Jump to content
IGNORERAD

koka fullkornsris i riskokare


viking39

Recommended Posts

Köpte en rikskokare på Clasohlson men de verkar inte funka något vidare till 1 dl ris står de 2 dl på paketet men slog i 3 dl .Riset blir ändå inte färdigkokt kanske krävs ändå mer vatten o sen blir riset lite brännt någon som vet kanske finns de nån "riskock" här

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • viking39

    7

  • Herr Chang

    3

  • Acker

    2

  • oldthaimer

    2

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Quote

Köpte en rikskokare på Clasohlson men de verkar inte funka något vidare till 1 dl ris står de 2 dl på paketet men slog i 3 dl .Riset blir ändå inte färdigkokt kanske krävs ändå mer vatten o sen blir riset lite brännt någon som vet kanske finns de nån "riskock" här

1:2, säger fru GD

1 dl ris 2 dl vatten

Inte från Clas Ohlsson visserligen, men ändå

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1:2, säger fru GD

1 dl ris 2 dl vatten

Inte från Clas Ohlsson visserligen, men ändå

/GD

Funkar inte har provat 1:3 också ju

men de verkar koka bort för fort vattnet

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Funkar inte har provat 1:3 också ju

men de verkar koka bort för fort vattnet

Då får du nog fråga Clas Ohlsson himself.

Finns ju inga justeringsmöjligheter på apparaten

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

haha

Jag har också en riskokare från clas ohlson, köpte den när tjejen kom hit i somras, men hon gillade den inte, riset blev inte bra tyckte hon och som du också skrev så blev det bränt i botten så nu när hon kommer hit på UT så sa hon att hon ska köpa en riktig riskokare och ta med, jag asgarvade åt henne när hon sa att hon skulle ta med en från Thailand så vi får se om hon gör det, hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgiganten Coop mfl har numera ett bra sortiment av riskokare, exakt samma maskiner man kan finna på tex Tesco. Vi har en modell där hon kan ångkoka konjau samt koka vanligt ris. Tror vi köpte den på Coop eller Maxi.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen

Varför inte köpa en på plats i Thailand

Och ska du koka fullkornsris får du köpa en kokare för det.

Vill du bli på trycket får du köpa en tryckkokare.

Snake  :slow_en:

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså...

Vi köpte riskokare på Clas Ohlson i Göteborg, och fru Chang är fem år senare fortfarande mycket nöjd med denna apparat. Märke TEFAL, "Automatic Rice Cooker, Classic 2.0 l".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Elgiganten Coop mfl har numera ett bra sortiment av riskokare, exakt samma maskiner man kan finna på tex Tesco. Vi har en modell där hon kan ångkoka konjau samt koka vanligt ris. Tror vi köpte den på Coop eller Maxi.

Ursäkta,men vad är konjau för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stavning av thaiord kan vara vanskligt, tomurdoc skriver troligen som han hör ordet, andra skriver kunnijau, men alla som lyssnat till en issantjej vet att det betyder, klibbigt ris, som man kan knåda med händerna, äta som det är, eller blanda med mango och njut. Nästa gång du kommer till los skall du gå in på en restaurang och beställa en stor skål med kinnijau.  Tänk vad lite stavfel kan ställa till det

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kunde inte låta bli  :D   :D   :crazy:   :crazy:

Oftast är det INTE fel på produkterna utan det är felakting användande

Finns inte mångasätt o koka på mer än följa bruksanvisningen i manualen

1 dl ris 2 dl vatten kokade jasminris blir ändå värre än fullkornsris

varning för denna skiten från Clasohlson http://www.clasohlso...spx?id=21569801

Ska åka dit o begära pengarna tillbaka

Vattnet kokar bort för fort riset blir inte färdigt locket hänger o skakar o de bubblar vatten på sidorna riset blir bränt vill ju ha kokt ris inte stekt

Riskokare.JPG

Riskokare.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Riskokare av den modell du köpt på Clas Ohlson är den vanligaste modellen i Sverige. Av dom jag tittat på så verkar de flesta vara i stort sett likadana. Gjorda av samma tillverkare. Speciellt bra är dom inte heller. Är inte själva funktionen dålig så har "non-stick" beläggningen flagnat av efter ett tag.

relic_ricecooker.jpg

Nej, dessa är mest skit.

Satsa hellre på en modernare maskin av typ denna:

rcooker12071_m.jpg

Mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Riskokare av den modell du köpt på Clas Ohlson är den vanligaste modellen i Sverige. Av dom jag tittat på så verkar de flesta vara i stort sett likadana. Gjorda av samma tillverkare. Speciellt bra är dom inte heller. Är inte själva funktionen dålig så har "non-stick" beläggningen flagnat av efter ett tag.

relic_ricecooker.jpg

Nej, dessa är mest skit.

Satsa hellre på en modernare maskin av typ denna:

rcooker12071_m.jpg

Mycket bättre.

Och var hittar jag denna moderna maskin ??

Ser ut som en panasonic

kanske får ta en tur till Thailand snart igen där kan dom ju  inte sälja några dåliga riskokare

vore ju som o sälja alkoholfritt öl på krogen i Sverige :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får titta i Asien-affärer om du ska hitta dom i Sverige. Dessa säljs inte av Panasonic i Europa. Hade tur att hitta min Thaitillverade Panasonic i en Asien-butik. Tyvärr tog dom inte in fler sen så fick skicka bud från Thailand när min mor ville ha en ny. Så kolla i Thailand nästa gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Fullkornsris, som frågan ursprungligen gällde har jag inte testat i min maskin, men jag kokar ofta vanligt ris i densamma.

Alltid med utmärkt resultat.

Dock ett par reflektioner:

1. Var noga med att skölja riset noga före kokning. Häll riset i en sil och spola noga, kanske en minut eller så. Utan sköljning skummer det så att maskinen kokar över.

2. Jag brukar alltid koka ris till minst 4 personer. Kanske kan det vara så att 1 dl ris i en stor kokare blir "FÖR" bra (?)

Min lilla kokare fungerar alldeles utmärkt, jag är både nöjd med pris och funktion. Den kostade 129 Kr på IKEA...

Mvh /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej.

Fullkornsris, som frågan ursprungligen gällde har jag inte testat i min maskin, men jag kokar ofta vanligt ris i densamma.

Alltid med utmärkt resultat.

Dock ett par reflektioner:

1. Var noga med att skölja riset noga före kokning. Häll riset i en sil och spola noga, kanske en minut eller så. Utan sköljning skummer det så att maskinen kokar över.

2. Jag brukar alltid koka ris till minst 4 personer. Kanske kan det vara så att 1 dl ris i en stor kokare blir "FÖR" bra (?)

Min lilla kokare fungerar alldeles utmärkt, jag är både nöjd med pris och funktion. Den kostade 129 Kr på IKEA...

Mvh /oldThaimer

Synd att dom inte har denna lilla riskokare  på sin hemsida Ikea kanske den utgått ur sortimentet

Vad heter den och hur stor är den ?

Då jag är ensam eller har max en matgäst behöver jag ju inte en riskokare för att koka ris till ett helt fofbollslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kokar fullkornsris i våran riskokare med bra resultat.

Men det är en märket Tefal och i den kan hon koka det riset på samma sätt

som hon kokar vanligt ris. Det lönar sig att betala lite mer för känt märke

än att köpa billig "noname" modell  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar inte så stor roll vilken riskokare man använder, även en billig kan vara hyfsat bra.

Vi kokar mycket basmatiråris i vår kokare - en jag köpte i Thailand för några år sedan. Lite mindre vatten än 50/50 duger. För mycket vatten och det blir gröt, för lite och det blir inte färdigt.

Hade för övrigt GI vänligt råris till middagen igår.http://tabberaset.bl...-p-riktigt.html

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant diskussion om riskokare och konsten hur man använder dom.

Men jag måste ändå fråga om det inte är någon som lärt sin thaidam hur man kokar potatis?

Jag får bekänna att till syvende och sist kommer jag alltid att föredra potatis som en del av en måltid. Ris kan ju vara gott ibland som omväxling. Men som huvudföda? Nej tack. Möjligen i Thailand där potatisen enligt min mening smakar fel.

Inget går upp mot svensk färskpotatis!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...