Jump to content
IGNORERAD

visum till sverige


surin-kp

Recommended Posts

har haft turen att träffa en underbar flicka från surin här hemma i sverige,hon var här i sex månader på besök hos en syster men har bott med mig sedan februari.

hon åkte hem till Thailand förra veckan i ett välsignat tillstånd sedan två månader, till sak:kan någon svara på hur lång tid det kan ta innan hon kan komma hit permanent, hon har även ett medföljande barn som har faderns tillstånd att flytta hit. jag vill ju att mitt förstfödda barn skall födas i sverige, får gravida någon sorts förtur? har varit hos migrationsverket i solna i förhoppningen att hon inte skulle behöva åka hem alls, men de var helt kallsinniga och sa att hon måste söka hemifrån Thailand. vi är icke gifta men hon har syskon boende i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att lämna in ansökan och få en tid för intervju snarast, förtur kan du få när ärendet väl når migrationsverket.. Har du stått som garant när hon förlängde sitt besöksvisa ska det inte vara några som helst problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bråttom , hon lär inte få flyga efter ca 7 månader .. , varierar lite beroende på bolag..

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni hade kunnat lämna in ansökan i Sverige. Då hade hon fått stanna tills ärendet varit avgjort.

Ni hade fått betala ev. läkarbesök kontant tills hon fått UT.

Migrationsverket vill att tjejen skall åka till Thailand och lämna in där.

En kompis hade tjejbesök här och hon blev med barn när hon var här. Dom lämnade in ansökan här trots att dom blev irriterade på migverket och sa att det borde göras i Thailand. Det tog förmodligen lite längre tid nu men hon fick UT.

Tyvärr är det försent nu om hon redan har åkt hem men det kanske kan vara bra att veta om det är någon annan som hamnar i samma situation.

Hoppas det går bra för er med UT och tillökningen  :wai:

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

tyvärr var det inte jag som står som garant för förlängningen

Det var ju synd det hade gjort saken lättare, nämdes du överhuvud taget vid förlängningen om jag räknat rätt bodde ni redan då ihop. De brukar ju få frågan om de "träffat" någon..

Tre månader som sambos är nog vad som krävs för att migrationsverket ska kunna ta beslut enligt gifta/sambos reglerna så att det går riktigt snabbt.

Jag antar att du inte har möjlighet att bo hos henne ett tag?

Som jag sa innan så sätt snarast igång med ansökningarna. Jag har inte koll på vad kötiderna för intervju är nu men de brukar vara korta såhär års, å andra sidan så stänger de ju för semester.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

man får tacka för alla svar från er alla.

jag nämndes inte vid förlängningen, av någon anledning så ville hon inte säga något. hon har bott med mig längre tid än tre månader.

jag pratar ju med henne varje dag och hon vill ju flytta hem till mig så fort det bara går, hon har haft problem med att ringa call-centret det verkar som det inte funkar att ringa dit och när jag ringer ambassaden så har de vääääääldigt långa luncher och svarar inte i telefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jag pratar ju med henne varje dag och hon vill ju flytta hem till mig så fort det bara går, hon har haft problem med att ringa call-centret

Ska ni söka uppehållstillstånd ska ni inte ringa dit utan lämna in ansökan personligen och få tid för intervju... 

Link to comment
Dela på andra sajter

man lär så länge man lever :wai:  

pratade med henne igår, då har hon bestämt att åka till Bangkok i början på nästa vecka, just nu så väntar hon på passet till sin son.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

flickvännen var på ambassaden i torsdags och skall på intervju imorgon tisdag tillsammans med sin son.

förhoppningsvis så betyder det att de kan få komma till sverige snart.

sen en annan fråga: hennes son är i skolåldern och jag vill att han skall börja skola här i sverige så fort som möjligt, någon som vet vart man skall vända sig? någon som vet hur lång tid det kan ta innan han kan börja skola här?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vad gäller skolan så är det lite olika i varje kommun. Men kontakta din kommun så får du nog svar.

Eftersom Sverige har skolplikt så skall skolan påbörjas snarast. När min fruns son kom 2002 så började han skolan första måndagen det var möjligt. Eftersom han kom under sportlovet fick han vänta den veckan. Jag hade då besökt skolan strax före jul.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

flickvännen var på ambassaden i torsdags och skall på intervju imorgon tisdag tillsammans med sin son.

Då kanske det kommit något positivt ur de långa väntetiderna för besöksvisa att de äntligen kan ta lite hänsyn till omständigheterna när man söker UT..Har själv varit i din sits med gravid flickvän (nuvarande fru sedan många år) vi åkte till Bangkok men de tog ingen som helst hänsyn tre månaders väntetid för intervju, nu struntade vi i Ambassaden och ordnande det på migrationsverket i Sverige istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...