Jump to content
IGNORERAD

Fastighetspriserna!


BORN62

Recommended Posts

Hejsan :yes:

I takt med att lågkunjukturen breder ut sig så har ju priserna fallit rejält på spanska solkusten, likaså i Dubai för att ta några exempel.

Hur ser det ut i Thailand?

Någon som har koll på faktiska försäljningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen koll på faktiska försäljningar, men en ny typ av skyltning har börjat dyka upp lite varstans i Pattayaområdet:

HOUSE FOR SALE

MAKE AN OFFER

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har mäklarna börjat sänka priserna. 300.000 till 600.000 prissänkning är vanligt på condo och hus.

Det är köpläge nu om man har pengar.  :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Nu har mäklarna börjat sänka priserna. 300.000 till 600.000 prissänkning är vanligt på condo och hus.

Det är köpläge nu om man har pengar.  :rtfm:

Att få fram fakta om priserna verkar svårt då det inte gärna pratas om någon nergång. De som köpt huset för boende lär inte bry sig om någon ekonomisk downturn men den stora majoriteten,ivart fall på Samui,har handlat i spekulativt syfte. När attraktiva(och oattraktiva) markområden i princip dubblades i värde för varje år kanske man kan förstå deras ovilja att inse att det nu är game over.

Du tror på köpläge nu,det tror inte jag :no:

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte för att jag någon konkret information om detta.

Men om jag tillåts spekulera så tror jag att det är ganska svårsmält för de flesta thailändare att sälja med förlust om man köpt i syfte att sälja efter lagom värdestegring.

Däremot kan man nog tänka sig att man nu kan hyra billigare än tidigare medan ägarna väntar på högre priser. Då får man ju åtminstone in något på sin fastighet/lägenhet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, HC, visst är det svårsmält för thaiarna att sälja med förlust, men när bankerna börjar kräva återbetalning av lånen, då får nog även thaiarna krypa till korset.

Jag har redan hört flera exempel på prisreduceringar på 10-20% och då har ännu inte den globala krisen blommat ut i Thailand.

Thailand har, förutom finanskrisen,  ett antal tuffa utmaningar att hantera framöver, t ex sjunkande exportsiffror pga den starka Bahten, dramatiskt minskande turism, en regering som inte kan gå till jobbet pga blockerad arbetsplats.

Jag tror att Thailand har några svåra år framför sej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Detta är inte något svar utan en fundering

Jag läste för flera år sedan en artikel i Pataya Mail om Bostadsrätt i LOS ( Condo) Det ska vara majoritetsbeslut om det mesta ( Underhåll säkerhet m.m.) Är det fortfarande så? Då är det ej så konstigt att det ser ut som det gör Skitiga rostiga fasader inga grässmattor polerna torra osv Så är det vid min gla. frus condo i BKK Nära parishjulet vid vägen som går mellan nya o  gamla flygplatserna / Vägen till Pattis o Thai 1 till Ayotaya / Saraburi

Om jag som farang köper i läg. i Pattis eller någon annanstans komer man ju i minoritet eftersom Thai alltid skall ha 51% och son Ytis kanske jag inte bryr mig om underhållet eftersom jag inte stannar mer än några år De flesta vill väl hem vid sjukdom senilitet MM

Jag har klippet kvar men har nyligen flyttat inom U-a så det finns i någon låda

God Forts.

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Tjena!

En condominium lägenhet kan vi som utlänning äga till 100%. Men vad är det egentligen för regler som gör att just den byggnaden skall klassas som condo??

Årsavgiften som varje lägenhetsinnehavare betalar ska väl vara till just underhåll och annan uppgradering.En god gissning,om man är i köpartagen, kan vara att ta reda på bolagsinnehavarnas(Högst troligt en eller bara fåtalet investerare) och titta på hur deras tidigare condominium projekt ser ut idag.

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands regering kommer snart att bestämma sej för vems krispaket de skall kopiera och det kommer att gå till så att de gör en piltavla med montage av olika länders flagga.

Varje minister har tre pilar att kasta. Flaggan med flest pilar vinner och därmed kopieras detta lands krispaket.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget konkret svar pa BORN62's fraga. Pa turistomraden kan jag tanka mig att det finns en ganska spekulativ marknad men den styrs nog mer av valutakurser, nya lagar samt utbud an av det allmanna ekonomiska laget. Jag kan tanka mig att priset har gatt ned en 10-20% de senaste manaderna men det hjalper nog foga om man gor investeringen i svenska kronor som samtidigt sjunkit betydligt mer.

Samtidigt maste man ju fraga sig, spelar det nagon roll? For en professionell investerare gor det givetvis det men om du koper en bostad som du tankt anvanda for de narmaste 20 aren sa ar val en prisskillnad pa 500,000 Baht ratt sa ointressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...