Jump to content
IGNORERAD

Vaccinationer


stuart.b

Recommended Posts

Har just kommit tillbaks från sjukan efter ha fått min påfyllnads spruta med Havrix ( hepatit A ) 450kr x2

men är lite undrande eftersom dom rekommenderar Twinrix nu för tiden.( Hepatit A+ B) 530kr x 3

känns lite som att det har blivit en marknad av alla sprutor och piller man ska trycka i sig innan man kommer iväg.

Hade varit intressant och höra vad ni andra har tagit för sprutor inför era resor.

43 Dagar till semester!!!!!!!!! :beach:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Blev tyvärr lurad att ta Havrix både till mig och båda barnen för en del år sedan...

Hade jag tagit Twinrix hade jag sparat en massa pengar och flera besök hos vaccinationsinstanserna.

Nu har vi fått komplettera med Engerix-B för att ha vaccin mot både Hepatit A och B...

Med facit på hand förstår jag inte att folk tar Havrix när Twinrix finns, men samtidigt lurar ju vaccinationsinstanserna på folk att bara ta Havrix om man ska vara i turistorterna...

MEN... ponera att du är med i en olycka så smittar hepatit-B genom blod också !!

Inte att förglömma eftersom det oftast bara snackas om att det smittar genom sex.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när jag tog min första spruta för 2 år sedan så var det bara Havrix som gällde, hade man fått reda på

att man kunde få skydd mot hepatit B via Twinrix ,så hade det ju varit kanon.Nu får man ta den separat  :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Ja när jag tog min första spruta för 2 år sedan så var det bara Havrix som gällde, hade man fått reda på

att man kunde få skydd mot hepatit B via Twinrix ,så hade det ju varit kanon.Nu får man ta den separat  :grrrrrr:

Precis samma som för mig när de lurade på både mig och barnen Havrix för 3 år sedan... idi*tER !

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag arbetar i ett riskyrke, arbetar med missbrukare, så håller jobbet mig med Twinrix-vaccination. Spar ju 1500 på det.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Under de 4-5 första resorna tog jag ingenting. Men efter en resa i slutet av 2006 som varade 1 månad kom jag hem med både salmonella och en parasit i kroppen.

Jag vet mycket väl när jag fick salmonellan. Det var en kväll när jag och min tgf besökte en syster till henne och hennes man ville bjuda på en färsk kyckling.

Yngste sonen sprang som en tok på risfältet efter en höna som han lyckades fånga liggande.

Den tillagades av systerns man tillsammans med många Chang Beer och detta var 2 dagar innan jag skulle hem.

Jag kände under bussresan till Bangkok att det inte var okay i magen, men hann precis in på muggen på flygplatsen.

Under flygresan åt jag ingenting, var totalt tom innvärtes och nämna att det som kom ut var till färgen grönt.

Efter den resan blev det Havrix och Dukoral innför nästa besök.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Hepatit b är inte och leka med kolla in dessa länkar

http://www.hepatitbi...tb/default.aspx

bläddra ner på sidan ser ni att 51 blev smittade i Thailand  2008

http://www.smittskyd.../hepatit-b/?t=c

http://twinrix.se/Hepatit-A-och-B.aspx

ca 20% av alla asiater har hepatit b kroniskt och det smittar tydligen mycket lätt också och i värsta fall leder det till levercancer och skrumplever.

Att vara utan twinrixen finns ju inte på kartan, men förstår ju om nu ni blir griniga för dubbla dosen och kostnaderna.

Fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... har själv bara Havrix. Fast det var för tio år sen, och då är det kanske dags för ny vaccination i vilket fall som helst? Eller hur länge räcker det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan.

Hepatit b är inte och leka med kolla in dessa länkar

http://www.hepatitbi...tb/default.aspx

bläddra ner på sidan ser ni att 51 blev smittade i Thailand  2008

http://www.smittskyd.../hepatit-b/?t=c

http://twinrix.se/Hepatit-A-och-B.aspx

[glow=red,2,300]ca 20% av alla asiater har hepatit b kroniskt[/glow] och det smittar tydligen mycket lätt också och i värsta fall leder det till levercancer och skrumplever.

Att vara utan twinrixen finns ju inte på kartan, men förstår ju om nu ni blir griniga för dubbla dosen och kostnaderna.

Fredda

Oj 20% vad fick du den uppgiften ifrån?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.hepatitbi...en/default.aspx

Med globaliseringen följer också epidemiologiska utmaningar. En sådan utmaning är att bekämpa spridningen av hepatit B. Det finns idag omkring 350 miljoner bärare av hepatit B- virus världen över enligt WHO. De allra flesta av de smittade är ovetandes om att de bär på sjukdomen. Det ökar risken för smittspridning. I delar av Afrika och Asien har upp till 20 procent av befolkningen en smittsam hepatit B- infektion som lätt kan spridas via sexuella kontakter eller genom blodkontakt. Flera av dessa länder har också blivit populära resmål för svenska turister. – Många av de resmål som vi svenskar reser till är medel- eller högendemiska områden. Vi blir också mer riskbenägna i samband med att vi reser. Jag rekommenderar därför alla att vaccinera sig mot hepatit B innan resa, säger Lars Lindquist, läkare vid infektionskliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte på något sätt förringa sjuktomen men.

Om du påstår av den texten att 20 % av alla asiater har hepatit b kroniskt måste jag nog protestera. Enligt min mening är detta en kraftig feltolkning av vad som står där. ”I delar av Afrika och Asien har upp till 20 procent av befolkningen en smittsam hepatit B- infektion”

Vad säger den meningen igentligen? Ja knappast att 20% av alla asiater har smittan. Delar kan ju betyda några få procent av Asiens yta. I resten av delarna kan ju kanske 1% kan vara smittad men det framgår ju inte riktigt. Det framgår väl inte heller att det var kronisk smitta som avsågs eller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men efter som jag hade googlat en stund om hepatit b och c så dök uppgiften upp att 20% i en ensam stavning utan afrika. Och i afrika och i asien hade 20% kronisk.Det var därför jag skrev "ca 20%"

Men jag lovar mankan att aldrig skriva nåt som jag inte vet är 100% att det är riktigt igen.

Och kronisk betyder inte det att det ligger latent i kroppen -fast det är inte säkert att det bryter ut.(finns info om det också om hur många % och vilken ålder osv)

Jag ville bara informera om hur farlig hepatit kan vara, var inte meningen att skrämma livet av nån.

ha det

fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men jag lovar mankan att aldrig skriva nåt som jag inte vet är 100% att det är riktigt igen.

ha det

fredda

Det är väl ganska normalt att man tar reda på om informationen stämmer eller inte? Har du en vana med att bara googla och sen slänga ut lite uppgifter lite helt apropå?  :surprised:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som lever får hepatit C :on_the_quiet:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...