Jump to content
IGNORERAD

Karma prylen, kul eller?


Guest Tommy

Recommended Posts

Guest jfk_68

Quote

Ok, jag tycker att karmaprylen är lite kul, men tänker knappast sitta och lusläsa alla inlägg, för att sedan "betygsätta" dem med plus och minus-tecken

Noterade att jag hade 1 minus, och blev lite nyfiken på vem som skänkt mig detta och varför.

Fick svaret när jag kollade min profil, det var jfk som tyckte att ett inlägg jag gjort, saknade kunskap :idea2: .

Såg samtidigt att det fanns lite statistik om "karma" och att man kunde nosa runt och kolla var andra medlemmar fått sina karmatecken, och ibland även med kommentarer om varför... :D , Som sagt, ett småkul tidsfördriv, när fotbolls EM blivit för tråkigt, eller tagit slut :kort: .

Varför jag la in jfks meddelande till mig i ett inlägg här? För att han fortsatte klaga på okunskap, och för att visa möjligheten att fortsätta diskussioner på forumet, istället för med "privata :rolleyes3: " meddelanden.

JH... Journalist Högskolan :ahh: Nej.

MVH Tommy

LMAO.  :D

Förstår att det inte finns mycket utbildning efter det inlägget.

Totalt tio fel i din text, Tommy. Särskrivningar, versala/gemena bokstäver fel, saknade tecken med mera.

Men fortsätt bara och tro att du har kunskap.

Lär bara inte ut det till andra... huga!  :ahh:

Nu blev det minuskarma igen...  :kort:   ;D

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    4

  • edvardpop

    4

  • AnOnYm

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Tommy

Tur att jag inte försörjer mej på nåt som har med rättskrivning att göra då...

Din lille messerschmitt :D

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Tur att jag inte försörjer mej på nåt som har med rättskrivning att göra då...

Din lille messerschmitt :D

MVH Tommy

Lycka till med din försörjning.

Du har nytt PM - lägg in om du vill...

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Karma kul eller inte? ja det beror på vem man frågar.Kan vi inte utse en vinnare i mest negativ karma? Jag ligger ganska bra till vid detta tillfälle (ca 42%). Hahaha. Tips att skaffa sig negativ karma: Omnämn en person vars nick börjar med ban... i ordalag som någon uppfattar som negativt,då speciellt en fredag,lördagskväll.Då ölburkar pyser och isen klirrar i glasen och själen fördunklas och små människor plötsligt blir stora och starka. Tar nu tacksamt emot ytterligare negativ karma för dessa ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför träter ni över internet pojkar? Finns väl inget mer oviktigt att reta upp sig på än just vad någon skriver på ett internetforum.

Sedan. detta med karma. Tycker det är ett mycket bra sätt att visa uppskattning för något utan att för den skull "spamma" sönder forumet Om man tar grannforumet SS som exempel så brukar en medlem som lägger in en bild genast följas av 2 sidor med meddelanden som innehåller ett par smileys eller enstaka uttryck som "bra bild!, "härligt!", "meeera bilder", "toppen, nu köööör vi" osv.

Inget fel i ge beröm, tvärtom, men att som "icke trådpostare" tvingas läsa 20 liknande meddelanden är inte särskilt upplyftande eller intressant, snarare jäkligt boring.

Och då tycker jag det är ett alldeles utmärkt alternativ att iställer kunna ge personen med t ex den fina bilden eller det läsvärda inlägget ett positivt karmaklick med motiveringen "bra gjort", "fin bild", "jag tycker som du", "nu kööör vi" eller liknande. På så sätt så slipper ju andra än just målpersonen ta del av av dessa mindre intressanta meddelanden om man inte önskar det. Och vill man promt läsa dom så finns dom tillgängliga för alla, dels i personernas profiler samt i forumets karmastatistik.

Och inte att förglömma, den som tillför forumet mest kommer också på detta sätt att dra åt sig mest karma och i och med det ha chansen att vinna ett pris varje gång medlemsantalet når ytterligare en femhundramarkering.

När vi passerade dom första 500 så vann t ex Nerike en thaispråkkurs på cd medan Born62 och Farang istället valde bokpris. Och vid det här laget så är vi väl snart uppe i 800 members så det är inte långt kvar till nästa prisutdelning. Så passa på att samla karma så kanske ni sitter där med en liten gratifikation för densamma så småningom. Och mer om reglerna i karmatävlingen finns att läsa under tavlan "Tävling" för dom som så önskar.

Tycker man sedan inte om det någon har skrivit så går det naturligtvis lika bra att belöna det med ett minusklick.

Ett närmast genialt upplägg detta med karma+tävling tycker jag personligen och hoppas att många med mig håller med. Sedan kan det förstås diskuteras hur många poäng ett karmaklick ska ge plus eller minus kontra dom poäng man får för startade trådar samt enstaka inlägg. Personligen så tycker jag att ett karmaklick ska värderas åtminstone lika högt som 10-20 skrivna meddelanden eller 5-10 startade trådar.

Men det är ju min personliga uppfattning och frågan är vad ni andra tycker?

Kim - som ska passa på att ge ett par, tre positiva karmaklick åt Surin_P3 för den suveränt geniala idén med karmafunktion/tävlingen  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Personligen så tycker jag att ett karmaklick ska värderas åtminstone lika högt som 10-20 skrivna meddelanden eller 5-10 startade trådar.

Jo. Det tycker jag med. 20 känns bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att forumet är kul som det är. med karma och sånt.

Man kan se vad alla gör i vilka trådar dom tittar i med mera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att detta med karma är en bra ide. Som Kim skriver så kan den uppskattning man ger på Soi Sixten kännas ganska tröttsam. Att gå in och kolla allt nytt på det forumet är lite otillfredställande om man ska titta i tjugo trådar med bara gula gubbar som det enda tillförda.

Utom förstås när det är ens egen tråd som är uppskattad ;-)

Hur som helst.

Detta ter sig faktiskt som ett ganska intressant sociologiskt experiment, om inget annat. Jag måste erkänna att jag är lite förbluffad över hur en del väljer att använda den karma dom kan ge. Men det är förstås upp till var och en att avgöra hur man gör.

Det är mycket intressant att se hur medlemmar agerar med ett verktyg dom inte haft förr. Jag vill inte säga att dom gör rätt eller fel. Men nog finns det underlag för en avhandling här...

Vad gäller tävlingen tycker jag inte att antal inlägg ska premieras på något sätt. Plus och minus karma räcker enligt min mening.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta ter sig faktiskt som ett ganska intressant sociologiskt experiment, om inget annat. Jag måste erkänna att jag är lite förbluffad över hur en del väljer att använda den karma dom kan ge. Men det är förstås upp till var och en att avgöra hur man gör.

Det är mycket intressant att se hur medlemmar agerar med ett verktyg dom inte haft förr. Jag vill inte säga att dom gör rätt eller fel. Men nog finns det underlag för en avhandling här...

Herr Chang har talat.

Ha ha ha... ett intressant socialantropologiskt experiment är vad det är och materialet skulle mycket väl kunna avhandlas i någon högskoleuppsats för den som snabbt är med och tar del av det hela ända från början. Forummedlemmarna blir försökskaninerna.  :thumbsup:

För övrigt så är jag inne på noBuzz linje att antalet inlägg/startade trådar ska ge en viss, men dock liten del karma eftersom inlägg och trådar förstås berikar forumet. Men att det inte får utgöra en allt för stor del håller jag med HC om eftersom vi annars riskerar en massa trist "gula gubb spamning" á la SS.

Sedan kanske idén om jumbopris inte heller är så dum?  Ett par veckors eller en månads avstängning från Maipenrai till den som vid dragningen erhållt mest minuskarma kanske tillför ytterligare en dimension?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

En till tanke... kanske även ett pris borde delas ut till den som gett mest positiv respektive negativ karma? Dvs en bok eller cd till den som gett mest positiv samt avstängning under en tid för den som gett mest negativ.  :)

Tänkte bara så att man överväger sina negativa klick för en stund och inte ger en varje timme till samma person bara för att lyckas få denne avstängd under en månad. Ger man en eller flera negativa klick till andra så ligger man alltså lite pyrt till och måste försöka väga upp det hela genom att vara snällare i övrigt för att inte riskera utestängning en månad.  :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hurra,nu har jag nått 50% gränsen tack vare 2 negativa av Nomle.Än har jag inte gett något vare sig negativt eller positivt,men nu funderar jag på det.Nomle har jag tänkt ge positiv karma,för det måste vara hemskt att vara så negativ så han behöver något positivt i sitt liv.Sedan får ju även Guran och tomurdoc också ett var sitt,de kanske behöver det. Det finns många andra som redan har och har gjort sig förtjänta av flera positiva.Till Buzzen vill jag också ge positiv karma,orsaken är att han kan läsa mina skriverier utan att sätta negativ karma

Till Kim: Hur många - ska man ha innan man blir avstängd? Antal eller i %? Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Avstängd bör man väl endast kunna bli om man bryter mot forumetsregler och inte pga att någon annan medlem tycker det är kul att ge minus till höger och vänster.

Känns som det kommer bli vilda västern till slut om den här karman betyder så mycket.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

En avstägning är väl lite hårt tycker jag, måste finnas nåt bättre sätt.

Som när man var mindre och åkte mycket bil, den som vart fullast fick bära en gräslig gubbkeps som vi kallade fyllekepsen och jag lovar den var inte vacker.

Ska väl tillägga har haft på mig den nån gång.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Kim! Hur går jag tillväga när jag sätter karma på  ex.Nomle som inte verkar skrivit något som jag hittar i alla fall?och Även Guran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Karma grejjen kul?  :D Spel för galleriet är vad det är. På samma nivå som Songkranfirande. Kasta hinkar med vatten på varandra -så skönt och roligt. På sandlådenivå. Trevligt att de som leker i lådan nu har fått en plastspade så att de bättre kan visa uppskattning till lekledaren. Snart får vi hink och kratta också. Då blir alla glada. :laugh: ;D :laugh: ;D :laugh: ;D

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Jag kastar minus till HR för att han dricker bira så sakta.

Nu får Kim ett minus för sitt fåniga förslag om avstängning.    :crazy:

/jfk - MPR:s negkung som från nu vägrar ge pluskarma...  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar alltid finnas minst en obstinat unge med förhöjt uppmärksamhetsbehov och eftersatt förmåga att fokusera i varje klass.

Och av någon underlig anledning blir dessa allt som oftast journalister.

;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Det brukar alltid finnas minst en obstinat unge med förhöjt uppmärksamhetsbehov och eftersatt förmåga att fokusera i varje klass.

Och av någon underlig anledning blir dessa allt som oftast journalister.

;D

Förutom undertecknad... har du fler exempel?  :inquisitive:

MNB?

Arne?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim! Hur går jag tillväga när jag sätter karma på  ex.Nomle som inte verkar skrivit något som jag hittar i alla fall?och Även Guran?

Ingen som inte har skrivit något inlägg kan ge karma... Så om du fått karma (+ eller -) av någon, så måste de ha skrivit minst ett inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förutom undertecknad... har du fler exempel?  :inquisitive:

MNB?

Arne?

/jfk

Jodå.. förutom de i min närhet (en 3-4 st) så har jag varit utsatt för min beskärda del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Jodå.. förutom de i min närhet (en 3-4 st) så har jag varit utsatt för min beskärda del.

Beklagar så hemskt mycket...  :-

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest guran

Quote

Kim! Hur går jag tillväga när jag sätter karma på  ex.Nomle som inte verkar skrivit något som jag hittar i alla fall?och Även Guran?

MinusKarma till dig Labero !  :kort:   Här är jag  ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

...om jag inte missminner mej så krävdes det tre inlägg för att man ska kunna utdela karma här på mai pen rai...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...