Jump to content
IGNORERAD

På Bali bär kvinnorna allt på huvudet


Kim

Recommended Posts

I mitten på maj 1997 så företog jag ensam en backpackerresa till Bali, Indonesien. Var där i två månader, flackade runt lite överallt och hade mycket trevligt innan jag i mitten av juli, brunbränd som en pepparkaka återvände till sommarSverige.

Jämför jag Bali med Thailand så finns det många skillnader och dom flesta är faktiskt till Thailands fördel. T ex så är människorna bra mycket fattigare i Indonesien än dom är i Thailand, gatubarn, tiggare och tjuvar är mycket vanligare och på landsbygden finns det nästan inga pengar alls. Man var alltid tvungen att se till att man hade mycket små valörer i färdkassan eftersom affärsinnehavarna nästan aldrig hade någon växel.

En annan märklig skillnad var att det alltid verkade vara kvinnorna som utförde dom tyngsta jobben, dvs bära tegelsten på byggen osv. Och kvinnorna var när dom bar oerhört skickliga på att bära/balansera alling på huvudet. När man själv propsade på att få prova någons huvudlast så lyckades man inte behålla korgen eller vad det nu var ens en sekund innan den trillade av. Men själva gick dom omkring till synes helt oberörda av den börda dom hade på huvudet, pratade och skrattade utan att bördan ens vickade till.

Här två gamla scannade bilder av Balikvinnor på Lovina beach med börda på huvudet. Den ena bär en korg av ananas för försäljning och den andra har i demostrationssyfte inför mig satt en tom flaska av det lokala ölet Bintang på sitt huvud.

Och med den flaskan på huvudet så satt hon faktiskt där och babblade om ditt och datt med mig i flera minuter. Jag fick b la veta att hon var 18 år och tidigare hade träffat en australiensisk kille som hon nu mer eller mindre räknade som pojkvän bla bla bla. Och under hela hennes långa samtal om allt möjligt så stod flaskan där stadigt på huvudet utan ens den minsta lilla darrning. Jag blev så imponerad av detta att jag till slut frågade henne om jag inte kunde få ta ett kort av det hela och det gick förstås bra.  :)

huvudbonad2.jpg

huvudbonad.jpg

huvudbonad2.jpg

huvudbonad.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

. testa gärna själv att balansera en tomflaska på huvudet och se hur många sekunders samtal ni klarar av innan den trillar av.  ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan bara hålla med, man kan snacka om att dom har allt på huvudet

CNV00168-1.jpg

CNV00175-1.jpg

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna bilder b-tung. Fick mig att längta tillbaka till Bali för en stund. Värt ett positivt karmaklick tycker jag.  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

. testa gärna själv att balansera en tomflaska på huvudet och se hur många sekunders samtal ni klarar av innan den trillar av.  ;)

Testade nu helt seriöst med en tom ölburk, hade inga flaskor. Startade tidtagningen också.

Gick ut från rummet och ut i köket, vände och gick tillbaka, plockade ner burken och stängde tidtagningen eftersom den blev menlös.

Fast jag är inte helt nykter nu så det kanske inte räknas ;-)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Testade nu helt seriöst med en tom ölburk, hade inga flaskor. Startade tidtagningen också.

Gick ut från rummet och ut i köket, vände och gick tillbaka, plockade ner burken och stängde tidtagningen eftersom den blev menlös.

Fast jag är inte helt nykter nu så det kanske inte räknas ;-)

Näää, onykter räknas inte, då är man ju alltid kung på det mesta. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Näää, onykter räknas inte, då är man ju alltid kung på det mesta. ;)

Skall göra om det imorgon, garanterat bakfull :) Räknas det? :morgon:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skall göra om det imorgon, garanterat bakfull :) Räknas det? :morgon:

Ja, men då vill vi helst också se försöket via en youtubelänk.  :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Visar på en enorm vilja  :ahh:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

TJOHO...RESTE OXÅ RUNT I BALI MED OMNEJD 4 MÅN 98-99.INTE NÅ VIDARE STRÄNDER..."SVART SAND ELLER SKRÄP"..FÖRUTOM GILI AIR EN AV DOM BÄSTA ÖAR JA VARIT PÅ :thumbsup: ...MEN DE BÄSTA VA ATT DE VA BILLIGARE ME ETT BLOW JOBB ÄN EN KOPP KAFFE :rolleyes3:   INNE I KUTA TOWN..så de vart icke mycke kaffe på den resan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bali är ganska trevligt och allt kostar bara 50% jämfört med Thailand. Det är nästan det enda ställe jag skulle kunna tänka mig att bo förutom Thailand.

Till dom som inte har varit där rekommenderar jag verkligen ett besök och jag hoppas kunna ta med familjen på en tur dit någon gång.

Jag har faktiskt talat med tjejen med flaskan på huvudet (jag har några bilder också) hon var kusin med en annan försäljare som jag brukade äta med varje dag på stranden. Kompisarna åt europeisk frukost på hotellet men inte jag.

Hon skickade bud till hotellet när det var dags att äta, hon hade med sig ris och stekta bananer, ibland fisk och jag köpte dricka till oss båda. Vi träffades under 4 resor och åt tillsammans och umgicks en hel del. Men hon är gift nu precis som jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Här är fler bilder från mina 3 resor till Bali.

Lovelos' Bali

Gamla diabilder, tyvärr så har "tidens tand" "gnagt" på dom lite innan jag hann scanna ner dom till datorn! :crazy:

Har försökt att korrigera lite med "Photoshop", men är långt ifrån nån expert! :whistle:

Hoppas att dom duger i alla fall!?  :glasses:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Bali ja, där fick man ingen pytt men däremot en härlig wienerschnitzel  :drunk:

P1010043.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här är fler bilder från mina 3 resor till Bali.

Lovelos' Bali

Gamla diabilder, tyvärr så har "tidens tand" "gnagt" på dom lite innan jag hann scanna ner dom till datorn! :crazy:

Har försökt att korrigera lite med "Photoshop", men är långt ifrån nån expert! :whistle:

Hoppas att dom duger i alla fall!?   :glasses:

Lovelos

Många fina bilder på Baliplatser man känner igen lovelos.  :great:

Har själv ett drygt 100 tal ännu oscannade dian från just Bali. Men också ett drygt tusental från Thailand och andra SEA länder så när man faktiskt får tid att digitalisera dom alla vete tusan. Finns förstås något tusental diabilder tagna i Sverige också och scanning är ju sååå tidsödande och tråkigt. Puh!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för alla fina bilder, jag hoppas att tiden ska räcka till så vi kan åka dit hela familjen en gång.

Jag tror att det skiljer sig så mycket att även thai skulle tycka att det var roligt.

Är det någon på forumet som har tagit med sin fru till Bali?

Jag har en kompis som åker dit varje år sedan åttiotalet och han säger att allt bara kostar 50% av priset i Thailand fortfarande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Trevliga bilder och text, har läst först nu!  :lol:

Har aldrig varit på Bali själv.  :neutral: Var det inte där det varit så otäcka terroristattacker?  :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Lars

Det stämmer, det var muslimska terrorister från Java som sprängde SC Bar, med många döda utlänningar.

Men Bali är egentligen fridfullt och trevliggt, så vi får hoppas att det aldrig händer igen.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars

Det stämmer, det var muslimska terrorister från Java som sprängde SC Bar, med många döda utlänningar.

Men Bali är egentligen fridfullt och trevliggt, så vi får hoppas att det aldrig händer igen.

Mvh Isan Lover 

Tack för svaret!  :wai: Ja, det får vi verkligen hoppas, att det inte händer igen.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sari Club på Kuta beach, Bali var vad som gällde på kvällarna under den tid man uppehöll sig på just den orten. Här en bild jag tog utanför en kväll 1997.

SariClub.jpg

Och det var precis där, på gatan utanför ingången till Sari Club som den islamistiska terrorgruppen Jemaah Islamiyah parkerade en skåpbil full av sprängämnen den 12 okt 2002. Bomben dödade 202 människor varav 164 var utlänningar inkluderat några unga svenskar.

Tre av medlemmarna i Jemaah Islamiyah dömdes senare till döden och avrättades för dåden, andra dömdes till långa fängelsestraff.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...