så är Citröen nog bäst eftersom jag gillar den och den är inte så mycket dyrare än en Seat", säger du.

 

Jag skulle definitivt välja Yaris med hjärnan. Hjärtat kanske skulle sukta efter något franskt eller italienskt som Alfa Romeo t.ex.

 

"Kolla på Kvarndammens auktioner" är ett mycket bra råd från Highlander. Minst 20% kan du göra på priset där. De testar bilarna mycket föredömligt och är objektiva gentemot säljare - köpare.

 

"Magrood..se till att ha bilen på dig privat...annars blir det dyrt ...du får skatta för varenda mil du kör oavsett om det är privat eller för bolaget...bara ett litet tips.." är ett mycket bra råd från thai 412.

 

"Jag tycker absolut Toyota. Om nu Yaris är för dyr så kolla upp Avensis. Kanon bra bil tycker jag... " Kanontips från J666.

 

Även om mitt råd i slutänden ändå kommer att bli Yarisen - just p.g.a. andrahandsvärdet. Den enda bil som kan jämföras i detta avseende är Vw Golf. Men då får du pynta upp betydligt mer och den håller ändå inte samma kvalitet som förr. Toyota har definitivt tagit över den rollen. Tanka, tuta och kör och när det är dags för service är de det klart prisvänligaste alternativet.

 

Om man inte har obegränsat bankkonto bör man först och främst tänka på att bilskrället skall vara lättsålt den da´n man av någon anledning vill bli av med den. En Yaris säljer sig själv medan en Avensis drar till sig betydligt färre spekulanter.

 

evert 1 kloka inlägg som löd: "Bränslekostnader och skatt är en sak men man ska inte stirra sig blind på bara detta, Viktigt är också servicekostnader och värdeminskning."

 

Något billigare att äga och köra än en Toyota är svårt att hitta. Fråga bara taxichaffisarna i Bangkok även om det är ett annat klimat. Men det är samma här. Den enda bil som kan jämföras idag med Toyota är Vw Golf från förr.

 

Från pudeln hamnoi kommer följande råd som är klart värda att beakta: "Stirra dig inte blind på den lilla rabatten du får från ditt försäkringsbolag." och "Själv hade jag satsat på en Toyota eller Polo/Golf". Helt i linje med mitt tips. 

 

Dessutom tror jag inte ett ögonblick på att Yarisen skulle ha ett vekare bakparti än någon av de andra småbilarna som du är ute efter. Möjligtvis lillsyrran Aygo kan kännas lite väl liten om man har barn där barn. Annars har även den en förvånansvärd driftsäkerhet.

 

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera bilförsäljaren som vill kränga på dig Seaten och Xsaran.  Same, same sedan urminnes tider vill de kränga på stackars spekulanter (damer) som de tror är totalt okunniga - sina mest svårsålda bilar. Enbart för att bli av med dem. Men sådana är även bankrådgivarna nu för tiden.

 

Imho bör väl tilläggas.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gillar jag inte Nipponbilar, men prismässigt o service tror jag på yarisen om jag minns rätt så är det kamkedja på den.

Byte av kamrem kostar ca 6000 kr på Polo o Golf.. Och köp inte större bil än du behöver.

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar man på Yaris så kanske  http://www.frolundabilcenter.se/nya_bilar.asp  kan vara något?

 

Har själv ägt en ett kort tag och hade inget att klaga på men jag insåg att den var för lite för våra behov.

 

Edit: Fick inte länken rätt men Mazda 2 tänkte jag på..http://www.mazda.se/bilarna/mazda2/

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Stirra dig inte blind på den lilla rabatten du får från ditt försäkringsbolag.

Använd  tex  https://www.insplanet.com och jämför, annars så går det bra att själv gå in på olika bolag och se vad din försäkring kommer att kosta.

 

När jag bytte till en Saab 9-3 (som jag förövrigt är jäkligt nöjd med förutom förbrukningen)  så låg det på mellan 6000-18000/år för en helförsäkring,

 

Tillslut valde jag Trygg-Hansa, och "mitt bolag " Folksam var inte i närheten av att kunna matcha det.  Visserligen skiljer det lite på villkor men det går att läsa sig till.

 

Själv hade jag satsat på en Toyota eller Polo/Golf.

 

Lycka till//Hn

 

Tack!

Jag har kollat på olika sidor som jämför försäkringskostnader. Fick bara fram höga siffror.

Hos Länsförsäkringar fick jag fram den billigaste.

Men tack för tipset kha!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack alla för ert egagemang!

Det värmer mitt hjärta verkligen!

 

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

En frågeställning som engagerar en gammal bilförsäljare som sålde Volvobilar under 6 års tid en gång i tiden. Du har redan fått bästa tänkbara råd tidigare i tråden - men från spridda inlägg. Sammanfattar utifrån vad jag har att bidraga med:

 

"Om man bara går efter hjärtat så skulle jag köpa en Yaris. Men om man går efter huvudet så är Citröen nog bäst eftersom jag gillar den och den är inte så mycket dyrare än en Seat", säger du.

 

Jag skulle definitivt välja Yaris med hjärnan. Hjärtat kanske skulle sukta efter något franskt eller italienskt som Alfa Romeo t.ex.

 

"Kolla på Kvarndammens auktioner" är ett mycket bra råd från Highlander. Minst 20% kan du göra på priset där. De testar bilarna mycket föredömligt och är objektiva gentemot säljare - köpare.

 

"Magrood..se till att ha bilen på dig privat...annars blir det dyrt ...du får skatta för varenda mil du kör oavsett om det är privat eller för bolaget...bara ett litet tips.." är ett mycket bra råd från thai 412.

 

"Jag tycker absolut Toyota. Om nu Yaris är för dyr så kolla upp Avensis. Kanon bra bil tycker jag... " Kanontips från J666.

 

Även om mitt råd i slutänden ändå kommer att bli Yarisen - just p.g.a. andrahandsvärdet. Den enda bil som kan jämföras i detta avseende är Vw Golf. Men då får du pynta upp betydligt mer och den håller ändå inte samma kvalitet som förr. Toyota har definitivt tagit över den rollen. Tanka, tuta och kör och när det är dags för service är de det klart prisvänligaste alternativet.

 

Om man inte har obegränsat bankkonto bör man först och främst tänka på att bilskrället skall vara lättsålt den da´n man av någon anledning vill bli av med den. En Yaris säljer sig själv medan en Avensis drar till sig betydligt färre spekulanter.

 

evert 1 kloka inlägg som löd: "Bränslekostnader och skatt är en sak men man ska inte stirra sig blind på bara detta, Viktigt är också servicekostnader och värdeminskning."

 

Något billigare att äga och köra än en Toyota är svårt att hitta. Fråga bara taxichaffisarna i Bangkok även om det är ett annat klimat. Men det är samma här. Den enda bil som kan jämföras idag med Toyota är Vw Golf från förr.

 

Från pudeln hamnoi kommer följande råd som är klart värda att beakta: "Stirra dig inte blind på den lilla rabatten du får från ditt försäkringsbolag." och "Själv hade jag satsat på en Toyota eller Polo/Golf". Helt i linje med mitt tips. 

 

Dessutom tror jag inte ett ögonblick på att Yarisen skulle ha ett vekare bakparti än någon av de andra småbilarna som du är ute efter. Möjligtvis lillsyrran Aygo kan kännas lite väl liten om man har barn där barn. Annars har även den en förvånansvärd driftsäkerhet.

 

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera bilförsäljaren som vill kränga på dig Seaten och Xsaran.  Same, same sedan urminnes tider vill de kränga på stackars spekulanter (damer) som de tror är totalt okunniga - sina mest svårsålda bilar. Enbart för att bli av med dem. Men sådana är även bankrådgivarna nu för tiden.

 

Imho bör väl tilläggas.

 

Wow!!!

 

Ditt inlägg fick mig att komma upp och sätta mig framför datorn igen trots att jag bestämt mig för att lägga mig extra tidigt idag.

Tusen tack!

 

:::

 

:::

En fundering.

 

Mina svenska föräldrar som alltid har gett mig goda råd säger att en Yaris är för liten för mig med 2 barn.

Hade det varit 1 barn så hade det varit mer ok.

 

Men med två barn och kanske barnens kompisar ska åka med någon gång osv.

Cyklar ska med ibland.

Packningar osv osv...

 

Så jag kommer att "hata" Yaris, tror de.

:::

 

Vad tror ni? Ni som har erfarenhet med barn?

 

Mvh

Magrood

 

Ps. Seat och Citrön var mina egna förslag kha.

Bilhandlaren kom inte med egna förslag utan jag sa till dem vilka modell jag letade efter.

Och jag fick fram modellerna från olika statisk från nätet kha.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar man på Yaris så kanske  http://www.frolundabilcenter.se/nya_bilar.asp  kan vara något?

 

Har själv ägt en ett kort tag och hade inget att klaga på men jag insåg att den var för lite för våra behov.

 

Edit: Fick inte länken rätt men Mazda 2 tänkte jag på..http://www.mazda.se/bilarna/mazda2/

 

Hej!

 

 

Om du orkar skriva mer i detalj om "men jag insåg att den var för lite för våra behov." så vore det jättetacksamt!

För det är det som är argument för att jag inte bör ha en Yaris.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Franska bilar är ett absolut no-no när dom börjar bli lite äldre

 

Vill du ha en trygg, säker och bra bil skulle jag rekommendera en VW Polo av lite nyare modeller eller om möjligt en VW Golf. Bättre bilar är svårare att hitta

 

En annan intressant bil idag är faktiskt SAAB 9-3 för eftersom märket gått i KK tror alla att det blir problem med reservdelar och service så begagnatpriset har rasat betydligt. Man får väldigt bra bil för pengarna och reservdelar och service är inga som helst problem i Sverige. Det är dessutom en extremt säker bil

VW Polo har  känsliga motorer, lågfriktionsmotorerna ska också sluka olja. Jag har haft en Polo och problemen löste av varann, ju nyare bil, mer teknik, mer problem?

Motorlampan ville gärna börja lysa.

 

Vilka årsmodeller av 9-3 hade problem med oljeförbrukningen? F.r.o.m vilken årsmodell kan vara värd att titta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...