Jump to content
IGNORERAD

Hörru du!!!


Magrood

Recommended Posts

Tidigt idag tog jag cykel till jobbet.

Det är bara speciella uppdrag som får den äran nu för tiden.

Vill ju inte cykla i onödan med min...

CIMG0003.jpg

Försiktigt cyklade jag... lite lite snabbade än gånghastighet.

---

På vägen hem var det bättre. Det hade hunnit ljusna.

Jag cyklade förbi en gående väldigt försiktigt på en 3 meters bred trottoar.

Har fått utskällning 3 gånger tidigare under de här 1,5 åren jag cyklat.

Jag plingade inte eftersom jag inte ville skrämma eller störa henne utan jag smet förbi försiktigt.

Så fort jag passerade henne hörde jag dagens välsignelse "Hörru du! Det är ingen väg som man cyklar på här"  :grrrrrr::grrrrrr::grrrrrr:

---

Tidigare brukade jag svara skamfullt "Okey".

Men idag sa jag inget och tänkte låta det bara passera.

He he he...

---

Jag önskar verkligen att alla de personer som tillrättavisat mig och mitt försiktiga cyklande var på brottsplatsen när Anna Lindh blev attackerad.

De visar verkligen Civilkurage.

Fler sådana behövs ...

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    6

  • Magrood

    4

  • Nerike

    3

  • stefan5300

    3

Mest aktiva i denna tråd

Sorgligt nog så kommer det alltid finnas människor som jagar upp sig för bagateller och som inte försitter ett tillfälle att bittert skälla på sin omgivning. Inget att bry sig om. :)

Bry hellre din hjärna med att tänka på hur vacker mage du/ni begåvats med. :)

Snygga tofsar i håret också om jag tillåts säga det högt. och dessutom ett charmigt och vackert leende.  :yes:

Ps  Fortsätt du att ta det försiktigt på cykeln, inte tid för race med den där magen.  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana där människor har jag sett fler ggr än jag vill. Finns även gott om dom här i England. Man får väl ha överseende eller tycka synd om dom, det kan inte vara ett lätt liv de lever om de retar upp sig på sådana bagateller.

För att göra det hela forumsrelaterat undrar jag hur de beter sig i Thailand, eller de kanske aldrig vågar åka dit?

Jag har en släkting som åkte till Thailand med en vän som arbetade på trafiksäkerhetsverket. Han hade det inte så lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller nog inte dig Magrood  ;)

Uppsala är cykelmaffians största ort, till och med polisen har gett upp

om man är cyklist i Uppsala är man:

Man är odödlig

Man syns i trafiken även om man inte har lyse i höst/vintermörkret  (ca 2 av 10 har lyse)

Man behöver ej stanna vid rödljus

Man behöver ej följa några som helst trafikregler

Man legimiterar sig med körkort om man mot förmodan skulle bli haffad av polis (enl polisen själv)

Man kan cykla på gångbanor och övergångställen för gående i 30 km/tim

Man pekar finger åt alla som ev har några synpunkter

Man pluggar på universitetet (är Sveriges framtid)

Det är med andra ord livsfarligt att köra bil i Uppsala

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min far sa alltid att "det finns inget vackrare än en gravid kvinna".

Jag måste hålla med honom..efter att ha sett det vackra fotot på

dig Magrood!  :yes:

Om jag vore som dig skulle jag fortsätta att cykla.på två hjul alltså.  :whistle:

Det påminner mig om det svenska uttrycket: Nu är du ute och cyklar!

.avseende håller på med eller säger något som man inte förstår eller

behärskar..hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte lite fräck du - cykla på trottoaren!  :tommy::yahoo:

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pa det har omradet sa ar helt klart Thailand battre an Sverige och alla andra vastlander antar jag. Om det beror pa att Thailandare overlag ar trevligare eller om det ar for att de inte forstatt hur allvarliga dessa i-landsproblem ar later jag vara osagt  ;)

Jag sade till farsan i somras nar jag var i Sverige och halsade pa att jag tyckte det verkade som svenskar overlag blivit trevligare pa senare ar. "Det ar latt for dig att saga som bara kommer hit pa sommaren nar alla har semester, kom hit i november sa ska du fa se." var hans svar.

Nu galler detta inte Magrood, som verkar vara en mycket omsorgsfull person, men vem vet vad den gaende personen sade nar han/hon kom hem och aterberattade historien. Om det var en gammal tant pa vag till ett PRO-mote sa kan det mycket val latit sa har: "Idag pa vagen hit sa kom det en invandrare cyklandes i hogsta fart pa gangvagen, hon holl pa att kora over mig och forsokte sakert att knycka min handvaska ocksa"  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu galler detta inte Magrood, som verkar vara en mycket omsorgsfull person, men vem vet vad den gaende personen sade nar han/hon kom hem och aterberattade historien. Om det var en gammal tant pa vag till ett PRO-mote sa kan det mycket val latit sa har: "Idag pa vagen hit sa kom det en invandrare cyklandes i hogsta fart pa gangvagen, hon holl pa att kora over mig och forsokte sakert att knycka min handvaska ocksa"  :yes:

Den kommentaren var inte riktigt likt dej, Atom, men du har kanske en dålig dag och då får du bli ursäktad.

God Jul

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive,

Nu forstar jag inte riktigt hur du menar. Jag forsokte bara visa pa att tva manniskor kan uppleva en och samma situation pa valdigt olika satt. Uppenbarligen tyckte ju denne person att Magrood begatt ett fel och det ar val inte osannolikt att personen blev extra upprord just for att Magrood ar invandrare, det har vi ju sett atskilliga exempel pa har pa forumet de senaste dagarna.

Jag skrev, tydligt tyckte jag, att jag givetvis inte trodde att Magrood gjort nagot fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag är nyfiken Magrood men när ska du föda? Jag är nyfiken eftersom jag själv ska bli Morfar för andra gången i februari.  :Drogar-BigGrin(LBG):

  :Drogar-BigGrin(LBG): gubben  :Drogar-BigGrin(LBG):

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Kenneth 4618,  det du skriver passar bra in på cyklisterna i Kalmar också,  dom verkar inte fatta att trafikregler gäller även för dom.

Trottoarer är väl för gående, cykelvägar är väl för gående, cyklister och mopeder utan reg-skyltar.

Jag är i största möjliga mån totalt hänsynslös mot cyklister när dom är där dom inte skall vara,  för man tycker ju att borde lära sig reglerna någon gång

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag reagerade på "gammal tant" och "PRO möte".

For mig ar varken "gammal tant" eller "PRO mote" negativt laddade uttryck och jag tror mig ha sett ett antal grovre benamningar pa MPR. Jag skulle aven kunna tanka mig att du som boende i Pattaya rent av kan ha hort varre ord men det later jag vara osagt. Jag ber an en gang om ursakt for mina daligt valda ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är i största möjliga mån totalt hänsynslös mot cyklister när dom är där dom inte skall vara,  för man tycker ju att borde lära sig reglerna någon gång

Ar det rent generellt du har "barnasinnet kvar" eller bara i detta fallet du resonerar sa vansinningt infantilt?

Med samma resonemang skall alltsa nagon agera "totalt hansynslost" mot tex. Magrood da hon cyklar pa trottoaren sa hon "lar" sig. Skit samma att det kan leda till ganska tragiska konsekvenser eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt.

Jag har gjort fel, och det är inget jag någonsin kommer att bråka med dem om.

Har alltid blandade känslor när det händer:

1. Det är bra med folk med civilkurage. Sverige behöver fler sådana. Med den tanken brukar jag även tänka på uttrycket "det krävs en hel by för att uppfostra ett barn" vilket jag tycker stämmer bra i små byar på landet. Det är sällsynt men ser sånt i Sverige. Och jag tänker även på mordet på Anna Lindh: hade det funnits folk med civilkurage då och där så hade hon kanske överlevt... :-(

2. Att en del inte släpper små saker passera och tänka på att den andra personen kanske har någon bra förklaring/anledning till att göra som hon/han gör.

Men om man ska se till rätt/fel så är det klart att jag gjorde fel.

Men jag kommer ändå att fortsätta synda på de tre sträckorna jag brukar synda. För min egen och bilisternas säkerhet.

Den första sträckan är de 5-8 metrarna längst husgaveln strax efter en bevakad cykelövergång vid en korsning. Jag väljer att ta mig över vägen på bevakad cykelövergång och cykla på den korta sträckan för att kunna parkera cyckeln, stället för att ta cykel över gatan någon annan stans där jag slipper synda på trottoaren. Men om jag ser äldre personer så brukar jag leda cykeln. Förstår att de känner att det är obehagligt annars.

Den andra sträckan är på väg hem från socialkontoret. Jag väljer att synda istället för att cykla bland bilar och stora lastbilar kort innan en stor korsning där jag helt plötsligt måste ta mig över en 10 centimeters trottoarkant för att komma till cykelbanan som började där. Sällsynt med gående på den här sträckan.

Den tredje sträckan är sträckan jag fick dagens välsignelse igår. Jag kommer även i fortsättningen att synda och cykla på den breda asfalterade trottoaren som leder till cykelbana vid nästa korsning istället för att cykla på den smala bilvägen med bilar parkerade på båda sidorna.

Jag tror att det här sättet att tänka heter "utilitarism" dvs att välja en handling som kan göra minst skada.

---

Kan säga att planering av cykelbanor är inte alltid helt genomtänkt. Många gånger tvingar cyklister att välja mellan två onda ting. Bilister tycker inte att de ska vara på bilvägen, gående tycker inte att de ska vara på gångbanan... de får nog ha lite flygfunktion för att slippa välja mellan två onda ting.  :mdr:

---

Kenneth och Stefan

Jag håller med er om att vissa cyklar som idi*ter.

Det ser läskigt ut när de cyklar så snabbt och bara svänger när det passar dem.

Som tur är för gående så brukar de här vara för modiga för att cykla på gångvägen. Så modiga som de är brukar de vålla problem för bilister mer.

---

Kim och Lars

Det är härligt med svenska killar som tycker gravida med stora magar är fina.

Och att skönheten för svenska killar inte bara gäller "หน้าประถม นมมหาลัย" na prathom nåmm mahalai (ansikte på grundskolenivå, brösten på högskolenivå) som är skönhetsidol för de flesta thailändska killar.

---

Gubben

Bebisen är beräknad att komma 17 januari. Så nu är det bara en månad kvar av längtan.

Fick se barnets hjärta slå idag när jag var på en extra ultraljudsundersökning. Det var häftigt...

---

Ha det gott, folk!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Ni snackar om cykelmaffian i Uppsala samt om samma problem i kalmar.

Då säger jag bara Örebro, där har vi ett helvete med dessa alla cyklister som skiter i rött ljus med mera.

Det för att Staden Örebro har satsat på en cykelstad i 10 tal år nu, örebro är nog den mest cykeltättaste staden i Sverige.

Kan tala om hur det kan gå när dom cyklar på trottoaren, en kompis till mig tog ut sin mustang cab 69 efter två års renovering.

Han skulle ut på Hertig karls allé (en stor väg genom väster i Örebro), där finns det både cykelväg samt trottoar.

Han smög ut från sin väg för att se om det kommer någon, men då dyker det upp en cyklist på trottoaren inte cykelvägen som finns.

Och kör rätt in i dörren på hans mustang, nyrenoverad samt nylackad och vem fan fick stå för hela kalaset jo kompisen för en cyklist har ingen försäkring.

Även fast cyklisten cykla på trottoaren fast det fanns en cykelväg, hade han cyklat på cykelvägen hade han sett honom och då hade inte uppståt någon olycka.

Cyklisten klara sig men ett böjt framhjul medans kompisens dörr på mustang vart intryckt samt repad, så visst håller jag med dom som tycker att cyklister ska hålla sig till cykelvägar eller på vägkanten inte på trottoaren.

Alla ska vi väl följa lagen man får inte cykla på trottoaren det är då olyckor uppstår för att inte tala om alla som cyklar utan lysen.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo måne framför allt alla som åker från krogen, men där har polisen börjat bli lite hårdare i Örebro och sätter dit dom för rattstångsfulla.

Och du vet vem det drabbade kackerlackan, och han vart inte snäll när det hände.

Han är ju inte känd för att vara den trevligaste personen, och saken var det att den var en syrian som cykla in i hans mustang.

Han var inte nådig i sina svårdommar, nya lister var han tvungen att köpa samt rätta upp dörren samt lacka om sidan.

Då kan du tänka vad han skrek, han var på väg att hämta upp mig så jag vet hur arg han var och då hade det gått en stund efter det inträffade.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tala om hur det kan gå när dom cyklar på trottoaren, en kompis till mig tog ut sin mustang cab 69 efter två års renovering.

Han skulle ut på Hertig karls allé (en stor väg genom väster i Örebro), där finns det både cykelväg samt trottoar.

Han smög ut från sin väg för att se om det kommer någon, men då dyker det upp en cyklist på trottoaren inte cykelvägen som finns.

Och kör rätt in i dörren på hans mustang, nyrenoverad samt nylackad och vem fan fick stå för hela kalaset jo kompisen för en cyklist har ingen försäkring.

Även fast cyklisten cykla på trottoaren fast det fanns en cykelväg, hade han cyklat på cykelvägen hade han sett honom och då hade inte uppståt någon olycka.

Hej Nerike.

Det spelar väl ingen roll om cyklisten hade försäkring eller inte? Han var ju endå vållande till olyckan.

Polisen kom väl till plats och skrev en anmälan?

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Banfang!

Visst tillkallades polisen, men kompisen åkte på att betala skiten i alla fall.

För skulle det bli rättegång skulle han få vänta ett år till innan dom ens tog upp fallet, och antagligen skulle han få betal då med.

För när det gäller trafikskador så är det nästan alltid uteslutande att bilisten får betala, han har försäkring och det finns ingen lag på att en cyklist ska ha en försäkring då är det den som har försäkring (gäller cyklister/gångare i andra fall går trafikförsäkringsföreningen in).

Dom orden fick han av polisen, så han  ville inte vänte utan fick anlita sitt försäkringsbolag, för att åtgärda skadorna.

Vad cyklisten fick för böter eller ej vet jag ej.

Trottoaren är till för gångare samt att i detta fall kan man smyga ut för att kunna se vägen och det kommer nån, kommer det då en cyklist har man inte en chans och sådna utfarter finns det hur många som hels i sverige.

Därför finns det trafiklagar, och skiter man i dom ja då händer det olyckor.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Wille,  Jo jag har barnasinnet kvar och det är ju roligt att ha ibland.  Sen de där infantilt kan du ju byta mot ett annat ord.

Sen leder ju cyklisternas tokiga trafikbeteenden ofta till tragiska konsekvenser,  så i detta fallet med Magrood så tycker jag nog att hon är lite hänsynslös mot sig själv och den hon har i magen om hon cyklade på en trottoar,  för trottoarer är till för gående,  punkt och slut.

Jag kör 10-80 mil om dagen i jobbet så jag ser mycket tokiga cyklister ska du veta och jag kommer att fortsätta att jäklas med dom.

Jag vill ju givetvis inte skada någon,  men jag kanske kan ge en tokig cyklist en tankeställare för dom verkar tro att den där frigolitlådan

som dom har på huvudet tål hur mycket som helst.

Du anväder väl cykelhjälm Magrood?

                            MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan  :yes:

Jag önskar verkligen att alla de personer som tillrättavisat mig och mitt försiktiga cyklande var på brottsplatsen när Anna Lindh blev attackerad.

De visar verkligen Civilkurage.

Fler sådana behövs ...

Quote

1. Det är bra med folk med civilkurage. Sverige behöver fler sådana. Med den tanken brukar jag även tänka på uttrycket "det krävs en hel by för att uppfostra ett barn" vilket jag tycker stämmer bra i små byar på landet. Det är sällsynt men ser sånt i Sverige. Och jag tänker även på mordet på Anna Lindh: hade det funnits folk med civilkurage då och där så hade hon kanske överlevt... :-(

Nu vet jag inte om Magrood menar på att svenska folket generellt sett är fega att ingripa  när någon råkar ut för ett övergrepp.

Men det ligger nära till hands att tolka det så då hon återkommer till detta två gånger.

Frågan är ju om Magrood själv skulle ingripit när Anna Lindh blev nerstucken.

Vad jag förstått så fick Anna hjälp relativt fort så Magrood menar nog, så som jag tolkar det, att någon borde stoppat gärningsmannen.

Det gick troligtvis oerhört fort när Anna attakerades så att någon ens skulle haft möjlighet att ingripa för att förhindra det hela ser jag som närapå osannolikt.

Jag skulle inte rekomendera många personer att ge sig på en galning beväpnad med kniv och på platsen där Anna attackerades befann sig troligtvis mest kvinnor.

Kan bli ödesdigra konsekvenser.

Vet inte om jag ens själv skulle ge mig på någon beväpnad med kniv som jag inte vet ett dyft om och som precis redan knivskurit någon svårt.

Minns en händelse för ett tjugotal år sedan hur en i personalen på en restuarang blev misshandlad av tre killar.

Ingen gjorde något, vilket jag har viss förståelse för, utom jag.

Kostade mig en natt i häkte samt att jag vara nära att bli åtalad för misshandel.

Hade inte killarna varit bra mycket större än mig ligger det nära till hands att tro att det blivit en kostsam hitoria.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

så i detta fallet med Magrood så tycker jag nog att hon är lite hänsynslös mot sig själv och den hon har i magen om hon cyklade på en trottoar,

och jag kommer att fortsätta att jäklas med dom.

Du anväder väl cykelhjälm Magrood?

Det var den värsta anklagelsen jag har hört förutom när mitt ex kallade mig för h-ra.

Hänsynslös mot gående är jag och det erkänner jag, och är inte stolt över det.

Att vara hänsynslös mot min bebis genom att fly sådana som vill läxa upp cyklister/jäklas med cyklister på bilvägen. Ja, det är nog en tolkningsfråga.

Fel har jag gjort i alla fall och kommer att fortsätta på de sträckorna jag nämnde. Bättre att få utskällningar ett par gånger om året än att bli påkörd av bilar på bilvägen som tycker att jag inte hör dit.

Men nu kommer det att bli lugnt några månader i alla fall.

Hjälm och belysning har jag. Men jag är slarvig med hjälmen ibland.  :bag:

---

Born

Ja, jag tycker personligen att man borde ha mer civilkurage här. Men menar inget illa med det. Det är inte folkets fel. Jag tror inte att svenskar är fegare än annat folk, men samhället och lagarna har gjort att folk inte vill lägga sig i eller konfrontera. (Men smyganmälan går däremot bra) Ett exempel på detta är det du själv upplevt. Det är förståeligt att du inte vill ingripa nästa gång när du har varit med om det och sett hur det kunde bli.

När det gäller Anna Lindh så vet jag inte hur jag skulle reagera. Men jag tror att flera personer kan stoppa en person.

När min buss körde i trädet och chauffören blev helt skakig så lämnade jag mitt trygga säte med säkerhetsbältet för att hjälpa henne, trots min stora mage. Jag var rädd att vi skulle bli påkörda bakifrån av någon annan bil och att jag skulle ramla med magen mot instrumentpanelen och huvudet mot den spruckna rutan. Men den risken fick jag ta, om jag skulle hjälpa den utsatta kvinnan.

---

Sen är det olika saker som folk reagerar på också. Det är jag medveten om. Här reagerar folk när ett barn far illa eller en kvinna blir misshandlad av sin man. Men i Thailand gör man ingenting åt det. Man ser det som familjeproblem och utomstående lägger sig inte i. Jag tycker inte det är rätt, men så är faktum.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...