Jump to content
IGNORERAD

Omtänksam - Hjälp!


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag behöver snabb hjälp med ordet "omtänksam".

I normala fall kan jag förstå att det betyder att man tänker på andra och vill andra väl.

I följande sammanhang:

1. Hon är trevlig att ha att göra med och omtänksam mot personalen.

2. Personalen uppfattar honom som en omtänksam man.

Kan det motsvara มีมารยาท mii marayart - att kunna vett och etikett, är artig och visar hänsyn mot personalen? Att veta vad man bör och inte bör göra mot personalen?

Tack så mycket för era alltid snabba svar!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Han/hon ser till att personalen mår bra och är lyhörd för personalens eventuella problem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Han/hon ser till att personalen mår bra och är lyhörd för personalens eventuella problem.

Tack Jive för ditt snabba svar.

Det var mitt fel att jag glömde ge mer detalj om vilket sammanhang och vilka de olika personerna är.

Hon och han är föräldrar till ett barn som går på fritids.

Personalen är fritidspersonal.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Magrood, då svarar jag så här:

1. Hon är ödmjuk inför personalen och har förståelse för de olika problemställningar

    som personalen utsätts för. Hon ställer t ex gärna upp och hjälper om så krävs.

2. Han tar väl hand om sitt barn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Magrood, omtänksam är man om man tar till vara på andras behov utan tanke på egen vinning, exempelvis om du tar hand om din mammas släkt i Thailand, utan tanke på egen vinning.

Om jag tycker att vi ska skicka pengar till svärmor för att "hålla henne på fötter" så är det av omtanke, eftersom jag vet att syskonen tar hand om det i alla fall.

Om du vill skicka en slant till dina släktingar för att dom ska slippa tävla om platserna vid marknaden så är det av omtanke du gör det. Men om du skickar en slant med baktanken att dom ska kunna muta till sej en bättre plats på marknaden så har du en baktanke med ditt agerande, och baktankar är fult på svenska.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej Magrood, omtänksam är man om man tar till vara på andras behov utan tanke på egen vinning, exempelvis om du tar hand om din mammas släkt i Thailand, utan tanke på egen vinning.

Om jag tycker att vi ska skicka pengar till svärmor för att "hålla henne på fötter" så är det av omtanke, eftersom jag vet att syskonen tar hand om det i alla fall.

Om du vill skicka en slant till dina släktingar för att dom ska slippa tävla om platserna vid marknaden så är det av omtanke du gör det. Men om du skickar en slant med baktanken att dom ska kunna muta till sej en bättre plats på marknaden så har du en baktanke med ditt agerande, och baktankar är fult på svenska.

Jag förstår omtänksam i den betydelsen som du beskriver ovan.

Men på vilket sätt är mamman i mitt exempel omtänksam i den bemärkelsen mot personalen?

Är inte hon snarare omtänksam i den mening att hon är artig, inte tränger sig på, inte kräver allt för mycket av personalen? Är det möjligt att ordet omtänksam används i sånt sammanhang?

Tack så mycket för hjälpen na kha.

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara, men om du har en anhörig som är  beroende av personalen så är det inte du som ska vara omtänksam utan just personalen, du behöver inte vara omtänksam mot personalen, utan personalen skall vara omtänksam mot dej/er för att du/ni ska behöva utstå minimalt med stress i den situation som ni befinner er i.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan vara, men om du har en anhörig som är  beroende av personalen så är det inte du som ska vara omtänksam utan just personalen, du behöver inte vara omtänksam mot personalen, utan personalen skall vara omtänksam mot dej/er för att du/ni ska behöva utstå minimalt med stress i den situation som ni befinner er i.

Precis... och med tanke på det (vi har liknande funderingar angående roller och förväntningar mellan föräldern och personalen inom barnomsorgen) så tycker jag att ordet "omtänksam" som används av personalen om förälder har en annan betydelse än den vanliga.

:wai::wai::wai:

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara för personalen inom barnomsorgen ännu, men runt den 22/7 så vill jag påstå att jag kommer att ha en annan uppfattning, och du kan med tillförsikt räkna med att jag kommer att vara utomordentligt tydlig då det gäller personalens inställning till spädbarns omhändertagande i vår hemkommun.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan inte svara för personalen inom barnomsorgen ännu, men runt den 22/7 så vill jag påstå att jag kommer att ha en annan uppfattning, och du kan med tillförsikt räkna med att jag kommer att vara utomordentligt tydlig då det gäller personalens inställning till spädbarns omhändertagande i vår hemkommun.

:victory:

Oki doki... Då väntar vi med spänning på rapport från dig.

:jester:

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, 22/7 sa jag ju!! Jag tror att du behöver omsorg ínnan dess va? Och jag är säker på att Svarten tänker se till att du får all tillgänglig omtanke under tiden!

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...