Jump to content
IGNORERAD

Skandinaver i Buriram?


Clasta

Recommended Posts

Hej

Har nyligen hittat den här sajten och tycker det finns en hel del läsvärt här. Har en liten fundering på att åka till Buriram i början av nästa år. Eventuellt kan det bli aktuellt med att flytta dit så småningom. Har lite funderingar som ni på forumet kanske kan besvara.

Bor det många skandinaver i Buriram med omnejd?

Hur fungerar det med Internet, hur snabb uppkoppling går det att få i ett vanligt hem? Behöver ha daglig tillgång till nätet för att kunna driva företaget.

Då man ska åka dit, är det läge att ta tåget från Bangkok eller är det bättre att hyra bil?

Hoppas någan kan ge svar på detta,

hälsningar Claes

claes.staffansson@gmail.com

+66(0)8 7780 9277

Skype: clasta57

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Noni, Du kan åka tåg eller buss, tåg säkrare, tar ca 7 tim. flyga från Suvannapom  mån, ons, och lördag.

Tycker att farangtätheten har ökat betydligt, kan ha sin förklaring att de syns  på Big C.

Själv flyttade jag hit i oktober, det bästa som jag vet för tillfället och även använder är Cat Telecom ( Tack Mr J )

Det är en uppringbar Dongel och med riktantenn har jag fått 1 Mb ned och 530kb upp, Enligt TP test. Men hastigheten är lite upp och ned under uppkopplingen, det är väl trafiken ut från Thailand som spökar ?

Nog från nu, hälsar Anders 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er ni som svarat

Tack för upplysningarna. Värdefullt att få svar från er som redan är på plats. Kanske gör ett besök på Big C å klämmer en Chang då jag kommer ner :drinks:

Hälsningar Claes

claes.staffansson@gmail.com

+66(0)8 7780 9277

Skype: clasta57

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej

Nej jag har förstått det :yes: Har varit dit nu. Trodde att BigC var namnet på nån pub eller restaurang :mdr: Nu vet jag bättre.

Den 21 maj åker jag i alla fall till Buriram igen. Ska bli riktigt kul. Claes

claes.staffansson@gmail.com

+66(0)8 7780 9277

Skype: clasta57

Link to comment
Dela på andra sajter

:mdr: Ha så trevligt.Kom just hem efter 5 veckor i Buriram (Napho)-Mellan 35 och 40 gr hela tiden.Burpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

:mdr: Ha så trevligt.Kom just hem efter 5 veckor i Buriram (Napho)-Mellan 35 och 40 gr hela tiden.Burpan

Det samma ! Tyvärr missade vi varandra den här gången. Kanske på grund av värmen då man inte gör så många knop. Just nu är det lite svalare. 30-35 grader. Riktigt skont !

Vi börjar bli några stycken skandinaver i och omkring Napho. Kan bli riktigt trevligt. Vi kan nog räkna in Helmut också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Burpan, dricka öl på Big C går utmärkt, MK heter restaurangen inget vattenhål eller samlingsställe för övervintrade Faranger, men att skjölja ned maten med går utmärkt // Hälsar anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders.Träffade en svensk som hetr Nisse från Värmdö.Han bor i en by ca 1mil från Napho.Han trodde att han ev kände dig.Han är i fastighetsbranschen.Burpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Jodå. Han var in om häromdagen. Skall själv försöka ta en tripp upp till hans by innan han skall åka hem den 5.

Han måste ha ett fantastiskt personminne. Vi träffades någon gång jag vet inte när .. men han var rätt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
nickelback

Någon som vet var man kan kolla om man vill köpa/Hyra hus i Buriram m.v.h Bamse :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Någon som vet var man kan kolla om man vill köpa/Hyra hus i Buriram m.v.h Bamse :dance1:

Kolla inne pa de storre bankkontoren. Kan finnas annonstavlor liksom i Sverige. Kanske Farang Connection i Surin kan hjalpa dig med tips. Det mesta gar via kontakter. Lycka till !

Var ungefar vill du kopa (hyra). I staden eller utanfor. Finns manga faranger i sodra Buriram nara PrakonChai och runt BaanKruat. Mycket nybyggen pa gang i PrakonChai.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

försök med bahtsold. Där brukar man finna det mesta. mvh ludenfot

Quote

Någon som vet var man kan kolla om man vill köpa/Hyra hus i Buriram m.v.h Bamse :dance1:
Link to comment
Dela på andra sajter

nickelback

ska kolla med tjejen vart hon tänkt sej. blev förvånad hur bra jag trivdes i Buriram fan d e inte dumt att relaxa i Isaan :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

ska kolla med tjejen vart hon tänkt sej. blev förvånad hur bra jag trivdes i Buriram fan d e inte dumt att relaxa i Isaan :drinks:

Jo nog ar det avkopplande alltid ! Men ibland  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

nickelback

japp d stämmer nu var d första gången jag var där så då var d lite spännande å nytt kanske kan bli lite långtråkigt de 18e gången om d blir husbygge så äger tydligen pappa 124 rai så då borde det finnas en bit över till oss :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej

Jag har varit bosatt i provinsen Buriram nu i ca tre år från och till ska väl nämnas.

Vad jag har sett så har nog de flesta ett rätt så långtråkigt liv med för mycket chang samt övriga alkoholhaltiga drycker, men det finns undantag självklart. Vill man eller ska leva där uppe bör nog ens intressen ligga en bra bit i från att sitta på en stol och avnjuta chang mest hela dagarna.

Fast det klart om jag ska tala för mig själv så ska erkännas att det blivit ett par droppar för mycket av det goda många gånger, det är lätt hänt att trilla dit när tristessen infinner sig och då sitter man bara och gaggar skit med övriga invandrare.

Men men fyller du bara din dag med för dig meningsfulla uppgifter så lever man ett helt fantastiskt liv här ute på landsbygden och kommer överens med frugans släkt är ju rätt så viktigt det med ha ha ha.

När det gäller att bygga hus så bör man helt klart hyra ett till en början för att se livet funkar här uppe samt lära känna din fru(många gånger ej den samma som du fastnade för) och hennes övriga släkt samt att dom även MÅSTE lära känna dig och dina värderingar i livet.

Lycka till den som nu likt mig själv fastnar för livet på landet.

/////Bolme

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är så har jag internet, bra kabel-tv,telefon, mycket musik och filmer, böcker, korsordstidningar och sen finns

det alltid lite att fixa med i trädgård och tomt samt lite annat smått och gott. Hade jag inte dessa prylar så hade det nog varit lätt att supa ner sig. Men visst jag blir väl på fyllan ett par gånger i veckan i alla fall, för det är ju roligt att vara lite full och kall öl är ju väldigt gott i värmen

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Hejsan

Var i Buriram för ca 2 veckor sedan för att hälsa på tanten och dottern var också på tantens broders bröllop, en mycket intresant upplevelse, Bröllopsfesten pågick i 3 dagar, så festa kan dom :drinks: . För att hålla huvudet något klart agerade jag som chaffis i en Buriramtaxi ( Pickup som jag lånat )inte visste jag att så många kan få plats i en Buriramtaxi :rolleyes: . Hälsade även på hos Anders och Nang ( tack för trevligt bemötande )Kommer ner igen i slutet av Januari början av Februari, då ska vi kolla in hus både äldre och nybyggda, tanken är att ev. köpa en kåk i September/Oktober börjar att bli lite trångt i tantens föräldras hus och standarden i toaletten / duschen är inte riktigt vad man är van vid. Buriram är en mycket bra plats att vara på, bara man har nåt att göra, kommer att slå ner mina bopålar där om ca 2 år. När jag kommer ner igen så kan vi väl ta några kalla Leo Anders.// Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Instämmer att efter 5-7 dagar så är det dags att hitta på nåt.Jag å tjejen har fått 2rai av hennes pappa någon som har en uppskattning vad ett hus går på 3 med sovrum och farang toa.jag å tjejen åker til Buriram Mars-April m.v.h Bamse :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris på hus beror väl på så många saker. Kvalitet, storlek, kontakter etc.

200'000 - 1'000'000 SEK kanske?

En kompis till mig har byggt, tror det hamnade på under 200'000 SEK. Men hans tre (tror jag de var) svågrar har byggfirma och har gjort i princip allt.

Det huset har hela kitet, men som sagt många variabler som kan ändra slutsumman.

Finns säkert flera här som kan ge lite tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...