Jump to content
IGNORERAD

Fönstergaller


Rogigoal

Recommended Posts

Jag trodde han menade ett galler 180x200cm!

sen var det ju så att vi gjorde 5 stycken galler samtidigt i olika storlekar , de gick på 14000 tbh.

Så jag gjorde en uppskattning ungefärlig sisådär :)

Ok, jag har ingen aning... Försöker bara tänka sek-bth när det gäller hantverk, skulle nog tex tycka 5000 sek var dyrt för ett hemmagjort fönstergaller...

Men och andra sidan är ju materielpriserna likvärdiga, men arbetskraften bör ju vara mångfallt billigare.

Jag/vi brukar oftast köpa materielen själva, sen ta in hantverkare som får jobba med det hemma, inbillar mig att det är billigare än att köpa hela "paketet"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    5

  • Soengsang

    5

  • Galten

    5

  • BBJ

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har galler monterade på insidan i huset

 

Jag hade var jag trodde en Thaikompis som var hemma hos mig ofta,  efter ett tag märkte jag att det forsvann saker och efter lite undersokning så visade det sig att det var min "kompis" som snott i mitt hus.

 

Tycker det är tråkigt att ha galler men ska dom stjäla mer från mig så ska det inte vara utan problem att ta sig in eller ut från huset.

Har haft samma erfarenhet!

Det verkar som om att om de är inne i huset så är det fritt fram att förse sig. Nån slags dela broderligt mentalitet som gör att de inte känner det som att stjäla när de är inbjudna. Även om de flesta är helt ärliga så blir man besviken när det händer att folk man litar på förser sig. Det är då man funderar hur fungerar den där förlora ansiktet grejen. Thai är så rädd att förlora ansiktet fast det verkar inte gälla de som förser sig av andras saker. Själv skiter jag i om jag förlorar ansiktet i vanliga fall, men skulle aldrig tänka mig att stjäla minsta grej, jag skulle skämmas ihjäl om jag blev ertappad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till min svärfar kom och var bekymrad, han hade blivit bestulen på 50,000 bath

Han visste vem tjuven var, så herrarna klädde upp sig och gick hem till mamman, hon gormade och skrek att hennes son

Inte var någon tjuv inte. Efter mycket om och men så kunde hon tänkas att ge kompisen 45,000 bath men hennes son var fortfarande

Ingen tjuv. Och gissa han nöjde sig med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har totalt 16 stycken runt huset i olika storlekar, de kostade inklusive installationskostnad totalt 43.000, - THB.

Men jag vill ifrågasätta deras effektivitet som inbrottsskydd. Även om de er skruvat med "enkelriktade" skruvar, är det enkelt från utsidan och bryta dem från väggen med en kofot.

Särskilt vackra är de heller inte, och de börjar och rosta i svetsarna, och eftersom det är också svårt att rengöra fönstren så kommer de att vara dee första att plocka bort när jag flyttar permanent till Thailand.

 

P1010030.jpg

 

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gallret tillverkat och monterat, cirka en svensk tusing!

Sen att putsa fönstret är inget problem för mig som synes! ;)

post-8606-0-28139500-1387986811_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har totalt 16 stycken runt huset i olika storlekar, de kostade inklusive installationskostnad totalt 43.000, - THB.

Men jag vill ifrågasätta deras effektivitet som inbrottsskydd. Även om de er skruvat med "enkelriktade" skruvar, är det enkelt från utsidan och bryta dem från väggen med en kofot.

Särskilt vackra är de heller inte, och de börjar och rosta i svetsarna, och eftersom det är också svårt att rengöra fönstren så kommer de att vara dee första att plocka bort när jag flyttar permanent till Thailand.

 

P1010030.jpg

Håller med.

Någon larm kanske man skaffar  och så men inte mer.

Vi har folie för värmen på fönsterna  och kanske minskat insyn.

Snygg hus.

Speciellt takrännorna.

Vi har bud på 20 000 för takrännor hela huset men de takrännorna klarar värsta monsunen och är rostfrifärgade som sticker I ögat.

Gumman skall titta på bilden också när hon är färdig I köket..

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärringen tittade på bilden och sa "kan inte, det är redan färdigt"

Det blir till och måla nästa sommar.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft huset i Bangkok sen 2006 Utan galler. Jag vägrar att ha (jag brinner inne) galler. Trots att min fru i början förespråkade galler.

Bra Security som rondar området har givit 7 år utan inbrott.

I yasothon där använder vi inte ens nyckel. Då vi aldrig behöver låsa där över huvud taget.

Att inte ha galler signalerar dessutom att det finns inget av värde att hämta här!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft huset i Bangkok sen 2006 Utan galler. Jag vägrar att ha (jag brinner inne) galler. Trots att min fru i början förespråkade galler.

Bra Security som rondar området har givit 7 år utan inbrott.

I yasothon där använder vi inte ens nyckel. Då vi aldrig behöver låsa där över huvud taget.

Att inte ha galler signalerar dessutom att det finns inget av värde att hämta här!

Givetvis går de till hus med galler och larm, de är inte dumma.

 

I somras I Bangsare så hade någon lagt gift I kycklingbitar och strött ut på gatan.

Många hundar som fick tvångsmatas med råa ägg och veteriniärbesök.

Huset mitt emot såg jag en hund få spel och bara  snurrade runt tuggandes fragda.

De hade mycket galler 3 bilar och vem vet vad.

De som hade tänkt sig för inbrott fick tänka om.

Hundar är nog bästa vakten,

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på kvalitén på dörrar och foder så gör ett hänglås ingen större nytta

 

Jag vill inte bo i ett fängelse :police:

 

En del värdesaker går ju att ha ett kassaskåp i stället

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på kvalitén på dörrar och foder så gör ett hänglås ingen större nytta

 

Jag vill inte bo i ett fängelse :police:

 

En del värdesaker går ju att ha ett kassaskåp i stället

 

Då behover man ju inte ha lås på dorren over huvud taget, for dom thailändska/amerikanska dorrlåsen är riktigt kvallficerad dynga.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då behover man ju inte ha lås på dorren over huvud taget, for dom thailändska/amerikanska dorrlåsen är riktigt kvallficerad dynga.

Jag lyckades för ett tag sen med bedriften att låsa in mig på uteplatsen men jag hittade en sax som jag  pillade in i dörrlåset och vred om försiktigt. Det gick upp hur lätt som helst. :)

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades för ett tag sen med bedriften att låsa in mig på uteplatsen men jag hittade en sax som jag  pillade in i dörrlåset och vred om försiktigt. Det gick upp hur lätt som helst. :)

 

Fritz..

 

Ja jag vet, det fungerar även med skruvmejslar och knivar, även en nyckel kan passa till olika lås om man lirkar forsiktigt, nä ett rejält hänglås är det bästa och då är det ju även svårt att låsa in sig. Det stora hänglåset som jag har på ytterdorren går inte bara att trycka ihop utan man måste låsa med nyckel.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet, det fungerar även med skruvmejslar och knivar, även en nyckel kan passa till olika lås om man lirkar forsiktigt, nä ett rejält hänglås är det bästa och då är det ju även svårt att låsa in sig. Det stora hänglåset som jag har på ytterdorren går inte bara att trycka ihop utan man måste låsa med nyckel.

Om man ska bryta sig in hos oss så måste man först forcera järndörren till uteplatsen och där sitter det ett ordentligt hänglås. Sedan har vi lagom med trafik på den lilla soien samt goda grannar som håller koll så jag känner mig lugn. :thumbsup:

 

Fritz..

 

Edit. Jag låste husdörren med att trycka in knappen på insidan låset och när jag stäng igen dörren kom jag på att nycklarna låg kvar inne i huset. I nästa dörr som jag var tvungen passera hängde det ett stort hänglås. Det var lite pinsamt innan jag lyckades lösa det hela på egen hand hehe. :bag:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska bryta sig in hos oss så måste man först forcera järndörren till uteplatsen och där sitter det ett ordentligt hänglås. Sedan har vi lagom med trafik på den lilla soien samt goda grannar som håller koll så jag känner mig lugn. :thumbsup:

Fritz..

Fritz..

Inte minst forcera det sista och svåraste hindret, ett mindre Skelefte-berg som står där som sist utpost i inbrottskyddet. :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Frugan vill ha galler på sina fönster nu när hon ska flytta hit till Sverige. Hon valde galler i rostfritt,jag är inte helt säker på mått men fönstrena är ganska breda ca 2300x 1500 + en dörr.Hon betalar 4000b styck,hon lova att ta bilder sen när allt är klart.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Några som har erfarenhet av inbrottsgaller runt fönster o dörrar och kostnad för det,, typ fönster 180×120?..

Min tanke att det borde ligga runt 1800thb per fönster monterat o klart, , helt fel ute eller??..

Glad så länge man får stanna på utsidan av gallret :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Detta är bilder från dom galler frugan ville ha på sitt hus innan hon flytta hit.

post-3865-0-99880500-1391805985_thumb.jp

post-3865-0-56466500-1391806022_thumb.jp

post-3865-0-50963000-1391806047_thumb.jp

post-3865-0-39339800-1391806074_thumb.jp

post-3865-0-84885600-1391806089_thumb.jp

Ser ju ganska snyggt ut och dom fixa jobbet ganska snabbt och smidigt.

Priset för dom mindre fönstrena och samma pris för innerdörren är 4000b monterat och klart per styck.Lite dyrt om man frågar mig,men detta hade jag ingenting att göra med och jag var inte ens på plats så det är inget farangpris :crazy: men om man tänker efter så var det iof inte så dyrt. Och hon blev jäkligt nöjd så det håller bra för min del :thumbsup:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt men är det kul att bo i ett fängelse.

 

Vilken normalt byggd person rycker bort detta på 5 minuter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt men är det kul att bo i ett fängelse.

 

Vilken normalt byggd person rycker bort detta på 5 minuter

Om det är till mig du skriver så? Jag tycker inte heller att man ska slänga upp såna galler,men det är hennes hus och hon ville absolut ha dom innan hon kom hit. Och nu när jag ser bilderna så ser det ju mycket bättre ut än jag tänkte mig från början :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är till mig du skriver så? Jag tycker inte heller att man ska slänga upp såna galler,men det är hennes hus och hon ville absolut ha dom innan hon kom hit. Och nu när jag ser bilderna så ser det ju mycket bättre ut än jag tänkte mig från början :)

Nej det var inte ditt hus jag menade utan rent allmänt

 

De galler jag sett är oftast så jäkla veka så en klenis som mig skulle kunna göra inbrott

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...