Jump to content
IGNORERAD

Intresset för Udon Thani sidan?


sarne

Recommended Posts

Hej alla Udon vänner.

Jag anser att aktiviteten här på sidan är låg jämfört med "gamla" Udon Thani Friends. Tänkte prova att öka antalet inlägg.

Eller är det så att besökarna här bara vill fråga om barer i Udon?  :diablo:

Jag tror att det finns många, många fler som har söker information om andra frågor specifika för Udon. Till exempel husbygge, var köpa olika varor till rätt kvalite/pris, alla sorter av service och tjänster.   

Det finns säkert massor av kunskap hos läsarna här på lokalforumet. Låt oss delge varandra, så gynnar det alla.

Själv är jag i Udon tillsammans med hustrun över jul-nyår. Finns det intresse av att vi träffas ?

Jag föreslår klockan 12.00 annandag jul (fredag 26) i restaurangen på NB hotel.

Ni som är intresserade skriv svar eller ring mig på 08 7867 4085.

/Sven Arne

   

   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sven! Du lever :clapping:

Själv var jag bra sliten i morse efter gårdagens slit. Ett stor tack ska du ha för hjälpen du bidrog med :wai:

Nu har jag investerat i lite mer cement och sand, ska försöka lappa ihop den sista biten av infarten i eftermiddag.

För att återgå till ditt inlägg. Jag håller med! Vi borde försöka vara mer aktiva, det finns ju många Udonfantaster här på forumet. Hur många är nere nu månne? En träff vore skoj!

/

www.mangeudon.se

ps: du är dokumenterad och offentlig på nätet nu...så går det när man besöker mig  :drinks:

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mange,

Tack, jag mår utmärkt! Får se om jag säger detsamma imorgon, brukar ta drygt ett dygn innan "överträning" känns. Men det finns ju som tur är Thaimassage på nära håll  :great:

Att döma av det stora antalet som läst mitt inlägg från imorse finns det glädjande nog ett intresse för Udon-sidan. Min teori är att det sitter många gubbar (OK, mogna pojkar) ute i buskarna runt Udon. Troligen bor bara ett fåtal inne stan. Därför föreslog jag träff mitt på dagen med tanke på transporter, när det är mörkt här nere slutar ju kollektivtrafiken gå, dessutom är det mindre hälsosamt att själv köra i mörker.

Blir det någon träff på fredag?

/SA

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Udonare, Jo det finns för närvarande ganska många svenskar här så vitt jag har förstått.

Fredag låter trevligt, men var 17 ligger NB? Har gått min näsa förbi.

Tyvärr en liten brasklapp, är gräsis för närvarande och måste ibland agera skolskjuts, som vanligt med Thai funkar inte planering nåt vidare så man vet inte förrän i sista stund.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

Mycket trevligt att höra av någon. Det har varit helt tyst på telefonen liksom på den här siten  :fool:  

NB Hotel ligger på Posri Road österut från Udon. Kör förbi Charoen hotel mot Sakhon Nakhon, över järnvägen. Efter att du passerat ett trafikljus blir vägen några hundra meter längre bort dubbelt så bred! Där, direkt omedelbart till vänster ligger NB Hotel.

Hoppas vi ses, du får väldigt gärna bekräfta om du kan komma,  blir ju som sagt få (??) deltagare.

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:jester:

Bästa Forumkamrater!

Först vill jag önska en God Jul till er alla!

Nu Till min fråga!

Flyttade ner till Pattaya för ungefär ett år sedan och trivs alldeles utmärkt.

Frugan som är från Udon Thani har pratat om att flytta upp till hennes hemstad.

Jag ställer mig inte helt på tvären, men är lite rädd att jag själv blir lite isolerad.

Jag vet att det finns en del faranger i området, men naturligtvis inte i samma utsträckning

som i Pattaya.

Jag åker själv ut o jobbar i tankbåt 4 gånger om året, så jag kommer ju ifrån lite i alla fall.

Ni som bor däruppe!  Är mina farhågor att få lappsjuka befogade.

Tacksam för synpunkter. Både positiva o negativa.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:jester:

Bästa Forumkamrater!

Först vill jag önska en God Jul till er alla!

Nu Till min fråga!

Flyttade ner till Pattaya för ungefär ett år sedan och trivs alldeles utmärkt.

Frugan som är från Udon Thani har pratat om att flytta upp till hennes hemstad.

Jag ställer mig inte helt på tvären, men är lite rädd att jag själv blir lite isolerad.

Jag vet att det finns en del faranger i området, men naturligtvis inte i samma utsträckning

som i Pattaya.

Jag åker själv ut o jobbar i tankbåt 4 gånger om året, så jag kommer ju ifrån lite i alla fall.

Ni som bor däruppe!  Är mina farhågor att få lappsjuka befogade.

Tacksam för synpunkter. Både positiva o negativa.

MVH

Janneludenfot

Morsning Ludenfot

Detsamma till Dig.

Udon är väl inget Pattis direkt men långt ifrån byhåla heller, här finns ett hyfsat stort utbud av det mesta, bra restauranter och ett ansenligt antal barer, enl en kusin till sambon som är turistpolis finns det i runda slängar 12 000 faranger i området, mer eller mindre fast boende.

Regionen eller storkommunen Udon är ju geografiskt sett rätt utdragen så isolationen beror nog på hur långt ifrån själva stan man bor.

Sen finns ju flygplats i Udon vilket gör resten av Thailand tillgängligt på ett enkelt sett.

Själv bodde jag en period utanför Patong på Phuket och saknaden efter beachen är inte särskilt stor, men slipper dessutom alla charterturister att trängas med så fort man ska nånstans, så visst, det finns fördelar med Udon också, dock icke att jämföras med vare sig Pattis elller Patong, då biter man sig nog i baken. Dessutom upplevs innerstan som ganska sliten.

Ett plus är klimatet denna tid på året, vi som är vana med lite lägre temperaturer upplever 11-12 på natten som uppfriskande, eftermiddagstemp runt 28-30 och låg luftfuktighet. Alla plus måste ju balanseras så därför måsta man i ärlighetens namn även nämna hettan i april o maj, nästan outhärdlig stundtals, inget hav som fläktar och inget eller lite nederbörd... men då reser vi till Sverige några månader.

Regnar gör det här med men nästan ingnting från nov till mars. Usch, för mycket possitivt, måste gå och fundera på vad som inte är bra, tills dess, Hade.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

God Fortsättning Janne,

Då jag inte (ännu) är bofast i Udon har jag ej erfarenhet av att vara här långa perioder. Sedan tio år tillbaka besöker jag och hustrun Udon över helgerna, vanligtvis tre veckor. Till att börja med ville jag till havet, vi åkte ner en vecka eller så. Sedan fem-sex år tillbaka har jag kommit underfund med att "bara vara" i Udon passar mig utmärkt. Ett perfekt sätt att varva ned, vilket ju är meningen med ledighet.

Tror att man behöver någon sorts "andningshål" för att vara bofast här, i ditt fall kanske tankbåtarna. Eller börja spela golf  :na:  

+

Befolkningen. Underbara människor, man blir väl bemött. Trots att antalet västerlänningar ökat oerhört mycket sista tre åren känns det fortfarande genuint här uppe.

Bra flygförbindelser precis som Baa säger.

Många restauranger.

Flera stora sjukhus, mest känt är Aek Udon.

Motorväg mot Khon Khaen/Bangkok och mot Nong Kai/Vientianne.

Handelscentrum, här finns nästan "allt" att köpa. Oerhört dynamiskt, hittar nya köpcenter, byggvaruhus mm varje år. Just nu pågår en jättesatsning inne i stan, ett nytt stort område vid järnvägsstationen med "marknadstält", torg med mat / ölserveringar runt, stor scen med levande musik mm.mm. Helfräscht!

Minst fyra stora varuhus, Big C, Robinson, Makro och Lotus Tesco.

 

-

Det röda dammet. Allt täcks av rött damm, såväl ute som inne. Med det gäller ju hela den här delen av världen.

Trafiken. Samma som i övriga Thailand.

Språket. Lokalt talas Isaan, ett blandspråk med laotiskan? Samtidigt skall alla(?) kunna tala Thai.

Hus och byggnader förfaller fort, färg på utsidan bryts ned, möglar (svarta "sotiga" husväggar).

Sedan finns ju samma negativa sidor som i hela Thailand, och många andra länder. Stora sociala skillnader, stora skillnader i utbildning fattiga har/får ej möjlighet att studera vidare efter de första skolåren. Inga skyddsnät vid sjukdom, arbetslöshet, ålderdom utan då gäller att familjen ställer upp. Korruption är vanligt. Men det känner du ju redan till eftersom du bor här.

Kanske ett sätt för dig är att åka hit, hyra ett hus (finns hur många som helst att hyra till rimlig peng) prova att bo här några månader? Då har du ju alternativen kvar.

Lycka till.

/SA

 

       

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne.

  Nu har jag ju ingen egen erfarenhet av Pattaya. Har rest förbi staden och stannat som hastigast ett par dagar.Men vad jag har förstått så finns ju livets alla bekvämligheter (på gott och ont) att tillgå där.

  Udon har samma utbud, om än i något mindre skala. Men det finns här. Som både Baa och Sarne beskrev: Ett stort utbud av varuhus, många västerländska resturanger (ifall inte de lokala faller än i smaken), en väl fungerande infrastruktur. Udon är en bra knytpunkt för att ta sig vidare i Thailand. Både tågförbindelser, flyg och ordentliga vägar härifrån (om man mot förmodan skulle önska sig bort för en stund). Det Udon inte har är havet. Men...hur ofta badar man som "fast" boende på en badort? Själv brukar jag ta mig in till stan och besöka poolerna på de större hotellen. Free of charge , tar man bara en bira eller ett glas vatten i resturangen är man mycket välkommen. Sen är faktiskt inte mekongfloden helt fel att bada i under den varma perioden. Bara några mil bort från Udon finns sandstränder som ingen strand i Sverige kan mäta sig med.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Tack alla!

Återkommer med lite fler funderingar när jag jobbat färdigt för dagen!

Hej så länge!

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.atsiam.co...hailand_map.asp

Om jag gjorde rätt skall ovanstående länk leda till karta hur man hittar NB hotel.

Imorgon fredag 26 dec klockan 12.00 ses vi där.

NB.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Sven. Då ses vi om ett par timmar på NB. Jag tar bussen in så kanske man kan fylla både höger och vänsterben med vardera Chang.

Några mer gossar på intågande?

Baa? Löser det sig med logistiken?

Hare /

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Allihopa (?)

Nu är det strax dags. Vi ses på NB.

Och Mange, det har hänt att bägge första Changen gått i samma ben.  :fool:

Då får man ta en tredje  :drinks:

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär dagen efter har jag nöjet att "runda av den här tråden". Vi blev fyra glada forummedlemmar som träffades på NB igår. En mycket trevlig eftermiddag, mycket "resonemang" och Beer Chang.

Faktiskt så rekvirerade hotellet påfyllning till sin öltapp (jodå,det är sant! bildbevis bifogas :-)

I kvällningen förflyttning till Up2 U för intagande av köttbullar med mos !!. Och nån pilsner till. Avslutningsvis (??) biljardspel lite längre in på samma soi.

Tack Baa, Mange U och Mange NK för ett trevligt "skift" (jo vi gjorde övertid, får vi 50% övertidstillägg då?).

/Sven Arne

Baa o Mange Udon.jpg

Mange NK.jpg

Mera Chang.jpg

Baa o Mange Udon.jpg

Mange NK.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett bra och trevligt initiativ Sarne :great:

Jag mår faktiskt oförskämt bra idag trots ett ihärdigt hinkande under hela gårdagen.  :drinks: Tur att man hade det goda omdömet att bryta i tid, och peta i sig lite h2o också!

En trevlig tillställning som bör bli återkommande!

Hare bra/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

En Go o Gla fortsättning till alla Udonsvenskar, ja till alla Er andra också så klart, och tack för en oerhört trevlig annandag Sarne, MangeUdon och Sedrro samt kvällspåhängen Pust och PattayaTomas.

Konstigt nog har jag stort sett samma underliga känsla som Mange, man mår nog bättre än man egentligen förtjänar, lite konstigt med tanke på Changkonsumtionen. H2O gick för min del mest åt som demoprojekt i berättande av dumma historier.

Så klart att detta skall bli en tradition, annandagsträff i Udon känns helt rätt. Hoppas några till vågar ställa upp nästa år, nu har Ni ju sett bilder på hur städat? det gick till. :drinks:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanudå, specialleverans av Beer Chang? Nu blir jag avundsjuk!

Men tack för bilderna, och kul att ni fick till en träff!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan också, jag missade en möjlig forumträff igen med en hårsmån. Var i Udon på julafton, Nong khai på juldagen och i Loei, igår, annandagen då ni ställde till kalaset. Såg att MangeUdon skrivit en hälsning med invit även på juldagen men den såg jag förstås inte förrän för sent tyvärr. Hade gärna stannat lite längre i Udon, speciellt om jag hade haft några forumvänner att dela en öl med.

Visserligen hade jag väl inte direkt jätteläge till väldigt sena utenätter, resande med fru och barn som jag är. Men några timmar hade jag säkert kunnat hänga på utan att dom skulle ha känt sig allt för ensamma på hotellrummet.

Kul att se att ni hade trevligt i alla fall.  :drinks:

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annandagsträff i Udon Thani.

Då har vi startat en traditon, alla forummedlemmar inbjudes till träff Annandag Jul 12.00 på NB Hotel. Lägg in i era kalendrar!  :victory:

Gott Nytt År

/Sven Arne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokat!  :drinks:

Sitte just nu på bkk?s flygplats och surar. Om en timme går planet mot nordpoolen!  :girl_devil:

HAre bra de sista dagarna Sarne, och resten av vintern till Mange NK och Baa!

Gott nytt år!

/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Mange,

Hoppas hundspannet fanns kvar på Arlanda  :na:   .Här i Udon är det ovanligt varmt för årstiden, rattmuff av!

Bengt Djupis,

Tack för inbjudan. Kul att se att sidan kommit igång. Jag har registrerat mig, gjort ett första "intrång".

Suk San Wan Pi Mai.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med is-skrapan Mange, själv ska jag ta en "immig", mer lagom temp för min del... :D:D

Har även jag loggat in mig på nya Udonsiten, få se vad som finns att berätta framöver.

Ett GOTT NYTT ÅR alla gamla o nya kompisar.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte huttrat så förbannat så hade jag kommit med lite mothugg...ehhh, vad det nu skulle vara :D

Hare bra grabbar så ses vi nästa år igen!

/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...