Jump to content
IGNORERAD

Sinsod


lillamannen

Recommended Posts

Är lite förvånande att ingen på forumet har kontrat med vad som gäller i sverige (för 100år sedan) dvs den svenska hemgiften.

 

Wikipedia:

En hemgift är traditionellt en summa pengar eller egendom som vid äktenskap överläts från brudens familj till de nygifta (i realiteten brudgummen). Hemgiften kan ses som ett sätt att balansera den manliga arvsrätten, så att ett hushåll ska få ekonomisk hjälp från både mannens och hustruns familj. Hemgifter finns belagda sedan Hammurabis lagar, som lär att en man som skiljer sig skall återlämna hemgiften, och att om hustrun dör så skall barnen ärva hemgiften.

Ett annat perspektiv är att en familj med en vuxen dotter hade anledning att gifta bort bruden så snart som möjligt för hennes heders skull, och att brudgummen på så sätt gör familjen en tjänst.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 252
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    13

  • Rillex

    12

  • andrejsdenruskige

    9

  • scorpio63

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Själv så pröjsade jag närmare 1 miljon och hon är värd var enda baht, okysst och universitetsutbildad, tänk er själva att behöva kn-lla en käring som är 25 år äldre än er själva och tillråge småfet och skallig, då hade jag begärt minst 1 om inte 2 miljoner... så jag skall nog vara glad för att jag kom undan så billigt som jag gjorde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och när det sen försvaras med att om dottern gifter sig försvinner föräldrarnas inkomst därav betalar en del en hög sinsod, likförbannat fortsätter samma personer att skicka pengar varje månad till svärföräldrarna.

Dom thailändare som har faranger till svärsöner är oftast rikare än oss i Sverige som måste jobba sig till en inkomst på fabrik.

Känns som att du haft det hårt där nere..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så pröjsade jag närmare 1 miljon och hon är värd var enda baht, okysst och universitetsutbildad, tänk er själva att behöva kn-lla en käring som är 25 år äldre än er själva och tillråge småfet och skallig, då hade jag begärt minst 1 om inte 2 miljoner... så jag skall nog vara glad för att jag kom undan så billigt som jag gjorde...

 

Om det vore tvärtom då?  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och när det sen försvaras med att om dottern gifter sig försvinner föräldrarnas inkomst därav betalar en del en hög sinsod, likförbannat fortsätter samma personer att skicka pengar varje månad till svärföräldrarna.

Dom thailändare som har faranger till svärsöner är oftast rikare än oss i Sverige som måste jobba sig till en inkomst på fabrik.

Jag betalade så det sved... och betalar fortfarande. Är jag lurad? Snälla svara du som vet! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite förvånande att ingen på forumet har kontrat med vad som gäller i sverige (för 100år sedan) dvs den svenska hemgiften.

 

Wikipedia:

En hemgift är traditionellt en summa pengar eller egendom som vid äktenskap överläts från brudens familj till de nygifta (i realiteten brudgummen). Hemgiften kan ses som ett sätt att balansera den manliga arvsrätten, så att ett hushåll ska få ekonomisk hjälp från både mannens och hustruns familj. Hemgifter finns belagda sedan Hammurabis lagar, som lär att en man som skiljer sig skall återlämna hemgiften, och att om hustrun dör så skall barnen ärva hemgiften.

Ett annat perspektiv är att en familj med en vuxen dotter hade anledning att gifta bort bruden så snart som möjligt för hennes heders skull, och att brudgummen på så sätt gör familjen en tjänst.

 

Tackolov  lever vi inte i den SD världen längre ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackolov  lever vi inte i den SD världen längre ;-)

SD världen???

 

Jag har inte betalat en krona i sinsod och jag kommer inte att betala något heller.

Vi kan gifta oss i sverige och då äger hon hälften av mitt.

Vi kan ha en cermoni i Thailand för att gifta oss om det är så, men det kommer inte att bli några

pengar till sinsod.

 

Vad har SD med det här att göra..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Jag har själv lagt sinsod och jag tycker att det är helt riktigt att följa traditionerna när man nu kommit till detta land.

Jag har varit på åtskilliga bröllop här i Isaan och det läggs alltid sinsod.mestadels mellan 2-300000bath och ett par bath guld.

en del brollop 100000bath och 1bath guld och det högsta fick en av min frus kusiner,500000bath och 5bath guld.

Själv lade jag 250000bath och 5bath guld.Nu är detta bland Isaans medelklass.Pengarna går till föräldrarna och guldet till bruden.

Vår stora bröllopsfest med över 300gäster och levande musik gick på 150000bath och betalades av min frus föräldrar.

Storleken skiljer beroende på vilken samhällsklass familjen lever i och vad den blivande brudens arbete består av,och även om hon har varit gift tidigare och om hon har barn.

Nu kommer väl snålovarna att garva över att jag blivit blåst mm.men det har jag inte.

tänk såhär istället..Om jag nu gjort som en del svenskar gör,dvs struntat i sinsod så hade både min fru och hennes föräldrar tappat ansiktet både inför släkt ,vänner och även grannar.

i Thailand är det viktigt att inte förlora ansiktet.

Jag hoppas att mitt svar kan hjälpa dig lite att förstå det hela.

mvh Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

SD världen???

 

Jag har inte betalat en krona i sinsod och jag kommer inte att betala något heller.

Vi kan gifta oss i sverige och då äger hon hälften av mitt.

Vi kan ha en cermoni i Thailand för att gifta oss om det är så, men det kommer inte att bli några

pengar till sinsod.

 

Vad har SD med det här att göra..

 

Läs det jag svarade på!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs det jag svarade på!!!

Ledsen, men jag förstår inte fortfarande vad SD har med det här att göra.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

SD världen???

 

Jag har inte betalat en krona i sinsod och jag kommer inte att betala något heller.

Vi kan gifta oss i sverige och då äger hon hälften av mitt.

Vi kan ha en cermoni i Thailand för att gifta oss om det är så, men det kommer inte att bli några

pengar till sinsod.

 

Vad har SD med det här att göra..

 

 

 

Men snälla söta rara man behöver inte var kärnfysiker för att förstå att SD med deras politiska åsikter och uttalanden att vi är på väg tillbaka till det jag citerade med hemgifte och dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp, jag är både snäll och söt.

 

Dina politiska åsikter om vad du tycker verkar vara dina egna åsikter som du kokat ihop.

orkar inte diskutera med dumt folk.

Godnatt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är inte så dum som du tror, bara lite mer öppen än gemene människa, inte ser allt i en tunnel.

Men sov gott det kommer jag själv göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föräldrarna skillda. Mamma tar hand om systers barn om jag fattat rätt. Då är det mamma som ska smörjas. Kan bli svårt. Där kan kostnaderna dra iväg. Stå på dig. Du måste troligtvis hjälpa till varje månad för att mamma ska överleva(kul va). Den yngre dottern sponsrar nog väldigt lite. Då är du den nya messias som förväntas ta alla kostnader. Små som stora.

Lycka till.

 

 

Ja helt rätt.

 

Än så länge har inte flickvännen fråga om att bidra med pengar till mamman, hon själv skickar 10.000baht i månaden (Renovering av huset, bygget av en mur runt tomten), eftersom hon har allt (boende, mat) betatalt från sin arbetsgivare på hotell jobbet och har inte nämt att hon inte behöver jobba bara för att hon träffat mig.

 

Lillasystern skickar också pengar men vet inte hur mycket.

 

 

 

 

 

 

 

Lillamannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp, jag är både snäll och söt.

 

Dina politiska åsikter om vad du tycker verkar vara dina egna åsikter som du kokat ihop.

orkar inte diskutera med dumt folk.

Godnatt.

 

Tur att vi är förlåtande människor här då, annars hade det varit dåligt med respons på dina inlägg :)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Ja och när det sen försvaras med att om dottern gifter sig försvinner föräldrarnas inkomst därav betalar en del en hög sinsod, likförbannat fortsätter samma personer att skicka pengar varje månad till svärföräldrarna.

Dom thailändare som har faranger till svärsöner är oftast rikare än oss i Sverige som måste jobba sig till en inkomst på fabrik.

Ja men varför ska dom behove jobba om döttrarna kan fixa faranger som föder dom så dom inte behöver göra något mer I resten av sitt liv?

 

Och så många faranger är så dj___a dumma att dom gör det oxå!

 

Jag har inte betalat någon sinsod och aldrig behövt att föda svärföräldrarna. Och skulle inte göra det heller.

 

Men det e ju många dumma faranger så många ganger skäms man för att vara farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men varför ska dom behove jobba om döttrarna kan fixa faranger som föder dom så dom inte behöver göra något mer I resten av sitt liv?

 

Och så många faranger är så dj___a dumma att dom gör det oxå!

 

Jag har inte betalat någon sinsod och aldrig behövt att föda svärföräldrarna. Och skulle inte göra det heller.

 

Men det e ju många dumma faranger så många ganger skäms man för att vara farang.

Du kan ju trösta dig med att du bara är Farang när du är i LOS. Här hemma i svedala får dom vara farangerna.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

SD världen???

 

Jag har inte betalat en krona i sinsod och jag kommer inte att betala något heller.

Vi kan gifta oss i sverige och då äger hon hälften av mitt.

Vi kan ha en cermoni i Thailand för att gifta oss om det är så, men det kommer inte att bli några

pengar till sinsod.

 

Vad har SD med det här att göra..

Du har väl gjort klart tidigare att du aldrig kommer betala en spänn för någonting, möjligtvis för att dekrypterara frugans flaskpost då 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du och din blivande fru känner varandra väl och hurudan ekonomi både du och hon har = vilken ekonomi ni tillsammans har. Rådgör med henne, för till syvende och sist är det den lilla älsklingen som i framtiden kommer att bestämma och styra allt.

Är sinsoden bara ett spel för galleriet eller är det början på en livslång (deras) avbetalning.

Inte ens en satang jag betalt Lis anhöriga, fick räcka med frakten fram och tillbaka några gånger

 

 

Nej, hon har inte frågat om min ekonomi eller vad jag tjänar.

 

 

 

Lillamannen

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Du kan ju trösta dig med att du bara är Farang när du är i LOS. Här hemma i svedala får dom vara farangerna.  :_russian:

Ja och det är jag 50 veckor om året!

 

Vi är bara turister I Sverige 2 veckor om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och det är jag 50 veckor om året!

 

Vi är bara turister I Sverige 2 veckor om året.

Jaha, då är du farang 50 veckor per år. Låter härligt. Själv satsar jag på c:a 24. God jul föresten.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Snart kommer nya partiet StormtruppSverigeDemokraterna SSD att ta makten då jävlar får ni skicka hem varenda kärring som ni släpat hit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur och när kom det här med sinsod upp?

Har tjejen själv nämnt någontintig om sinsod??

Har hon bett dig att prata med sin mamma om denna?

 

Jag pratar med henne om det lilla jag kan och har lärt mig om Thailand och varje gång säger hon " you know everything about Thailand, how many girlfrinds you have Before"

 

Så ordet sinsod har jag nämt en gång.

Nej, jag har ännu inte träffat hennes mamma.

Men en summa på 500.000baht har mamman sagt.

 

 

Lillamannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att vi är förlåtande människor här då, annars hade det varit dåligt med respons på dina inlägg :)

Ja nuförtiden skriver jag inget förrän jag blir tillräckligt irriterad.

 

Jag har lärt mig att inte dela något eller visa något på det här forumet.

Trist men sant.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...