Jump to content
IGNORERAD

Hyrmoppen trasig


Cobra

Recommended Posts

Var inte så hård mot cobra han vill ju bara lufta sina bekymmer och har han inte värre bekymmer än 300-500 baht så tycker burrabus att vi startar en insamling till cobra burrabus kan utan bekymmer skänka honom 7 baht

Tack for omtanken, men jag avstar alla bidrag.

Aterkommer nar det ar aktuellt att bygga lyxvilla i LOS.

Ändrades av Cobra
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cobra

    59

  • janne_h

    16

  • Sid

    11

  • Juha

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det handlar väl inte om pengarna,utan principen. Man vill inte bli r*vknu**ad.

Tack, det ar just principer det handlat om.

(Sista ordet i din mening avstar jag ifran)

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne !

Svara pa min fraga.

Jag har inte en massa anstallda som jobbar ihop mina pengar som jag kan anvanda till att t.ex. bygga lyxvilla med pool.

Jag bor inte i lagenhet utan i min "lyx" villa pa 15kvm (femton) i Sverige.

Jag gar till gymmet och sparar 35baht dagligen i bensin utlagg.

Och far motion pa kopet.

 

Du gör ju naturligtvis som du vill!

Men om du tar dig till ett  av dom dyrare ställena i Thailand i alla fall om man tänker på moppehyran som är hälften i Pattaya. och sen ställer moppen för att gå ca 3 mil (moped kostnad ca 12 baht mil). Så blir det lite komiskt att se dig och sitta och beklaga dig över kostnaden för remmen.

Blir lite som du rapporterar från ditt besök från operakällaren. Och du beklagar dig över att du endast har råd med ett glas vatten på det stället. :sFduh:

 

Det finns fullt av ställen i Thailand med lika fin strandmiljö som Koh Lanta som kostar en bråkdel av dom priserna dom tar där.

Det blir ju sen väldigt komiskt när du siter på forumet och beklagar dig om problemen.

Hur mycket hyra har inte moppen kostat under tiden du inte kunnat köra med den?

Men det har du förmodligen råd med som endast behöver betala för 15 kvadrat i Sverige? :y2:

Och du spar ju hela 35 baht i bensin varje dag vilket uppväger en del av hyrkostnaden du får betala helt i onödan.

Dumsnålhet var det! Jo Jo :jester:  :sFduh:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör ju naturligtvis som du vill!

Men om du tar dig till ett av dom dyrare ställena i Thailand i alla fall om man tänker på moppehyran som är hälften i Pattaya. och sen ställer moppen för att gå ca 3 mil (moped kostnad ca 12 baht mil). Så blir det lite komiskt att se dig och sitta och beklaga dig över kostnaden för remmen.

Blir lite som du rapporterar från ditt besök från operakällaren. Och du beklagar dig över att du endast har råd med ett glas vatten på det stället. :sFduh:

Det finns fullt av ställen i Thailand med lika fin strandmiljö som Koh Lanta som kostar en bråkdel av dom priserna dom tar där.

Det blir ju sen väldigt komiskt när du siter på forumet och beklagar dig om problemen.

Hur mycket hyra har inte moppen kostat under tiden du inte kunnat köra med den?

Men det har du förmodligen råd med som endast behöver betala för 15 kvadrat i Sverige? :y2:

Och du spar ju hela 35 baht i bensin varje dag vilket uppväger en del av hyrkostnaden du får betala helt i onödan.

Dumsnålhet var det! Jo Jo :jester::sFduh:

Janne! Du glomde svara pa fragan !!

Det handlar BARA om principer inget annat punkt slut.

Jag betalar inget for min "lyx" bostad i Sverige. (Det ar mitt, inte bankens)

Ändrades av Cobra
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar BARA om principer inget annat punkt slut.

 

Thailand är en allt för dyr land att hålla på med principer, tyvärr Oftas kommer man undan med flexibitet och

maipenrai inställning. Jag skulle ha reparerat moppen och kört vidare mot solnedgången, eller gryningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne! Du glomde svara pa fragan !!

Det handlar BARA om principer inget annat punkt slut.

Jag betalar inget for min "lyx" bostad i Sverige. (Det ar mitt, inte bankens)

Och hur var frågan

Du skrev svara på min fråga.

Och under där fanns sen bara en massa påståenden.

det var inte så mycket du frågade om där.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur var frågan

Du skrev svara på min fråga.

Och under där fanns sen bara en massa påståenden.

det var inte så mycket du frågade om där.

Du kan scolla bak. det var ingen viktig fraga, sa vi glommer den.

Och bestammer att du har mera tillgangar an vad jag har.

Men skulle jag vara i dina klader, skulle jag bo pa maldiverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan scolla bak. det var ingen viktig fraga, sa vi glommer den.

Och bestammer att du har mera tillgangar an vad jag har.

Men skulle jag vara i dina klader, skulle jag bo pa maldiverna.

Nu är ju min fru från Thailand. Så där av faller sig Thailand mer naturligt än Maldiverna. Även om Maldiverna säkert är lika trevligt som Thailand.

Men om det handlar om hus och tillgångar så köpte vi marken billigt i isaan min fru byggde huset med pengar som hon förtjänat genom att köpa o sälja bilar till bra förtjänst tillsammans med hennes familj. .

Huset i Bangkok har vi banklån på så allt handlar ju hur man prioriterar saker och ting. Vad gäller principer så är nog Thailand fel land att hålla på dom.

Här får man utgå från realitet och agera därefter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått 2 dar nu sen remmen gick sönder. Väntar du i morgon så kanske du kan hitta någon som byter den för 20 bath. Förmodligen kan du inte bestämma dig då heller.

Hade jag bara en bild på dig så skulle jag nog säga att dumsnålheten har fått ett nytt ansikte.

Det har nog inte det minsta att göra med varken dumhet eller snålhet, snarare av att lösa problemet på ett sätt där det kostar minimalt för att uthyraren inte ska åka alltför mycket snålskjuts på Cobra samt att han ska kunna slippa känna sig lurad resten av tiden.

Jag håller på dig Cobra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog inte det minsta att göra med varken dumhet eller snålhet, snarare av att lösa problemet på ett sätt där det kostar minimalt för att uthyraren inte ska åka alltför mycket snålskjuts på Cobra samt att han ska kunna slippa känna sig lurad resten av tiden.

Jag håller på dig Cobra!!!

Tack Sid

Moppen kostade 4.500Baht fran borjan, men uthyraren ringde sin boss efter samtalet hojdes priset med 200baht till 4.700baht och jag sa bara maipenrai.

Sen att uthyraren tror att han kan fa ut annu mer pengar fran mej det aterstar att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog inte det minsta att göra med varken dumhet eller snålhet, snarare av att lösa problemet på ett sätt där det kostar minimalt för att uthyraren inte ska åka alltför mycket snålskjuts på Cobra samt att han ska kunna slippa känna sig lurad resten av tiden.

Jag håller på dig Cobra!!!

Ja principer ska man naturligtvis hålla på. Allra helst då dom orsakar att man inte kan utnyttja moppen medans man letar billigast pris. :D:blink:

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Janne! Du glomde svara pa fragan !!

Det handlar BARA om principer inget annat punkt slut.

Jag betalar inget for min "lyx" bostad i Sverige. (Det ar mitt, inte bankens)

 

 

Inte konstigt att du inte har några pengar och lyxvilla när du vinner i dina kukmätartävlingar där första priset är en pokal med "För vunnen ära, men förlorat förstånd" ingraverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja principer ska man naturligtvis hålla på. Allra helst då dom orkar att man inte kan utnyttja moppen medans man letar billigast pris. :D:blink:

Om det är rationellt, nej det är det inte. Men jag förstår honom då jag på ren värmländsk stönighet hade gjort precis samma bara för att det inte känns bra att bli lurad.

Nu har han fått tag på en begagnad rem och någon som byter det billigt, helt plötsligt känns det nog bättre att lämna tillbaka mopeden i fungerande skick.

Just tanken av att se den snåle uthyraren med ett brett flin där han tror sig ha fått in hyra samtidigt som han har fått mopeden renoverad gratis, Cobra kan ju le lite i smyg då han får sista skrattet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är rationellt, nej det är det inte. Men jag förstår honom då jag på ren värmländsk stönighet hade gjort precis samma bara för att det inte känns bra att bli lurad.

Nu har han fått tag på en begagnad rem och någon som byter det billigt, helt plötsligt känns det nog bättre att lämna tillbaka mopeden i fungerande skick.

Just tanken av att se den snåle uthyraren med ett brett flin där han tror sig ha fått in hyra samtidigt som han har fått mopeden renoverad gratis, Cobra kan ju le lite i smyg då han får sista skrattet :)

Nu valde jag inte denna begagnade rem utan ett annat alternativ som jag kommer att aterkomma till senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu valde jag inte denna begagnade rem utan ett annat alternativ som jag kommer att aterkomma till senare.

f-n  :ahh: har du hittat nån som lagar drivremmar  :respect:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är rationellt, nej det är det inte. Men jag förstår honom då jag på ren värmländsk stönighet hade gjort precis samma bara för att det inte känns bra att bli lurad.

Nu har han fått tag på en begagnad rem och någon som byter det billigt, helt plötsligt känns det nog bättre att lämna tillbaka mopeden i fungerande skick.

Just tanken av att se den snåle uthyraren med ett brett flin där han tror sig ha fått in hyra samtidigt som han har fått mopeden renoverad gratis, Cobra kan ju le lite i smyg då han får sista skrattet :)

Att det inte är rationellt kan alla inblandade vara ense om. Dock när ens principer går ut mer över en själv än den andra parten som förmodligen skiter i vilket. Då har nog omgivningen med rätta att frågasätta hur det står till med förståndet.

Jag kan förstå att han tar det billigaste alternativet. Dock har jag mindre förståelse att han velar fram och tillbaka i flera dagar vad han ska göra.

Man hyr väl en moppe för att den ska rulla, trodde i alla fall jag i min enfald.

Men jag kanske är så gammal och mossig så den nya given är att hyra moppe för att titta på den? Och räkna på hur mycket bensin man spar på att gå istället? :D

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte är rationellt kan alla inblandade vara ense om. Dock när ens principer går ut mer över en själv än den andra parten som förmodligen skiter i vilket. Då har nog omgivningen med rätta att frågasätta hur det står till med förståndet.

Jag kan förstå att han tar det billigaste alternativet. Dock har jag mindre förståelse att han velar fram och tillbaka i flera dagar vad han ska göra.

Man hyr väl en moppe för att den ska rulla, trodde i alla fall jag i min enfald.

Men jag kanske är så gammal och mossig så den nya given är att hyra moppe för att titta på den? Och räkna på hur mycket bensin man spar på att gå istället? :D

Oj oj, vad detta bekymrar dej Janne.

For att jag inte anvander min hyrmoppe 24 timmar/dygn.

Dina hyrmoppar/bilar anvands de 24timmar/dygn ?

(Nar du sover kan frugan vara ute i trafiken)

Jag tanker pa min egen halsa och darfor gar jag garna t.ex till gymmet. (Sparar aven pa miljon=inga avgaser)

Moppen har jag i forsta hand for att skjutsa GF till jobbet.(nu har vi lost det pa annat vis tillsvidare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte är rationellt kan alla inblandade vara ense om. Dock när ens principer går ut mer över en själv än den andra parten som förmodligen skiter i vilket. Då har nog omgivningen med rätta att frågasätta hur det står till med förståndet.

Jag kan förstå att han tar det billigaste alternativet. Dock har jag mindre förståelse att han velar fram och tillbaka i flera dagar vad han ska göra.

Man hyr väl en moppe för att den ska rulla, trodde i alla fall jag i min enfald.

Men jag kanske är så gammal och mossig så den nya given är att hyra moppe för att titta på den? Och räkna på hur mycket bensin man spar på att gå istället? :D

 

 

Jo, det var väl tanken vid hyr tillfället att den skulle fungera, inte att det skulle vara ett renoveringsobjekt och att Cobra själv skulle stå för att rusta upp den. Då hade säkert hyran som Cobra hade varit villig att betala varit något annorlunda så att reperationer och upprustning av mopeden hade rymts i den ursprungliga betalningsplanen.

 

Det har fortfarande inte med förstånd att göra, det känns inte bra att bli lurad. Om det är 50 kronor eller 500 kronor har ingen betydelse, det är just själva grejen. Om jag var Cobra så skulle jag kunna lägga hela kostnaden för all reperation bara jag fick nöjet att blåsa honom mer än vad han tror att han klarade att blåsa mig på ;)  Annars så förstår jag att Cobra vill att mopeden ska vara i exakt samma miserabla skick när den återlämnas som när han hämtade ut den, dvs. enklaste tänkbara reperation.

 

 

Jag håller fortfarande hårt på Cobra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Oj oj, vad detta bekymrar dej Janne.

For att jag inte anvander min hyrmoppe 24 timmar/dygn.

Dina hyrmoppar/bilar anvands de 24timmar/dygn ?

(Nar du sover kan frugan vara ute i trafiken)

Jag tanker pa min egen halsa och darfor gar jag garna t.ex till gymmet. (Sparar aven pa miljon=inga avgaser)

Moppen har jag i forsta hand for att skjutsa GF till jobbet.(nu har vi lost det pa annat vis tillsvidare)

 

Om du betalar 4700 X 6 = 28200 bara för att skjutsa GF till jobbet hade du väl kunnat köpt en skaplig begagnad moppe åt henne istället för att göda ruffliga uthyrare. Lägg nu dessa resterande 4700 X 5 = 23500 på en begagnad moppe till GF så kan hon ta sig till jobbet även efter att du åkt hem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var väl tanken vid hyr tillfället att den skulle fungera, inte att det skulle vara ett renoveringsobjekt och att Cobra själv skulle stå för att rusta upp den. Då hade säkert hyran som Cobra hade varit villig att betala varit något annorlunda så att reperationer och upprustning av mopeden hade rymts i den ursprungliga betalningsplanen.

 

Det har fortfarande inte med förstånd att göra, det känns inte bra att bli lurad. Om det är 50 kronor eller 500 kronor har ingen betydelse, det är just själva grejen. Om jag var Cobra så skulle jag kunna lägga hela kostnaden för all reperation bara jag fick nöjet att blåsa honom mer än vad han tror att han klarade att blåsa mig på ;)  Annars så förstår jag att Cobra vill att mopeden ska vara i exakt samma miserabla skick när den återlämnas som när han hämtade ut den, dvs. enklaste tänkbara reperation.

 

 

Jag håller fortfarande hårt på Cobra!

Det var reparatorens forslag att byta ut den trasiga remmen mot en begagnad for 50baht.

Och han vet vem uthyraren ar, jag tror inte de ar basta kompisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du betalar 4700 X 6 = 28200 bara för att skjutsa GF till jobbet hade du väl kunnat köpt en skaplig begagnad moppe åt henne istället för att göda ruffliga uthyrare. Lägg nu dessa resterande 4700 X 5 = 23500 på en begagnad moppe till GF så kan hon ta sig till jobbet även efter att du åkt hem.

Tack Knasen, detta ar redan planerat och klart.

Eftersom jag bara kant denna kvinna i 4 veckor, sa ville jag hyra moppe en manad och se vart det forhallande leder till.

Vem sager att hon ska stanna i LOS, nar jag sticker vasterut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tack Knasen, detta ar redan planerat och klart.

Eftersom jag bara kant denna kvinna i 4 veckor, sa ville jag hyra moppe en manad och se vart det forhallande leder till.

Vem sager att hon ska stanna i LOS, nar jag sticker vasterut?

 

Om hon följer med dig västerut så är det väl bara sälja moppen och få tillbaka en slant istället för att "slänga" bort nästan 30 papp till en uthyrare som tar överpriser.. Dom pengarna kan nog behövas bättre om du nu måste utöka din boendeyta, för ni kan ju inte bo 2 på 15 kvadratmeter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var väl tanken vid hyr tillfället att den skulle fungera, inte att det skulle vara ett renoveringsobjekt och att Cobra själv skulle stå för att rusta upp den. Då hade säkert hyran som Cobra hade varit villig att betala varit något annorlunda så att reperationer och upprustning av mopeden hade rymts i den ursprungliga betalningsplanen.

Det har fortfarande inte med förstånd att göra, det känns inte bra att bli lurad. Om det är 50 kronor eller 500 kronor har ingen betydelse, det är just själva grejen. Om jag var Cobra så skulle jag kunna lägga hela kostnaden för all reperation bara jag fick nöjet att blåsa honom mer än vad han tror att han klarade att blåsa mig på ;) Annars så förstår jag att Cobra vill att mopeden ska vara i exakt samma miserabla skick när den återlämnas som när han hämtade ut den, dvs. enklaste tänkbara reperation.

Jag håller fortfarande hårt på Cobra!

Ja precis o uthyraren är ungefär lika glad eller sur som innan. Då en dålig rem inte drabbar dom. Så har Cobra hämtats på nästa kund istället som kanske får tillbaka samma problem som Cobra har. :blink:

Men visst är det en skön känsla att veta att man hämtats. Dock vore det väl bättre om hämden tog mot den det var avsett mot. :D

Bara Cobra känner sig nöjd själv är huvudsaken! :D

Hade det varit jag så hade jag försökt sprida ut till alla vilken oseriös uthyrare det är. Tar nog mera effekt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...