Jump to content
IGNORERAD

Är det värre på Filipinerna .....

GammalDansken
 Dela

Recommended Posts

Läste med intresse tråden som triggades av Dokument Utifrån.

Jag har aldrig varit på Filipinerna men kan intyga att det är ganska jävligt på sina håll i Thailand med.

Inte minst för de burmesiska gästarbetare kan tillvaron vara tuff.

Jag lägger ut några bilder tagna i Mae Sot i år. Har varit där 5 ggr det senaste året.

Hälften av stadens befolkning är burmeser - exakt hur många, vet ingen.

Några överlever genom att samla plast på soptippen. 60-70 baht för en dags hårt arbete.

Tyvärr kan tekniken inte återge värmen och stanken, som var imponerande :-)

P003.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

• Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• GammalDansken

9

• Bolton

1

• McTwist

1

• BanFang

1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej GammalDansken!

Det var ett behjärtansvärt initiativ..jo vi har det ganska bra iaf!

+ karma till  dig.  :great:

Dela på andra sajter

Tack, Lars

All heder åt Frida Perjus som gjort mycket för burmeserna på tippen i Mae Sod.

http://fridaperjus.blogspot.com/

Roligt oxå att få visa foton med andra motiv  än bad- eller barupplevelser från Pattaya eller Phuket.

Smilet från denna flicka, när jag försökte titta på hennes teckning, räddade dagen :-)

P039.jpg

Dela på andra sajter

Vi gör vad vi kan för att få bort de vuxna (och därmed barnen) från den vidriga soptippen, men det är inte lätt.

Genom att erbjuda praktiska kurser i sy- och stickning försöker vi få in dom på fabriker som denna.

mother.jpg

Factory.jpg

mother.jpg

Dela på andra sajter

Hej.

Ja det är en fruktansvärd situation dom lever i. Det gör ont att se och tänka sig in i deras liv, och sen klaga på hur en själv har det i dessa nedgångs tider.

MVH BanFang

Dela på andra sajter

Onekligen snäppet värre än de kartongkvarter jag promenerat förbi på Filippinerna. Om inte annat får det en att bli jävligt ödmjuk.

Bra initiativ, och tack för bilderna.

Dela på andra sajter

Att ha förmånen att få besöka Thailand för att hjälpa andra, som icke-turist så att säga,

och samtidigt vara ingift i det Thailändska samhället ger en inblick (och förhoppningsvis insikt) i två kulturer.

Den burmesiska såväl som den thailändska.

Vänner, partners och familj ser till att varje besök får ett annorlunda innehåll än den vanliga bad- och solsemestern.

(Låter mera ädelt än det är - det finns inte tillstymmelsen till badstrand vare sig i Mae Sot eller "hemma" i Pak Chong)

Förmån, säger jag, ingenting har varit sig likt här hemma i Sverige efter det första besöket.

Jätteproblem blir patetiska i jämförelse med de, som miljoner i den här del av världen, har, varenda dag,

det vara sig i Thailand, Burma, Laos eller Cambodia.

"Rimliga utgifter", typ representation i jobbet uppfattar jag nu (antagligen ej med rätta, men jag kan inte hjälpa det)

i många fall som "omåttligt frosseri". En middag här kan föda en annan i en månad där.

OK kanske, att som så många fråga "vad kan jag göra åt det", konstatera "jag kan inte rädda Världen" 

eller att "mina pengar går nog enbart till administration" ända till den dagen man upptäcker att det kan

man faktisk. Jag måste inte rädda alla, kan jag hjälpa några stycken är jag nöjd.

Brunnen på tippen grävdes ut för hand och ringar införskaffades och forslades dit för under 500 kr.

Frida och hennes familj stod för det kalaset. En ringa utgift men vilken skillnad för de som nyttjar den.

Pojken på bilden nedan i ett "safehouse" i Mae Sot - en sorts kriscenter för (burmesiska) kvinnor som utsätts för både

det ena och andra i ett arbets- och familjeliv präglat av "överlevnadsstress". En situation som många papperslösa burmesiska

migrantarbetare lever i. Pojken lämnades i huset av mamman för att den nya mannen i hennes liv inte gillade honom nåt vidare.

"Lämnades" är fel ord - kvinnorna i huset valde att ta hand om honom för att den nya mannan slog honom och såg till

att hans egna barn i första hand fick den mat de behövde så det inte blev så mycket över till pojken.

Kan låta brutalt, men med tanke på att den Thailändska säkerhetspolisen närsomhelst kan ta fast antingen mannen eller kvinnan

i razzior på gatan eller i fabriken och utvisa till Burma (om inte det råker finnas 5000 Baht till hands) - och med tanke på att lönen

måste räcka till både mat, hyra och till familjen hemma i Burma som är helt beroende av stödet från de som arbetar i Thailand,

är det kanske inte så konstigt att det urartar ibland.

En hundralapp, ca 500 Baht, varje månad från Sverige är allt som behövs för att säkra hans överlevnad och skolgång.

Vi samlade in på jobbet så nu finns det tillräckligt för honom så han klarar sig de nästa par år. Pengarna överlämnades personligt

till kvinnorna i huset  -  inte en krona till "administration" :-)

/GD

BoySafehouse.jpg

GirlPW.jpg

BoySafehouse.jpg

GirlPW.jpg

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Guest Isan Lover

Hej GammalDansken

Tack för ett fint inlägg som väcker känslor.

Skönt att det finns människor som gör något.

All heder åt dessa.

Visst är det så att ett besök i såna här miljöer förändrar synen på livet, och inte minst blir man ganska irriterad på folk hemma som klagar.

Dom skulle bara veta hur en del har det.

Att komma till Thailand som flykting från deras ärkefiendes land Burma kan inte vara lätt. Det är forfarande många som inte gillar Burma där.

"Dom har ju bränt och skövlat Thailands huvudstäder och använt folket där som slavar."

Detta hör man fortfarande Thailändare säga, och hysa ytterst lite medlidande med dom.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Enis och Gammaldansken

Det ser faktiskt ut så här på soptippar i många länder i området.

Själv har jag sett det i Indonesien, Fillipinerna och Indien, det ser snarlikt ut.

Jag misstänker att det är likadant i Kambodja, Vietnam och Laos också, kanske någon som vet.

Men det förändrar en för alltid att ha sett detta, träffat människorna och känt dofterna,

man blir genast positiv till en jämnare fördelning av resurserna på jorden.

Och dom västerländska problemen med räntor, börsnedgångar, låga lönelyft m.m blir relativt små saker.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Ja man blir illa berörd av bilderna helt klart ,,har varit utanför manila i kåkstäderna och det ser i mitt tycke lika eländigt ut där

/Ylle

Dela på andra sajter

Guest thaibörje

jag tyckte hela Bangkok såg ut som en soptipp ute på gatorna och doften av mat överallt i värmen

kan tänka mig att det är lika i grannländerna om än inte sämre Thailand har ju dock kommmit upp sig bra

med tanke på alla turister som besöker landet

Dela på andra sajter

jag tyckte hela Bangkok såg ut som en soptipp ute på gatorna och doften av mat överallt i värmen

kan tänka mig att det är lika i grannländerna om än inte sämre Thailand har ju dock kommmit upp sig bra

med tanke på alla turister som besöker landet

Du måste nog gå tillbaka :rtfm: det igen thaibörje .

Det handlar om folk lever och jobbar på sopptippar dom råkar vara folk som från Burma.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Hej Jerker

Nästan synd att säga att det "råkar" vara burmeser.

Det är snarare så att de flesta 3D-jobb i Thailand är reserverade för dom.

(Dirty, Dangerous and Demeaning)

Mitt intryck från tippen i Mae Sod är att det är värre där än vad många av bilderna

speciellt i början på den här Tub'en visar. Vet du var i Thailand de är tagna?

Tyckte att jag kände igen mig först men blev sedan osäker.

Ska förövrigt dit igen nu i mars.

Inte mycket man kan göra åt eländet. Burmeserna "väljer" ju att bosätta sig och jobba där.

Man kan bara ana hur hemsk det måste vara i Burma, när detta är dubbelt så bra.

Till bilden att man inte har rent vatten så det räcker till både tvätt av sig själv

och kläderna; man får helt enkelt välja vilket.

Jag minns de stora bassänger med lakvatten i alla regnbågens färger.

Ganska nära bosättningarna och om någon av barnen ramlar i där är det frågan

om han eller hon kommer upp igen i ett stycke.

Folk blir sjuka där - hudsjukdomar,  sjukdomar i andningsorganen etc etc och det

är långt till närmsta läkare.

10201_soptipp_gifeb2dd8de8577bf7a3115c85

Dela på andra sajter

Hej GD,

Har jag förstått dig rätt att det i huvudsak är burmeser som bor och försörjer sig på detta sätt i Thailand? Inga thailändare som har ett så eländigt liv?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Så har jag intrycket av att det är men självklart finns det undantag.

Det finns många thailändare som är så fattiga att även de tvingas samla sopor

precis som det finns svenskar som pantar burkar.

Thailändernas dubbelmoral eller kluvenhet inför "den Burmesiska invasionen" är

uppenbar i gränstrakterna.

Å ena sidan pressar företagarna på för att släppa igenom mer arbetskraft som

underbetalas, luras och är bortom all rättvisas räckvidd.

Fackföreningar för burmeser är förbjudna och de som finns för Thailändare är

svaga. En anledning till att export av den svenska modellen med fackligt-politisk

samverkan är en av de möjligheter man kan laborera med.

Å andra sidan vill det officiella Thailand stå sig väl med Burma där man köper billig energi,

teak, ädelstenar mv. (och ingen vill veta under vilka förhållanden den blir till eller grävs fram).

För att visa upp "rätt" ansikte slår security till i de områden där man vet att det finns

legala eller illegala burmeser som kan pressas på mutor eller deporteras. Dvs i fattiga områden

nära fabrikerna (för Mae Sods vidkommende, textilfabriker)

Utan burmeser till att göra skitjobbet skulle färre thailändare ha råd med sina fyrhjulsdrivna

pickup'er misstänker jag.

Betydligt färre kanske.

mvh GD

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Ingen som har besökt någon av Bangkoks stora soptippar, jag skulle inte bli förvånad om liknande scener utspelas även där?

Men återigen det värmer att höra att det finns folk som hjälper dessa människor.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Tragiskt och hemskt att se, men tyvärr en realitet på flera ställen i Asien. Jag har sett samma syner i Manila och i Pnom Pen, (det finns nog tyvärr fler liknande platser). Som tur är finns det folk som du och dina vänner GD, som bestämmer sig för att göra något åt saker och ting. I Manila så är det en fattig Katolsk/Irlänsk mission som gör underverk, I Bangkoks värsta slum en Amerikansk/Irlänsk präst, (fader Joe), och i Pnom Pen ett franskt lärar par som på 20 år har byggt upp en skola där alla barn får gratis frukost och lunch, duschar och tvätt av kläder,

förutom god undervisning.

All min RESPECT till er alla, ni gör ett otroligt jobb! :wai:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...